Gå til innhold

Har man råd til pant er man fattig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg TS. Ser folk klage over at de er fattige eller har dårlig råd, men handlekurven fyller de opp med både brus, øl, godterier, røyk eller snus😒

Jeg har ikke dårlig råd, men kjøper ikke slikt da det verken er bra for helsa eller noe man trenger. 

Anonymkode: 16858...3a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig med deg TS. Ser folk klage over at de er fattige eller har dårlig råd, men handlekurven fyller de opp med både brus, øl, godterier, røyk eller snus😒

Jeg har ikke dårlig råd, men kjøper ikke slikt da det verken er bra for helsa eller noe man trenger. 

Kjenner du folkene med disse handlekurvene?

Anonymkode: 3a911...154

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner du folkene med disse handlekurvene?

Anonymkode: 3a911...154

Ja. Hvordan det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du så inngående informasjon om folks økonomi? 

Anonymkode: ed764...4cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg TS, man kan ikke si man har dårlog rå hvis man har rå til flasker med pant. Jeg er usikker på hva en flaske brus koster, men jeg tror man kan få en del feks melk for de samme pengene. 

Jeg fyller en søppelsekk i året med pant. 

Anonymkode: 5da7f...010

• Liker 1
Skrevet

Men er det noen som har påstått at alle fattige tar gode økonomiske beslutninger? 

Selvfølgelig kan man være fattig, og fortsatt bruke det lille man har på luksusvarer som kaffe, brus, tobakk eller alkohol? 

Om det er lurt eller bærekraftig er jo en annen diskusjon. Men da kan det hende de panter tomgodset og kjøper melk litt senere. 

Så de kan jo være fattige, uten at de nødvendigvis gjør det de kan for å komme ut av situasjonen eller ta smarte valg. 

Uansett er det en forskjell på relativ og absolutt fattigdom, jeg vet ikke hva slags definisjon av fattigdom du har? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pinto2013 skrev (1 minutt siden):

Men er det noen som har påstått at alle fattige tar gode økonomiske beslutninger? 

Selvfølgelig kan man være fattig, og fortsatt bruke det lille man har på luksusvarer som kaffe, brus, tobakk eller alkohol? 

Om det er lurt eller bærekraftig er jo en annen diskusjon. Men da kan det hende de panter tomgodset og kjøper melk litt senere. 

Så de kan jo være fattige, uten at de nødvendigvis gjør det de kan for å komme ut av situasjonen eller ta smarte valg. 

Uansett er det en forskjell på relativ og absolutt fattigdom, jeg vet ikke hva slags definisjon av fattigdom du har? 

I Norge finnes ikke absolutt fattigdom, så det blir relativ fattigdom. Man har til det helt nødvendige, men ikke noe ekstra, eller alltid råd til det andre med gjennomsnittlig lønn har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei. Det gikk opp i pris for lenge siden. 

Anonymkode: 56278...499

20210327_101455.thumb.jpg.ace9a1e8444220c5685d31db34b5e40f.jpg

Anonymkode: 80dae...7f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I Norge finnes ikke absolutt fattigdom, så det blir relativ fattigdom. Man har til det helt nødvendige, men ikke noe ekstra, eller alltid råd til det andre med gjennomsnittlig lønn har. 

Men hvis du tar utgangspunkt i relativ fattigdom så kan vel disse fattige fortsatt velge bort å kjøpe "det nødvendige" og bruke det lille de har på "ekstra". Ergo kan man være fattig og fortsatt kjøpe produkter som gir pant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du så inngående informasjon om folks økonomi? 

Anonymkode: ed764...4cd

Er gjerne de samme som klager over hvor lite penger de har som fyller denne handlekurven 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei. Det gikk opp i pris for lenge siden. 

Vel, 1,5 liter med brus koster kun panten (altså 3 kr) på Spar nesten ukentlig hvis man er Trumf-medlem. Men det er kanskje noe fattige burde unngå å kjøpe det også? Blir litt for luksus, kanskje...? 

Anonymkode: 4d004...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...