Gå til innhold

Eg synest tiltaka er for strenge! Generalisering er negativt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøv å få meg ned på bakken dersom det er naudsynt. Føler meg ganske ego som er så trist over detta... Eg bur i ein kommune som har ingen smitte og vi har heller ikkje hatt noko særlig smitte, den lille smitten vi har hatt har vore importsmitte (arbeidsinnvandring). Det var kjent smittevei som var lett å spora. Vi har levd ekstremt forsiktig, ikkje reist noko som helst innlands sidan desember. Vi har vore heilt isolert sidan, med svært få nærkontaktar. Planen var å besøka mine foreldre i påsken (anna kommune), detta kan vi ikkje nå pga tiltaka. Eg føler meg innestengt og fanga på bygda. Min far og mor har hatt heimekontor sidan mars og får levert mat på døra. Dei er prega av pandemien og vil gjerne møte oss og barnet vårt. Min arbeidsgiver og min manns arbeidsgiver nekter oss høflig men bestemt å ikkje reise, om vi skal blir det 10 dagers karantene utan løn. 

Eg føler på lite frihet og føler meg påtvunget eit portforbod. Er det virkelig naudsynt å ha det så strengt? Planen når vi kom fram vart å kun bruka boligen og hagen, framleis få levert mat og halda oss for oss sjølve. Alle bur ikkje i oslo... 

Er eg heilt på bærtur? 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mammahjarte skrev (7 minutter siden):

Prøv å få meg ned på bakken dersom det er naudsynt. Føler meg ganske ego som er så trist over detta... Eg bur i ein kommune som har ingen smitte og vi har heller ikkje hatt noko særlig smitte, den lille smitten vi har hatt har vore importsmitte (arbeidsinnvandring). Det var kjent smittevei som var lett å spora. Vi har levd ekstremt forsiktig, ikkje reist noko som helst innlands sidan desember. Vi har vore heilt isolert sidan, med svært få nærkontaktar. Planen var å besøka mine foreldre i påsken (anna kommune), detta kan vi ikkje nå pga tiltaka. Eg føler meg innestengt og fanga på bygda. Min far og mor har hatt heimekontor sidan mars og får levert mat på døra. Dei er prega av pandemien og vil gjerne møte oss og barnet vårt. Min arbeidsgiver og min manns arbeidsgiver nekter oss høflig men bestemt å ikkje reise, om vi skal blir det 10 dagers karantene utan løn. 

Eg føler på lite frihet og føler meg påtvunget eit portforbod. Er det virkelig naudsynt å ha det så strengt? Planen når vi kom fram vart å kun bruka boligen og hagen, framleis få levert mat og halda oss for oss sjølve. Alle bur ikkje i oslo... 

Er eg heilt på bærtur? 

Jeg er enig med deg ❤️

• Liker 5
Gjest Rocka69
Skrevet (endret)
mammahjarte skrev (11 timer siden):

Er eg heilt på bærtur? 

Du får ikke karantene uten at du har vært i nærkontakt med smittede. Har du og mannen din en jobb som gjør at dere kan jobbe på hjemmekontor eller ikke? Husk at det er påbud om hjemmekontor for alle som praktisk kan ha det, og det er påbud for arbeidsgiver til å praktisk tilrettelegg for dette. 

Så hvis dere kan jobbe på hjemmekontor, vel om dere må sitte i karantene og ikke er syke - så har dere faktisk plikt til å jobbe. Karantene betyr ikke at dere er fratatt arbeidsplikten hvis dere kan utføre arbeidet fra hjemmekontor.

Har dere ikke mulighet for hjemmekontor, at jobben må utføres på egentlig arbeidssted så kan lege sykemelde dere og dere vil få sykelønn (de første 16 dagene må arbeidsgiver dekke - slik er loven). Arbeidsgiver kan ikke si dere opp uten saklig grunn, og en 10 dagers karantene er ikke saklig grunn nok. Da må du ha vært sykemeldt i mer enn 1 år, for at arbeidsgiver kan bruke sykdom som saklig grunn. Og saklig grunner må dokumenteres. Hvis ikke så blir arbeidsgiver filleristet av fagforeninger, advokater og rettsvesenet.

Og dere er bare fire over 12 år (går ut ifra at barnet er under 12 år). Dvs at dere ikke omfattes av Covid-19 forskrifter, verken nasjonale, regionale eller kommunale (selv ikke her i Oslo). I tillegg så blir dere max 5.

Kommunen dere bor i eller kommunen foreldrene dine bor i kan ikke innføre utreise eller innreise forbud innenlands (det vil være forbudt etter paragraf 106 i Grunnloven).

Så til arbeidsgiveren din, han setter seg nok langt utenfor loven når han sier at han kan pålegge karantene i 10 dager. Han kan ikke pålegge noen karantene, da opptrer han som offentlig myndighet uten lovhjemmel og kan faktisk straffes for dette, inkludert bøter og fengsel. Kun helsemyndigheter kan pålegge karantene, hvis det er mistanke om smitte - og da er det mulig å teste seg ut av karantenen. 

For etter Arbeidsmiljøvernloven så har dere både arbeidsplikt og arbeidsrett, og den idiotiske arbeidsgiveren kan ikke si at dere får 10 dager karantene uten lønn. Han kan ikke sette dere i karantene! Men hvis dere blir satt i karantene av helsemyndigheter, så kan regelverket tolkes slik at arbeidsgiver ikke trenger å betale lønn i karantenen. Men en lege vil trolig gi dere sykemelding, og da vil du få sykelønn i karantenen - som arbeidsgiver må betale. NAV vil hente pengene direkte fra driftskonti om nødvendig eller ta en titt i madrassen.

Arbeidsgiver kan heller ikke sette seg ut over paragraf 106 i Grunnloven. Å bryte Grunnloven vil gi ham fengselsstraff. 

Han kan selvsagt sterkt oppfordre til å ikke dra, men i realiteten så har han ingen sanksjonsmulighet om dere drar. Husk bare å få det på "tape" - bruk mobilene og ta opptak av samtalene - det kan dere gjøre i skjul så lenge dere er med i samtalen - helt etter loven. Da har dere dokumentasjon, som vil gjøre at arbeidsgivers advokat vil filleriste ham om det blir konflikt, og ikke minst offentlig myndighet, fagforeninger og advokater, og domstoler.

Og når det gjelder tiltakene, så er det bare anbefalinger - ikke forbud om å reise (det ville vært i strid med Grunnlovens paragraf 106). Og ut fra det du forteller, så ville dere ikke være i strid med noen Covid-19 forskrifter heller fordi dere er bare fem mennesker totalt. I tillegg så høres det ut som at dere har svært god kontroll på smittevern i familien med å holde dere omtrent isolert og får tilsendt varer på døren. Så da vil risikoen for smitte være minimal (mikroskopisk), og dermed er sjansen for at helsemyndigheter plasserer dere i karantene også være mikroskopisk - særlig hvis dere unngår kollektiv-trafikk (fly, buss, tog etc) og kjører i egen bil. Og arbeidsgiverene deres kan ikke sette dere i karantene, og dere har heller ikke plikt til å si at dere drar til dine foreldre når dere har fri. Det vil stride mot så mange regler i Grunnloven, EMK og FNs Menneskerettskonvensjon at arbeidsgivere da vil risikere fler år i fengsel.

For meg så høres det ut som dere, både du og din mann, og dine foreldre har steinkontroll på smittevern. Dere vil ikke bryte noen lover eller forskrifter ved å dra til foreldrene dine så fremt barnet er under 12 år. I motsatt fall, så kan foreldrene dine komme på besøk til dere. At dere ikke følger alle anbefalinger, selv om dere går lengre ellers enn hva påbud tilsier, så kan dere ikke straffes for dette. Og i hvertfall så har ikke arbeidsgivere myndighet til dette. Han har allerede brutt Grunnloven ved å sette seg i stedet til offentlig myndighet, og burde helt klart straffes med fengsel for dette.

Så det blir opp til deg og din familie, vil dere følge anbefalinger eller ikke. Men dere bryter trolig ikke noen forbud eller påbud, hvis barnet er under 12 år. Og med et sånt imponerende smittevernsregime som dere følger (klapper for dere), så er det svært lite sannsynlig at dere blir smittet og ev satt i karantene av helsemyndigheter (arbeidsgiveren deres burde derimot piskes med romersk ni-halet katt for utgi seg som offentlig myndighet)

Så dere kan trolig dra til dine foreldre (så fremt at barnet er under 12 år - selv i Oslo). Er barnet over 12 år, så kan det være ulovlig - men da kan foreldrene dine besøke dere helt lovlig (selv i Oslo).

Ja det er påbud om 2 meter avstand, men det er på offentlig sted, ikke privat hjem når dere følger andre påbud. Og hvordan skal de sjekke det, politiet har mer problemer med andre - fester osv.

Og arbeidsgivere kan ikke nekte dere har besøk av dine foreldre, han kan ikke sjekke det heller. Da bryter han både Grunnlov, EMK og FNs Menneskerettskonvensjon og kan dømmes til fengsel.

Håper det hjalp litt på humøret. Jeg vet det er tøft(sliter selv mentalt), har sittet på hjemmekontor pga Covid-19 to uker før Erna stengte ned 12. mars 2020. Og må trolig sitte her ut året, selv med vaksine. Vi åpner ikke før alle ansatte er fullvaksinert og ev samboere/ektefeller er fullvaksinert. Og jeg synes veldig synd på ungdommen vår, som mister to år av sitt liv. Men blir heldigvis 18 i år - og blir dermed vaksinert en gang i september/oktober slik at siste året på videregående kan bli mer normalt.

Endret av Rocka69
Skrevet

Hvordan kan arbeidsgiver nekte deg å reise? Hva slags jobb har dere? Det eneste som strider med at dere kan besøke foreldre er at det er en anbefaling om bare to gjester. Men det er kun en anbefaling. Dere bryter ingen regler ved å besøke foreldrene dine. 

• Liker 5
Gjest Rocka69
Skrevet
Ukjent. skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan arbeidsgiver nekte deg å reise? Hva slags jobb har dere? Det eneste som strider med at dere kan besøke foreldre er at det er en anbefaling om bare to gjester. Men det er kun en anbefaling. Dere bryter ingen regler ved å besøke foreldrene dine. 

Og i teorien så kan det være lokale forskrifter (Oslo) som gir forbud mot mer enn 2 gjester (som er over 12 år). Eller så er grensen 10 for personer over 12 år. Og om dere hadde bodd i Oslo og barnet var over 12 år, så hadde foreldrene dine fint kunne besøke dere uten å bryte reglene(de ville bare være 2 gjester). Men jeg tror jeg oppfattet at barnet var under 12 år, så da kunne dere ha besøkt foreldrene dine selv om de bor i Oslo (dere voksne regnes som gjester - ikke barnet rent juridisk).

Gjest Rocka69
Skrevet

Oslo er spesielt. Vi kan ikke besøke besteforeldrene (vi er tre over 12 år), men de kan besøke oss fordi de er bare to. 

Skrevet
Rocka69 skrev (2 timer siden):

Oslo er spesielt. Vi kan ikke besøke besteforeldrene (vi er tre over 12 år), men de kan besøke oss fordi de er bare to. 

ja den regelen der er bare latterlig. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Her er det jo ikke reglene som er for strenge, men din manns arbeidsgiver som setter seg over loven. Han kan ikke kreve karantene av dere fordi dere har vært i en annen kommune, og i hvert fall ikke uten lønn! 😮 Karantene pålegges kun folk som er syke, har vært i kontakt med syke, eller har vært i utlandet. Så den trusselen der kan dere bare drite i. Mannen din får kontakte fagforeninga i så fall.

Gjest Pianobar
Skrevet

Jeg ser ikke hvordan arbeidsgiver kan gå lengre enn kommunale/regjeringens forskrifter. Her ville jeg forhørt meg med en advokat faktisk for å finne ut hvor langt inn i privatlivets sfære arbeidagiver faktisk har lov til å gå. Nå et det naturligvis forskjell på om dere jobber i en barnehage eller med pasientkontakt på radiumhospitalet, allikevel ville jeg bedt om skriftlig dokumentasjon på at arbeidsgiver har denne makten.

Gjest Rocka69
Skrevet

Og gått til pressen med navnet, etter at dere har anmeldt ham for utgi seg som offentlig myndighet.

Skrevet

Dette er mat for fagforeninger, om dere er medlem i en sånn. Reis som du vil. Arbeidsgiver må pent tåle at ansatte bruker fritiden slik de ønsker, og har ingen råderett over deg/dere og hvor dere dere befinner dere. Om dere dog reiser ut av landet, og havner i karantene av den grunn, er saken en annen. Men noen slik karantene eksisterer ikke innenlands.

• Liker 2
Skrevet

Bor du i Gloppen kommune?

Skrevet

Takk for mange gode svar. Kan ikkje sei sånn alt for mykje fordi då blir vi kjapt kjent igjen. Men i mitt tilfelle er det sterk sterk annbefaling at eg ikkje drar, dei kan ikkje nekta meg å reisa. Snakka med mannen, viser seg at han får ikkje tilbod om å arbeida før 10 dager etter vi hadde komet tilbake frå reise. Det er ikkje helsekarantene, sjølv om det vart ordlagt på den måten. Kan og sei at hans bransje ikkje har moglegheit for heimekontor. Barnet vårt er under 12 år.

«Utover å bestemme at arbeidstaker skal holde seg borte fra arbeidsplassen, kan arbeidsgiver imidlertid ikke uten et lovgrunnlag pålegge arbeidstakere karantene hjemme. Slike tiltak kan kun iverksettes av det offentlige etter smittevernloven.»

Virker likevel litt merkelig på meg. Arbeidsgiver har ingenting med kor folk befinner seg...

Vi reiser ikkje altså. 

• Opprett ny...