AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 I den nye reformen skal det nå bare skal være norsk, matte, engelsk (pluss et nytt mikke mus-fag) som blir fellesfag i videregående. Hva skjer med de andre fellesfagene? Blir de gjort til valgfag/fordypningsfag? Integreres de i andre fag? Eller forsvinner de helt? Hva skjer da med lærere som har undervisningskompetanse i disse fagene? Anonymkode: 0086d...cdf 7
SPOCA Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Slik jeg leser forslaget, forsvinner ikke disse fagene, men man kan dermed velge dem bort til fordel for noe annet: https://www.utdanningsnytt.no/fullforingsreformen-lied-utvalget-melby/slik-vil-regjeringen-endre-videregaende-skole-storre-valgfrihet-rett-til-a-fullfore-og-faerre-fellesfag/279773 Det virker altså som de blir valgfag/fordypningsfag. Tipper at det nye faget som omhandler demokrati, likestilling, kritisk tekning og som skal gi elevene historisk og kulturell innsikt vil tas av lærere som i dag har samfunnsfag/religion/historie. Men ja, kan få konsekvenser for de lærerne som har undervisningskompetanse i disse fagene. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 Elevene skal lære om vitenskapelig tenkemåte i det demokratifaget også, noe som virker helt meningsløst. Det er det lærerne i naturvitenskapelige fag som burde lært dem. 🙄 Det faget virker som enda en ny, fiks reformidé. Hvordan kan man lære om demokrati uten å lære historie? Samfunnsfag? Vitenskapelig tenkemåte er integrert i de naturvitenskapelige fagene. Jeg frykter at særlig historie blir en stor taper i dette, og det er svært(!) uheldig. Det åpnes vel for mer fordypning, slik at lærerne får mer motiverte elever og kan gå mer i dybden i stedet for å dra alle gjennom alt. Det vil sikkert mange lærere synes er moro. Men for noen fag kan det nok få betydning for lærerne som har disse fagene, selv om timeantallet øket, pga at få elever velger disse fagene. For min egen del underviser jeg på et naturvitenskapelig studium, men studentmassen har i stor grad IKKE valgt naturvitenskapelige fag/matte på vgs. Hvis denne reformen blir noe av, vil studentene mine få enda svakere faglig grunnlag innen naturvitenskapelige fag enn de allerede har, noe jeg absolutt ikke ser fram til........ Anonymkode: cea8c...25b 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Men dette viser vel enda tydeligere hvor viktig det er å ha undervisningskompetanse i minst ett av fagene norsk, engelsk og matematikk... Anonymkode: cea8c...25b 7
Mardrøm Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I den nye reformen skal det nå bare skal være norsk, matte, engelsk (pluss et nytt mikke mus-fag) som blir fellesfag i videregående. Hva skjer med de andre fellesfagene? Blir de gjort til valgfag/fordypningsfag? Integreres de i andre fag? Eller forsvinner de helt? Hva skjer da med lærere som har undervisningskompetanse i disse fagene? Anonymkode: 0086d...cdf Vil anbefale å lese hva som står i stortingsmeldingen fra side 74 for finne svar på spørsmålene dine. Kort fortalt er tanken at det er behov for mer fordypning i videregående for at opplæringen skal være relevant for videre studier og arbeid. Da må noen timer med fellesfag ut for å få plass på timeplanen. https://www.regjeringen.no/contentassets/581b5c91e6cf418aa9dcc84010180697/no/pdfs/stm202020210021000dddpdfs.pdf 1
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Vet ikke hva som skjer med fagene, men det er utvilsomt en etterlengtet utvikling. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Vet ikke hva som skjer med fagene, men det er utvilsomt en etterlengtet utvikling. Er det virkelig det? Ønsker elevene mer timer i norsk, matte og engelsk? Jeg antar at det nye "Fremtidsfaget" (gud jeg ler), ikke vil være på 14 timer i uka, så da må jo de andre faga øke. Vi lærere ønsker utvilsomt ikke denne endringen. Vi setter pris på allmendannelsen som fellesfag har. Jeg har realfag selv, og jeg setter svært stor pris på at mine elever må ha histori og religion parallelt med alle realfaga. Det gir dem en viktig dybde. På samme måte er det viktig at elever som dropper alt av realfag i en alder av 16, kan litt mer enn ungdomsskolepensum om naturfag- for å bli bedre samfunnsborgere. Selvfølgelig kan man diskutere enkeltfag, innføringen av 2p (som de nå vil fjerne), var tåpelig. Det var ikke der de skulle lagt inn ressursene til dem som sliter i matte. Men det er noe annet å diskutere enkeltfag , og det å ta bort alt. Men for å sitere vår "kjære" kunnskapsminister som ble spurt av nrk om "hva med historie, religion, samfunnsfag, naturfag og geografi? – Dette er eksempler på mindre fag som vi vurderer som nyttige hver for seg, men vi vil heller prioritere fag som er nyttige for alle å ha med seg." og så kommer de med denne endringen samme dag som de nye læreplanene ble ferdige. De nye læreplanene som er laget til dagens skolemodell. det er jo en vits. Anonymkode: 6868c...be3 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 Mardrøm skrev (58 minutter siden): Vil anbefale å lese hva som står i stortingsmeldingen fra side 74 for finne svar på spørsmålene dine. Kort fortalt er tanken at det er behov for mer fordypning i videregående for at opplæringen skal være relevant for videre studier og arbeid. Da må noen timer med fellesfag ut for å få plass på timeplanen. https://www.regjeringen.no/contentassets/581b5c91e6cf418aa9dcc84010180697/no/pdfs/stm202020210021000dddpdfs.pdf Det står veldig lite konkret om selve fagene der. Men slik jeg leser det så vil, f.eks. naturfag, historie og religion, bli (valgfrie?) programfag på studieforberedende linje, med større timeantall enn fagene har i dag. Anonymkode: 0086d...cdf
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det virkelig det? Ønsker elevene mer timer i norsk, matte og engelsk? Jeg antar at det nye "Fremtidsfaget" (gud jeg ler), ikke vil være på 14 timer i uka, så da må jo de andre faga øke. Vi lærere ønsker utvilsomt ikke denne endringen. Vi setter pris på allmendannelsen som fellesfag har. Jeg har realfag selv, og jeg setter svært stor pris på at mine elever må ha histori og religion parallelt med alle realfaga. Det gir dem en viktig dybde. På samme måte er det viktig at elever som dropper alt av realfag i en alder av 16, kan litt mer enn ungdomsskolepensum om naturfag- for å bli bedre samfunnsborgere. Selvfølgelig kan man diskutere enkeltfag, innføringen av 2p (som de nå vil fjerne), var tåpelig. Det var ikke der de skulle lagt inn ressursene til dem som sliter i matte. Men det er noe annet å diskutere enkeltfag , og det å ta bort alt. Men for å sitere vår "kjære" kunnskapsminister som ble spurt av nrk om "hva med historie, religion, samfunnsfag, naturfag og geografi? – Dette er eksempler på mindre fag som vi vurderer som nyttige hver for seg, men vi vil heller prioritere fag som er nyttige for alle å ha med seg." og så kommer de med denne endringen samme dag som de nye læreplanene ble ferdige. De nye læreplanene som er laget til dagens skolemodell. det er jo en vits. Anonymkode: 6868c...be3 Det blir ikke mer timer i fellesfagene av dette, men mer timer i programfagene. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Vil dette si at kroppsøving forsvinner helt fra videregående skole, som obligatorisk fag? Er det ETT fag alle har godt av, så er det kroppsøving. 70% er overvektige i Norge. Anonymkode: 0086d...cdf 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Det blir ikke mer timer i fellesfagene av dette, men mer timer i programfagene. Men det går jo ikke opp. Samfunnsfag er 3 timer i uka. Geografi 2 timer. Naturfag 5 timer. Fremmedspråk er 3 eller 4. Hvor mange timer skal det ene programfaget i vg1 dekke? Og Fremtidsfaget, om vitenskapelig tenkning, miljø og demokrati. Det er jo det samfunnsfag, naturfag og geografi nå er. Nei. Dette er laget av byråkrater som kjedet livet av seg på hjemmekontor og må ha noe å drive med. Jeg har lest hele stortingsmeldingen på 200 sider, og jeg er helt sikker på at disse menneskene ikke har satt sin fot på en videregående skole siden de selv var russ. Anonymkode: 6868c...be3 9
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det går jo ikke opp. Samfunnsfag er 3 timer i uka. Geografi 2 timer. Naturfag 5 timer. Fremmedspråk er 3 eller 4. Hvor mange timer skal det ene programfaget i vg1 dekke? Og Fremtidsfaget, om vitenskapelig tenkning, miljø og demokrati. Det er jo det samfunnsfag, naturfag og geografi nå er. Nei. Dette er laget av byråkrater som kjedet livet av seg på hjemmekontor og må ha noe å drive med. Jeg har lest hele stortingsmeldingen på 200 sider, og jeg er helt sikker på at disse menneskene ikke har satt sin fot på en videregående skole siden de selv var russ. Anonymkode: 6868c...be3 Hvordan mener du det ikke går opp?
Faulkner Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 Synes det er synd på elevene som nå må velge retning enda tidligere. Jeg har satt veldig stor pris på å kunne få en slags basiskunnskap i alle fagene. Overgangen til studier er da virkelig ikke så tøff, hvis det er motivasjonen for denne reformen. 11
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 Faulkner skrev (4 minutter siden): Synes det er synd på elevene som nå må velge retning enda tidligere. Jeg har satt veldig stor pris på å kunne få en slags basiskunnskap i alle fagene. Overgangen til studier er da virkelig ikke så tøff, hvis det er motivasjonen for denne reformen. Denne endringen vil nok mest påvirke yrkesfag, ikke studieforberedende.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 Denne regjeringen altså. De ødelegger ALT! Anonymkode: 73b74...86b 6
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne regjeringen altså. De ødelegger ALT! Anonymkode: 73b74...86b Ja, forferdelig med bedre VGO, altså. Tenke seg til at elevene skal få lære mer om det de utdanner seg i, og på topoen av det hele skal få tatt fagbrev i 2-årig skole om det ikke finnes læreplasser til dem. Forkastelig! 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 Skjønner ikke hva som er så revolusjonerende med dette. De stokker bare om på noen fag. Det gjør de jo hvert år. Anonymkode: a7efc...c5a
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Elevene skal lære om vitenskapelig tenkemåte i det demokratifaget også, noe som virker helt meningsløst. Det er det lærerne i naturvitenskapelige fag som burde lært dem. 🙄 Det faget virker som enda en ny, fiks reformidé. Hvordan kan man lære om demokrati uten å lære historie? Samfunnsfag? Vitenskapelig tenkemåte er integrert i de naturvitenskapelige fagene. Jeg frykter at særlig historie blir en stor taper i dette, og det er svært(!) uheldig. Det åpnes vel for mer fordypning, slik at lærerne får mer motiverte elever og kan gå mer i dybden i stedet for å dra alle gjennom alt. Det vil sikkert mange lærere synes er moro. Men for noen fag kan det nok få betydning for lærerne som har disse fagene, selv om timeantallet øket, pga at få elever velger disse fagene. For min egen del underviser jeg på et naturvitenskapelig studium, men studentmassen har i stor grad IKKE valgt naturvitenskapelige fag/matte på vgs. Hvis denne reformen blir noe av, vil studentene mine få enda svakere faglig grunnlag innen naturvitenskapelige fag enn de allerede har, noe jeg absolutt ikke ser fram til........ Anonymkode: cea8c...25b Målet er studiekompetanse på en overkommelig måte, noe lovforslaget ser ut til å kunne bidra til. At det blir mindre kunnskap i noen felt er ikke til å unngå, men som du sier så velges jo dette likevel vekk av de fleste. Så hva er problemet? De som faktisk vil og har behov for naturvitenskap kan velge det. Tenker det vil bli jubel og fest for mange over å bli kvitt rle og kroppsøving. Anonymkode: 16d7b...157
PetterKanin Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke hva som er så revolusjonerende med dette. De stokker bare om på noen fag. Det gjør de jo hvert år. Anonymkode: a7efc...c5a Nei, det gjøres da aldeles ikke hvert år. Her frigjøres det plass til programfag. Har det i det hele tatt skjedd på denne siden av årtusenskiftet før? 1
Gjest theTitanic Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 PetterKanin skrev (7 minutter siden): Ja, forferdelig med bedre VGO, altså. Tenke seg til at elevene skal få lære mer om det de utdanner seg i, og på topoen av det hele skal få tatt fagbrev i 2-årig skole om det ikke finnes læreplasser til dem. Forkastelig! For en gangs skyld sier du noe klokt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå