AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Huset har absolutt alt jeg ser etter. Finner ikke en eneste ting jeg ikke liker ved huset, bortsett fra at det ligger i den ødeste kommunen i hele fylket. For å komme til nærmeste by er man avhengig av ferge, selv om stedet har et lite lokalt kjøpesenter. Nå er vi unge og har ikke barn ennå, men om man skal tenke veldig fremtidsrettet så blir fremtidige barn på vgs-alder avhengige av ferga for å komme seg på skolen. For å besøke venner og familie blir man også avhengige av ferge i vårt tilfelle. På den positive siden er fergeturen bare ti minutter lang, men det er jo litt kjedelig å være avhengig av avgangstidene. Jeg kommer fra ei øde, lita bygd selv og sånn sett ville det ikke blitt en stor overgang, men den opprinnelige planen var jo å bosette oss på et litt mer sentralt sted når vi skal kjøpe bolig. Hvor mye vekt ville dere lagt på en sånn beliggenhet ved boligkjøp? Anonymkode: 37c18...062
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Jeg hadde elsket å bo på en slik plass! Anonymkode: b5bc9...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Altså, det eneste ved et hus du ikke kan endre er beliggenheten. Det er en grunn til at boligprogrammer på tv heter nettopp location location location. Det er hellere huset du skal kompromisse på (innen rimelighetens grenser). Ville aldri i verden bodd slik - høres mer ut som et sted for en hytte? Hva gjør du når barna dine skal på trening, kamp, cup, fest, til venner? Rekker du selv å hente i barnehage og sfo på vei hjem, og hva om siste ferge har gått? Det er veldig viktig å ha en hverdag der logistikken går opp. Hilsen trebarnsmamma som bor sentralt i hus i Oslo som synes det er hektisk nok allerede 🤣 PS. Dete kan evt overveie å kjøpe en tomt mer sentralt og så bestemme helt selv hvordan huset skal være. Anonymkode: 0bae0...059 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Jeg hadde slått til. Å bo sentralt er ikke så viktig lenger når man kommer i slutten av 20-åra Anonymkode: fbc5f...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Er dere avhengig av ferje for å komme dere på jobb? Hvordan er arbeidsmarkedet? Får dere solgt huset igjen hvis det viser seg at det ikke var drømmestedet, bare drømmehuset? Det er mye bra med å bo på bygda, men det må jo være praktisk gjennomførbart uten p bruke timesvis på pendling hver vei når en eventuelt får barn Anonymkode: 6de0e...821 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Ti minutters fergetur er ingenting. I tillegg høres det ut som dere har det aller meste tilgjengelig av "dagligdagse tilbud" der. Synes ikke det høres øde ut i det hele tatt. 😂 Jeg vokste opp og bor på en liten øy der reisetiden med båt er mellom 15 og 45 minutter. Dagpendlet da jeg gikk på videregående. Var aldri noe problem. Man venner seg kjapt til at man må tilpasse seg båtrutene. Jeg synes nesten det var verre å vente fem minutter på trikken da jeg bodde i Oslo, enn å måtte vente en time på ferga nå. Det er så mye annet bra med å bo her, at det er verdt det. Det eneste som kan være fint å ha i bakhodet, er en plan B de dagene det er så dårlig vær at båtene ikke går og man befinner seg på fastlandet. Hvis man har familie på andre siden av fjorden bør det ikke være noe problem. Anonymkode: af4bf...c4c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dere avhengig av ferje for å komme dere på jobb? Hvordan er arbeidsmarkedet? Får dere solgt huset igjen hvis det viser seg at det ikke var drømmestedet, bare drømmehuset? Det er mye bra med å bo på bygda, men det må jo være praktisk gjennomførbart uten p bruke timesvis på pendling hver vei når en eventuelt får barn Anonymkode: 6de0e...821 Det finnes noen arbeidsplasser der som passer til vår kompetanse, men mest sannsynlig blir vi avhengige av ferga for å komme oss på jobb, ja. I beste fall ca. 50 minutter til den ene arbeidsplassen hvor både jeg og samboer er ansatt nå, og litt over en time til en annen arbeidsplass hvor jeg muligens får et jobbtilbud fra. Til sammenlikning er det rundt 40 minutter å pendle fra det tettstedet vi opprinnelig hadde bestemt oss for, men der er det ingen ferge. Det er jo en smule upraktisk, men vi kommer ikke utenom den pendlingen uansett, og har ikke noen problemer med det sånn det er nå, men med barn blir jo det litt verre. Det aktuelle huset har ligget ute siden oktober, så lettsolgt er det nok ikke. Den opprinnelige planen er å kjøpe et rekkehus på det stedet som ligger mye mer sentralt, for så å selge etter hvert og muligens bygge noe. Problemet med å bygge sentralt er jo at det egentlig ikke finnes noen tomter der som på noen måte kan måle seg med tomta til drømmehuset. I tillegg er drømmehuset et vakkert, gammelt hus med mye sjarm, og det får man jo ikke når man bygger noe nytt. Det er rett og slett veldig langt mellom boliger som kan måle seg med drømmeboligen. Anonymkode: 37c18...062
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ti minutters fergetur er ingenting. I tillegg høres det ut som dere har det aller meste tilgjengelig av "dagligdagse tilbud" der. Synes ikke det høres øde ut i det hele tatt. 😂 Jeg vokste opp og bor på en liten øy der reisetiden med båt er mellom 15 og 45 minutter. Dagpendlet da jeg gikk på videregående. Var aldri noe problem. Man venner seg kjapt til at man må tilpasse seg båtrutene. Jeg synes nesten det var verre å vente fem minutter på trikken da jeg bodde i Oslo, enn å måtte vente en time på ferga nå. Det er så mye annet bra med å bo her, at det er verdt det. Det eneste som kan være fint å ha i bakhodet, er en plan B de dagene det er så dårlig vær at båtene ikke går og man befinner seg på fastlandet. Hvis man har familie på andre siden av fjorden bør det ikke være noe problem. Anonymkode: af4bf...c4c Nei, det er nok ikke så skrekkelig øde som jeg ser for meg at det er 😂 Det blir regnet som et tettsted, og har 500 innbyggere, og huset ligger ikke langt fra sentrum. I tillegg er det kommunesenteret i den aktuelle kommunen, så man har jo det meste av det dagligdagse man trenger rimelig nært. Jeg kommer jo fra et enda mindre sted og er sånn sett vant med at det er skikkelig øde og her er kun en ussel Coop Marked hvor alt koster 30 kroner mer enn på for eksempel Kiwi, men forskjellen er at vi ikke er avhengig av ferga for noe. Likevel er det jo 30 minutter til nærmeste skikkelige tettsted herfra. Problemet ligger mest i at vi egentlig har planlagt å bosette oss på et større tettsted hvor man har alt man trenger, og ikke er avhengig av ferga. Tror det blir vanskelig å få med kjæresten på noe sånt, så jeg har ikke turt å lufte idéen helt ennå 😅 Om noen har flere gode innspill både for og imot (men helst for så jeg har noen argumenter å slå i bordet med overfor typen), så setter jeg stor pris på det! Anonymkode: 37c18...062
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Der ingen skulle tru at nokon kunne bo? Anonymkode: 06594...538
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Du bør for det første sette deg inn i fergeprisene og avganger. Og være obs på at ferger kan få tekniske problem og dermed kommer du deg ikke hjem. Dere har ikke barn nå, men hvis dere får barn og barna skal på ulike fritidsaktiviteter på fastlandet, kan det være tungvindt med ferge. Anonymkode: c524b...193
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 Hadde tenkt meg nøye om mtp ferge og barn. Hadde aldri flyttet dit før fødsler var gjennomført. Så kan man jo få ett sykt barn som krever mye oppfølging/følge til skole/sykehus osv, og da er bil langt mer praktisk og mindre slitsomt enn ferge. Men å flytte et slikt sted etter barn har vært i barnehage en stund og man skjønner hvor mye logistikk det er - og likevel synes et hus er verdt det er jo bedre. Anonymkode: 2d15f...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 Location, location, location. Et hus kan man endre. Plasseringen til tomta kan man ikke. Anonymkode: f475e...522 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 Det er jo bare å prøve, for så å selge hvis dere ikke trives. Anonymkode: 3a75c...b0b 1
Rosabløff Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 Jeg ville ikke trives slik. Da vil jeg heller bo sentralt i en ok bolig. Boliger kan endres på.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 Beliggenheten er viktigere enn huset. Anonymkode: bd242...a21 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 Det er kun du og dere som kan ta den beslutningen. Husprisene er i jappemodus, men det er de kanskje ikke så langt ute på landet? Det går an å prøvebo der noen år; enten dere liker det og blir værende, eller dere flytter igjen. Ikke verre enn det. Vi bor også grisgrendt; heldigvis uten behov for ferge. Det at vi ikke kan sykle noe sted og må stadig bruke bil er det allerstørste minuset for oss. Men barna begynner å bli store og de kjenner ingen annen virkelighet. Går fint for dem! Anonymkode: 25107...080 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå