Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noen som har fotografisk hukommelse, eller er det bare en talemåte?

Anonymkode: 8638d...4a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen har en grad av det. Blitt beskyldt for juks på mange prøver, siden han kan sitere ordrett fra bøker på spørsmål. 
Etter at han fikk gjort det samme også på muntlige prøver, er lærerens overbevist om at han ikke jukser, men klarer å gjenskape ‘fotografisk’

Anonymkode: 20c2a...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sønnen har en grad av det. Blitt beskyldt for juks på mange prøver, siden han kan sitere ordrett fra bøker på spørsmål. 
Etter at han fikk gjort det samme også på muntlige prøver, er lærerens overbevist om at han ikke jukser, men klarer å gjenskape ‘fotografisk’

Anonymkode: 20c2a...dbd

Jøss, så heldig han er da. Men hvis man skulle oppleve å se noe forferdelig vil man mest sannsynlig aldri klare å "slette" det bilde/minnet. Det er fordeler og ulemper. Jeg trodde ikke det var reelt. 

Anonymkode: 8638d...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ingen som husker absolutt alt de ser og oppfatter. Livet ville vært tortur og man ville ikke klart å skille mellom bakgrunnsinntrykk og relevante inntrykk, og ville ikke klart å fungere i det hele tatt.

Anonymkode: 98074...251

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er en myte.

https://forskning.no/hjernen-psykologi-spor-en-forsker/spor-en-forsker-finnes-fotografisk-hukommelse/907947

Sitat

Pål Johan Karlsen er forsker ved Institutt for psykologi, Universitetet i Tromsø. Karlsen er også redaktør i Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

- Fotografisk hukommelse hadde vært fint, men er nok dessverre bare å glemme, svarer Karlsen.

- Blant hukommelsesforskere er det rimelig stor enighet om at hjernen filtrerer bort store mengder informasjon før noe som helst lagres i hukommelsen. Bevisste erindringer er dessuten ikke nøyaktige gjengivelser, men aktive rekonstruksjoner som mer eller mindre korresponderer med den opprinnelige hendelsen.

- Men hvis fotografisk hukommelse ikke finnes, hvorfor lever myten om evnen?

- Populærkulturen har stor interesse for hukommelsestap og ulike sider ved hukommelsen. I noen tilfeller er historiene troverdige, andre ganger har nok forfatteren tatt seg kunstneriske friheter, forteller Karlsen.

- En forklaring som gis på Lisbeth Salanders fotografiske hukommelse i Larssons bøker er at hun har Aspergers syndrom. Stemmer det at autister og personer med Asperger-syndrom husker spesielt godt?

- Aspergers syndrom er en mild variant av autisme, hvor man har redusert evne til å leve seg inn i andres sinn og lese sosiale situasjoner.

- Enkelte personer med slike syndromer har vist seg å ha spesielle kognitive ferdigheter, som om den manglende evnen til å håndtere visse former for informasjon styrker evnen til å håndtere andre, forklarer Karlsen.

- Det finnes en del kjente anekdoter om slike personers velutviklede hukommelse for visse typer materiale, men også slike personer ser ut til å ha normal glemselskurve.

Et par andre artikler om temaet:

www.psychologytoday.com/us/blog/open-gently/201504/theres-no-such-thing-photographic-memory

https://www.scientificamerican.com/article/i-developed-what-appears-to-be-a-ph/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det er ingen som husker absolutt alt de ser og oppfatter. Livet ville vært tortur og man ville ikke klart å skille mellom bakgrunnsinntrykk og relevante inntrykk, og ville ikke klart å fungere i det hele tatt.

Ikke alt, men bortimot:

https://www.p5.no/rebecca-27-husker-alt-som-har-skjedd-siden-hun-var-12-dager-gammel/artikkel/715827/

Anonymkode: 39c2c...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke tilfellet😉 

Hverken for autister eller andre. Man husker forskjellige ting, og minnene vil somregel forandrer seg over tid🙂

Anonymkode: 0a46a...225

AnonymBruker
Skrevet

Noen husker nok litt mer visuelt enn andre, uten at man kan kalle det et fotografi av den grunn. Jeg kan ofte lukke øynene og se for meg hvordan et ord staves f.eks. Det er sånn jeg liksom henter ut informasjon når jeg har pugget på noe tidligere.

Anonymkode: e7a60...f89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen husker nok litt mer visuelt enn andre, uten at man kan kalle det et fotografi av den grunn. Jeg kan ofte lukke øynene og se for meg hvordan et ord staves f.eks. Det er sånn jeg liksom henter ut informasjon når jeg har pugget på noe tidligere.

Anonymkode: e7a60...f89

Sånn gjør jeg og. Jeg har langt i fra fotografisk minne, men akkurat puggestoff er jeg god på.

Og på prøver kan jeg ofte skrive store, fancy ord og setninger fra pensum, rett og slett fordi jeg ser for meg ordene/stavelser.

Anonymkode: c1a48...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eksepsjonelt god hukommelse og jeg har måtte lære å glemme

Lære å glemme for å ikke bli helt ødelagt av vonde minner

Har blitt testet av nevrospykolog og han sa også at jeg har helt sinnsykt god hukommelse, men veit ikke om den kan kategoriseres som fotografisk

Anonymkode: f743e...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 7.07):

Man kan vel fint ha evne til å stenge ute irrelevante inntrykk og forstyrrende elementer selv om man husker ekstremt godt. Å ha god hukommelse betyr jo heller ikke at man oppfatter alt som skjer i bakgrunnen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker veldig godt fødselsnummer og tall, telefonnummer, bilnummer og sånt. Det holder at jeg ser tallet, sier det en gang, og så kan jeg huske det lenge etterpå. Jeg føler det er rytmen jeg tar inn, i tillegg til at jeg ser tallet for meg. 

Jeg er skikkelig upraktisk anlagt, til gjengjeld. Aner ikke hvordan man skifter dekk. Får til ting ellers ja, men ser at jeg velger upraktiske fremgangsmåter sammenlignet med andre. 

Anonymkode: 58dd6...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker alle fødselsdatoer, hele slekta og mange andre. Har jeg en gang fått vite det, så husker jeg . Men det går jeg ikke rundt og forteller,har inntrykk av at det er noe rart i det, å huske fødselsdatoen til random folk🤪Ellers husker jeg koder og telefon-nummer jeg bruker ofte..

Anonymkode: 96ac6...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...