AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Hei! Vårt barn har noen adferdsmessige utfordringer. Skolen (avdelingsleder) har dermed nesten bestemt seg for at dette er en sak for BUP. Hjemme håndterer vi utfordringene fint, han har venner, og gjør det godt faglig på skolen. Fastlegen ønsker ikke å henvise uten en utredning fra PPT. Det har vi gitt beskjed om til skolen. Nå, to uker etterpå, kommer et svar om at hun gjerne vil at vi alle setter oss ned med fastlegen for å bedre få frem skolens perspektiv. Hun sier også at evt kan skolelegen henvise. Som forelder synes jeg selvsagt dette er ubehagelig. Og eposten dumpet ned i eposten vår nå - rett før påskeferien. Vi har ikke lyst til å "gå i krig" med skolen, men jeg synes det er utrolig rart at de ikke først vil forsøke å bruke skolens ressurser til dette. Han er inne til lavterskel observasjon hos PPT. Det finnes sinnemestringskurs han kan gå på, i regi av skolen. Men likevel - hun virker bestemt på at dette ikke vil ha noe effekt vår vårt barn. Jeg ville gjerne ha hørt PPT sine vurderinger først, rent personlig. Han er 8, begynner i fjerde til høsten. Anonymkode: 9f9ee...d3d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Stå på krava ovenfor skolen, og si at dere forventer at skolen prøver ut og benytter seg av tilbudene som er der først, og at det ikke er vits å krisemaksimere, da det kanskje kan gjøre barnet enda mer bevisst på at han ikke er bra nok/ at noe er galt med han. Dere er foreldre, og dere bestemmer selvsagt. Anonymkode: e22bd...c03 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Skolen kan ikke be skolelegen henvise en åtteåring til BUP uten foreldrenes samtykke. De kan imidlertid sende bekymringsmelding til barnevernstjenesten dersom de er av den oppfatning at foreldre motsetter seg nødvendig helsehjelp. Anonymkode: 5986b...bf6 26
GammelKaktus Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Hvis fastlegen mener at de ikke kommer noen vei med en eventuell henvisning så kommer de ingen vei. BUP avviser henvisningen på grunnlag av at dere foreldre og fastlegen ikke er bekymret. Og PPT er ikke engang ferdig med utredningen? De kommer ingen vei...lager bare mer arbeid for BUP som allerede er overbelastet. BUP avslår hundrevis av slike henvisninger hvert år fordi grunnlaget for er for tynt. Men som hen over sier de kan velge å sende bekymringsmelding hvis man sier nei. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skolen kan ikke be skolelegen henvise en åtteåring til BUP uten foreldrenes samtykke. De kan imidlertid sende bekymringsmelding til barnevernstjenesten dersom de er av den oppfatning at foreldre motsetter seg nødvendig helsehjelp. Anonymkode: 5986b...bf6 Kvalifisert bekymring for at de ikke selv skal bryte taushetsplikten. Det er ikke skolen som vurderer behov for helsehjelp når fastlegen er involvert. Skolelege? Hvilken skole er dette? Anonymkode: 17485...057 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Jeg jobber selv i skolen og ofte så ser vi at inntrykket til foreldrene og skolens sitt inntrykk er veldig forskjellige. Husk at elever kan oppføre seg ganske forskjellige hjemme vs på skolen, der er det også helt andre utfordringer å forholde seg til, og MANGE andre barn. Det er vanskelig å beskrive, men jeg har ofte tenkt «jeg fikk ønske det var kamera på skolen slik at foreldre kunne sett hvordan det faktisk er her.» For det er jo også veldig vanskelig for lærere/assistenter å få frem hvordan situasjonen på skolen faktisk er når samfunnet idag dessverre er blitt slik at vi må være ekstremt forsiktig med hva vi sier for å ikke tråkke foreldrene på tærne noe som dessverre gjør at ting blir pakket litt inn. Jeg tenker at her burde du stole på skolen, det er ingen lærere jeg noen sinne har møtt som melder opp til ppt/bup ol for en negativ grunn. Lærerne vil jo det beste for ditt barn. Det er et hjelpemiddel for barnet ditt. Skolene må kjempe med nebb og klør for å få ekstra hjelp og sliter med underbemanning så dette er nok garantert en løsning som de har tenkt nøye etter og bestemt seg for at det er bedre. Den stigmaen som er rundt bup/ppt/diagnoser +++ må vekk. Det hjelper barna og de blir ikke puttet i en bås med mindre det er noe som blir taklet på feil måte. Det er verre for barn å gå gjennom skoleårene og bli sett på som «han som alltid ødlegger for de andre/han som blir sint og velter pulter+++» av de andre barna. Jeg hadde blitt kjempe glad om lærerne tok mitt barn på alvor og ville at barnet mitt skulle ha enda flere muligheter og verktøy til å ha det bra på skolen. Anonymkode: 047ee...26d 27
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Men - vi tar jo ting på alvor. Når vi har møte med fastlegen, skal vi da lyve for å få henvisning? Vi må fortelle hvordan vi ser det - hvordan vi opplever barnet. Vi er overbevist om at skolen trenger hjelp. Men jeg er i stuss over at hun mener at ikke PPT kan tilby den hjelpen. Det burde i det minste sjekkes ut, først. Jeg er ikke i den oppfatning av at mitt barn er et gulle godt barn som bare er misforstått. Han har sine utfordringer. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i klasserommet osv! Jeg vil gjerne gjøre alt rett, jeg! Men jeg er temmelig sikker på at dette ikke dreier seg om sykdom, sånn egentlig, men enkle adferdsproblemer som skolen bør kunne håndtere. Det mener jo også legen. Jeje - jeg fikk jo liksom svar på det jeg spurte om i det minste! Anonymkode: 9f9ee...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Stol på skolen. Vi har en 7,5 åring som har det helt fint hjemme, er høflig, sier takk og vær så snill, leker fint med søsken og venner som kommer på besøk. På skolen er han trassen, krangler med lærere, slår medelever hvis han ikke får det som han vil, løper ut av timene, bråker og forstyrrer. til tider har det vært så ille at han ikke kan være på sfo. Vi ser ingenting av dette hjemme. Ja, han kan være sta, men jeg må bare ta skolen på deres ord når de forteller om oppførselen hans på skolen. Han ble henvist til bup nå etter jul etter forespørsel fra oss. Han faller jo utenfor sosialt hvis han holder på slik. (Han henger fint med på skolepensum) mulig du tenker at dette bare er en fase og at han vokser det av seg, men i mellomtiden skal han faktisk fungere på skolen. Hvis han ikke gjør det, bør man se på andre løsninger. Da er ofte bup veien å gå for å få til tiltak. Anonymkode: c4208...2b8 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Ppt tar jo ikke det som er av konsentrasjonsvansker , uro ol , det gjør bup. La de henvise så avgjør bup, aldri skjønt hvorfor foreldre nekter på sånne ting Anonymkode: 83ea0...3b1 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men - vi tar jo ting på alvor. Når vi har møte med fastlegen, skal vi da lyve for å få henvisning? Vi må fortelle hvordan vi ser det - hvordan vi opplever barnet. Vi er overbevist om at skolen trenger hjelp. Men jeg er i stuss over at hun mener at ikke PPT kan tilby den hjelpen. Det burde i det minste sjekkes ut, først. Jeg er ikke i den oppfatning av at mitt barn er et gulle godt barn som bare er misforstått. Han har sine utfordringer. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i klasserommet osv! Jeg vil gjerne gjøre alt rett, jeg! Men jeg er temmelig sikker på at dette ikke dreier seg om sykdom, sånn egentlig, men enkle adferdsproblemer som skolen bør kunne håndtere. Det mener jo også legen. Jeje - jeg fikk jo liksom svar på det jeg spurte om i det minste! Anonymkode: 9f9ee...d3d Det kan være at de har dårlige erfaringer fra før av med ppt eller at de bare rett og slett mener at bup er mer passende til ditt barns situasjon. Vi hadde et barn som var involvert i ppt og det de gjorde var å sende skolen en lang liste over tiltak som kunne prøves ut etter EN klassetime der de hadde sett på eleven. Mange av tiltakene var umulige å få til uten ekstra ressurser(som man ikke før før både lærere/skole og foreldre har kjempet for det) og de som ble prøvd var til dårlig hjelp, men da hadde ppt «gjort jobben sin», ingen videre oppfølging eller observasjoner. Men om du spør burde jo de ha en slags grunn å komme med til hvorfor de heller anbefaler bup, for jeg tenker det må være en god grunn til at de ikke kan vente til etter ppt er ferdig, virker jo litt rart å ikke vente først, men de har sikkert en god grunn. Det er mange barn som sliter og har vansker uten at det er en «diagnose» ja.. Men det er uansett like viktig å få hjelp. Så tenker jeg at jo flere saker som meldes opp jo bedre da det viser at ressursene i skolen idag ikke holder opp. Det er synd at både foreldre og skole må kjempe sånn for å få god hjelp og du omtrent ikke får hjelp før det blir satt en diagnose. Anonymkode: 047ee...26d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Stol på skolen. Vi har en 7,5 åring som har det helt fint hjemme, er høflig, sier takk og vær så snill, leker fint med søsken og venner som kommer på besøk. På skolen er han trassen, krangler med lærere, slår medelever hvis han ikke får det som han vil, løper ut av timene, bråker og forstyrrer. til tider har det vært så ille at han ikke kan være på sfo. Vi ser ingenting av dette hjemme. Ja, han kan være sta, men jeg må bare ta skolen på deres ord når de forteller om oppførselen hans på skolen. Han ble henvist til bup nå etter jul etter forespørsel fra oss. Han faller jo utenfor sosialt hvis han holder på slik. (Han henger fint med på skolepensum) mulig du tenker at dette bare er en fase og at han vokser det av seg, men i mellomtiden skal han faktisk fungere på skolen. Hvis han ikke gjør det, bør man se på andre løsninger. Da er ofte bup veien å gå for å få til tiltak. Anonymkode: c4208...2b8 Jeg blir glad av å lese at du velger å stole på skolen. Jeg har sett så mange tilfeller der barn er helt annerledes hjemme vs på skolen (jeg var også sånn selv.) En tidligere elev jeg hadde var verdens snilleste, aldri sur og flink å høre etter og flink på skolen, aldri noe problemer eller surhet, lyste opp alles hverdag, men hver gang foreldrene kom å hentet hun var det DEN sytingen og griningen og det var rett og slett ett HELT annet barn.. Og det er ikke så rart heller, for skole og hjem er to helt forskjellige arenaer. Anonymkode: 047ee...26d 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Skolen kan ikke henvise et barn til BUP. Det er det fastlegen som gjør. Tror ikke skolelegen kan gjøre det heller. I eposten står det faktisk at HUN skal ta en prat med fastlegen. Og spør om det passer med et møte på teams på angitt tidspunkt hvor vi skal snakke om dette med fastlegen. Evt at hun får skolelegen til å melde opp. Det jeg lurer på er om det i det hele tatt går an. Anonymkode: 9f9ee...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Stol på skolen. Vi har en 7,5 åring som har det helt fint hjemme, er høflig, sier takk og vær så snill, leker fint med søsken og venner som kommer på besøk. På skolen er han trassen, krangler med lærere, slår medelever hvis han ikke får det som han vil, løper ut av timene, bråker og forstyrrer. til tider har det vært så ille at han ikke kan være på sfo. Vi ser ingenting av dette hjemme. Ja, han kan være sta, men jeg må bare ta skolen på deres ord når de forteller om oppførselen hans på skolen. Han ble henvist til bup nå etter jul etter forespørsel fra oss. Han faller jo utenfor sosialt hvis han holder på slik. (Han henger fint med på skolepensum) mulig du tenker at dette bare er en fase og at han vokser det av seg, men i mellomtiden skal han faktisk fungere på skolen. Hvis han ikke gjør det, bør man se på andre løsninger. Da er ofte bup veien å gå for å få til tiltak. Anonymkode: c4208...2b8 Hva sier bup da? Anonymkode: 9f9ee...d3d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skolen kan ikke henvise et barn til BUP. Det er det fastlegen som gjør. Tror ikke skolelegen kan gjøre det heller. I eposten står det faktisk at HUN skal ta en prat med fastlegen. Og spør om det passer med et møte på teams på angitt tidspunkt hvor vi skal snakke om dette med fastlegen. Evt at hun får skolelegen til å melde opp. Det jeg lurer på er om det i det hele tatt går an. Anonymkode: 9f9ee...d3d Hadde det gått an så hadde hun jo ikke spurt om å få snakke med fastlegen. Men synes jo at det er bra at de vil snakke med fastlegen for det er jo skolen som trenger hjelp, hjelper jo ikke at dere som har det bra hjemme sitter å forklarer til fastlegen at det går bra. Da får jo ikke fastlegen riktig utgangspunkt til å ta en avgjørelse. Anonymkode: 047ee...26d 6
Rosatoast Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Virker ikke som at dere som foreldre tar ting helt alvorlig. Dere burde lytte nøye til hva skolen sier, hva som skjer hjemme - skjer hjemme. Hva som skjer på skolen og hvordan barnet oppfører seg der, vet dere ingenting om før skolen har gitt dere ytterligere informasjon og beskjed. Syntes dere skal høre på deres anbefalinger - det er jo dem som har erfaring og kunnskap om dette. Så skjerp dere og svelg "foreldrestoltheten" 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ppt tar jo ikke det som er av konsentrasjonsvansker , uro ol , det gjør bup. La de henvise så avgjør bup, aldri skjønt hvorfor foreldre nekter på sånne ting Anonymkode: 83ea0...3b1 For ordens skyld - vi nekter ingenting. Vi kunne gjerne oppmeldt ham til BUP, vi. Det er legen som avgjør. Legen mener det er litr grunnlag med utgkt i den informasjonen hen sitter på (blant annet en rapport fra skolen). Hen tror en henvisning vil bli avvist. Dette er i Bergen, nåløyet er veldig, veldig smalt. Anonymkode: 9f9ee...d3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde det gått an så hadde hun jo ikke spurt om å få snakke med fastlegen. Men synes jo at det er bra at de vil snakke med fastlegen for det er jo skolen som trenger hjelp, hjelper jo ikke at dere som har det bra hjemme sitter å forklarer til fastlegen at det går bra. Da får jo ikke fastlegen riktig utgangspunkt til å ta en avgjørelse. Anonymkode: 047ee...26d Og ja, de må ha deres samtykke. Anonymkode: 047ee...26d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Rosatoast skrev (2 minutter siden): Virker ikke som at dere som foreldre tar ting helt alvorlig. Dere burde lytte nøye til hva skolen sier, hva som skjer hjemme - skjer hjemme. Hva som skjer på skolen og hvordan barnet oppfører seg der, vet dere ingenting om før skolen har gitt dere ytterligere informasjon og beskjed. Syntes dere skal høre på deres anbefalinger - det er jo dem som har erfaring og kunnskap om dette. Så skjerp dere og svelg "foreldrestoltheten" Foreldrestoltheten er svelget for lenge siden, du. Anonymkode: 9f9ee...d3d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men - vi tar jo ting på alvor. Når vi har møte med fastlegen, skal vi da lyve for å få henvisning? Vi må fortelle hvordan vi ser det - hvordan vi opplever barnet. Vi er overbevist om at skolen trenger hjelp. Men jeg er i stuss over at hun mener at ikke PPT kan tilby den hjelpen. Det burde i det minste sjekkes ut, først. Jeg er ikke i den oppfatning av at mitt barn er et gulle godt barn som bare er misforstått. Han har sine utfordringer. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i klasserommet osv! Jeg vil gjerne gjøre alt rett, jeg! Men jeg er temmelig sikker på at dette ikke dreier seg om sykdom, sånn egentlig, men enkle adferdsproblemer som skolen bør kunne håndtere. Det mener jo også legen. Jeje - jeg fikk jo liksom svar på det jeg spurte om i det minste! Anonymkode: 9f9ee...d3d Mmmm..... men for å snu på det: om atferdsproblemer er årsaken (eks pga ADHD/barneautisme/Asperger etc) så er BUP riktig vei å gå. Vi har selv vært gjennom hele mølla fra barnets fylte 2 år, og tidlig tiltak er superviktig. Med all respekt så er det ikke fastlegen som kan dette best. Ring BUP selv, og spør om henvisning dit krever ferdig sjekk hos PPT. Hvis nei- like greit å ta hele mølla først som sist. Vi trodde ikke noe som helst var «feil» hos oss, men det viste seg å være svært høytfungerende barneautisme. Vi har takket ja til alt av tiltak, og det er nok EM viktig grunn til at det har gått så bra for oss. 8 år er litt sent i løypa, så jeg hadde bare sagt ja til begge deler om mulig. Anonymkode: 05d0a...567 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Det værste som kan skje er jo at bup sier nei, og om dere ikke går videre med det får dere jo uansett ikke hjelp fra bup så jeg ser ikke helt hva dere har å tape her. Anonymkode: 047ee...26d 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå