Gå til innhold

Skal på medisinsk avdeling på haukeland for svangerskapsdiabetes og har fått timen som et video kurs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sikkert begynne på metformin eller insulin da jeg har mange for høye målinger. Men i tillegg til å skulle på en time hos dem neste uke har jeg blitt innkalt til en time som er et kurs over video. Dette skal visstnok ta for seg kostholdsråd? Hvorfor må jeg dette? Er det obligatorisk? Kurset varer 1.5 time.. har nok med ukentlige kontroller på grunn av risikosvangerskap.. orker snart ikke mer greier😩

Anonymkode: 3d234...eba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ingenting. Men du burde da strengt tatt legge fra deg "stakkars meg" - holdningen og gjennomføre dette. 

Anonymkode: b6c86...789

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er generelle råd innenfor diabetesvennlig kosthold er det jo fint at dette finnes som en mulighet framfor å få noen korte råd fra noen som kanskje ikke har tid til å gå grundig igjennom dette med deg. 

Anonymkode: 9b217...5a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg skjønner at du er lei, men når du har fått en sykdom som potensielt er farlig for både deg og barnet så er det vel greit å ta imot den oppfølging og opplæring du tilbys? Jeg har faktisk en kollega som fikk svangerskapsdiabetes som aldri forsvant, det gikk over til diabetes type 1 da ungen var ute, altså en livslang tilstand. 

Anonymkode: 1ebbf...829

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg forstår deg veldig godt! Jeg syns også det ble veldig mye på engang og det ble mye å gape over på kort tid! Jeg fikk først høyt blodtrykk i svangerskap, så ble jeg innlagt med mistanke om blodpropp, en måned senere ble jeg innlagt pga blindtarmen.. Sååå glukosetesten hvor jeg hadde for høyt fastende blodsukker. Jeg har også risikosvangerskap! Men. Det denne timen du skal på handler om kosthold, fordi de håper at du skal kunne regulere blodsukkeret ditt med kun mat og trening. Dette er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Blodsukkeret ditt kan reagere på det meste! Jeg hadde ikke problemer med maten jeg spiste, hadde alltid fine målinger etter mat. Men jeg hadde veldig høyt fastende blodsukker hver morgen. Jeg forstod virkelig ingen ting. Jeg som spiste så sunt og prøvde å være aktiv. Man føler seg ikke veldig bra da! Men så viste det seg, når jeg endelig fikk en slik time som du skal på nå, at det ikke var maten som var mitt problem. Jeg visste ikke og hadde ikke så mye kunnskap om at stress og lite søvn kunne påvirke blodsukkeret. Så når jeg fikl hjelp i forhold til mine problemer, så ble mitt fastende blodsukker bedre! Jeg bruker tabletter to ganger om dagen, men det går fint. Det er laveste dosen. Så jeg lover deg, denne timen håper jeg gjør at du kan senke skuldrene litt! ❤️ Jeg har kjempe sprøyteskrekk, men det er ett under hvor langt man strekker seg for det lille vidunderet i magen! Jeg heier på deg! Stå på ❤️👏 

Anonymkode: bfe86...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...