NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 "De faktiske forholden er at Norge planlegger å sette inntil 1,26 millioner AstraZeneca-doser før juli. Etter planen skulle altså 600.000 nordmenn vært fullvaksinert med denne vaksinene før sommeren. Slik vil det ikke gå, og slik scenariet ser ut nå er det alderskullene fra 18 til 28 år som må vente lengst i køen. Folkehelseinstituttet har ikke offentliggjort nye scenarier, men basert på rapporten fra 12. mars vil denne gruppen neppe være ferdigvaksinerte før ut i august.Og da er sommerferien over.." En interessant artikkel: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/a-droppe-astrazeneca-vaksinen-odelegger-sommeren-for-600-000-mennesker/o/5-95-207535 Jeg syns man iallefall burde gjort som Island,Sverige og Finland som vaksinerer de over 65 med AstraZeneca. Flere andre land bruker jo alle vaksinedosene de får. Det høres nesten ut som at det er en bagatell at AstraZeneca settes på pause når man hører FHI..
Jajajane Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Sommeren kommer uansett den, vaksine eller ei. Er vel mer hva man gjør det til.. Sommeren min er ikke ødelagt. Er ikke sikkert det hadde skjedd så mye nytt uansett, da vi ikke vet om dette vil hjelpe stort enda. Kan hende det ikke hjelper med denne vaksinen, og at nedstengningen fortsetter en god stund til... Skummelt å begynne å planlegge et normalt liv igjen, vi får vente å se hvordan det går. Bedre å tenke at dette vil ta lang tid, enn å tro at til sommeren er alt over. 6
Miren Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Av og til lurer eg på hva folk har sett for seg vil være forskjellen etter vaksine? Koronavaksinen har ikkje klart å fylle dei skoa eg meiner ei vaksine skal fylle.. Eg tror at med ei fullvaksinert befolkningsgruppe på 60-80% vil dei som ikkje er vaksinerte være mykje meir utsatt enn dei va i utgangspunktet. Nordmenn er dessverre et egoistisk folk, som tenker på seg selv og sitt. Smitten vil spre seg blant dei vaksinerte og ramme dei uvaksinerte fra langt flere kanter enn den hadde gjort d.d. Som gravid kan man ikkje ta vaksine, og om "alle andre" er vaksinerte og lever som før, vil man være ekstremt hardt utsatt for smitte Om man går utenfor huset. Endret 26. mars 2021 av Miren Skrivefeil 2
J.E Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Overlege Pål Holme som behandlet de som fikk blodpropp og lave blodplater er helt sikker i sin sak at vaksinen førte til dødsfallene sier han til tv2 i kveld. Andre land har sikkert opplevd det samme men de rapporterer ikke på samme måte. Selv om ca 120000 nordmenn nå er vaksinert med Astra så er det vel fire døde nå og alle var forholdsvis unge. At en vaksine tar liv er jo aldeles ikke greit. Samtidig er Corona også veldig alvorlig for mange flere enn de som har dødd av vaksinen. Dette er et dilemma for FHI. Hvis de starter opp med vaksinering igjen med Astra zeneca, hvem sier ja takk tro... Forundrer meg ikke om det blir mye vaksine motstand da. Synes forøvrig det er synd at man ikke kan velge hvilken vaksine man vil ha, slik Serbia har fått til. Der er det fritt valg og mange valg. Noen føler sikkert mest for mRNA vaksiner mens andre faktisk ønsker gamle metoden med vektor vaksine. Hvis man kunne velge selv, kunne alle ta valg de var komfortable med. Selv ønsker jeg Pfizer eller Moderna. Endret 26. mars 2021 av J.E 8
NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2021 J.E skrev (6 minutter siden): Overlege Pål Holme som behandlet de som fikk blodpropp og lave blodplater er helt sikker i sin sak at vaksinen førte til dødsfallene sier han til tv2 i kveld. Andre land har sikkert opplevd det samme men de rapporterer ikke på samme måte. Selv om ca 120000 nordmenn nå er vaksinert med Astra så er det vel fire døde nå og alle var forholdsvis unge. At en vaksine tar liv er jo aldeles ikke greit. Samtidig er Corona også veldig alvorlig for mange flere enn de som har dødd av vaksinen. Dette er et dilemma for FHI. Hvis de starter opp med vaksinering igjen med Astra zeneca, hvem sier ja takk tro... Forundrer meg ikke om det blir mye vaksine motstand da. Synes forøvrig det er synd at man ikke kan velge hvilken vaksine man vil ha, slik Serbia har fått til. Det er det fritt valg og mange valg. Noen føler sikkert mest for mRNA vaksiner mens andre faktisk ønsker gamle metoden med vektor vaksine. Hvis man kunne velge selv, kunne alle ta valg de var komfortable med. Selv ønsker jeg Pfizer eller Moderna. Hva med de over 65? Flere eksperter peker på at det er trygt?
every woman Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 (endret) J.E skrev (1 time siden): Dette er et dilemma for FHI. Hvis de starter opp med vaksinering igjen med Astra zeneca, hvem sier ja takk tro... Forundrer meg ikke om det blir mye vaksine motstand da. Det blir det nok da, ja. Hvis en stor del av befolkningen takker nei til AZ-vaksinen, så må myndighetene tenke annerledes. Jeg ser heller ikke for meg å takke ja, for å muligens bli kjempedårlig av vaksinen, og deretter gå og vente i 14 dager før jeg finner ut om jeg kanskje dør av blodpropp. Endret 26. mars 2021 av every woman 1
Minted Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 La de som vil ha vaksine ta den. Om et år har de fleste av dem dødd, og de som ønsker å være vaksinefri er i flertall og kan styre verden i en bedre retning. 1
J.E Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 (endret) NorthernLight skrev (2 timer siden): Hva med de over 65? Flere eksperter peker på at det er trygt? Ja noen mener vel at det er tryggere for eldre fordi eldre har mindre immunrespons. Men vaksinen ble vel ikke testet ut på folk over 65 år. Finland og Sverige startet opp igjen med og gi den til folk over 65 år. Nå vil jo FHI ha tre uker til for og se nærmere på saken så da kan man vel se om det kommer noe nytt fra Sverige og Finland i mellomtiden. Blir spennende hva som skjer med AstraZeneca i Norge. Vi trenger den jo veldig samtidig som det er ikke greit at folk skal få alvorlig blodpropp. Men frivillighet er nok veien og gå. Det er jo frivillig og vaksineres, men vi er så avhengig av at de fleste gjør det. Da synes jeg folk skal få mulighet til og velge vaksine type selv. Ellers frykter jeg at mange sier nei når de får tilbudet. Endret 26. mars 2021 av J.E
NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2021 J.E skrev (14 minutter siden): Ja noen mener vel at det er tryggere for eldre fordi eldre har mindre immunrespons. Men vaksinen ble vel ikke testet ut på folk over 65 år. Finland og Sverige startet opp igjen med og gi den til folk over 65 år. Nå vil jo FHI ha tre uker til for og se nærmere på saken så da kan man vel se om det kommer noe nytt fra Sverige og Finland i mellomtiden. Blir spennende hva som skjer med AstraZeneca i Norge. Vi trenger den jo veldig samtidig som det er ikke greit at folk skal få alvorlig blodpropp. Men frivillighet er nok veien og gå. Det er jo frivillig og vaksineres, men vi er så avhengig av at de fleste gjør det. Da synes jeg folk skal få mulighet til og velge vaksine type selv. Ellers frykter jeg at mange sier nei når de får tilbudet. Joda , men sikkert en del som ville tatt den isteden for å vente flere mnd på en av de andre vaksinene. Og som du sier det er frivillig å la seg vaksinere.
J.E Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 (endret) NorthernLight skrev (15 minutter siden): Joda , men sikkert en del som ville tatt den isteden for å vente flere mnd på en av de andre vaksinene. Og som du sier det er frivillig å la seg vaksinere. Tror absolutt mange hadde takket ja til den. Særlig når man er litt opp i årene og bor i blodrøde områder er jo risken mye høyere for alvorlig Corona. Bare er skeptisk til at de skal gjenoppta vanlig bruk og at man ikke får et reelt valg. Kan bli et dilemma hvis folk får valget mellom Astrazeneca eller ingenting. Så velger man ingenting og vi blir aldri kvitt denne pandemien... håper de løser dette på en god måte uten og måtte skrote vaksinen helt men heller ikke «påtvinge «folk denne uten et alternativ. Endret 26. mars 2021 av J.E
NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2021 (endret) J.E skrev (2 timer siden): Tror absolutt mange hadde takket ja til den. Særlig når man er litt opp i årene og bor i blodrøde områder er jo risken mye høyere for alvorlig Corona. Bare er skeptisk til at de skal gjenoppta vanlig bruk og at man ikke får et reelt valg. Kan bli et dilemma hvis folk får valget mellom Astrazeneca eller ingenting. Så velger man ingenting og vi blir aldri kvitt denne pandemien... håper de løser dette på en god måte uten og måtte skrote vaksinen helt men heller ikke «påtvinge «folk denne uten et alternativ. Jeg skjønner at mange er redd for å ta den vaksinen, men uansett så tror Jeg ikke Norge kommer til å fortsette med AstraZeneca. Endret 27. mars 2021 av NorthernLight
Anbefalte innlegg