AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Her er greia: Jeg har en datter som skal begynne på skolen til høsten. Vi bor på et sted hvor det er barn fra 3 forskjellige barnehager som skal begynne på skolen sammen. Jeg jobber i en av de andre barnehagene på stedet. På avdelingen jeg jobber på, så er det mange skolestartere, som da skal begynne på skolen på samme trinn som min datter. Selv om de nå går i forskjellige barnehager, så skal de begynne på skolen sammen. Avdelingen der datteren min går virker svært harmonisk. De ansatte har jobbet i barnehagen svært lenge, og barna på avdelingen har gått sammen på avdeling siden flesteparten begynte sammen som 2-åringer. Avdelingen jeg er på, ved barnehagen jeg jobber i, har derimot en del utfordringer. Det er flere barn som har spesielle behov, og dermed krever mye oppmerksomhet fra oss voksne. Det er i tillegg flere av barna som har atferdsvansker, og barnevernet er involvert i flere av familiene. Helt ærlig, så er det flere av de barna på avdelingen jeg er på, som jeg ikke ønsker at mitt barn skal gå i klasse med. Jeg vet at dette er barn som kan gjøre skoledagen utfordrende for min datter med utagerende atferd som slåing, skriking og manglende følelsesregulering. Ved siste foreldresamtale før skolestart, så regner jeg med at det kommer spørsmål fra barnehagen om det er noen barn vi ønsker at vår datter skal gå i klasse med. Dette er jo selvsagt veldig bra. Men har jeg lov til å nevne at jeg ikke ønsker at datteren min kommet sammen med spesifikke barn fra avdelingen jeg jobber på, eller bryter jeg da noen taushetregler? Vet som sagt at flere av disse vil forsure skolehverdagen til min datter om de kommer i klasse sammen. Anonymkode: 7ad05...95c 1
Populært innlegg Silva Pluvialis Skrevet 26. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 26. mars 2021 Du bryter selvsagt taushetsplikten om du deler informasjon om barna du jobber med, ja. 71
Jentadi Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Og hva skal du begrunne det med? Du kan jo ikke bruke taushetsbelagt informasjon du har fått gjennom jobb for å ønske noe for ditt barn. Uprofesjonelt, tenker jeg. 32
Gjest Wanda1984 Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Jeg vet ikke åssen det er m taushetsreglene. Du trenger jo ikke å si hvordan du kjenner disse barna, kanskje bare si at de barna ikke går så bra overens m din datter. Viktig å sørge for at din datter får en god klasse og ikke starter m dårlige forutsetninger🤗
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Er det bedre at andre barn må slite med disse forferdelige ungene da? Er ditt barn fredet? Anonymkode: 6bb0f...997 35
Silva Pluvialis Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det bedre at andre barn må slite med disse forferdelige ungene da? Er ditt barn fredet? Anonymkode: 6bb0f...997 Et barn er ikke forferdelig, som du sier. Et lite barn som er innblandet i barnevernet og som sliter med atferdsvansker og affektregulering er ikke slem. Det er et barn i smerte som ikke forstår bedre. Da er det vår jobb som voksne å tilrettelegge for at barnet skal føle seg trygg. Endret 26. mars 2021 av Gjenferdet 17
Vera Vinge Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Du vil jo fort bryte taushetsplikten, da... I tillegg må jo noen gå i klasse med disse barna, og hvorfor er det bedre at ditt barn slipper enn de andre? Dette er jo ikke en gang barn ditt barn kjenner (høres det ut som) og har en dårlig relasjon til. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Du kan ønske alt du vil, men du kan ikke dele bekymringer om disse barna uten å bryte din taushetsplikt. Skolen vil heller ikke slike hensyn. Skjønner godt at du vil det beste for barnet ditt, det vil vi alle, men her er du dessverre på dypt vann. Ønsk deg heller noen barn du veg hun vil trives med. Anonymkode: 2b8a0...da7 5
Snabeltann Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Grunnen til at avdelingen din datter går på er harmonisk, er nok bl.a pga arbeidet de ansatte har gjort med barnegruppa. Utfordringer er det helt sikkert med barna der også, men de har fått det til å funke. Hva tenker du om at dere ikke har fått det samme til hos dere i din bhg? Ha tiltro til at skolen klarer å forme gruppen til fine klasser uansett sammensetning -og det går lettere dersom dere foreldre støtter opp ,og framsnakker alle barna. Unngå å overføre dine tanker til ansatte i skolen, og din datter. Alle fortjener en ny sjanse. 18
Vera Vinge Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har for øvrig selv barn som har vært sjenerte og litt forsiktige ved skolestart, og klart jeg ikke akkurat har ønsket at de skulle gå i klasser med barn med «bøllete» oppførsel. Men det kan man ikke styre, må bare lære sine egne barn å omgås barn med utfordringer, og jobbe for at skolen tar tak i ting dersom andre barn skaper problemer for eget barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Ofte speiler barna de ansatte. Hva er det som gjør at dere ikke har fått det til så bra med denne barnegruppen? Anonymkode: 96f6b...856 8
GammelKaktus Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Herlighet...og du jobber i barnehage? Skole, PPT, barnevern (hvis de er involvert), foreldre og andre relevante instanser vil jo ha et overføringsmøte med skolen så vil skolen utifra sine opplysninger plassere klassene på beste måte. Synes du skal holde deg for "god" til å komme med utsagn om at du ikke ønsker at ditt barn skal gå i samme klasse med Ola for han er en gutt med utagerende oppførsel og barnvernet er involvert. Din datter kommer jo på et tidspunkt til å forstå at verden ikke bare handler om henne, kanskje er Ola den som må lære henne det. Her blir de barna som er de "sårbare" alle prater om for tiden luket ut allerede fra barnehagealder. De fortjener visst ikke å forsure hverdagen til de andre barna. Det er greit de går i noen andre sin klasse bare ikke ditt barn? 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Hvis datteren din er så bra og har så lite problemer selv, kanskje hun vil være veldig fint for de utfordrende barna å være rundt? Tenk litt på dem også. Anonymkode: a87dd...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Send datteren din på privatskole om du har problemer med norsk skole. Synes selv det er et stort svik at de som forstyrrer undervisning eller begår vold ikke sendes på spesialskole, men sånn er det. Anonymkode: fa86d...227 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Nei, du kan ikke komme med sånne ønsker Ja, det er brudd på taushetsplikten om du bruker og deler informasjon du har fått på jobb Kanskje dere heller burde bruke energien på å jobbe frem et godt miljø for barna på avdelingen der du jobber? Det er jo noe dere åpenbart ikke får til som bhg til datteren din klarer? Disse små uskyldige barna i bhg din er ikke monstere som ødelegger barnet ditt Anonymkode: 53d30...e7c 5
Milky Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 Herregud.. synes du har et litt stygt syn på barn med behov. Jeg jobber også i bhg og knytter meg alltid mest til de barna som trenger det lille ekstra. Og som bhg ansatt bør du skjønne at det siste disse barna trenger er å bli ekskludert, og at du selvfølgelig har taushetsplikt. Det er dere som må jobbe med disse barna og hjelpe dem!! 11
Ulrikke Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Da jeg leste overskriften tenkte jeg at man selvsagt kan ønske, men ikke forvente at ønskene kan innfris. Så leste jeg hele innlegget. Har jobbet i skolen og som ped.leder i barnehage i mange, mange år. Og nei. Dette vil bli total sammenblanding av roller, taushetsplikt på avveie og bare NEI.... Når det er sagt, så skjønner jeg selvsagt tankene dine. Man vil det beste for sitt barn osv. Men den informasjonen du sitter på, sitter du på fordi du har valgt å jobbe på samme sted som dere bor. Så nei, dette må du bare bite i deg og møte ungene med nye øyne fra skolestart. 7
MammaLinda Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Å tilpasse seg alle typer mennesker og å klare å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon, er en viktig del av det å gå på skolen. Skolegangen handler like mye om sosialisering som å tilegne seg faglig kompetanse. Du skal støtte datteren din når hun støter på utfordringer, lede henne på rett vei, lære henne å vise respekt og at hu. samtidig skal forvente å bli respektert tilbake. Det er jo disse erfaringene hun lærer av? Nå syr du bare puter under armene hennes. Dette er jo en gylden mulighet for å finne ut hvordan datteren din fungerer i samfunnet. Men det er min mening da😇 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 Wanda1984 skrev (34 minutter siden): Jeg vet ikke åssen det er m taushetsreglene. Du trenger jo ikke å si hvordan du kjenner disse barna, kanskje bare si at de barna ikke går så bra overens m din datter. Viktig å sørge for at din datter får en god klasse og ikke starter m dårlige forutsetninger🤗 Men datteren min kjenner jo ikke disse barna fra før Anonymkode: 7ad05...95c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 32 minutter siden, Gjenferdet said: Et barn er ikke forferdelig, som du sier. Et lite barn som er innblandet i barnevernet og som sliter med atferdsvansker og affektregulering er ikke slem. Det er et barn i smerte som ikke forstår bedre. Da er det vår jobb som voksne å tilrettelegge for at barnet skal føle seg trygg. Hello captain obvious. Anonymkode: 6bb0f...997 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå