Gå til innhold

Planløsning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal i gang med husbygging og holder på å tegne litt. Hva synes du om denne planløsningen? Ikke tenk på dører/vinduer, men på rominndelingen. Det viktige for oss: 

-Bi-inngang

-Vaskerom

-Et soverom i hovedetasjen

-Stort kjøkken og god plass til spisestue

-Peis

-God tv-krok

-Sitteplass til gjester uten tv. 

Oppe har vi tv-stue, stort hovedsoverom med walk in closet, tre soverom (et til hvert av barna).

Hva synes du ser praktisk ut? Hva ville du endret på? Setter pris på alle tilbakemeldinger. 

0FF15402-41EC-487C-A122-EAA69A5B8B2C.png

49942F27-CBFA-48B2-AE21-473DE36838F0.png

Anonymkode: 24801...0cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vi har også stort hovedbad oppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Det ser mye bedre ut enn det forrige utkastet! Dette er da perfekt, synes jeg. Har du forresten nok lagringsplass/rom i huset? (ellers blir nok gjesterommet lagerrom. men du har jo også en del plass på vaskerommet)

Anonymkode: 6ac53...954

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding. Vi skal ha kjeller med kjellerstue, treningsrom og bodplass :) Skal også ha kryploft til oppbevaring. 
TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det ser bra ut. Ikke så ulikt som hos oss, med noen unntak. Vi har ikke bi-inngang og heller ikke gjesterom i hovedetasjen. Men nå har ikke vi små barn heller.

Anonymkode: a06b3...ee1

Gjest loveli
Skrevet

Jeg liker ikke å ha soverom så tett opp i stua. 

Synes også rommene ser veldig trange ut? Ville dimensjonert det litt større. Gitt stua 1 meter mer bredde, minst, i alle retninger. Da blir ikke gjesterommet så akkurat-det-du-trenger-men-ikke-en-cm-mer...

Vaskerommet ser ok ut det også, men henger du aldri opp klær? Jeg hadde dimensjonert for å kunne ha et tørkestativ der.

Kanskje jeg hadde gjort andre delen av huset bredere og lengre også, ikke bare stua.

Jeg synes bare det er dumt å lage et minihus når man kunne fått litt mindre klaustrofobisk følelse av ørlittegrann større dimensjon.

Men lengden på rommet må ikke gjøre spisedelen lengre, der er det langt nok. Må bli lengre på hver side... vanskelig å forklare. 😛

AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (24 minutter siden):

Jeg liker ikke å ha soverom så tett opp i stua. 

Synes også rommene ser veldig trange ut? Ville dimensjonert det litt større. Gitt stua 1 meter mer bredde, minst, i alle retninger. Da blir ikke gjesterommet så akkurat-det-du-trenger-men-ikke-en-cm-mer...

Vaskerommet ser ok ut det også, men henger du aldri opp klær? Jeg hadde dimensjonert for å kunne ha et tørkestativ der.

Kanskje jeg hadde gjort andre delen av huset bredere og lengre også, ikke bare stua.

Jeg synes bare det er dumt å lage et minihus når man kunne fått litt mindre klaustrofobisk følelse av ørlittegrann større dimensjon.

Men lengden på rommet må ikke gjøre spisedelen lengre, der er det langt nok. Må bli lengre på hver side... vanskelig å forklare. 😛

Takk for tilbakemelding. 
Jeg skjønner hva du mener, men tomten vi skal bygge på er ikke så stor, så vi kan ikke utvide lengden eller bredden på selve huset, uten at vi får for liten uteplass eller kommer over grensen for hvor man kan bygge på tomten. Vi må derfor endre romdeling innvendig hvis noe skal bli større/mindre. 

Soverommet i denne etasjen skal bli brukt som lekerom/gjesterom, ingen som skal sove der fast. 

Ellers håper jeg på å klare å ha tørkestativ på vaskerommet inntil veggen mot kjøkkenet, men må måle opp og se om det blir plass der. Kan utvide veggen mot kjøkkenet, men da blir det mindre kjøkken. 

Hmm... Det blir derfor snakk om prioritering på hva man ønsker å ha stort og hva som er mindre viktig. 

Men igjen, takk for tilbakemelding. 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger dere virkelig gjesterom? Jeg tror man veldig ofte overvurderer behovet for dette, særlig med tv stue i andre etasje og område for tv i første etasje. Er jo da mange steder for barna og leke og med tv stue oppe og nede. 

Den store peisen midt i rommet tar nok mye av romfølelsen, ville definitivt satt inn en mye mindre peisovn. Ville også tatt bort veggen mellom den sittegruppen og tv delen og heller hatt TVen på veggen mot gjesterommet. Regner med det blir litt vinduer her og der som vil skape lys. 

For å få mer plass på vaskerommet ville jeg droppet toalett der. Det har dere jo uansett vegg i vegg. 

Anonymkode: 7695e...c41

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger dere virkelig gjesterom? Jeg tror man veldig ofte overvurderer behovet for dette, særlig med tv stue i andre etasje og område for tv i første etasje. Er jo da mange steder for barna og leke og med tv stue oppe og nede. 

Den store peisen midt i rommet tar nok mye av romfølelsen, ville definitivt satt inn en mye mindre peisovn. Ville også tatt bort veggen mellom den sittegruppen og tv delen og heller hatt TVen på veggen mot gjesterommet. Regner med det blir litt vinduer her og der som vil skape lys. 

For å få mer plass på vaskerommet ville jeg droppet toalett der. Det har dere jo uansett vegg i vegg. 

Anonymkode: 7695e...c41

Enig angående det med peisen.

Slike peiser som dere tenker dere TS er skikkelig RÅ!! Men, jeg er stygt redd for at det ikke vil passe seg hos dere. Slike svære kladeiser av noen peiser passer best i store åpne rom med ekstra takhøyde.

Setter dere inn denne svære dingsen så vil det ødelegge mye av romfølelsen og jeg tipper dere hadde foretrukket en mindre peis om dere gikk inn i to identiske hus men peisen skilte husene. Det hadde jeg garantert gjort i deres tilfelle hvert fall.

Man husker jo med gru de svære mursteinspeisene som var så populære på 80-tallet. De alle river nå. Tipper det blir sånn hos dere med den svære peisen også, at de som eventuelt fjerner den en gang i fremtiden vil få en skikkelig forløsende følelse når peisen fjernes og rommet åpnes opp.

Jeg hadde ikke gjort vaskerommet større på bekostning av kjøkkenet. Det er veldig fint at kjøkkenskapene mot vaskerommet kommer på linje med veggen som går fra gangen og mot gjesteværelset.

Skal det ikke være vinduer der hvor sofaene står i det hele tatt? Det hadde vært utrolig fint hvis dere hadde vanlig peis (som står på gulvet) og et vindu bak sofaen ved peisen der. Så når du kommer inn i rommet fra gangen så kan man se rett igjennom huset og ut i hagen. Det gjør at rommet virker mer åpent. Nå blir det litt... innestengt.

Men jeg elsker lys og utsyn da. Noen liker mer hule-rom hvis du skjønner. De synes det er så koselig. 

AnonymBruker
Skrevet

Likte dere denne løsningen bedre? Synes peis som romdeler er såå fint, så ønsker gjerne å ha det, selv om jeg godt kan lage den mindre :) 

BAE20467-E5C9-4D4B-9F4B-D709DDDB6385.png

49D32FB2-DE38-43BD-A6B2-CA57733FFF6F.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (54 minutter siden):

Enig angående det med peisen.

Slike peiser som dere tenker dere TS er skikkelig RÅ!! Men, jeg er stygt redd for at det ikke vil passe seg hos dere. Slike svære kladeiser av noen peiser passer best i store åpne rom med ekstra takhøyde.

Setter dere inn denne svære dingsen så vil det ødelegge mye av romfølelsen og jeg tipper dere hadde foretrukket en mindre peis om dere gikk inn i to identiske hus men peisen skilte husene. Det hadde jeg garantert gjort i deres tilfelle hvert fall.

Man husker jo med gru de svære mursteinspeisene som var så populære på 80-tallet. De alle river nå. Tipper det blir sånn hos dere med den svære peisen også, at de som eventuelt fjerner den en gang i fremtiden vil få en skikkelig forløsende følelse når peisen fjernes og rommet åpnes opp.

Jeg hadde ikke gjort vaskerommet større på bekostning av kjøkkenet. Det er veldig fint at kjøkkenskapene mot vaskerommet kommer på linje med veggen som går fra gangen og mot gjesteværelset.

Skal det ikke være vinduer der hvor sofaene står i det hele tatt? Det hadde vært utrolig fint hvis dere hadde vanlig peis (som står på gulvet) og et vindu bak sofaen ved peisen der. Så når du kommer inn i rommet fra gangen så kan man se rett igjennom huset og ut i hagen. Det gjør at rommet virker mer åpent. Nå blir det litt... innestengt.

Men jeg elsker lys og utsyn da. Noen liker mer hule-rom hvis du skjønner. De synes det er så koselig. 

Takk for tilbakemelding - jeg tar med meg alle innspill videre i prosessen. 
vinduer osv. er ikke på plass ennå, holder foreløpig på med rominndeling :) 

Ts

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Likte dere denne løsningen bedre? Synes peis som romdeler er såå fint, så ønsker gjerne å ha det, selv om jeg godt kan lage den mindre :) 

BAE20467-E5C9-4D4B-9F4B-D709DDDB6385.png

49D32FB2-DE38-43BD-A6B2-CA57733FFF6F.png

Personlig synes jeg dette var ca 1000 ganger bedre.

Jeg skjønner at du synes peis som romdeler er fint, for det er det, men det vil kanskje ikke passe hos deg. Akkurat som en svær svensk kakkelovn, slik alle bloggere har fått sponset, heller ikke vil passe. Men det er jo en smakssak, folk liker forskjellig. Jeg er som sagt bare redd for at du ønsker deg en svær kladeis som ødelegger mer enn den tilføyer i deres tilfelle.

Hvordan er innsynet i stuedelen, jeg tenker på vinduene... Jeg elsker lys, åpenhet og utsyn, men ser man rett inn i stua til naboene så er det jo ikke vits å slenge opp ørten stykker...

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme løsning og størrelse som dette på kjøkken/spisestue/stuer. Har tv-stue innerst med tv mot gjesterom. Det fungerer superfint! Men dropp romdeleren, den kan du evt lage med en stor kallaxhylle om du virkelig ønsker det. Synes romsligheten og siktlinjer til vindu er det viktigste hos oss! Vi har peisovn mot yttervegg mellom der du har spisestue og stue. Den har glass på alle sider og bygger lite ut i rommet og pipa går rett opp. Man ser den fra hele stua og ingen som kommer bort i den når det lekes og herjes.

Ville også vurdert behovet for gjesterom, eller iaf tenkt igjennom lydisolering i veggene mot stua.

Når det gjelder inngang, vaskerom, bad og gang synes jeg fortsatt løsningen er veldig klønete. Må du ha to doer i første etasje? Hvorfor ikke lage et eget ordentlig bad og så slå sammen vaskerom, bi-inngang og oppbevaring i et dansk «bryggers»? Det er uansett fint å få skitne barn rett inn på vaskerommet! Google bryggers, det er skikkelig smart og fint! 😊 Gangen din er enorm uten noe som helst plass til å henge fra seg, og den er lang og mørk. Lag rommet bredere, gjerne kortere (bytt til trapp med 90 grader sving nederst) og så glassdører til kjøkken. Du bør forresten ha 70 cm bak døra til soverommet for å lage garderobe.

Anonymkode: 796c6...752

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha trekt den dusjen eller hva det er på vaskerommet lenger inn i rommet, og så hatt skapplass fra gangsiden. Ser ut som det er litt dødplass på vaskerommet. Med mindre du trenger gulvplassen på vaskerommet til klesstativ eller noe.

Anonymkode: 03152...836

Skrevet (endret)

Med alle funksjoner på inngangsplanet (stue, soverom, bad og kjøkken) trer alle krav til tilgjengelig boenhet i TEK17 kapittel 12 inn. 

Det betyr plass til rullestolsirkel i alle rom og på begge sider av ytterdør, manøvreringsareal ved alle innvendige dører og så videre. Umiddelbart virker det ikke som at dette er tilstrekkelig hensyntatt på plantegningene. 

Endret av A-hunter
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (48 minutter siden):

Med alle funksjoner på inngangsplanet (stue, soverom, bad og kjøkken) trer alle krav til tilgjengelig boenhet i TEK17 kapittel 12 inn. 

Det betyr plass til rullestolsirkel i alle rom og på begge sider av ytterdør, manøvreringsareal ved alle innvendige dører og så videre. Umiddelbart virker det ikke som at dette er tilstrekkelig hensyntatt på plantegningene. 

Ja, og vel også (minimum) mulighet til trappefri atkomst til huset.

Men soverommet vil nok ikke bli med på byggesøknaden, og kan da bygges inn i etterkant = problemet løst

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har mulighet å stenge av tvrom, hva er poenga å ha to sittegrupper i en stua?

Om man kan stenge av tv-kroken - da kan jo en person sitte der og se på tv, mens den andre personen sitter i andre sofa med ipad, eller strikking, eller bok eller whatever. Men hvis du ikke har mulighet å stenge av tv-stue delen, så ser jeg egentlig ikke poenga med to sittegrupper, for de kan aldri bli brukt samtidig uansett. 

Anonymkode: 2ff6a...ec6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke har mulighet å stenge av tvrom, hva er poenga å ha to sittegrupper i en stua?

Om man kan stenge av tv-kroken - da kan jo en person sitte der og se på tv, mens den andre personen sitter i andre sofa med ipad, eller strikking, eller bok eller whatever. Men hvis du ikke har mulighet å stenge av tv-stue delen, så ser jeg egentlig ikke poenga med to sittegrupper, for de kan aldri bli brukt samtidig uansett. 

Anonymkode: 2ff6a...ec6

Barna har jo TV-stue oppe her, så det blir nok de voksne som sitter og ser TV sammen nede. 

Men jeg ville ha satt av plass til bokhyller i stua. Er for så vidt plass til en lav hylle bak den første sofaen.

Anonymkode: 6ac53...954

AnonymBruker
Skrevet

Noe sånt.

6EF3BCC5-F9F9-40BB-9689-219BE1F7CABC.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...