Gjest Jaconandersen Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Jeg ønsker å være i en posisjon der jeg slipper å jobbe, men ønsker ikke å bli uføretrygdet. Har tenkt litt på om jeg kan få det til ved å investere i fond og aksjer. For jeg trenger omtrent 200 000 utbetalt for å leve et ok liv. Dvs trenger jeg å tjene ca 290 000 på aksjer og fond i året (skatt på 31 prosent). Om en tenker seg 8 prosent avkastning per år, så trenger en 3 625 000 kroner. Bør gjerne runde det opp til 4 Mill. Er det noen av dere som har greid dette? Å leve på investeringer, uten å jobbe? Endret 26. mars 2021 av Jaconandersen
powerpuffen Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Det er absolutt ikke noe som anbefales, fordi ingen vet hva fremtiden bringer. Selv om det historisk sett er høyere avkastning, så har vi ingen garantier for at det ikke faller i fremtiden. Hva med å jobbe deltid? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Jaconandersen skrev (3 timer siden): Jeg ønsker å være i en posisjon der jeg slipper å jobbe, men ønsker ikke å bli uføretrygdet. Har tenkt litt på om jeg kan få det til ved å investere i fond og aksjer. For jeg trenger omtrent 200 000 utbetalt for å leve et ok liv. Dvs trenger jeg å tjene ca 290 000 på aksjer og fond i året (skatt på 31 prosent). Om en tenker seg 8 prosent avkastning per år, så trenger en 3 625 000 kroner. Bør gjerne runde det opp til 4 Mill. Er det noen av dere som har greid dette? Å leve på investeringer, uten å jobbe? 😂😂 Det går fort andre veien Anonymkode: 1f792...786
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 har du 3,6-4 mill? hvis du ikke vil jobbe, hvordan skal du skaffe startkapital? Anonymkode: cb51d...14a
PetterKanin Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Investeringer innebærer risiko. Du må ha langt mer om du skal opprettholde bærekraft i nedturer.
Gjest Wanda1984 Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Jeg jobber 2 dager i uka (er ufør resten da) anbefales😅 100% var tortur...
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har lignende plan. Det mange glemmer er at det er frihet til å slippe å jobbe, ikke at det å ha "fri" i seg selv er målet. For min egen del har jeg en sykdom som vil kunne utvikle seg til å bli verre og verre, og vil gjerne slippe å gjennom navsystemet både for min egen del og for samfunnet. Jeg vil da ha mulighet til å jobbe redusert, eller kutte helt. Jeg ønsker også også å kunne reise mye. Og når jeg så jobber, kunne donere mer penger til effektiv hjelp til dem som trenger det. Jeg beregner 5% avkastning, det vanligste er å beregne avkastning (minus inflasjon) på mellom 4-5%. Jeg har også utleieleilighet. Tror det å kunne ha ulike inntektskilder kan være lurt, selv om eiendom er mye mer arbeid. Anonymkode: 6b22e...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Også glemte jeg helt å svare på spørmålet. Jeg er der nå at jeg kan leve på inntekter jeg får fra leieinntekter, men da er det ekstremt enkelt. Det betaler egen bolig og lån og et snaut matbudsjett. Jeg har ikke ønsket å kutte ut arbeid enda. Jeg vil gjerne spare mer (begynte med indeksfond for et år siden) og synes det jeg jobber med også er givende. Har plan om å prøve meg på et år i utlandet når korona er over og da bare leve på passive inntekter. Anonymkode: 6b22e...ab9 2
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Jaconandersen skrev (3 timer siden): Jeg ønsker å være i en posisjon der jeg slipper å jobbe, men ønsker ikke å bli uføretrygdet. Har tenkt litt på om jeg kan få det til ved å investere i fond og aksjer. For jeg trenger omtrent 200 000 utbetalt for å leve et ok liv. Dvs trenger jeg å tjene ca 290 000 på aksjer og fond i året (skatt på 31 prosent). Om en tenker seg 8 prosent avkastning per år, så trenger en 3 625 000 kroner. Bør gjerne runde det opp til 4 Mill. Er det noen av dere som har greid dette? Å leve på investeringer, uten å jobbe? Kommer nok ditt til slutt, men personlig er jeg såpass konservativ at jeg ville satset på nærmere 5mill investert. Ca 80% i fond og resten i litt kjedelige investeringer som kan brukes når markedet stuper fra tid til annen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Tror de fleste ønsker seg den tilværelsen. Selv skulle jeg gjerne hatt 40000 i mnd, netto, i tillegg til å være gjeldfri. Men måtte ha gjort noe da. Det wr kjedelig å gå hjemme. Kunne hatt hobbyer og prosjekter som holdt meg opptatt, men samtidig slippe å ha møteplikt, eller gjøre kjedelige oppgaver og tidspress hengende over meg. Rett og slett være min egen sjef. Hadde vært deømmetilværelse. Anonymkode: c3d00...643 1
newman01 Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 22 hours ago, Jaconandersen said: For jeg trenger omtrent 200 000 utbetalt for å leve et ok liv. Dvs trenger jeg å tjene ca 290 000 på aksjer og fond i året (skatt på 31 prosent). Husk å regne inn inflasjon i regnestykket... 200'000 idag gir ikke samme kjøpekraften om 10 år. Og 8% avkastning er nok meget ambisiøst gitt dagens økonomiske samfunn med nullrenter. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #12 Skrevet 28. mars 2021 Ville siktet etter 10 millioner kroner. Da får du gode avkastninger i gode tider, men kan fortsatt leve i dårlige tider. Dette er kalkulert etter inflasjon og skatt. Anonymkode: 66ba4...23f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #13 Skrevet 28. mars 2021 Hvordan har du tenkt å komme dit? Minn mann og jeg jobber mot økonomisk frihet. Vi ønsker ikke å slutte å jobbe men ønsker å ha nok dersom vi skulle bli syke og til å kunne ta oss ferie og helgeturer når vi føler for det. Vi er i slutten av 30-årene og har sålangt ca 1mill i fond og har akkurat kjøpt leilighet til utleie. Leiligheten ønsker vi å ha som ekstra trygghet siden finansmarkedet varierer såpass (har bare i mars gått ca 100000 i minus på avkastning). Det å bli økonomisk uavhengig er hardt og målrettet arbeid som ikke er gjort over natta. Virker ikke som du har tenkt på alt i planen din. Hvor gammel er du? Har du barn? Har du en trygg godt betalt jobb nå? Hvor mye klarer du å spare etc? Anonymkode: dc16e...8de
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Skrevet 28. mars 2021 Jeg tenker som deg, bare at jeg tenker ikke å leve av en fast prosent av oppspart kapital. Sånn som jeg ser det skal oppsparte midler dekke årene fram til 62, da kan jeg ta ut pensjon. Det gjør meg fint lite å ha lavt forbruk, vi har langt fra noe stort forbruk i dag og om noen år er barna flyttet ut også. Å ikke jobbe er verdt mer en forbruk utover det nødvendige for meg. Det er egentlig ikke jobb i seg selv som er problemet, men å forholde meg til andres styring (kunder går fint). Anonymkode: b2516...875 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #15 Skrevet 28. mars 2021 Jepp, men det tok ca 6 år å komme dit at jeg kan leve på avkastning. Jeg har en deltidsjobb alikevel, liker et par av de eldre damene som jobber der, de tuller mye og er morsomme, så jeg trives enn så lenge. Det tar tid å sette seg inn i ting og finne de gullbitene som gir høy gevinst, men det er mulig. Det er også mulig å miste alt du har, så ikke invester i risikable prosjekter før du har lengre erfaring og mer kunnskap. Begynn forsiktig. Det er heller ikke slik at livet blir en dans på roser med høy formue. Om det er noe du syntes er dritt med livet nå (det henger gjerne sammen med grunnene til at du har endt opp med en jobb du misliker/ ikke utdanning og kollegaer du ikke trives med), så vil det fortsatt være dritt. Om du har enkelte problemer og ender opp isolet uten jobb og lever på avkastning, så vil alle problemene bli 3 ganger verre. Så ville tenkt litt på hvordan livskvaliteten din er nå og om det egentlig kommer til å drastisk endre seg om du har råd til bedre bil, bedre bolig, spise ute når du vil og kjøpe det du vil uten å måtte bekymre deg for penger. Selvsagt letter det byrden om du har lavinnteksjobb. Men om du er deprimert, ensom, har angst eller annet, så vil de problemene fortsatt være der selv om du har mer. Anonymkode: f973e...176 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #16 Skrevet 28. mars 2021 Jaconandersen skrev (På 26.3.2021 den 19.01): Jeg ønsker å være i en posisjon der jeg slipper å jobbe, men ønsker ikke å bli uføretrygdet. Har tenkt litt på om jeg kan få det til ved å investere i fond og aksjer. For jeg trenger omtrent 200 000 utbetalt for å leve et ok liv. Dvs trenger jeg å tjene ca 290 000 på aksjer og fond i året (skatt på 31 prosent). Om en tenker seg 8 prosent avkastning per år, så trenger en 3 625 000 kroner. Bør gjerne runde det opp til 4 Mill. Er det noen av dere som har greid dette? Å leve på investeringer, uten å jobbe? Jeg kjører denne planen. Men med crypto Anonymkode: 20134...cd9
Gjest Jaconandersen Skrevet 28. mars 2021 #17 Skrevet 28. mars 2021 (endret) Eg AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan har du tenkt å komme dit? Minn mann og jeg jobber mot økonomisk frihet. Vi ønsker ikke å slutte å jobbe men ønsker å ha nok dersom vi skulle bli syke og til å kunne ta oss ferie og helgeturer når vi føler for det. Vi er i slutten av 30-årene og har sålangt ca 1mill i fond og har akkurat kjøpt leilighet til utleie. Leiligheten ønsker vi å ha som ekstra trygghet siden finansmarkedet varierer såpass (har bare i mars gått ca 100000 i minus på avkastning). Det å bli økonomisk uavhengig er hardt og målrettet arbeid som ikke er gjort over natta. Virker ikke som du har tenkt på alt i planen din. Hvor gammel er du? Har du barn? Har du en trygg godt betalt jobb nå? Hvor mye klarer du å spare etc? Anonymkode: dc16e...8de Jeg har tenkt nøye gjennom planen min. Har en jobb der jeg tjener ca 516 000, en offentlig jobb, vil nok aldri miste denne. Har verken barn eller andre lignende utgifter. Kan spare 15000 kroner i måneden. Har alt 350 000 i aksjer og fond, samt 250 000, på boligsparekonto, noe jeg vil bruke til å kjøpe hus. Er 28 år. Så om jeg sparer 15000 over et år, blir det 180 000. Så kanskje jeg begynner å nærme meg planen min i 40 årene. Om ikke jeg har gjort noe ekstremt gode investeringer da. Har alt en master innen økonomi og har lest alle bøkene om investering, så jeg håper å ikke gjøre noen store feil. Endret 28. mars 2021 av Jaconandersen
Gjest Jaconandersen Skrevet 28. mars 2021 #18 Skrevet 28. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville siktet etter 10 millioner kroner. Da får du gode avkastninger i gode tider, men kan fortsatt leve i dårlige tider. Dette er kalkulert etter inflasjon og skatt. Anonymkode: 66ba4...23f Ja, er nok lurt å gå for 10 millioner. Er enig der.
newman01 Skrevet 28. mars 2021 #19 Skrevet 28. mars 2021 22 minutter siden, Jaconandersen said: Har alt en master innen økonomi og har lest alle bøkene om investering, så jeg håper å ikke gjøre noen store feil. 22 minutter siden, Jaconandersen said: Har verken barn eller andre lignende utgifter. Det hender jo ganske fort at man får seg både kjæreste og hus. Og barn. Og vipps, så var pensjonsplanen din utsatt etpar tiår...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå