AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Jeg synes det er spennende med kirurgi og ønsker å videreutdanne meg når jeg er ferdig sykepleier(søker sykepleie til høsten) Men er operasjonssykepleiere kun sammen med pasientene under operasjon? Aldri sammen på oppvåkning/sengepost? Er det veldig ensformige dager? og finnes det noen videreutdanning som kombinerer kirurgisk og medisinsk sykepleie så man får fulgt opp pasientene mer under post op samtidig som man er del av kirurgisk team? Anonymkode: 498a8...408
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Jeg er også veldig interessert i å vite mer om dette. Jeg har 8 års erfaring som sykepleier på sengepost og vurderer nå videreutdanning. Anonymkode: 4d61f...775
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har ikke jobbet som operasjonssykepleier selv, kun observert hva de gjør under en operasjon ved hospitering som student. Det virker som at det er litt ensformig ja, og at en operasjonssykepleier er mer som legens assistent enn en individuell sykepleier. Det de gjør er å gi legen det utstyret de trenger til enhver tid, og sørge for at alt er sterilt. Anonymkode: bc3c6...f88
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes det er spennende med kirurgi og ønsker å videreutdanne meg når jeg er ferdig sykepleier(søker sykepleie til høsten) Men er operasjonssykepleiere kun sammen med pasientene under operasjon? Aldri sammen på oppvåkning/sengepost? Er det veldig ensformige dager? og finnes det noen videreutdanning som kombinerer kirurgisk og medisinsk sykepleie så man får fulgt opp pasientene mer under post op samtidig som man er del av kirurgisk team? Anonymkode: 498a8...408 Bli anestesi da. Da kan man jobbe på Opr stua og postop. I tillegg til alt annet akutt. Anonymkode: 48669...644
Pinkee Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Nå er ikke jeg sykepleier, men mine observasjoner av operasjons sykepleiere sier at det er veldig variert arbeid. Og, til tider veldig intensivt. Men, det er i all hovedsak å hjelpe operatør under operasjon ja. Hos oss er det ingen oppfølging av pasienter etter at operasjon er ferdig. For en slik jobb, må du tåle mye stress, ha et klart hode, og være veldig god på organisering.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bli anestesi da. Da kan man jobbe på Opr stua og postop. I tillegg til alt annet akutt. Anonymkode: 48669...644 Takk for innspill:) vet at anestesi har høyere inntakskrav her jeg bor. Men kan sjekke det ut ja Anonymkode: 498a8...408
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for innspill:) vet at anestesi har høyere inntakskrav her jeg bor. Men kan sjekke det ut ja Anonymkode: 498a8...408 I fjor var det nesten 100 søkere til 10 plasser her jeg bor, så man må ha høyt snitt. Men jeg stortrives med jobben. Og de fleste blir i avd til de er pensjonister. Og så er det mye mer selvstendig. Anonymkode: 48669...644
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Jeg er operasjonssykepleier og stortrives i yrket. Syns ikke det er ensformig, men man er jo "bare" på operasjonsavdelingen så sånn sett kan man føle seg litt isolert fra resten av sykehuset. Som operasjonssykepleier har du en todelt rolle, en koordinerende og en steril rolle. Ofte så bytter man på den rollen for hver operasjon. I den koordinerende har du ansvar for å ta imot pasienten og leire pasienten på operasjonsbordet. Det kan være mange ulike leiringer avhengig av operasjon: ryggleie, mageleie, sideleie, lithotomileie (beina i beholdere) for å nevne noen. Man passe på så ingen nerver kommer i klem eller strekk slik at pasienten ikke får noen skader i etterkant. Man har ansvar for evnt kateterinnleggelse, desinfeksjon av operasjonsfeltet og at alt er sterilt, medisinsk teknisk utstyr som skal brukes under operasjonen (så det lønner seg med tekniske ferdigheter) dokumentasjon og at den sterile har alt hen trenger. Man må ha oversikt over operasjonen og evnt gi ekstra utstyr som de i feltet trenger. Du styrer og har oversikt over operasjonsstua, det er et stort ansvar. Som sterilt utøvende har du ansvar for alle instrumenter og lignende under operasjonen og skal assistere kirurgen. Man har ansvar for at alle instrumenter, kompresser og nåler stemmer før og etter operasjonen så ingenting blir gjenglemt i pasienten. Man må takle stress og holde hodet kaldt. Ved å bytte på rollene får man varierte arbeidsoppgaver ✌️ syns også at du har definerte arbeidsoppgaver som operasjonssykepleier. Når jeg jobba som sykepleier på korttidsavdelingen måtte jeg brukes til alt mulig - jeg måtte vaske rom mellom pasienter, bestille taxi, være vaktmester +++🙈 det er så deilig å slippe alt det og kun gjøre det man faktisk har utdanna seg som. Man får brukt kompetansen sin i større grad. Jeg synes også det er lettere å legge fra meg jobben når jeg drar hjem fordi jeg vet at jeg har gitt pasienten best mulig pleie, omsorg og behandling på operasjonsstua. Man er ikke med i det pre eller postoperative forløpet og selv om det kan være litt dumt av og til så tenker jeg at vi har gitt pasienten den beste behandlingen vi kan, også overlater vi pasienten i trygge hender. Vi har kun en pasient om gangen og det er lettere å dra hjem etter jobb uten å kjenne på dårlig samvittighet over ting man ikke rekker å gjøre slik et ofte kan være på sykehjem eller sengepost. Mange operasjonssykepleiere står i yrket til de er pensjonister. Det er en god mulighet for å jobbe dagtid med mindre man vil jobbe med akutte operasjoner. Så anbefaler alle (som synes det er spennende og tåler blod og gørr🙈) å søke seg inn i yrket 😄 Anonymkode: 3d485...617 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Synes operasjonssykepleieren over her reklamerte veldig bra for et spennende yrke😊 Selv holder jeg på med videreutdanning i anestesisykepleie og elsker det- yrket er svært variert. I tillegg til operasjoner er anestesisykepleiere med på mottak av dårlige pasienter i akuttmottaket og hjertestanser, og noen steder er de også med på ambulanseutrykninger. Når du har kirurgisk praksis i sykepleierutdanningen får du være med på operasjoner. Fortell at du er interessert i en karriere på operasjonsstua, og spør om å få gå en dag med operasjonssykepleier og en dag med anestesisykepleier. Anonymkode: 70f48...75b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Jeg er operasjonssykepleier, og det er et veldig spennende yrke. Vi er i utgangspunktet ikke sammen med pasientene før/etter operasjon, men hos oss jobber en del ekstra på postoperativ, og da ser de pasientene etter operasjon også. Som operasjonssykepleier kan du jobbe på ulike operasjonsavdelinger, dagkirurgen, poliklinikk eller skadestue, du kan være med i ulike øh-team og traumeteam, og du kan jobbe både offentlig og privat. Det er stor mangel og lett å få jobb. Operasjonssykepleiere har mange flere oppgaver enn å stå i det sterile feltet, men mange av disse er nok ikke så synlige for den som ser ting utenfra eller ikke har kompetansen selv (ref de over som tror det er ensformig eller "bare" å hjelpe kirurgen). Vi har ansvar for; - å planlegge operasjonene, at vi har det som trengs av engangsutstyr og evt protesedeler/implantat, at medisinsteknisk utstyr som trengs eller kan trenges er tilgjengelig, at alt utstyret virker og at det kan brukes av de som er tilstede. Det skal planlegges både for det vi vet vi trenger og det som kan skje uforutsett. - at utstyret er sterilt og holdes sterilt gjennom operasjonen - at utstyret er helt og ikke utsettes for behandling som utgjør risiko for pasienten, f.eks ved at det brekker av en bit - at ingenting blir gjenglemt i pasienten - at pasienten leires (altså legges til rette) på operasjonsbordet slik at kirurgen får nødvendig tilgang, men uten å påføre pasienten trykkskader, strekkskader på muskler/ledd eller nerveskader -å forebygge hypotermi - å hindre skader av kirurgisk utstyr, f.eks at pas ikke får brannskader eller hindre trykkskader fra utstyr som plasseres feil - å ivareta pasientens integritet og verdighet, gi trygghet til pasienter i den perioden de er våken (på poliklinikk er jo alle våken hele tiden f.eks) - desinfisere operasjonsfeltet - håndtere preparat og prøver som tas underveis - assistere i feltet, som slett ikke er så "bare" som en del tror. Noen ganger er det to kirurger, men er det kun en er det operasjonssykepleier som fungerer som kirurgens assistent i steden for kirurg nr 2, samtidig som de ivaretar sine egne oppgaver. For å utøve god assistanse må man kjenne utstyret godt, og kunne operasjonen fra a til å. I tillegg må man være kreativ og finne løsninger på problemer som oppstår underveis, og ha evne til å skifte fokus fort når det oppstår noe uforutsett. -dokumentasjon ....og mye mye mer Operasjonssykepleie er i alle høyeste grad en selvstendig videreutdanning, og kompetansen er nødvendig for å kunne gjennomføre operasjoner. Det er et spennende fagfelt med stor variasjon i oppgaver, og mulighet for å variere mellom fagfelt etter hva du finner interessant (ortopedi, gyn, gastro, plastikk, ønh for å nevne noe). Ingen ensformige dager på min arbeidsplass i alle fall, godt teamarbeid og veldig bra arbeidsmiljø. Operasjonssykepleiere er blant de sykepleierne som står lengst i arbeidslivet, flere av de som egentlig er gått av med pensjon hos oss jobber litt ekstra fordi det er så kjekt. Det er stort fokus på fag og fagutvikling, og vi reiser gjerne på kurs eller har fagdager sammen med kirurgene fordi begge yrkesgrupper trenger å lære nytt utstyr eller bli kjent med nye teknikker. Store utstyrsprodusenter arrangerer også egne kurs for operasjonssykepleiere, har aldri fått så mye kurs som de årene jeg har vært spesialsykepleier. Jeg stortrives i jobben, etter å ha jobbet på bl.a. sengepost i mange år er det lykke å få jobbe med en pasient om gangen, der hele temaet konsentrerer seg om å gjøre en best mulig innsats for den ene som er på bordet. Det kan være både hektisk og kreve stor evne til multitasking, men aldri på samme slitsomme måte som på sengepost. Dessuten har mange arbeidsplasser veldig gode turnusordninger for operasjonssykepleiere, det er lett å få dagstillinger, ofte er det sjeldnere helg enn som vanlig sykepleier (hvis helg i det hele tatt), og flere steder er det hjemmevakt. En videreutdanning som absolutt anbefales! Anonymkode: 5623b...f2e 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har søkt på operasjonssykepleie nå og håper jeg kommer inn. Jobber til vanlig på intensivavdeling og ønsker meg over i en dagjobb. Fint å lese det dere operasjonssykepleierne har skrevet over her. Blur veldig motivert og klar for å sette i gang. Anonymkode: 0d708...ea8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #12 Skrevet 1. april 2021 Jeg har et spørsmål til dere operasjonssykepleiere; hva gjør man om man må på toalettet under lange operasjoner? Haha. Ser for meg at man er veldig stuck i timesvis. Anonymkode: bc3c6...f88
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #13 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har et spørsmål til dere operasjonssykepleiere; hva gjør man om man må på toalettet under lange operasjoner? Haha. Ser for meg at man er veldig stuck i timesvis. Anonymkode: bc3c6...f88 Kan de kateterisere seg selv før de skal jobbe under en langvarig operasjon? 😂 Anonymkode: d794b...66d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2021 #14 Skrevet 1. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et spørsmål til dere operasjonssykepleiere; hva gjør man om man må på toalettet under lange operasjoner? Haha. Ser for meg at man er veldig stuck i timesvis. Anonymkode: bc3c6...f88 Hvis det er krise må noen løse deg av underveis. Det er imidlertid sjelden noen trenger avløsning når de står sterilt, man kjenner sin egen kropp godt nok til å vite om man må gå på toalettet før operasjonen starter, eller droppe masse kaffe på morgenen hvis der gjør at du løper på do. De aller fleste operasjoner tar 1-2 timer, da er det ikke noe problem med toalettbesøk. De lengste operasjonene hos oss tar 5-6 timer (+ forberedelse), da løses vi av for lunsj ca halvveis. Anonymkode: 5623b...f2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå