Gå til innhold

Overlege slår alarm, igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=27442

overlege slår alarm om unge innlagte. «Jeg mener ikke å skremme noen, men det er absolutt ingen grunn til å føle seg trygg». Lol. Det er vel definisjonen på å skremme.

er så sliten av alle som slår alarm hele tiden. Det vil jo ingen ende ta, det er jo noe verre som slås opp hver eneste dag, hva tror vi om dette nye alarmerende greiene?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er skremselpropaganda for å få de unge til å følge tiltak

• Liker 8
Skrevet

Det er jo en rimelig klar sammenheng her. Mange eldre er vaksinert, flest unge blir smittet og den britiske mutanten øker muligheten for sykehusinnleggelser.

Så er da heller spørsmålet, hvor mange smittetilfeller er det for unge per innleggelse? 

• Liker 6
Skrevet
Example skrev (10 minutter siden):

Det er jo en rimelig klar sammenheng her. Mange eldre er vaksinert, flest unge blir smittet og den britiske mutanten øker muligheten for sykehusinnleggelser.

Så er da heller spørsmålet, hvor mange smittetilfeller er det for unge per innleggelse? 

Ja tenkte også det, men det har vi jo visst lenge. Saken her nå fremstilles som det er enda mer alvorlig

• Liker 4
Skrevet

Virker som vi er rammet av svartedauen. Hvorfor kjøper ikke regjeringen flere vaksiner? Fullt mulig å samarbeide med andre enn Sverige som får vaksinene fra EU. 
Det norske folk har stemt nei til EU to ganger, så hvorfor så solidariske? 
Sannheten er at vi har en slett politisk ledelse

• Liker 6
Skrevet
rosemarin skrev (37 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=27442

overlege slår alarm om unge innlagte. «Jeg mener ikke å skremme noen, men det er absolutt ingen grunn til å føle seg trygg». Lol. Det er vel definisjonen på å skremme.

er så sliten av alle som slår alarm hele tiden. Det vil jo ingen ende ta, det er jo noe verre som slås opp hver eneste dag, hva tror vi om dette nye alarmerende greiene?

Det står verre til for barn og unge i psykiatrien: 

https://www.aftenposten.no/norge/i/jBkKOq/sterk-oekning-en-boelge-av-psykiske-problemer-blant-unge

(bak betalingsmur)

• Liker 7
Skrevet

Corona kan være alvorlig for mange. Nå kjenner jeg to personer rundt 40 år som er veldig syke. Ikke nok til og bli innlagt, men veldig alvorlige syke. En med long covid siden oktober og en som har så dårlig pust etter en måned at h.n ikke kan snakke eller bevege seg. Bare gisper etter pust...Men ikke en gang det er nok til innleggelse. Det skal mye til og bli innlagt, likevel blir det innlagte stadig yngre. Dette er ingen influensa. Er det rart at leger må slå alarm ? Halvparten av befolkningen later til og stikke hodet i sanden.  Ingen vet hvordan kroppen vil reagere på Corona. Alt fra svært lite symptomer til dødssyke. Sykehusene i helse sør øst er fulle. Ansatte blir kalt tilbake og får ikke sin ferie. Sykepleiere fra Bergen og andre steder har blitt tilkalt for og hjelpe til. Hva når Bergen får behov for sine sykepleiere selv ...? At overleger slår alarm skal ikke ses på som forsøk på skremsel men forsøk for og folk til og innse alvoret og handle deretter. 

• Liker 19
Gjest Tamsi
Skrevet

Det er faktisk helt sant. Så og si alle covidpasientene jeg selv har vært borti de siste to ukene har vært under 35 år gamle.

Skrevet
Tamsi skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk helt sant. Så og si alle covidpasientene jeg selv har vært borti de siste to ukene har vært under 35 år gamle.

Det er trist at så unge folk blir så syke, og folk burde ta disse advarslene til seg isteden for og irritere seg og tro at er « skremselspropaganda».  Blir så utrolig oppgitt over og lese alle disse innleggene her som bagatelliserer dette og andre er vel bare naive og tror ikke det ikke kan ramme de selv. Det er  grunnen til at jeg tror smittetallene blir ille etter påske. Folk innser ikke alvoret. 

• Liker 15
Skrevet
J.E skrev (3 minutter siden):

Det er trist at så unge folk blir så syke, og folk burde ta disse advarslene til seg isteden for og irritere seg og tro at er « skremselspropaganda».  Blir så utrolig oppgitt over og lese alle disse innleggene her som bagatelliserer dette og andre er vel bare naive og tror ikke det ikke kan ramme de selv. Det er  grunnen til at jeg tror smittetallene blir ille etter påske. Folk innser ikke alvoret. 

Hva med alle unge som sitter sild i tønne både på buss og skole fra 07- 16... Jeg skjønner godt hvis de skulle glemme seg bort ellers i døgnet. 

• Liker 1
Skrevet
cerruti skrev (Akkurat nå):

Hva med alle unge som sitter sild i tønne både på buss og skole fra 07- 16... Jeg skjønner godt hvis de skulle glemme seg bort ellers i døgnet. 

Skoler som fortsatt er uten ordentlig smittevern selv med oppdatert veileder er selvsagt ikke greit. Det er et eksperiment med unge sin helse. Etter hvert blir det vel som i Sverige. Mange unge med long covid og barn med alvorlig inflammasjonstilstand etter og ha gjennomgått covid.

• Liker 6
Gjest Tamsi
Skrevet
J.E skrev (7 minutter siden):

Vet ikke hva jeg kan si engang. Det er så ekstremt frustrerende. Jeg står på jobb uvaksinert og ser folk på min egen alder hive etter pusten, mens svetten renner nedover ryggen min under smittevernsutstyret. Så sitter det folk rundt om i trygghet på hjemmekontoret sitt og påstår at dette er en forkjølelse, at vi skal slippe opp, at det er så få innlagte. Ignorance is fuckin bliss.

Skulle SÅ gjerne tatt med meg en skeptiker inn, men de hadde vel krepert innen 10 minutter bare på grunn av "oksygenmangel i munnbindet", sånn jeg har fortstått en del innlegg her inne.

I tillegg kommer nyhetsoppslagene om at pensjonister som vi har jobbet så hardt for å holde trygge setter seg på sydenflyet det ØYEBLIKKET de selv er trygge, etter å ha fått en vaksine jeg selv så gjerne skulle hatt, bokstavelig talt til sengs med en covidmutasjon+.

Dette er en utblåsning. Jeg er sliten etter jobb og gruer meg til vakt i morgen.

Skrevet
Tamsi skrev (7 minutter siden):

Vet ikke hva jeg kan si engang. Det er så ekstremt frustrerende. Jeg står på jobb uvaksinert og ser folk på min egen alder hive etter pusten, mens svetten renner nedover ryggen min under smittevernsutstyret. Så sitter det folk rundt om i trygghet på hjemmekontoret sitt og påstår at dette er en forkjølelse, at vi skal slippe opp, at det er så få innlagte. Ignorance is fuckin bliss.

Skulle SÅ gjerne tatt med meg en skeptiker inn, men de hadde vel krepert innen 10 minutter bare på grunn av "oksygenmangel i munnbindet", sånn jeg har fortstått en del innlegg her inne.

I tillegg kommer nyhetsoppslagene om at pensjonister som vi har jobbet så hardt for å holde trygge setter seg på sydenflyet det ØYEBLIKKET de selv er trygge, etter å ha fått en vaksine jeg selv så gjerne skulle hatt, bokstavelig talt til sengs med en covidmutasjon+.

Dette er en utblåsning. Jeg er sliten etter jobb og gruer meg til vakt i morgen.

Eg skjønar det er like mykje verdt som applause frå balkongen, men takk 🙏💛

• Liker 8
Skrevet
Tamsi skrev (10 minutter siden):

Dette håper jeg mange leser. Jeg er så lei dette tullsnakket om mild influensa, det kan ikke sammenlignes, virkelig ikke 

• Liker 13
Skrevet (endret)
Tamsi skrev (19 minutter siden):

Er så enig. Enda  nekter endel folk å ta innover, å se realiteten. Bra det kommer slike "skremsel" oppslag. kanskje folk får opp øynene. Vi vet ikke hvem som rammes hard. Det kan like gjerne være den som sitter her inne og blåser av det ,eller en som står dem nær.

Du burde helt klart ha hatt vaksinen nå , som står midt opp idet. Jeg er heldig og er full vaksinert nå. Håper du får den snart, 

Vi har hatt utbrudd på jobb, ( i desember) mistet  noen pasienter: mange ansatt smittet to forsatt sykemeldte. Hun ene har vært innlagt og ut og inn av sykehuset. Kommer ikke tilbake på jobb, på lang tid, om i det hele tatt. Jeg kjenner også et barn som sliter med ettervirkninger, og det gjelder veldig mange

Det er provoserende , ja 

Endret av Lana01
  • Liker 10
Gjest Tamsi
Skrevet
Lana01 skrev (12 minutter siden):

Du burde helt klart ha hatt vaksinen nå , som står midt opp idet. Jeg er heldig og er full vaksinert nå. Håper du får den snart,  

Den er heldigvis rett rundt hjørnet nå, skulle få Astra men det gikk jo som det gikk. Verre med de som rakk å få den første dosen, jeg slipper jo bekymre meg for den biten nå. Får se det positive i det.

DMS skrev (35 minutter siden):

Eg skjønar det er like mykje verdt som applause frå balkongen, men takk 🙏💛

Det er faktisk verdt noe! Det er noe med at folk anerkjenner situasjonen, og arbeidet som gjøres :blomst:

For det føles jo ikke alltid sånn når det fnyses bort som en forkjølelse og skremselspropaganda i hvert eneste kommentarfelt der ute.

Skrevet
Tamsi skrev (57 minutter siden):

Er dere noen som skulle hatt vaksinen i første omgang  så er det jo dere som står i "dritten". Håper dere får et skikkelig påslag på lønn og en heftig korona bonus for at dere har holdt ut. Håper flere som deg kommer ut og ytrer seg i det offentlige for folk trenger en påminnelse om hva som skjer nå. 

Uansett, takk for at du holder ut, er mange som setter pris på det.:smilyblomst:❤️

• Liker 6
Gjest Optimo
Skrevet
Tamsi skrev (1 time siden):

Du og alle kollegaene dine. Dere fortjener så mye bedre enn den situasjonen dere er satt i, med lite kapasitet til de sykeste og ikke engang vaksine til dere som står i front. 

Takk for at dere holder ut og står i det. 

Skrevet

For det første må jeg si at det er utrolig merkelig at flere her automatisk tolker det at noen stiller et spørsmål som at man bagatelliserer. Det har jo ingenting med hverandre å gjøre. Når man stiller spørsmål er det fordi man lurer på noe og kanskje vil ha i gang en samtale med ulike perspektiver. Ingen i denne tråden har bagatellisert.

poenget mitt med innlegget var jo at det begynner å blir utrolig Mange overalt, leger eksperter sykepleiere vanlige folk som «slår alarm» om alt mulig og det gjør at det til slutt blir vanskelig å vite hva som er reelt, mye har underveis vist seg å ikke være slik det har blitt fremstilt i slike typer saker. Dessuten har det også vært mye mismatch med offisiell info, ja helsemyndighetene er også til stadighet «bekymret», men de sier bare hold ut og fokuserer på tiltak og gir lite ordentlig info om sykdomsrisiko. Feks Så det er ingen tvil om at dette er alvorlig, men det florerer av artikler overalt hver eneste dag hvor den ene er verre enn den andre og det veksler mellom hvem/hva det er verst for. Og man blir jo helt koko av den typen info og kommunikasjon 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er bra at fagfolk slår alarm. Om dette gjør at flere etterlever tiltakene (selv om vi er lei) får vi forhåpentligvis ned smittetallene. Det er faktisk flere poeng som er viktig å vite om for å gjøre en innsats. At unge blir syke, at det smitter lettere, at flere havner på sykehus av denne varianten (selv om de eldste er vaksinert) osv

Jeg har ikke panikk. Jeg gjør det som skal til og har inntrykk av nærkontakter gjør det samme. Når man har barn (og det smitter i den gruppen) er det ikke så lett. Jeg føler at vi må holde oversikt over barn sine nærkontakter også (med tanke på smittesporing) og det er litt stressende. Best å møte så få som mulig. At varianten i omløp smitter mer blant barn gjør slik at flere blir mer oppmerksom på ungene dine nærkontakter, og dette er pga alarmen.

Jeg har planer om å "ta den helt ut" med tanke på smittevern de neste ukene. Så får vi se hvordan utviklingen blir. Nå er det påske og har uansett hatt og skal ha hjemmeskole noen uker. Det hadde vært trassig om vi havnet i karantene/isolasjon i tillegg. Dette er fordi vi vet hvor mye lettere dette smitter (altså pga alarmen).

Hadde ikke fagfolk ytret bekymring hadde vi kanskje ikke følt behov for den ekstra innsatsen. Jeg håper så mange som mulig tenker som oss. 

• Liker 3
  • Opprett ny...