Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skrev denne tråden inne på jus og økonomi forumet, men fikk ikke særlig svar! Så tenkte kanskje det er noen flere her inne som kan svare meg🌸

jeg skriver masteroppgaven min nå og skal levere 15.mai. Jeg ønsker å prøve på barn i mai/juni. Jeg har fått fast jobb fra 1. august. Hvis alt klaffer første gangen vil jeg ha jobbet i den bedriften i ca 6mnd når termin kommer.  
Jeg er redd dette er litt små marginer, jeg har mulighet til å jobbe en deltidsjobb fra mai til oppstart i faste jobben. Dette er en jobb som barnevakt på treningssenter eventuelt kan jeg jobbe som aktivitetsleder på en turncamp, dette er totalt 4 uker ila sommeren.
Vil dette telle som inntekt som gjelder regelen om jobb 6 av siste 10 mnd? 

Er det eventuelt andre tips dere har som gjør at jeg kan komme meg innenfor inntektsgrensa? 
jeg vil tjene ca 7 000kr de mnd med deltidsjobb og ca 35 000kr når jeg får fast jobb. Hva med skattepliktig leieinntekt, det teller vel ikke?

Anonymkode: cb06b...9eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, deltidsjobb teller selvfølgelig også som inntekt :)

Anbefaler å lese på https://familie.nav.no/om-foreldrepenger

Det vil nok ikke være noe problem å få foreldrepenger om du venter med  prøving til etter 15. mai  :)

Kravene til inntekt for å få foreldrepenger er at du må ha hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd og ha tjent minst 50 676 kr i året. 

Sjelden det klaffer på første "ligg", men om det klaffer på første forsøk 15. mai har du termin 8. februar. Da har du jobbet 6 mnd før termin som du sier, og det er innafor krava :) Vil du safe så drøyer du litt med å prøve bare :)

Anonymkode: d114d...352

Skrevet

Leieinntekter teller ikke. Deltidsjobb teller. Hva om barnet kommer for tidlig og du bare har vært i arbeid 4 måneder, har du råd til det ved at du får mindre foreldrepenger?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gåsemor said:

Leieinntekter teller ikke. Deltidsjobb teller. Hva om barnet kommer for tidlig og du bare har vært i arbeid 4 måneder, har du råd til det ved at du får mindre foreldrepenger?

Om babyen blir født før permisjonen starter så påvirker ikke det foreldrepengene? 

Obs, litt feil,ser at det er inntekt i 6 mnd før man begynner å få foreldrepenger, ikke før termin, og man starter å få foreldrepenger tre uker før termin. Så vent til 30. mai med å hoppe i høyet om du ikke har noe deltidsjobb eller sommerjobb :)

Anonymkode: d114d...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var delvis i samme situasjon. Men jeg jobbet 50% under studiet og 100% fra juni. Jeg ble gravid mars før jeg var ferdig med studiet, med termin i desember. Jeg var sånn sett godt innenfor 6 mnd og slik. Men i slutten av svangerskapet ble jeg sykemeldt. NAV reagerte på differansen i inntekt de siste årene vs inntektsmeldingen sendt for sykepenger og satt sykepenge grunnlaget mitt til 50% av min reelle lønn. Siden jeg var sykemeldt til termin ble foreldrepengegrunnlaget det samme som sykepengene. Jeg klaget til NAV og fikk vedtaket omgjort, men det tok nærmere 4 mnd med 80% av 50% lønn. De månedene skapte mye usikkerhet i en tid der enn ikke burde bekymre seg for slik. 

Du kan aldri vite for sikkert hvordan en graviditet blir, så tenk på hvordan det blir hvis du eventuelt blir sykemeldt tidlig i svangerskapet. 

Jeg vet hvordan det er når enn har bestemt seg for å starte å prøve, men noen ganger kan det være greit å vente ett par mnd for å sikre økonomien. 

Anonymkode: 9fd34...4c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...