AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Min ettåring, han er akkurat blitt ett år, prater ikke. Han babler mye, tuller og kommuniserer med oss ved å peke,smile og ta på ting. Men han sier ingen ord enda. Bør jeg være bekymret? Kusinen som er 4 måneder eldre, kan si mamma og pappa. Anonymkode: 471ec...bb3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 4 mnd baby som sier bestemt mamma og pappa? Det var veldig tidlig 😂 min på 7 mnd sier «mammamamammama» men det er jo mye fordi han utforsker. Mest sansynlig er det bare utforsking av ord Anonymkode: a5531...e1c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 4 mnd baby som sier bestemt mamma og pappa? Det var veldig tidlig 😂 min på 7 mnd sier «mammamamammama» men det er jo mye fordi han utforsker. Mest sansynlig er det bare utforsking av ord Anonymkode: a5531...e1c Kusinen er 4 måneder eldre. Anonymkode: 84683...fdd 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Det er veldig variabelt. Barn bør si enkeltord innen 15/16 mnd alder. Bør snakke i korte setninger ved 2 år. Jeg har hatt barn som er tidlig ute med språk. De har snakket i lange setninger ved 1,5 år. Andre barn på samme alder har hatt er få tall ord. Og mange mellom der et sted. Og alt det er normalt. Så store variasjoner Ved ettårs alder er forståelse viktigst Anonymkode: aac9a...fa8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har et barn som akkurat har fylt et år. Han kan mamma, navnet på storebror og mjau. Jobber selv i bhg og stort sett alt er innenfor normalen. Ville ikke bekymret meg. Noen observerer og lytter i lang lang tid før det plutselig løsner med mange ord på engang, andre tar det litt etterhvert. Anonymkode: d1bb5...e82 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Det er så forskjellig. Vår på et år og to mnd. har begynt å si noen (stort sett utydelige) ord nå, men sa ikke noe forståelig på ettårsdagen. Storesøsteren begynte å si de første tydelige ordene rundt ti mnd. Jeg syns også det går veldig gradivs. Fra at vi lurer på om de kanskje mener noe med en sammensetning av lyder, til at vi er nesten sikre på det og videre til at det er helt tydelig at de snakker. Anonymkode: 5d284...005
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Vi har en som nylig var ett år, på kontrollen sa legen at man bør kunne si ca 3 ord når man er ett. Men ordene trenger ikke være «ordentlige» ord, så lenge foreldrene skjønner hva barnet mener. For eksempel sier vår «da-dæææh» hele tiden mens han peker, som helt klart betyr «kan vi gå der» eller «der borte», som legen sa vi kunne telle som ett ord. Anonymkode: 2330a...639
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Veldig variabelt. Storebror i huset var veldig tidlig ute, pratet helt rent og sa r når han var 2 år. På 2 års-kontrollen fikk vi beskjed om at han pratet renere en dem fleste 4 åringer. Lillebror er mye tregere, han er 5 år nå å sier ikke r, å prater fortsatt utydelig. Anonymkode: 89907...8c3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Ingen av mine sa et pøkk ved nettopp fylte ett år. Hatt en helt normal språkutvikling siden. Anonymkode: 44c8e...915
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Min første sa pappa da hun var 9 måneder. Setninger da hun var 1 1/2 år. Nr to var litt senere men kunne si mamma og pappa da hun var ett. Og hun var veldig pratsom med setninger før hun var to. Lillebror er nå 3 år og kan ikke snakke i fulle setninger. Så dette er veldig individuelt. Anonymkode: 65280...f00
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Ingen grunn til bekymring. Det viktigste i den alderen er at de babler. Om barnet ditt blir to år og ikke sier noen ord, kan du begynne å bekymre deg. Som oftest tar språket skikkelig fart når de er mellom 1,5 til 2 år og da kommer det en hel mengde ord, men barn utvikler seg forskjellig. - Noen lagrer en hel masse ord og sier omtrent ikke et kvekk, før de blir over to og slår p,utdeling til med hele setninger, noen begynner tidlig, men tar ett ord i gangen. Mine snakket tidlig, men det er arvelig og det gjorde jeg også. De sa ord som mamma, pappa, navnet til hunden, kallenavn på søsken, klokka, lys, natt natt! , ha det, hjul, heeeei, bil osv før de var ett. Det morsomme er at han som ble en skikkelig handyman, var den som sa lys, hjul og bil. Den som er mest sosial, oppdaget at man kunne si «heeeeei! « og smile stort til folk, da han var 6 mnd, Husets kommandant lærte seg tidlig å rope på søsken og hunden. 😅 Anonymkode: bdf53...ab2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Min på 14 mnd har ingen ordentlige ord. Hun sier mamamama, men mener ikke alltid meg. Også sier hun me til alle hun kjenner igjen på bilder. Men hun babler mye og kan vise hva hun vil, og forstår mye av det vi sier til henne. Anonymkode: 81bb2...e3c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Har en jente på 2.5 som enda bare har et ords-setninger... Kan ikke si navnene til barna i barnehagen, der er det barn som er yngre enn henne som har sagt hennes navn lenge. Lite forståelig fra henne, men hun forstår mye av oss. Vi er ikke bekymret egentlig, men det er litt småkjipt når barn som er 3-4 mnd yngre enn henne har setninger med 3-4 ord alt 🙃 Anonymkode: 6e453...949
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en jente på 2.5 som enda bare har et ords-setninger... Kan ikke si navnene til barna i barnehagen, der er det barn som er yngre enn henne som har sagt hennes navn lenge. Lite forståelig fra henne, men hun forstår mye av oss. Vi er ikke bekymret egentlig, men det er litt småkjipt når barn som er 3-4 mnd yngre enn henne har setninger med 3-4 ord alt 🙃 Anonymkode: 6e453...949 Om barnet er 2,5 bør det ha kommet litt lenger i språkutvikling enn dette, har dere tatt det opp med barnehagen eller helsestasjonen? Anonymkode: 44c8e...915 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Rundt 3 år. Før det var det mye enstavelsesord. Etter 3 vil jeg kalle det ordentlig prating. Anonymkode: a9236...bc4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 Har en på 14 mnd som kan si mamma, pappa, sko, klokke, æsj, hei, hade, takktakk, se, der, godt osv. Lager dyrelyder og andre lyder til ting. Babler i tillegg til dette! Forstår også nesten alt jeg sier, som f.eks å hente skoene når jeg sier vi skal gå ut, går til badet når jeg sier vi skal bade, legger skåler og flasker i sitt skap når jeg sier det, kaster bleie i søppla når jeg sier vi skal kaste den osvosv. Men nå er vel det ganske mye for å være 14 mnd kanskje, det er helt normalt det du nevner også. De er så forskjellige! Du trenger ikke bekymre deg tenker jeg 😊 Anonymkode: b9fcb...ff4
Skalperud Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Ikke bekymre deg, når det først løsner kommer det mange ord. Snakk mye med barnet ditt, og bruk skikkelig ord og stemme.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 Hvis jeg tenker på å prate som at de sa mer enn enkeltord, så var eldste 3,5 og yngste 1,5. eldste viste jeg å ha nedsatt hørsel, så derfor kom også pratingen sent. Anonymkode: 5bc8e...58d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 Begynte å sette sammen ord fra ca 15 mnd. Nå er hun 19 mnd og kan si setninger på opptil 5-6 ord. Sa mamma, pappa og hei fra ca 10 mnd. Har alltid bablet mye, helt fra hun var et par måneder gammel. Også er det så klart andre områder hvor hun ikke er like «flink». Barn utvikler seg forskjellig, og jeg ville iallefall ikke blitt bekymra i ditt tilfelle TS. Anonymkode: 43a45...605
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 Det varierer veldig, og spennet for hva som er normalt er veldig stort. Barnet her var tidlig ute, og kommuniserte både med oss foreldrene og andre i familien ved å peke og si «øh?» på spørrende måte, tydelig strekke seg etter det hun ville ha osv ved 5 mnd alder. Sa «mammamm» og «appa» ved 7 mnd, og «der, den, neinei, hadeee, hei og namnam» ved 9 mnd. Ved 12 mnd var det rudimentære setninger på tre ord, som «nei, ha den!» og «[eget navn] ha den!» og «mamma hente vogna». Da hun var 18 mnd fortalte hun helsesøster om en skadet fugl vi hadde sett på tur, og om at de ville dyrene ikke hadde noen mennesker hjemme hos seg som kunne ta dem med til dyresykehuset (veterinær) hvis de ble syke eller skadet. I barnehagen var det ett annet barn som var som vårt i språkutviklingen, mens alle de andre hang milevis etter. Fem år seinere har vårt barn fortsatt et veldig mye mer avansert ordforråd enn de andre barna hun omgås, men det er ikke slik at de barna som var «sene» fortsatt henger etter. De er alle aldersadekvate på språk. Normalen er veldig vid. Anonymkode: a85a4...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå