Gå til innhold

Det er snart Ramadan, hvordan vil dette påvirke vaksineringen, særlig i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ventes en kraftig økning i tilgjengelige vaksiner nå i april og mai slik at andre enn risikogruppene og de eldre kan få vaksine. Samtidig er det Ramadan fra 13. april til 12 mai. Under ramadan skal muslimer ikke innta mat eller drikke, inkludert vann, fra daggry til solnedgang. Det er heller ikke tillatt å røyke, og det kreves seksuell avholdenhet. 

Betyr dette at muslimer ikke vil ta vaksine i denne perioden, eventuelt kun etter solnedgang? Kan dette forlenge det høye smittetrykket i Oslo?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medisiner kan de ta,så da kan de også ta vaksine. Tviler for at dette blir et problem.

• Liker 2
Skrevet

Så vidt jeg vet er en vaksine verken mat, drikke, samleie eller sigaretter, så det går nok helt fint.

• Liker 7
Skrevet

Nå er jo ikke vaksine verken mat eller drikke da...det er ei heller noe seksuelt eller røyking involvert i vaksinering...

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, spurven123 said:

Medisiner kan de ta,så da kan de også ta vaksine. Tviler for at dette blir et problem.

Litt ulike meninger om det.

Her er det uenighet mellom de lære. Noen mener det er ok, noen ikke.

http://askaquestionto.us/question-answer/fasting/do-injection-and-vaccination-invalidate-the-fast

Her anbefales det at injeksjonen tas etter solnedgang.

https://islamqa.info/en/answers/8652/fasting-person-having-an-injection

Skrevet
von Dünkel skrev (10 timer siden):

Det ventes en kraftig økning i tilgjengelige vaksiner nå i april og mai slik at andre enn risikogruppene og de eldre kan få vaksine. Samtidig er det Ramadan fra 13. april til 12 mai. Under ramadan skal muslimer ikke innta mat eller drikke, inkludert vann, fra daggry til solnedgang. Det er heller ikke tillatt å røyke, og det kreves seksuell avholdenhet. 

Betyr dette at muslimer ikke vil ta vaksine i denne perioden, eventuelt kun etter solnedgang? Kan dette forlenge det høye smittetrykket i Oslo?

Kanskje vi bør slippe alle muslimer foran i vaksinekøen slik at de alle blir vaksinert før Ramadan starter?  :ironi:

Hadde nok blitt ramaskrik da, tenker jeg.  :fnise:

• Liker 2
Skrevet
von Dünkel skrev (18 timer siden):

Den skjønner jeg ikke... jeg jobber i ett yrke der muslimer ber fem ganger om dagen, men å unngå å røyke under ramadan den vil jeg gjerne se...det hadde vært fantastisk hvis de kutta ut den dritten i noen timer på dagen for oss andre som står ute.

Skrevet
von Dünkel skrev (18 timer siden):

"Det ventes" er jo stikkordene her, men det er på ingen måte bekreftet. Det blir vel flere forsinkelser tenker jeg, "bare vent noen måneder" til. 

Og selvsagt vil det være uforsvarlig å feire ramadan i en situasjon som nå. Men det driter vel folk i det også. Meg, meg, meg og så meg først. 

Skrevet
Bente1234 skrev (1 time siden):

Den skjønner jeg ikke... jeg jobber i ett yrke der muslimer ber fem ganger om dagen, men å unngå å røyke under ramadan den vil jeg gjerne se...det hadde vært fantastisk hvis de kutta ut den dritten i noen timer på dagen for oss andre som står ute.

Så, nå må du ikke være så rasistisk.. 😊 Muslimer må ikke kritiseres, vet du.

• Liker 1
  • Opprett ny...