Gå til innhold

Jeg har kjøpt bolig, når skal skattekortet oppdateres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tittelen sier vel sitt, skal jeg endre skattekortet når jeg har signert på boliglånet, når jeg overtar boligen eller kanskje først når jeg begynner å betale på lånet? Eller på et helt annet tidspunkt jeg ikke har tenkt på?

Anonymkode: e5e8d...d49

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skattekortet forholder seg til året. Formue og gjeld pr. 31.12. Så i forhold til det spiller det ingen rolle, men du betaler neppe formuesskatt så det er uansett irrelevant.

Med tanke på rentene kan du endre så snart du vet hvor mye det vil bli i 2021.

Anonymkode: d4a33...268

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skattekortet kan du oppdatere akkurat når du vil.

Boliglånsrenter betyr at du vil få større fradrag enn skattekortet tar hensyn til, og med det tilbake på skatten. Så ville definitivt oppdatert for å sikre det motsatte. 

Anonymkode: 1be70...613

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe Skal-tidspunkt, men hvis du ikke vil "tvangsspare" hos skatteetaten bør du endre skattekortet. Det kan du gjøre når du vil, f.eks når du får nedbetalingsplan og ser hvor mye renter du skal betale i 2021. 

Hvis du ikke endrer skattekortet får du antageligvis endel skatt til gode i 2022.

Anonymkode: 3aff0...917

Skrevet

Når du har signert lånepapirene, får du en oversikt fra banken over låneforløp, og hvor mye du skal betale i renter på det i løpet av hvert år, inkl i år. Det kan du legge inn i nytt skattekort for i år, så blir skattemeldingen riktigere når du får den neste år. Det er hva man antar du vil betale i renter som oppgis, ift den renten som er pr i dag. Om renten går opp, vet vi jo ikke enda, og til hva eventuelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpsomme svar 😄

Anonymkode: e5e8d...d49

• 2 år senere...
Skrevet

Vet dere hvordan beregningen blir når man endrer på et senere tidspunkt? Jeg kjøpte bolig og tok opp en del gjeld tidligere i år, men var ikke klar over at man burde endre skattekortet fortløpende. Jeg har gått inn for å endre nå men ser ikke noen mulighet for å skrive dato. Betyr det da at jeg går glipp av den lavere skatten i månedene etter boligkjøpet frem til nå? Eller vil dette registreres med riktig dato automatisk når skattemeldingen sendes ut våren 2024, og slik sett gjenspeiles i at jeg får tilbakebetalt?

Anonymkode: af68d...cdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet dere hvordan beregningen blir når man endrer på et senere tidspunkt? Jeg kjøpte bolig og tok opp en del gjeld tidligere i år, men var ikke klar over at man burde endre skattekortet fortløpende. Jeg har gått inn for å endre nå men ser ikke noen mulighet for å skrive dato. Betyr det da at jeg går glipp av den lavere skatten i månedene etter boligkjøpet frem til nå? Eller vil dette registreres med riktig dato automatisk når skattemeldingen sendes ut våren 2024, og slik sett gjenspeiles i at jeg får tilbakebetalt?

Det du har trukket, er det for sent å gjøre noe med. Men det betyr bare at du får igjen på skatten (forutsatt at du er trukket tilstrekkelig tidligere).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dato har ingenting å si, du skal jo uansett legge inn hva du forventer å betale i renter for hele dette året. Legger du det inn nå, vil du betale mindre skatt resten av året. Har du fortsatt betalt for mye, vil du få det igjen på neste års skatteoppgjør.

Anonymkode: d77d4...efe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...