Drizzt Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GaLXlB/hege-haukeland-liadal-ap-tiltalt-for-bedrageri Husker dere Ap-stortingsrepresentanten som skrev feil reiseregninger og fikk utbetalt over 100 tusen kroner hun ikke hadde krav på? Endelig er det utvikling i saken og det reises tiltale for hele 61 reiseregninger i en periode på 2 år. Hun er tiltalt i forsettlig bedrageri med strafferamme på 6 år. Det jeg reagerer på er forsvarerens uttalelser: Dette er ikke gjort med vitende og vilje, i den hensikt å berike seg. I beste fall er det klanderverdig. Forholdene hun er tiltalt for skyldes hastverksarbeid, at det er sendt inn for raskt - og misforståelser. Det er ikke forsettlig, i beste fall grovt uaktsomt. Da lurer jeg litt på hvordan kan man ta feil hele 61 ganger i løpet av 2 år og ha så mange hastverksarbeid og misforståelser? Det er i snitt 2.5 ganger hver måned. Jeg kan godt forstå at det kan skje 1 eller 2 ganger, men 61? Videre klandrer han påtalemyndigheten at tiltalen kommer fredag før påske og krever at politiet burde vente til etter påske? Etter å ha gått allerede 2 år hvor samme advokat klager over at det har gått så lang tid før tiltalen ble reist? Jeg ser en advokat uten noen gode kort i hånda som prøver på alt mulig i desperasjon. Det minste hun bør gjøre er å betale alt tilbake, men det er ikke nok. Hun må få og sone sin straff. 5
Gjest SVK Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Enig, hun skal også ha mistet jobben sin i 2012 pga økonomisk utroskap. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/kJvwa6/kilder-ap-politiker-som-leverte-fiktive-reiseregninger-til-stortinget Slike saker viser viktigheten av anmeldelser av økonomisk utroskap og bedrageri. Om personen ikke blir anmeldt så finner de seg kun nye ofre å svindle. Endret 26. mars 2021 av SVK
badevakta Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Blir nok vanskelig å ta en "ups" 61 ganger, helt klart at dette er gjort med overlegg. Tar man med historien hennes om tidligere økonomisk utroskap bør hun dømmes strengt. Å ha en slik tillitsbaserte ordningen hvor reiseregningene ikke har vært kontrollert av en annen person er jo også helt hinsides all fornuft. Det er fellesskapets midler vi snakker om her. Håper internkontrollen er bedre i dag. 5
heavyheart Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Forsvareren mente 61 tilfeller av flere tusen var lite. https://www.nrk.no/rogaland/hege-haukeland-liadal-_ap_-tiltalt-for-grovt-bedrageri-1.15435558 2
Drizzt Skrevet 27. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2021 SVK skrev (16 timer siden): Enig, hun skal også ha mistet jobben sin i 2012 pga økonomisk utroskap. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/kJvwa6/kilder-ap-politiker-som-leverte-fiktive-reiseregninger-til-stortinget Slike saker viser viktigheten av anmeldelser av økonomisk utroskap og bedrageri. Om personen ikke blir anmeldt så finner de seg kun nye ofre å svindle. Så ble hun nominert til en sikker stortingsplass? Er det i det hele tatt et krav om god moral når man velger hvem som skal representere folket på Stortinget? Hun var også medlem av bystyret og en del av formannskapet i Haugesund. Jeg visste ikke om historikken hennes, men nå er det 100% sikkert at forsvarerens ord ikke stemmer med virkeligheten. Hun gjorde det med overlegg og bør ha lovens strengeste straff. At hun fremstår angrende nå er mer nærliggende at hun angrer for å ha blitt tatt. Igjen. Denne saken sammen med Laila Mjeldheim saken følger jeg spent på. 2
Gjest SVK Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 (endret) 18 minutter siden, Drizzt said: Så ble hun nominert til en sikker stortingsplass? Er det i det hele tatt et krav om god moral når man velger hvem som skal representere folket på Stortinget? Hun var også medlem av bystyret og en del av formannskapet i Haugesund. Ja, stod i artikkelen at AP visste om beskyldningene da de nominerte henne. Regner med de lot "tvilen komme henne til gode" siden det ikke forelå noe anmeldelse og hennes tidligere arbeidsgiver sikkert ikke ønsket/kunne kommentere saken. Håper på strengere rutiner på Stortinget når det kommer til reiseregninger. Naivt å tro at politikere er ærligere enn folk flest. Endret 27. mars 2021 av SVK
GrønnNellik68 Skrevet 28. mars 2021 #7 Skrevet 28. mars 2021 Drizzt skrev (19 timer siden): Så ble hun nominert til en sikker stortingsplass? Er det i det hele tatt et krav om god moral når man velger hvem som skal representere folket på Stortinget? Hun var også medlem av bystyret og en del av formannskapet i Haugesund. Jeg visste ikke om historikken hennes, men nå er det 100% sikkert at forsvarerens ord ikke stemmer med virkeligheten. Hun gjorde det med overlegg og bør ha lovens strengeste straff. At hun fremstår angrende nå er mer nærliggende at hun angrer for å ha blitt tatt. Igjen. Denne saken sammen med Laila Mjeldheim saken følger jeg spent på. hadde du og jeg gjort det samme hadde vi aldri fått oss jobb igjen 2
Drizzt Skrevet 28. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2021 (endret) Bente1234 skrev (2 minutter siden): hadde du og jeg gjort det samme hadde vi aldri fått oss jobb igjen Hva mener du med ''det samme''? Svindle arbeidsgiver for penger? Tydeligvis kvalifiserer dette til stortingsplass hvis man er fra Ap. Endret 28. mars 2021 av Drizzt 1
GrønnNellik68 Skrevet 28. mars 2021 #9 Skrevet 28. mars 2021 Drizzt skrev (Akkurat nå): Hva mener du med ''det samme''? underslått penger ...har sett før at folk som har underslått penger igjen har fått toppjobb ett annet sted. 2
Drizzt Skrevet 28. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): underslått penger ...har sett før at folk som har underslått penger igjen har fått toppjobb ett annet sted. Hvis du er medlem i riktig parti, så får du nok det. Her har Ap et forklaringsproblem da de viste hennes historikk. 1
Pointman Skrevet 28. mars 2021 #11 Skrevet 28. mars 2021 SVK skrev (19 timer siden): Ja, stod i artikkelen at AP visste om beskyldningene da de nominerte henne. Regner med de lot "tvilen komme henne til gode" siden det ikke forelå noe anmeldelse og hennes tidligere arbeidsgiver sikkert ikke ønsket/kunne kommentere saken. Håper på strengere rutiner på Stortinget når det kommer til reiseregninger. Naivt å tro at politikere er ærligere enn folk flest. Det stemmer ikke at AP-medlemmene i lokallaget som nominerte henne visste om arbeidsforholdet i Adecco som ble avsluttet brått. Etter systematisk misbruk av sin stilling til å oppnå personlige fordeler ble hun innkalt på teppet og fikk et tilbud hun ikke kunne avslå for å unngå sparken: sparken uten å offisielt få sparken. Når det gjelder nominasjonsmøtet så er også det en historie i seg selv: Valgkomiteen i Haugesund Ap hadde innstilt den lokale Ap-lederen Laila Thorsen på første plass, og hun fikk også et knapt flertall da stortingslisten ble behandlet første gangen. På neste møte dukket det opp en gjeng som Liadal hadde vervet, og disse vippet balansen i Liadals favør. Dirty tricks er altså fellesnevneren når det gjelder Liadals "karriere". https://www.h-avis.no/haugesund/siste-nytt/politikk/thorsen-jeg-fikk-sparken/s/2-2.921-1.7608946 3
Gjest havrekaffe Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 Det er mennesker med en viss type karaktertrekk som har en lang kriminell historie og tilsvarende gode unnskyldninger for at alt egentlig ikke var deres feil selv når bevisene er krystallklare.
Pointman Skrevet 28. mars 2021 #14 Skrevet 28. mars 2021 Skrev reiseregning med overnatting i Odda mens hun la ut FB-status om hvor deilig det var å være hjemme i Haugesund på verandaen under tak i duskregnet, skrev reiseregninger på flyturer som allerede var betalt av Stortinget, skrev reiseregning Oslo-Haugesund da hun var på Beynoce/JayZ-konsert i Køben, skrev reiseregning en helg da hun egentlig hadde medievakt i Oslo, "Har alltid trodd at avstanden fra hjembyen til Oslo var 600 km" når hun tidligere har skrevet riktig (450 km). Klager over timingen på tiltale nå rett før påske når hun har fått feire x-antall jul og påsker uten å stå til rette... 2
GrønnNellik68 Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 Drizzt skrev (2 timer siden): Hvis du er medlem i riktig parti, så får du nok det. Her har Ap et forklaringsproblem da de viste hennes historikk. akkurat som jeg mener...noen er immune mot alskens kriminalitet de måtte begå.
_popcorn_ Skrevet 29. mars 2021 #16 Skrevet 29. mars 2021 Ryddet for innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå