Gå til innhold

Krever alle på kg her, leie av en kjæreste som flytter inn?

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Har inntrykk av at alle krever leie men i det virkelige liv har jeg aldri betalt leie for å flytte inn hos en kjæreste, ei heller har de det om de har bodd hos meg. Er det virkelig slik at de fleste her tar husleie av sin egen kjæreste? Deler dere ikke bare på pengene uansett?????

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Har også stusset på dette, høres helt merkelig ut. 

Skrevet

Krever alltid leie. Har ikke brukt for gratis passasjerer.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kjæreste flyttet inn til meg så hadde han ikke bodd gratis nei, men om han hadde betalt "leie" eller felleskostnader og strøm + halve matbudsjettet er jo ikke så farlig. Jeg hadde uansett stått på lånet og kåken hadde vært min.

Anonymkode: 0977d...a11

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ikke husleie hos kjæreste, betalte halvparten av fellesutgifter (altså ikke til lånet hans, men halvparten av fellesutgiftene fra sameiet + strøm og internett). Vi var for unge til at det var aktuelt å kjøpe meg inn, jeg hadde ikke råd og han ønsket ikke det. 

Ville heller ikke krevd noe husleie av en kjæreste ut over å dele på løpende utgifter. Men om vi hadde et seriøst langvarig forhold ville jeg nok spurt om planen videre, for det er jo ikke en god langsiktig plan at den ene kjøper og betaler på hus/leilighet og den andre hverken kommer inn på boligmarkedet eller har den utgiften. Men da planlegger man sparing så man kan kjøpe sammen eller den andre kan kjøpe seg inn, det er iallfall det jeg anser som naturlig. 

Anonymkode: a5ba1...a5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. Hva skulle jeg med det?

Anonymkode: 36910...7c4

• Liker 2
Skrevet

Mener du at man skal bo gratis?  

Hadde ikke klart å bo gratis jeg, det hadde blitt feil. Jeg har alltid betalt halve "leia/strøm osv." i min tid som samboer. Felles økonomi er jeg heller ikke fan av, skjønner ikke helt vitsen med det? Og hadde jeg vært så dum at jeg hadde latt en flytte inn hos meg så sier det seg selv at han skulle betalt for seg. 

Ingenting varer evig og det blir bare mer styr om man skal ha delt økonomi og.

Man kan ha felles konto til mat og slikt ved behov. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke den "skal man bo gratis da"... hvorfor ikke? Personen som eier ville jo eid denne bopelen uannsett, og kjæresten som bor der har ikke samme rettigheter som en uavhengig leietaker uannsett. Det er ikke dyrere å få inn en samboer, tvert i mot så kan det bli billigere fordi man såklart deler på alle løpende utgifter, så da sitter man igjen med halvparten av dem + lånet sitt som er likt som før. Man sitter da også igjen med hele prisøkningen. Hvorfor skal man tjene penger på kjæresten sin i tillegg? Det er bare utrolig rart etter min mening (og jeg er ikke en sånn "her deler vi på aaaalt"-person, har hver vår økonomi i mitt forhold)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mange slipper nok unna ja.

Men det koster å bo, så da må man nesten dele på faste utgifter når man skal disponere boligen sammen på like vilkår.

Min er nedbetalt, så da er det veldig lite utgifter. Ca 2000kr x 2 personer.

Anonymkode: 190d4...ac4

• Liker 1
Skrevet

Samboer betaler bare halvparten av fellesutgifter, altså ingen leie. 

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste bor hos meg. Han betaler 1000 kr i mnd som dekker halvparten av strøm og internett (gjør vel knapt det nå som strømmen er så dyr, men). Utover det betaler jeg alle andre bokostnader. Deler på utgifter til mat og drivstoff på bilen.

Anonymkode: 4808b...f27

Skrevet

Synes det er helt merkelig at et voksent menneske skal bo gratis hos noen andre..... Skjønner det bare ikke... Greit at man bor gratis hos foreldre når man tar utdanning og slikt, men når man er kommet ut i jobb og tjener penger, så synes jeg det er merkelig at mange mener at da skal man kunne bo nærmest gratis hos noen.... 

Den som har skaffet seg en egen bolig, har antakelig jobbet hardt for det, spart penger, tatt utdanning, gjort gode avgjørelser osv, og at den personen da skal la noen andre, selv en kjæreste, få leve gratis, skjønner jeg ikke..... Voksne mennesker betaler for å bo, rett og slett 😃 

En sak er når man er godt etablert sammen med barn og slikt, men bare "en kjærest" er nok litt for "løst" for meg til at jeg skulle sponset noen andre med bolig 😄

• Liker 29
Skrevet
Mysticgirl skrev (12 minutter siden):

Har inntrykk av at alle krever leie men i det virkelige liv har jeg aldri betalt leie for å flytte inn hos en kjæreste, ei heller har de det om de har bodd hos meg. Er det virkelig slik at de fleste her tar husleie av sin egen kjæreste? Deler dere ikke bare på pengene uansett?????

Det kommer jo helt an på situasjonen? Mener du en kjæreste som flytter inn i en bolig jeg eier? Eller leier?

Skrevet

Vi deler på bokostnadene ja. Synes det er rart om den ene skal bruke 1/3-1/2 lønna si på bokostnader og den andre skal bruke det på øl og godteri liksom.  Når man bor sammen deler man på det det koster å bo. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Så blir man kjæreste med noen og flytter inn til noen så skal man bli sur om man bare sparer et par tusen i mnd fremfor å spare rundt 5000 i mnd.

Merkelig egoistisk tankegang av den som forventer å bo gratis.

Det fornuftige er å dele på gevinsten.

Anonymkode: 50901...46a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den dumme avgjørelsen å la kjæreste flytte inn uten å ha en plan på forhånd for håndtering av utgifter. Endte med at jeg betalte alt og følte jeg forsørget han siden jeg og betalte mat og bilen. Ett år senere da jeg var lei av å forsørge ett voksent friskt menneske stakk han av uten å legge igjen så mye som én krone. Lært min lekse for å si det sånn! 

Anonymkode: 49c9d...4ae

• Liker 12
Skrevet

Snakker man om voksne folk her? Det vanlige er vel at man "bor" sammen selvom begge har hvert sitt sted å bo, og da er vel ikke kostnadene så veldig nøye.  Det er vel heller uvanlig at noen står på bar bakke og flytter inn til kjærsten i voksen alder.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (50 minutter siden):

Mener du at man skal bo gratis?  

Hadde ikke klart å bo gratis jeg, det hadde blitt feil. Jeg har alltid betalt halve "leia/strøm osv." i min tid som samboer. Felles økonomi er jeg heller ikke fan av, skjønner ikke helt vitsen med det? Og hadde jeg vært så dum at jeg hadde latt en flytte inn hos meg så sier det seg selv at han skulle betalt for seg. 

Ingenting varer evig og det blir bare mer styr om man skal ha delt økonomi og.

Man kan ha felles konto til mat og slikt ved behov. 

Jeg er enig med brukeren under her, så da siterer jeg  denne anonyme brukeren sitt svar 😄 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skjønner ikke den "skal man bo gratis da"... hvorfor ikke? Personen som eier ville jo eid denne bopelen uannsett, og kjæresten som bor der har ikke samme rettigheter som en uavhengig leietaker uannsett. Det er ikke dyrere å få inn en samboer, tvert i mot så kan det bli billigere fordi man såklart deler på alle løpende utgifter, så da sitter man igjen med halvparten av dem + lånet sitt som er likt som før. Man sitter da også igjen med hele prisøkningen. Hvorfor skal man tjene penger på kjæresten sin i tillegg? Det er bare utrolig rart etter min mening (og jeg er ikke en sånn "her deler vi på aaaalt"-person, har hver vår økonomi i mitt forhold)

Enig :) 

Fuglen skrev (43 minutter siden):

Det kommer jo helt an på situasjonen? Mener du en kjæreste som flytter inn i en bolig jeg eier? Eller leier?

En bolig du eier :) 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok den dumme avgjørelsen å la kjæreste flytte inn uten å ha en plan på forhånd for håndtering av utgifter. Endte med at jeg betalte alt og følte jeg forsørget han siden jeg og betalte mat og bilen. Ett år senere da jeg var lei av å forsørge ett voksent friskt menneske stakk han av uten å legge igjen så mye som én krone. Lært min lekse for å si det sånn! 

Anonymkode: 49c9d...4ae

Det er jo helt i andre skalaen av å få leie. Såklart skal man betale like mye (eller fordelt etter inntekt etter avtale) for mat, bruk av bil, strøm osv. Jeg synes nesten det er snylting å ta betalt av kjæresten sin jeg da, man skal tjene på at personen flytter inn til en og så skal man bli utleier og få ekstra penger for det i tillegg...? 

"Det koster å bo" er jo fordi noen har utgifter for det stedet man bor uten å få fordelene av å bo der selv. Det er jo ikke situasjonen når man flytter inn hos en kjæreste for en periode (er man begge voksne og man ser det blir seriøst etter et par år som samboere antar jeg at man ser på muligheter for å kjøpe sammen eller kjøpe seg inn der man bor)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det uthevede som du nevner er jo nettopp det å betale leie. På markedet er jo de fleste løpende kostnadene for mange innbakt i husleien. Man bor gratis dersom man ikke betaler noe som helst, men betaler man deler av felleskostandene som dekker bolig med fasiliteter som internett osv så betaler man faktisk leie. Bare en redusert leie mot markedet. 

Anonymkode: ebec1...93b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...