AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Hei, Jeg er på randen av konkurs og lurer på om en kreditor med to krav , kan sende de til fler ulike inkasso selskap Det føles ekstremt fordyrende og unødvendig. Hadde jeg kunne gjort opp nå så hadde jeg selvfølgelig gjort det og håper ting bedrer seg. så jeg kan klare det, men akkurat nå føler jeg kreditorer skal melke krisen mest mulig. Anonymkode: 4c9cb...a4f
Gjest Mr Bergen Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei, Jeg er på randen av konkurs og lurer på om en kreditor med to krav , kan sende de til fler ulike inkasso selskap Det føles ekstremt fordyrende og unødvendig. Hadde jeg kunne gjort opp nå så hadde jeg selvfølgelig gjort det og håper ting bedrer seg. så jeg kan klare det, men akkurat nå føler jeg kreditorer skal melke krisen mest mulig. Anonymkode: 4c9cb...a4f Jeg trodde en kreditor, f eks Telenor, brukte samme inkassoselskap til alle sine fordringer?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Mr Bergen skrev (1 time siden): Jeg trodde en kreditor, f eks Telenor, brukte samme inkassoselskap til alle sine fordringer? Trodde jeg og, men lurte kanskje på om andre har opplevd det samme. Anonymkode: 4c9cb...a4f
A-hunter Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Selvfølgelig kan de det. De behøver ikke engang bruke et inkassoselskap men sende kravet rett til Namsmannen selv. Det er stor variasjon på selskapenes inndrivelsesevne, så det å spre kravene kan være mye mer effektivt enn å samle dem. Hvis debitor mener det er kreditors oppgave å gjøre ting "så billig som mulig" for debitor har man misforstått en hel masse hva angår økonomi.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 A-hunter skrev (1 time siden): Selvfølgelig kan de det. De behøver ikke engang bruke et inkassoselskap men sende kravet rett til Namsmannen selv. Det er stor variasjon på selskapenes inndrivelsesevne, så det å spre kravene kan være mye mer effektivt enn å samle dem. Hvis debitor mener det er kreditors oppgave å gjøre ting "så billig som mulig" for debitor har man misforstått en hel masse hva angår økonomi. Finanstilsynet skriver dog dette da: Dersom den som eier kravet sender over flere misligholdte krav til inkasso mot samme skyldner og kravene er på samme stadiet i innfordringsprosessen (før utsendelse av betalingsoppfordring), er det som hovedregel krav om at inkassator skal slå sammen kravene. Dette vil redusere det totale inkassosalærkravet overfor skyldner. Anonymkode: 4c9cb...a4f
A-hunter Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finanstilsynet skriver dog dette da: Det er noe helt annet å slå sammen saker før betalingsoppfordring enn å slå sammen inkassosaker for at debitor skal spare penger. I dette tilfellet er det inkassosaker.
Gjest Laffatus Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 (endret) De gjør det mannen min har to regninger til inkasso men de er hos to inkasso Byrå Endret 26. mars 2021 av Laffatus
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Laffatus skrev (35 minutter siden): De gjør det mannen min har to regninger til inkasso men de er hos to inkasso Byrå På tide å korke flaska. Anonymkode: 06152...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 A-hunter skrev (2 timer siden): Det er noe helt annet å slå sammen saker før betalingsoppfordring enn å slå sammen inkassosaker for at debitor skal spare penger. I dette tilfellet er det inkassosaker. Ok ,så de sender de til to ulike inkassoselskap for å slippe å slå kravene sammen? Og dermed har de to krav de i verste fall kan selge videre Anonymkode: 4c9cb...a4f
Gjest Laffatus Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok ,så de sender de til to ulike inkassoselskap for å slippe å slå kravene sammen? Og dermed har de to krav de i verste fall kan selge videre Anonymkode: 4c9cb...a4f Ja de gjør det min man har regninger hos resursbank de er delt til kreditnor og alextum
TBergh Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 Hei A-hunter sier: «Selvfølgelig kan de det. De behøver ikke engang bruke et inkassoselskap men sende kravet rett til Namsmannen selv.» TS opplyser ikke om hva inkassokravene springer ut av. Enkelt pengekrav eller gjeldsbrevkrav. Kreditor har flere krav – sendes til forskjellige inkassatorer. Det står inkassoselskapets oppdragsgiver, altså den opprinnelige kreditor, fritt hvilken type inkasso de ønsker å velge. Enten egeninkasso eller det mest vanlig; fremmedinkasso. Det står også inkassoselskapets oppdragsgiver fritt å velge hvilke/t inkassoselskap/ene de vil bruke, til inndriving av sitt krav. Imidlertid kan hverken inkassoselskapets oppdragsgiver eller inkassoselskapet påføre debitor, skyldner, unødvendige eller uforholdsmessige kostander. Derfor vil jeg informere om begge, og hva som trengs for å få et tvangsgrunnlag. Vedrørende enkelt pengekrav Et enkelt pengekrav har ikke noe rettslig tvangsgrunnlag. Det blir regulert av gjeldsbrevloven (gbl.) kapittel 1 – en og 3 – tre i gbl. Her må kreditor, eller den kreditor gir inkassooppdraget til, gå via forliksrådet, eller tingretten for å etablere et tvangsgrunnlag. Før dette er gjort, kan ikke namsmannen gjennomføre noen form for utlegg, i noe form i skyldners formue. Gjeldsbrev – direkte tvangsgrunnlag med forbehold. Når det gjelder gjeldsbrev reguleres dette av tvangsloven (tvangsl.) § 7-2. Tvangsgrunnlag Tvangsgrunnlag for utlegg er foruten de alminnelige tvangsgrunnlagene: (a) Gjeldsbrev som lyder på en bestemt pengesum og som inneholder vedtakelse av at gjelden kan inndrives uten søksmål. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag for renter og utenrettslige inndrivingskostnader forutsatt at gjeldsbrevet inneholder vedtakelse av at også renter og slike kostnader kan drives inn uten søksmål. Gjeldsbrevet er tvangsgrunnlag overfor utstederen når vedkommendes underskrift er bekreftet av to myndige vitner eller i samsvar med forskrift gitt av Kongen. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag overfor enhver som ved påskrift på gjeldsbrevet har påtatt seg selvskyldneransvar ved en overdragelse eller stilt seg som selvskyldnerkausjonist eller som kausjonist på forfallsvilkår som nevnt i finansavtaleloven § 71, forutsatt at påskriften inneholder vedtakelse av inndriving uten søksmål, og at vedkommendes underskrift er bekreftet som nevnt ovenfor. (Min utheving) Hvis den uthevete teksten eller tilsvarende tekst ikke står skrevet i gjeldsbrevet må kreditor også i denne situasjonen, gå via forliksrådet. Videre heter det i inkassoforskriften: RUNDSKRIV G – 106/89 JNR. 2219/89 E om inkassoloven og inkassoforskriften § 17 Skyldnerens ansvar for kostnader ved utenrettslig inndriving Etter første Ledd første punktum er skyldneren erstatningsansvarlig for fordringshaverens kostnader ved utenrettslig inndriving av forfalte pengekrav. Bestemmelsen gjelder bare kostnader forbundet med inndriving. Skyldnerens ansvar for andre typer kostnader og tap må eventuelt bygges på andre regler. Det er bare nødvendige kostnader som kan kreves erstattet Kostnader ved utenrettslig inndriving kan bli ansett helt eller delvis unødvendige dersom det var absolutt på det rene at inndrivings forsøket ikke ville lykkes Når inkassoselskapets oppdragsgiver oversender flere saker til det samme inkassoselskapet, er det varierende praksis. Noen slår sakene sammen, noen gjør det ikke. Imidlertid kan man henvende seg direkte til inkassoselskapets oppdragsgiver og be om en forklaring og at sakene slås sammen. Da kan man vise til ovenstående paragraf i inkassoforskriften. Håper dette gir litt avklaring av hva som kan skje i noen inkassosaker. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 TBergh skrev (1 time siden): Hei A-hunter sier: «Selvfølgelig kan de det. De behøver ikke engang bruke et inkassoselskap men sende kravet rett til Namsmannen selv.» TS opplyser ikke om hva inkassokravene springer ut av. Enkelt pengekrav eller gjeldsbrevkrav. Kreditor har flere krav – sendes til forskjellige inkassatorer. Det står inkassoselskapets oppdragsgiver, altså den opprinnelige kreditor, fritt hvilken type inkasso de ønsker å velge. Enten egeninkasso eller det mest vanlig; fremmedinkasso. Det står også inkassoselskapets oppdragsgiver fritt å velge hvilke/t inkassoselskap/ene de vil bruke, til inndriving av sitt krav. Imidlertid kan hverken inkassoselskapets oppdragsgiver eller inkassoselskapet påføre debitor, skyldner, unødvendige eller uforholdsmessige kostander. Derfor vil jeg informere om begge, og hva som trengs for å få et tvangsgrunnlag. Vedrørende enkelt pengekrav Et enkelt pengekrav har ikke noe rettslig tvangsgrunnlag. Det blir regulert av gjeldsbrevloven (gbl.) kapittel 1 – en og 3 – tre i gbl. Her må kreditor, eller den kreditor gir inkassooppdraget til, gå via forliksrådet, eller tingretten for å etablere et tvangsgrunnlag. Før dette er gjort, kan ikke namsmannen gjennomføre noen form for utlegg, i noe form i skyldners formue. Gjeldsbrev – direkte tvangsgrunnlag med forbehold. Når det gjelder gjeldsbrev reguleres dette av tvangsloven (tvangsl.) § 7-2. Tvangsgrunnlag Tvangsgrunnlag for utlegg er foruten de alminnelige tvangsgrunnlagene: (a) Gjeldsbrev som lyder på en bestemt pengesum og som inneholder vedtakelse av at gjelden kan inndrives uten søksmål. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag for renter og utenrettslige inndrivingskostnader forutsatt at gjeldsbrevet inneholder vedtakelse av at også renter og slike kostnader kan drives inn uten søksmål. Gjeldsbrevet er tvangsgrunnlag overfor utstederen når vedkommendes underskrift er bekreftet av to myndige vitner eller i samsvar med forskrift gitt av Kongen. Gjeldsbrevet er også tvangsgrunnlag overfor enhver som ved påskrift på gjeldsbrevet har påtatt seg selvskyldneransvar ved en overdragelse eller stilt seg som selvskyldnerkausjonist eller som kausjonist på forfallsvilkår som nevnt i finansavtaleloven § 71, forutsatt at påskriften inneholder vedtakelse av inndriving uten søksmål, og at vedkommendes underskrift er bekreftet som nevnt ovenfor. (Min utheving) Hvis den uthevete teksten eller tilsvarende tekst ikke står skrevet i gjeldsbrevet må kreditor også i denne situasjonen, gå via forliksrådet. Videre heter det i inkassoforskriften: RUNDSKRIV G – 106/89 JNR. 2219/89 E om inkassoloven og inkassoforskriften § 17 Skyldnerens ansvar for kostnader ved utenrettslig inndriving Etter første Ledd første punktum er skyldneren erstatningsansvarlig for fordringshaverens kostnader ved utenrettslig inndriving av forfalte pengekrav. Bestemmelsen gjelder bare kostnader forbundet med inndriving. Skyldnerens ansvar for andre typer kostnader og tap må eventuelt bygges på andre regler. Det er bare nødvendige kostnader som kan kreves erstattet Kostnader ved utenrettslig inndriving kan bli ansett helt eller delvis unødvendige dersom det var absolutt på det rene at inndrivings forsøket ikke ville lykkes Når inkassoselskapets oppdragsgiver oversender flere saker til det samme inkassoselskapet, er det varierende praksis. Noen slår sakene sammen, noen gjør det ikke. Imidlertid kan man henvende seg direkte til inkassoselskapets oppdragsgiver og be om en forklaring og at sakene slås sammen. Da kan man vise til ovenstående paragraf i inkassoforskriften. Håper dette gir litt avklaring av hva som kan skje i noen inkassosaker. Med vennlig hilsen TBergh Takk for god og utfyllende informasjon Jeg har informert og dokumentert over fordringshaver hva jeg har mulighet til å betale. Samt har ingen formuesgoder , så saken er ganske åpenbar, at det ikke er nødvendig å kjøre to fordyrende inkasso inndrivelser Anonymkode: 4c9cb...a4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå