Gå til innhold

Barnevennlige middagsretter uten kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min har foreslått at vi forsøker 1 dag i uka uten kjøtt. Hele familien elsker kjøtt og vi spiser mye fisk, kylling og lam, også en del biff og pølser.

Barna elsker jo kjøtt og har aldri vært spesielt begeistret for kjøttfrie retter bortsett fra pasta med ketchup, feta og oliven. 

Hvilke andre barnevennlige middagsretter som tar kort tid å lage og barna liker kan dere tenke dere?

Anonymkode: 5c32b...a26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med forståelsen av at det hverken sksl være kjøtt eller fisk kan jeg foreslå:

Pannekake   
grøt    
Grønnsakssuppe/tomatsuppe/blomkålsuppe (med brød til)   
lapskaus (uten kjøtt).   
Chili sin carne.  
Pizza med grønnsaker/frukter

Mye kjøtt kan erstattes med kidneybønner/kikerter el.l også. Vi tar gjerne fredagstaco med krydrede kidneybønner i stedet for kjøtt

Anonymkode: fb497...61a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

-Omelett med ost og det dere har i kjøleskapet av grønnsaker

-Dal med naanbrød og ris

-Kjøp ferdiglaget falafler og ha i pitabrød med tzatziki og grønnsaker

-Pastasalat med pesto, fetaost, og igjen alt dere skulle ha av grønnsaker. Hermetiske linser kan fint også være med

-Enchiladas med søtpotet og bønneblanding

-Siden dere spiser pølser, så kan dere prøve IKEA sine nye planteboller hvis dere er innom engang. De selger dem frosne

-Pasta med linsebolognese 

-chili sin carne med ris eller tortillachips

-one pot pasta med linser og ost

-shakshuka med ostesmørbrød til

Anonymkode: ca516...be1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Falafelrull, tomatsuppe, ramen, spagetti med vegandeig, bakt potet, siden dere liker kylling kan dere prøve vegankylling. De fleste kjøttspisere jeg kjenner elsker den og sier den smaker saftig kylling. Fylt aubergine, mousakka, vegan lasagne, grønnsakssuppe, linsegryte, linsestek.

Anbefaler også boks(bøkene) skikkelig digg kokebok :) masse veganske oppskrifter. 

Anonymkode: 5adb8...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannen min har foreslått at vi forsøker 1 dag i uka uten kjøtt. Hele familien elsker kjøtt og vi spiser mye fisk, kylling og lam, også en del biff og pølser.

Barna elsker jo kjøtt og har aldri vært spesielt begeistret for kjøttfrie retter bortsett fra pasta med ketchup, feta og oliven. 

Hvilke andre barnevennlige middagsretter som tar kort tid å lage og barna liker kan dere tenke dere?

Linsepannekaker 

160 g tørre røde splittlinser (= ca 2 dl)
4 dl vann (til koking av linsene)
6 dl vann (til røra)
2 ss sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
300 g hvetemel

1. Ha linsene + 4 dl vann i en kjele og småkok på lav varme under lokk i ca 10 min, eller til de er gjennomkokte.
2. Ha de kokte linsene over i en stor bolle. PS: Ikke sil av kokevannet, alt skal være med.
3. Tilsett de 6 desiliterne med vann. Kjør blandingen kjapt med stavmikser, til linsene er most og det er en jevn blanding. Dette gjør at linsene blir helt kamuflert i røra. (Ev. bruk en blender til dette).
4. Visp inn sukker, bakepulver, salt og hvetemel. Kanskje det trengs bittelitt mer vann i røra.
5. Stek pannekaker i bittelitt olje i panna til de er gylne og lekre på begge sider.

Linsebolognese

1 fedd hvitløk
1 gulrot
1 løk
1 boks hakkede tomater 
1 boks røde linser (skylles før bruk)
1 ts tørket oregano
1 ts tørket basilikum
200 g spagetti
vann
god olivenolje til steking

Finhakk grønnsakene og stek på middels varme i en panne, og tilsett oregano. Når det har fått en gylden farge tilsetter du tomater og rører godt. 

Ha i vann, og eventuelt litt salt og pepper. La koke ½-times tid, før du tilsetter linsene og koker videre ½ time til. 

Kok pastaen etter anvisning på pakken. 

La renne av, men ta vare på litt av kokevannet. 

Bland pastaen med sausen, og la kjøle seg litt ned før du enten moser litt med gaffel før servering, eller kjører i stavmikser. 

Tilsett om nødvendig litt kokevann for en løsere konsistens.

Tomatsuppe 

1 hakket løk 
2 bokser hakkede tomater 
1 boks tomatpuré 
2 store raspede gulrøtter 
1 boks hermetiske røde linser  
1 terning grønnsaksbuljong 
Salt, pepper, frisk basilikum

Fres løken i litt olje. Ha i tomatpuréen og la den frese med noen minutter.
Hell over tomatene og ha oppi gulrøtter og linser. Smuldre buljongen rett nedi gryta. La alt småkoke i ca. 10 minutter. Server med frisk basilikum

Kikertgryte

200 gram søtpotet, små terninger 
200 gram gulrot, små terninger 
liten gul løk, finhakket 
2 store fedd hvitløk, knust og finhakket 
2 ts karri

Finhakk alle ingrediensene og la de surre i rikelig olivenolje sammen med karri.

Tilsett: 
250 gram kikerter, kokte 
1 boks kokosmelk 
ca. 3 ss sitronsaft 
salt og nykvernet pepper

La koke på svak varme i 5-10 minutter. Smak tilslutt med sitronsaft, salt og nykvernet pepper.
Dryss over en neve finhakket bladpersille, og hell gjerne litt sesamolje over (ikke kokes).

Tips: ønskes mere saus, så tilsett 1/2 boks med kokosmelk og juster ytterligere med sitronsaft og salt.

Anonymkode: b8cd7...934

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barna allerede liker oliven og feta, tenker jeg at det er mange smaker de kan like. 

Hanne-Lenes vegetar har en god oppskrift på one-pot pasta. Ha gjerne oliven og feta over den.

Falaffel med salat, pita, chips og god dressing.

Blomkålsuppe, gulrotsuppe eller tomatsuppe. Serveres med godt brød (eller ostesmørbrød), smør og god olivenolje. 

Vegetarlasange

Anonymkode: 65f26...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Linsebolognese er populært her  (de serverer det i barnehagen også)

Supper (gulrot, søtpotet, tomat, blomkål)

Pai/Quiche med grønnsaker

Linsegryte (hermetisk tomat, løk, linser, revet gulrot, paprika, purre, squash, quinoa, kokosmelk, søtpotet, hvitløk, krydder etter eget ønske)

Fried rice med blomkålris I tillegg til ris og gjerne tofu

squashspaghetti med pesto og tomater

vegetarlasagne

Fylt paprika/squash/Aubergine. Jeg lager av innmaten i squash og aubergine, paprika, revet gulrot, løk, linser, sopp, hvitløk og litt tomatpure (+krydder) som jeg har i en gryte og lar småkoke en halvtimes tid. Paprika/squash/aubergine forsteker jeg i 20-25 min. Så har jeg blandingen oppi og litt ost på toppen og steker til osten er gylden.  Synes dette er skikkelig digg. Og vi beregner 3 enheter på hver voksen. 

Dette er noen av de rettene vi bruker når vi har vegetardager. 

Anonymkode: 7b42b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Falafelrull, tomatsuppe, ramen, spagetti med vegandeig, bakt potet, siden dere liker kylling kan dere prøve vegankylling. De fleste kjøttspisere jeg kjenner elsker den og sier den smaker saftig kylling. Fylt aubergine, mousakka, vegan lasagne, grønnsakssuppe, linsegryte, linsestek.

Anbefaler også boks(bøkene) skikkelig digg kokebok :) masse veganske oppskrifter. 

Vegankylling??? Hva i alle dager er det? 

Anonymkode: 8f67f...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 21.10):

siden dere liker kylling kan dere prøve vegankylling. De fleste kjøttspisere jeg kjenner elsker den og sier den smaker saftig kylling.

Jeg fikk den servert en gang og sa også at det var godt. Men det var ikke det som var sannheten... Man sier bare sånt for å være høflig. 

Anonymkode: 3fd59...a28

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk den servert en gang og sa også at det var godt. Men det var ikke det som var sannheten... Man sier bare sånt for å være høflig. 

Fordi du lyver så betyr det ikke at alle andre gjør det. Og hadde erstatningsproduktene smakt vondt så hadde de ikke blitt solgt,men det er ikke realiteten.

Anonymkode: b8cd7...934

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vegankylling??? Hva i alle dager er det? 

Anonymkode: 8f67f...610

https://meny.no/varer/middag/vegetarretter/filetbiter-7340024185417?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=8. Shopping | Produkter: Middag&utm_term=&utm_content=EAIaIQobChMIuPC0otTR7wIVeAWiAx3piwtCEAQYASABEgK3fvD_BwE&gclid=EAIaIQobChMIuPC0otTR7wIVeAWiAx3piwtCEAQYASABEgK3fvD_BwE&gclsrc=aw.ds
dette.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har heldigvis bare ærlige mennesker i omgangskretsen min. Jeg vet de sier sannheten og jeg vet at de liker den «kyllingen»😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Når barna allerede liker oliven og feta, tenker jeg at det er mange smaker de kan like. 

Hanne-Lenes vegetar har en god oppskrift på one-pot pasta. Ha gjerne oliven og feta over den.

Falaffel med salat, pita, chips og god dressing.

Blomkålsuppe, gulrotsuppe eller tomatsuppe. Serveres med godt brød (eller ostesmørbrød), smør og god olivenolje. 

Vegetarlasange

Man har aldri oliven eller feta på pasta

Anonymkode: b9f8a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du pastapolitiet, kanskje? Man kan så absolutt ha akkurat det man vil på pasta. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og min datter spiser mye mat uten kjøtt. Hennes favoritt innenfor denne matkategorien er vegetarlasagne. Både hjemmelaget og Toro-variant. Toro har kommet med en som er beregnet på kun grønnsaker og er bedre (synes vi) enn tidligere Toro-lasagner. Vi lager hjemmelagde supper (blomkål, asparges) på 20 min. Tomatsuppe med makaroni (og gjerne egg) er ofte en slager hos barn også. Andre retter vi lager er pizza (saus, ost, løk, purre, grønn paprika, mais, jalapeño), quesadilla (ca samme fyll som pizza), chili sin carne (rema selger en god ferdiglaget). Vi tar gjerne gryter fra Toro som er beregnet på kjøtt og gjør de vegetarisk. Lagde meksikansk gryte i pita  forrige uke, men uten kjøttdeig (erstattet med paprika, mais og løk). I nachos, spagetti og slikt så erstatter jeg kjøttdeig med grønnsaker i små terninger (gulrot og et par rotgrønnsaker krydret som om det var kjøttdeig). 

Anonymkode: 5b86e...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og min datter spiser mye mat uten kjøtt. Hennes favoritt innenfor denne matkategorien er vegetarlasagne. Både hjemmelaget og Toro-variant. Toro har kommet med en som er beregnet på kun grønnsaker og er bedre (synes vi) enn tidligere Toro-lasagner. Vi lager hjemmelagde supper (blomkål, asparges) på 20 min. Tomatsuppe med makaroni (og gjerne egg) er ofte en slager hos barn også. Andre retter vi lager er pizza (saus, ost, løk, purre, grønn paprika, mais, jalapeño), quesadilla (ca samme fyll som pizza), chili sin carne (rema selger en god ferdiglaget). Vi tar gjerne gryter fra Toro som er beregnet på kjøtt og gjør de vegetarisk. Lagde meksikansk gryte i pita  forrige uke, men uten kjøttdeig (erstattet med paprika, mais og løk). I nachos, spagetti og slikt så erstatter jeg kjøttdeig med grønnsaker i små terninger (gulrot og et par rotgrønnsaker krydret som om det var kjøttdeig). 

Anonymkode: 5b86e...daf

Hvor får du protein fra da?

Anonymkode: e64d2...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi har prøvd oss på retter fra Hanne Lene, det har gitt oss noen retter som er veldig suksess for de små. F.eks blomkåltaco. Etter å ha fulgt henne noen uker er det første gang jeg opplever at jeg blir mett av veggis.

Ellers har kolonial.no noen gode oppskrifter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor får du protein fra da?

Hjelpes

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 22.10):

Mye godt her, men sånne tullete erstatnignsprodukter som ''vegankylling'' kommer aldri inn i vårt hus. Målet er å spise en sunn vegetarrett uten kjøtt som lages fra bunn, ikke spise tullemat. 

TS.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor kan man aldri ha det? Jeg synes det smaker fantastisk. Barna elsker det også. Det er slik de lærte å spise oliven og feta som de ikke ville røre før det ble blandet med pasta.

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...