AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Vil ikke ha svar om at det er bare å skjerpe seg eller bare ta litt. Jeg er faktisk aldeles avhengig - eller har vært det. Det går fint ukedagene, så kommer helgen og jeg tenker hele tida på at jeg vil ha sjokolade og gjerne potetgull. Mangler ikke på god mat, dette suget kommer sjøl om jeg er mett. Jeg kan spise ei stor plate uten antydning til å bli kvalm. Veit ikke hva jeg vil med innlegget...kanskje noen kan motivere meg til å klare å stå over ? Jeg legger lett på meg, er i hovedsak derfor jeg bør la være. Hilsen voksen dame Anonymkode: 86f04...35d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Anbefaler podcasten «Spis deg fri» som ligger på Spotify. Jeg har fulgt opplegget og har ikke spist godteri siden januar og har ikke søtsug lenger. Selv om en velger å ikke følge opplegget er det mye interessant om hvorfor noen blir avhengig (og andre ikke) og hvordan håndtere utfordringer som kommer. Noe av det er for ekstremt for meg, men har funnet en balanse som passer for meg. Godt å være kvitt søtsuget. Anonymkode: ae631...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Du trenger ikke kutte ut søtsaker helt. Begrens mengden og kun fredag lørdag. Anonymkode: 2727b...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Jeg unngår kjempesprekker med å kjøpe en liten 30g sjokolade eller sånn liten Kinder sjokolade en gang iblant når jeg er innom butikken. Vet ikke om det kan hjelpe deg mot helgeproblemet. Anonymkode: 2e8b1...ec7
Pæretre Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Jeg kjenner meg godt igjen i hvordan det var hos meg. Helga og andre dager var veldig forbundet med hva jeg kunne tillate meg å spise av søtt. Mange måter å bli kvitt behovet på, så en må vel bare finne noe som passer for seg. Jeg sluttet helt, over natta, kun kake i besøk, og de var det få av i 2020 ☺️ Slitsomt i mange uker, men hadde jo bestemt meg, så da ble det sånn. Og når behovet for søtt slapp taket, var det så avslappende og fint! Jeg trenger eller ønsker det ikke lenger, og dermed trenger jeg verken viljestyrke eller motivasjon for å fortsette å holde meg unna. For jeg er ikke lenger interessert i å spise det. Så det anbefaler jeg da, å slutte helt! Helgene er altså så fine nå, nesten så de er bedre uten det maset kroppen min ofte hadde om å spise søtt og snop. Hadde jeg visst det skulle bli sånn, hadde jeg sluttet lenge før 😊 Håper du finner en løsning som passer for deg! Endret 26. mars 2021 av Pæretre 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har hørt at krom hjelper mot søtsug og stabiliserer blodsukkeret.. fåes kjøpt på apotek... Anonymkode: ebf76...07a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Jeg forstår hvordan du har det, har selv vært veldig sukkeravhengig. Men det som skjer (og dessverre så må du bruke viljestyrke i starten) etter en tid uten sukker, er at lysten på søtt blir mindre. Dvs, søtsuget kan fortsatt være der, men jeg skal love deg at du vil bli kvalm av en stor sjokoladeplate etter 2 måneder uten. Da stopper det opp. Men om du klarer å faktisk bruke den selvdisiplinen du ikke er fan av i noen uker, så vil du ha avvent deg med både lysten og tanken på at du "må ha det". Alle uvaner blir vaner etter en tid, men sunne rutiner blir også vaner dersom du gir det nok tid. Tro meg, jeg spiste en stor sjokoladeplate minst 3 ganger i uken for noen år siden. Nå smaker et eple like tilfredsstillende søtt for meg. Jeg spiser fremdeles sjokolade når jeg får det servert, men sist i en bursdag, så ble jeg dårlig av et større kakestykke. Fikk høy puls og kvalme. Kroppen min er avvent sukker nå. Jeg kunne nok vent den til det igjen med et regelmessig inntak, men det tar jeg ikke sjansen på. Anonymkode: d70c3...625 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 For meg var løsningen å kjøpe en todelt sjokoladebar hver helg, f.eks. Bounty, og så tar jeg en del fredag og en del lørdag. Anonymkode: e7267...775
Trillian Astra Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Pæretre skrev (11 timer siden): Jeg kjenner meg godt igjen i hvordan det var hos meg. Helga og andre dager var veldig forbundet med hva jeg kunne tillate meg å spise av søtt. Mange måter å bli kvitt behovet på, så en må vel bare finne noe som passer for seg. Jeg sluttet helt, over natta, kun kake i besøk, og de var det få av i 2020 ☺️ Slitsomt i mange uker, men hadde jo bestemt meg, så da ble det sånn. Og når behovet for søtt slapp taket, var det så avslappende og fint! Jeg trenger eller ønsker det ikke lenger, og dermed trenger jeg verken viljestyrke eller motivasjon for å fortsette å holde meg unna. For jeg er ikke lenger interessert i å spise det. Så det anbefaler jeg da, å slutte helt! Helgene er altså så fine nå, nesten så de er bedre uten det maset kroppen min ofte hadde om å spise søtt og snop. Hadde jeg visst det skulle bli sånn, hadde jeg sluttet lenge før 😊 Håper du finner en løsning som passer for deg! Samme erfaring har jeg, godt å være kvitt søtsuget 😊 En bonus er at vanlig mat smaker bedre, det var litt overraskende for meg at å slutte med søtt skulle føre til at jeg koser meg mer med vanlig mat. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Pæretre skrev (11 timer siden): Jeg kjenner meg godt igjen i hvordan det var hos meg. Helga og andre dager var veldig forbundet med hva jeg kunne tillate meg å spise av søtt. Mange måter å bli kvitt behovet på, så en må vel bare finne noe som passer for seg. Jeg sluttet helt, over natta, kun kake i besøk, og de var det få av i 2020 ☺️ Slitsomt i mange uker, men hadde jo bestemt meg, så da ble det sånn. Og når behovet for søtt slapp taket, var det så avslappende og fint! Jeg trenger eller ønsker det ikke lenger, og dermed trenger jeg verken viljestyrke eller motivasjon for å fortsette å holde meg unna. For jeg er ikke lenger interessert i å spise det. Så det anbefaler jeg da, å slutte helt! Helgene er altså så fine nå, nesten så de er bedre uten det maset kroppen min ofte hadde om å spise søtt og snop. Hadde jeg visst det skulle bli sånn, hadde jeg sluttet lenge før 😊 Håper du finner en løsning som passer for deg! Takk for gode råd. Høres deilig ut, for det er i grunnen stress for kroppen...Tror jeg må slutte helt. Spiser en daddel til kaffen av og til, den inneholder mange mineraler,samtidig som den er søt og god. Kan det også trigge søtsuget kanskje? Har du kuttet alt søtt? Jeg lager all mat fra grunnen av, så føler jeg har kontroll på sukkerinntaket utenom sjokolade og kake. Klarte forresten å unngå å spise sjokolade i går...:) TS Anonymkode: 86f04...35d
Pæretre Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 Trillian Astra skrev (10 minutter siden): Samme erfaring har jeg, godt å være kvitt søtsuget 😊 En bonus er at vanlig mat smaker bedre, det var litt overraskende for meg at å slutte med søtt skulle føre til at jeg koser meg mer med vanlig mat. Ja, samme her - maten smaker mye bedre ☺️ Og matvarer med en del sukker i, kjenner jeg mer søtsmaken av. Som tortillalefser, de smaker søtt, det tenkte jeg ikke over før. Så de er ikke noe savn å spise ☺️ Vanlig sjokolade og snop blir for søtt. Kan spise det, men det gir meg ikke noe, iallfall ikke som før. Da vil jeg heller ha mat. Veldig praktisk! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 Det går over, bare stå i det. Jeg var avhengig. "bare litt", "bare en dag", eller "erstatninger", vil aldri fungere om man har det slik. Det er en utrolig befrielse å aldri tenke på sjokolade eller søtt, uansett om det er fredag og helg, eller om jeg ser på film. Jeg har rett og slett ikke lyst til å putte snop og snacks i munnen utenom de faste måltidene. Anonymkode: 47ad6...aca 2
Pæretre Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for gode råd. Høres deilig ut, for det er i grunnen stress for kroppen...Tror jeg må slutte helt. Spiser en daddel til kaffen av og til, den inneholder mange mineraler,samtidig som den er søt og god. Kan det også trigge søtsuget kanskje? Har du kuttet alt søtt? Jeg lager all mat fra grunnen av, så føler jeg har kontroll på sukkerinntaket utenom sjokolade og kake. Klarte forresten å unngå å spise sjokolade i går...:) TS Anonymkode: 86f04...35d Kan ikke nok om sånt jeg, det er sikkert forskjellig fra person til person. Vet mange trives med å spise søtt av og til. Jeg har ikke kuttet søtt i maten, spiser samme mat som før, bare andre mengder. Det er snopet og snacksen jeg har kuttet. Så er det forskjell på tidsperiodene. Før behovet for søtt slapp taket, var jeg veldig streng, også mentalt, på det at jeg også da koste meg! Med god mat! For definisjonen på kos var jo det jeg ville endre. Når behovet slapp taket, trengte jeg ikke være streng. Mer oppmerksom, men jeg merket at det regulerte seg fint selv, jeg hadde ikke lenger lyst på det samme som tidligere. Så det er kjempeviktig for meg, at jeg koser meg med all mat, og selvsagt også uten mat. Dermed er det jo kos mye oftere enn før! Jeg unner meg maten, og kroppen og jeg vil ha det samme. Roligere i kroppen, uten forhandlinger og om hva jeg skal spise ☺️
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 Pæretre skrev (30 minutter siden): Kan ikke nok om sånt jeg, det er sikkert forskjellig fra person til person. Vet mange trives med å spise søtt av og til. Jeg har ikke kuttet søtt i maten, spiser samme mat som før, bare andre mengder. Det er snopet og snacksen jeg har kuttet. Så er det forskjell på tidsperiodene. Før behovet for søtt slapp taket, var jeg veldig streng, også mentalt, på det at jeg også da koste meg! Med god mat! For definisjonen på kos var jo det jeg ville endre. Når behovet slapp taket, trengte jeg ikke være streng. Mer oppmerksom, men jeg merket at det regulerte seg fint selv, jeg hadde ikke lenger lyst på det samme som tidligere. Så det er kjempeviktig for meg, at jeg koser meg med all mat, og selvsagt også uten mat. Dermed er det jo kos mye oftere enn før! Jeg unner meg maten, og kroppen og jeg vil ha det samme. Roligere i kroppen, uten forhandlinger og om hva jeg skal spise ☺️ Tusen takk for inspirasjon - og motivasjon til å klare det TS Anonymkode: 86f04...35d 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vil ikke ha svar om at det er bare å skjerpe seg eller bare ta litt. Jeg er faktisk aldeles avhengig - eller har vært det. Det går fint ukedagene, så kommer helgen og jeg tenker hele tida på at jeg vil ha sjokolade og gjerne potetgull. Mangler ikke på god mat, dette suget kommer sjøl om jeg er mett. Jeg kan spise ei stor plate uten antydning til å bli kvalm. Veit ikke hva jeg vil med innlegget...kanskje noen kan motivere meg til å klare å stå over ? Jeg legger lett på meg, er i hovedsak derfor jeg bør la være. Hilsen voksen dame Anonymkode: 86f04...35d Kjenner problemet... Heldigvis er det mulig å lage deilige desserter og søtsaker selv, så lenge du ikke bruker hvitt sukker. Stevia er en god erstatning. Sjekk feks her: https://www.lindastuhaug.no/ Anonymkode: fa8ad...3d2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kjenner problemet... Heldigvis er det mulig å lage deilige desserter og søtsaker selv, så lenge du ikke bruker hvitt sukker. Stevia er en god erstatning. Sjekk feks her: https://www.lindastuhaug.no/ Anonymkode: fa8ad...3d2 Slikt bidrar for mange av oss bare til opprettholde suget. Spiste jeg erstatninger var søtsuget der dagen etter, og dagen etter, og til slutt gikk man på en solid sjokoladesmell. Nå er aldri suget og lysten på søtt der, og det er befriende. Anonymkode: 47ad6...aca 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slikt bidrar for mange av oss bare til opprettholde suget. Spiste jeg erstatninger var søtsuget der dagen etter, og dagen etter, og til slutt gikk man på en solid sjokoladesmell. Nå er aldri suget og lysten på søtt der, og det er befriende. Anonymkode: 47ad6...aca For meg er det absolutt motsatt. Hvis jeg vet at jeg aldri skal spise godis, sjoko og chips så blir jeg gææææærn av å tenke på det. Anonymkode: fa8ad...3d2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 Slutt å tenk på helgene som noe spesielt. Heretter tar du kun godteri etc som har sukker inni seg på ordentlige festdager. Altså, høytidsdager. Og ikke tenk at "hver dag er en fest for meg". Det nytter ikke. Etter hvert vil dette bli en vane. Puss tennene med det samme du føler søtsug. Det kan hjelpe. Drikk alltid et glass vann med sitron før hvert måltid/jevnlig utover dagen. Anonymkode: 3bebf...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Kjenner problemet... Heldigvis er det mulig å lage deilige desserter og søtsaker selv, så lenge du ikke bruker hvitt sukker. Stevia er en god erstatning. Sjekk feks her: https://www.lindastuhaug.no/ Anonymkode: fa8ad...3d2 Hun dama skriver på så dårlig norsk! Det er en salig blanding av nynorsk og bokmål i samme setning hos henne! Anonymkode: 3bebf...eb8
Pæretre Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For meg er det absolutt motsatt. Hvis jeg vet at jeg aldri skal spise godis, sjoko og chips så blir jeg gææææærn av å tenke på det. Anonymkode: fa8ad...3d2 Ja, sånn var det for meg før også. Nesten som en sorg i starten! Men det ga seg helt etter en streng periode. Nå kjennes det helt bra å ikke skulle spise det, for har ikke lenger lyst på det ☺️ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå