AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Del Skrevet 27. mars 2021 Vi har en gutt som ligger an til å bli 160cm. Fastlegen mener dette ikke er noe problem, og at han ikke trenger hjelp for å bli høyere. men vi (spesielt far) er bekymret. Når estimert vekst er 160, kan han også bli opp til 10 cm lavere enn det. 150 føler vi hadde vært litt krise. Vet noen om det går an å få slik behandling privat? Evt. I utlandet? Anonymkode: 87b47...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Del Skrevet 27. mars 2021 Gå heller til volvat og be om henvisning til sykehuset fra legen på volvat. Det er sykt dyrt, så du bør få det innvilget Anonymkode: 40efe...db7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Del Skrevet 27. mars 2021 Hvor høye er dere da? Min sønn ligger også an til å bli ca rundt det. Selv lå jeg an til å bli 148 cm, men ble over 160. Regner med at han også vokser tregt. Samme gjorde forresten niesen min, men hun er 170 cm nå. Hvor gammel er ha forresten? Anonymkode: e3dd1...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor høye er dere da? Min sønn ligger også an til å bli ca rundt det. Selv lå jeg an til å bli 148 cm, men ble over 160. Regner med at han også vokser tregt. Samme gjorde forresten niesen min, men hun er 170 cm nå. Hvor gammel er ha forresten? Anonymkode: e3dd1...65d Barnet er 5 år. Jeg er 155 og faren 167. ts Anonymkode: 87b47...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor høye er dere da? Min sønn ligger også an til å bli ca rundt det. Selv lå jeg an til å bli 148 cm, men ble over 160. Regner med at han også vokser tregt. Samme gjorde forresten niesen min, men hun er 170 cm nå. Hvor gammel er ha forresten? Anonymkode: e3dd1...65d Trykket for fort, ja Det er fint når det går den veien, men hva hva han hadde endt opp 10 cm under? ts Anonymkode: 87b47...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnet er 5 år. Jeg er 155 og faren 167. ts Anonymkode: 87b47...be8 Da er det nok bare gener... Anonymkode: 04b57...0ef 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er det nok bare gener... Anonymkode: 04b57...0ef Ja, det er jeg klar over, men det gjør jo ikke saken bedre. ts Anonymkode: 87b47...be8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Del Skrevet 27. mars 2021 burde gjøre det dere kan så han blir høyere! godt dere ser problemet og tar grep. dere er gode foreldre. Anonymkode: 6b578...3eb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Del Skrevet 27. mars 2021 Det er veldig strenge kriterier for veksthormonbehandling, men det er ikke fastlegen som bestemmer. Be om henvisning til sykehus hvor de vil vurdere om han bør utredes mtp behandling. Veksthormonbehandling tilbys ikke privat i Norge. Mvh mor til gutt som får veksthormonbehandling Anonymkode: 83125...1bd 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er veldig strenge kriterier for veksthormonbehandling, men det er ikke fastlegen som bestemmer. Be om henvisning til sykehus hvor de vil vurdere om han bør utredes mtp behandling. Veksthormonbehandling tilbys ikke privat i Norge. Mvh mor til gutt som får veksthormonbehandling Anonymkode: 83125...1bd Ok, vet du om den tilbys i utlandet? Vi kommer til å gå en runde til med det offentlige altså, men vil bare undersøke mulighetene. Hvor lang lå din gutt an til å bli? ts Anonymkode: 87b47...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #11 Del Skrevet 27. mars 2021 Hvor høy er han og hvor gammel er han? Anonymkode: e3dd1...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Del Skrevet 27. mars 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig strenge kriterier for veksthormonbehandling, men det er ikke fastlegen som bestemmer. Be om henvisning til sykehus hvor de vil vurdere om han bør utredes mtp behandling. Veksthormonbehandling tilbys ikke privat i Norge. Mvh mor til gutt som får veksthormonbehandling Anonymkode: 83125...1bd Hvorfor får din? Hvilke kriterier møter han for å få? Anonymkode: e3dd1...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #13 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, vet du om den tilbys i utlandet? Vi kommer til å gå en runde til med det offentlige altså, men vil bare undersøke mulighetene. Hvor lang lå din gutt an til å bli? ts Anonymkode: 87b47...be8 Det vet jeg ikke. Men det er en dyr behandling, noen hundretusen i året, og behandlingen varer til man er ferdig utvokst. De målte ikke estimert høyde fordi de mente det var for usikkert. Han lå godt under normalområdet på vekstkurver, og vokste dårlig. Anonymkode: 83125...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor får din? Hvilke kriterier møter han for å få? Anonymkode: e3dd1...65d Han er SGA-barn uten innhentingsvekst. Det er egne kriterier for SGA-barn (Small Gestational Age) og så produserer han litt lite veksthormoner. Anonymkode: 83125...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Del Skrevet 27. mars 2021 Meg over igjen. Om det er genetiske årsaker til lav høyde vil nok ikke veksthormoner hjelpe uansett. Vi har fått beskjed om at behandlingen ikke vil føre til at han vokser mer enn sitt genetiske potensiale. Anonymkode: 83125...1bd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Del Skrevet 27. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det vet jeg ikke. Men det er en dyr behandling, noen hundretusen i året, og behandlingen varer til man er ferdig utvokst. De målte ikke estimert høyde fordi de mente det var for usikkert. Han lå godt under normalområdet på vekstkurver, og vokste dårlig. Anonymkode: 83125...1bd Hvor godt under lå han? Hvilke percentil? Og hva mener du med "vokste dårlig"? Setter pris på svar ☺️ Anonymkode: e3dd1...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor godt under lå han? Hvilke percentil? Og hva mener du med "vokste dårlig"? Setter pris på svar ☺️ Anonymkode: e3dd1...65d Han lå vel to standardavvik under nederste percentil om jeg husker riktig. Jeg mener at han vokste færre cm i året enn det som er normalt slik at han til slutt falt under normalområdet. Anonymkode: 83125...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Del Skrevet 27. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han lå vel to standardavvik under nederste percentil om jeg husker riktig. Jeg mener at han vokste færre cm i året enn det som er normalt slik at han til slutt falt under normalområdet. Anonymkode: 83125...1bd OK, takk. Hvor lenge har han gått på behandlingen? Og har han tatt igjen høyden? Beklager mye spørsmål. Anonymkode: e3dd1...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #19 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): OK, takk. Hvor lenge har han gått på behandlingen? Og har han tatt igjen høyden? Beklager mye spørsmål. Anonymkode: e3dd1...65d Det går bra! Han har gått på behandlingen i to år og ligger nå på 25 % percentilen. Usikkert om han kommer til å ta igjen noe mer enn det, men vi er veldig fornøyd om han ender opp på 25 % percentilen. Anonymkode: 83125...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #20 Del Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet er 5 år. Jeg er 155 og faren 167. ts Anonymkode: 87b47...be8 Hvor høy er han nå? Min sønn er akkurat fyllt 11 og er 129. Han er veldig liten men synes han hat hatt en ganske så hurtig vokse periode siden han var 5. Altså han var mye mindre i barnehagen enn det han er nå Anonymkode: f0570...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå