AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Må jeg til psykiater for å få starte opp på ADHD-medisiner? Har gått 2 år til psykolog, og er utredet, men ikke endelig diagnosert. Skal henvises til psykiater for å starte medisinering, men ventelistene er evig lange. Også privat. Kan jeg gå til fastlegen min og bare be om å få ADHD-medisin, uavhengig av psykologens viten? Anonymkode: 79985...1b6
Majer Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Psykiater benyttes når man har oppstart og som regel ved bytting av adhd-medisin. Vi snakker om a-preparater så jeg tviler sterkt på at noen fastlege går med på det. Synd det tar lang tid:-(
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Det er vel kun psykiater som har lov å forskrive adhd medisiner første gang. Ved etablert dosering kan det overføres til fastlege. Så du må nok vente. Anonymkode: 6b27c...e01
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må jeg til psykiater for å få starte opp på ADHD-medisiner? Har gått 2 år til psykolog, og er utredet, men ikke endelig diagnosert. Skal henvises til psykiater for å starte medisinering, men ventelistene er evig lange. Også privat. Kan jeg gå til fastlegen min og bare be om å få ADHD-medisin, uavhengig av psykologens viten? Anonymkode: 79985...1b6 Snakk med fastlegen om det. Det skader ikke å spørre. Har hørt om at fastleger rådfører seg med en psykiater angående medisinering, men jeg vet ikke noe spesielt om ADHD-medisiner. Anonymkode: a757d...804
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 https://www.helsedirektoratet.no/tema/legemidler/rekvirering-av-legemidler/rekvirering-av-sentralstimulerende-legemidler Skader ikke spørre, men du vil ikke komme noen vei. Anonymkode: 6b27c...e01
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Du må ha en endelig diagnose for å starte opp på medisiner. det er psykiatere / leger på dps som starter opp medisiner. Fastlegens oppgave er oppfølging av medisiner i etterkant. du får ikke medisiner før diagnosen er klar. Anonymkode: 5a17c...627
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Takk for svar alle sammen. Anonymkode: 79985...1b6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Har du sjekket tilgjengelighet på helprivate? (Ikke privat led avtale) der kommer du gjerne inn raskt, vet om flere i Oslo-området om du bor i nærheten. Anonymkode: f0182...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå