Gå til innhold

Permittert og dagpenger/ foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nylig permittert fra jobben min pga. corona. Jeg har netopp testet positivt og lurer på hvordan det vil bli mtp utbetalinger med foreldrenepenger?

Jeg mottar nå kun dagpenger som tilsvarer 66% av lønnen jeg er vandt med. Jeg hadde 30 000 i brutto lønn før permittering.

Nå har jeg kun 19 800,- i mnd brutto.

Det er usikkert når jeg kan komme tilbake på jobb igjen, sjefen tror ikke det blir før sommeren.

Kan jeg risikere at foreldrepengegrunnlaget kun blir 19 800,- pr mnd? (Dette må jeg også skatte av) så jeg har ikke mye pr mnd utbetalt.

Dette er ett veldig planlagt svangerskap, men hadde ikke regnet med permitteringen som plutselig skjedde.

Anonymkode: 489a6...7c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dagpengene dine kan bli grunnlaget for foreldrepengene, men de pleier som regel å se på lønna de tre siste månedene før permisjonsstart. 

Anonymkode: e517a...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Når du mottar utbetalinger fra NAV tar de utgangspunkt i de seks beste av de ti siste månedene før du gikk ut i permisjon.  

Dagpengesatsen er vel forøvrig på 80% nå? Det får iallefall jeg selv. Er permittert 40% og jobber 60%. Får 80% dagpenger av de 40% jeg ikke jobber. 

Anonymkode: e184e...5b8

Skrevet

Fra nav.no: 

• Dagpenger til gravide kvinner: Foreldrepengene dine blir beregnet til det samme du får i dagpenger. Hvis du er mor og venter barn ved fødsel, kan du istedenfor få foreldrepengene dine beregnet etter et snitt av inntekten din i de 6 beste av de 10 siste månedene, hvis det gir deg en høyere utbetaling. NAV vil beregne hvilket alternativ som er best for deg.
Skrevet

Ps, så lenge du er tilbake i jobb før permisjonen din starter får du foreldrepenger som arbeidstaker (lønnen du vanligvis har) 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...