velociraptor Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Leste akkurat denne her, og reagerer veldig på dette avsnittet: «Han legger til at denne påsken er det flere som kommer hjem fra Spania for å få sin tildelte covid-19-vaksine.» Så... vi kaster faktisk vekk vaksinedoser på folk som ikke engang oppholder seg i Norge under pandemien...? Folk som da må komme til Norge, uvaksinerte og utgjør smittefare? Faen meg ikke rart at det tar tid å få immunitet i befolkningen. https://www.dagbladet.no/nyheter/foler-at-vi-blir-straffet/73574175 (i tillegg ler jeg rått av de stakkars fattige pensjonistene som eier et hus på Askøy og et hus i Spania, men ikke har råd til å betale 10 000 for karantenehotell for å beskytte samfunnet fra egoismen deres). 1
SagaP Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 velociraptor skrev (1 minutt siden): Leste akkurat denne her, og reagerer veldig på dette avsnittet: «Han legger til at denne påsken er det flere som kommer hjem fra Spania for å få sin tildelte covid-19-vaksine.» Så... vi kaster faktisk vekk vaksinedoser på folk som ikke engang oppholder seg i Norge under pandemien...? Folk som da må komme til Norge, uvaksinerte og utgjør smittefare? Faen meg ikke rart at det tar tid å få immunitet i befolkningen. https://www.dagbladet.no/nyheter/foler-at-vi-blir-straffet/73574175 (i tillegg ler jeg rått av de stakkars fattige pensjonistene som eier et hus på Askøy og et hus i Spania, men ikke har råd til å betale 10 000 for karantenehotell for å beskytte samfunnet fra egoismen deres). Dette er jo folk som har jobbet i Norge i antageligvis hele sitt yrkesaktive liv. Betalt skatt og bidratt til verdiskapning og økt velstand. Hvorfor skal de ikke få komme hjem fra Spania det de bor halve året for å få vaksinen? Problemet er at regjeringen ikke gidder gå utenom Sverige å kjøpe vaksiner til det norske folk. Hvorfor mobbe disse pensjonistene? Er ikke akkurat så fete pensjoner her til lands. Poenget deres var vel at karantenen kunne sones i huset deres hjemme på Askøy? Hvorfor sitte hjemme i kohorten din å le av noen Spania-pensjonister???
velociraptor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2021 SagaP skrev (Akkurat nå): Dette er jo folk som har jobbet i Norge i antageligvis hele sitt yrkesaktive liv. Betalt skatt og bidratt til verdiskapning og økt velstand. Hvorfor skal de ikke få komme hjem fra Spania det de bor halve året for å få vaksinen? Problemet er at regjeringen ikke gidder gå utenom Sverige å kjøpe vaksiner til det norske folk. Hvorfor mobbe disse pensjonistene? Er ikke akkurat så fete pensjoner her til lands. Poenget deres var vel at karantenen kunne sones i huset deres hjemme på Askøy? Hvorfor sitte hjemme i kohorten din å le av noen Spania-pensjonister??? Mener du at vaksiner skal være en premie til folk som har jobbet og skattet mest? Da bør jo ikke uføre få vaksiner da kanskje, (eller mulig de må ha jobbet så og så lenge før de ble uføre?) og heller ikke innvandrere som kom i godt voksen alder...? Jeg trodde hovedpoenget med vaksinene var å unngå overbelastning av norske sykehus og å få åpnet samfunnet fortest mulig. I så fall er det svært dårlig prioritering å prioritere de som bor i Spania og dermed ikke vil belaste norske sykehus, og i tillegg skal de fly fra Spania til Norge, med risikoen for importsmitte som det innbærer, for å klore til seg en vaksine før de stikker igjen og bruker pengene sine på å hjelpe spansk økonomi gjennom krisen, i stedet for norsk økonomi? Hvor er det mobbing av pensjonister? Fordi jeg mener at folk som eier TO boliger ikke er fattige? 2
SagaP Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 velociraptor skrev (4 minutter siden): Mener du at vaksiner skal være en premie til folk som har jobbet og skattet mest? Da bør jo ikke uføre få vaksiner da kanskje, (eller mulig de må ha jobbet så og så lenge før de ble uføre?) og heller ikke innvandrere som kom i godt voksen alder...? Jeg trodde hovedpoenget med vaksinene var å unngå overbelastning av norske sykehus og å få åpnet samfunnet fortest mulig. I så fall er det svært dårlig prioritering å prioritere de som bor i Spania og dermed ikke vil belaste norske sykehus, og i tillegg skal de fly fra Spania til Norge, med risikoen for importsmitte som det innbærer, for å klore til seg en vaksine før de stikker igjen og bruker pengene sine på å hjelpe spansk økonomi gjennom krisen, i stedet for norsk økonomi? Hvor er det mobbing av pensjonister? Fordi jeg mener at folk som eier TO boliger ikke er fattige? Selvsagt er det ikke en premie, men en rettighet du har som norsk borger som er bosatt i Norge - at disse tilbringer halve året i Spania er underordnet. Det er tilknytningen til Norge som er poenget. At disse har jobbet og betalt skatt og bidratt til den generelle velstandsøkningen i landet vårt er med på å understreke denne tilknytningen. Uføre og innvandrere har de samme rettighetene. Selvsagt har de det. Ingen kan noe for at de har blitt syke. Når du har innvandret til riket, har du både plikter og rettigheter. En av de rettighetene er å få vaksine iht de kriteriene myndighetene har satt (alder, sykdom, helsepersonell m.m) Du må nesten bare respektere at myndighetene tilbyr disse pensjonistene vaksinen. Hva vet du om deres økonomi utover at de sannsynligvis eier to boliger?
velociraptor Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2021 SagaP skrev (10 timer siden): Du må nesten bare respektere at myndighetene tilbyr disse pensjonistene vaksinen. Hva vet du om deres økonomi utover at de sannsynligvis eier to boliger? Ingenting, men det sier alt jeg trenger å vite; man er ekstremt privilegert om man eier to boliger. Og nei, jeg må ikke «respektere» myndighetenes avgjørelser, det er svært mye myndightene har gjort og gjør i forbindelse med pandemien som ikke er noe å respektere. 2
Anbefalte innlegg