Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei:) jeg er en dame som sliter litt med sjalusi og kan finne opp scenarioer i hodet mitt. Hva burde jeg tenke/si til meg selv i disse tilfellene? 

Hvis kjæresten min ser i retning av en fin dame for eksempel, så tenker jeg automatisk at det er henne han ser på og at han sikkert skulle ønske han var med henne istedet for meg, og det er veldig slitsomt og dårlig gjort overfor han fordi han har jo valgt å være med meg. 

Han har jo selvfølgelig lov til å se på hvem han vil, men jeg sliter litt med tankene rundt det selv om det for han sikkert er glemt med en gang. 

Jeg er veldig usikker på meg selv og det er noe jeg jobber med hver dag. Men er egentlig bare ute etter noen setninger jeg kan gjenta for meg selv når slike ting skjer for å roe ned tankene og godta at det er sånn det er. Det gir meg veldig ofte en følelse av at jeg er mindre verdt eller sånne ting, og det fører meg inn i en evig ond sirkel som jeg vil bryte ut av. 

La oss si det er en utrolig søt servitør og kjæresten min gir henne litt ekstra oppmerksomhet eller ser ekstra på henne. Javel, da synes han kanskje hun er finere enn meg, men hvordan kan jeg akseptere det? Forstår at jeg ikke kan leve i en drømmeverden, hvor jeg er den vakreste, så ønsker å lære hvordan jeg kan akseptere det. Det tar stor og unødvendig mye plass i livet mitt og jeg ønsker å bli kvitt det. 

Takker for alle svar! 

Anonymkode: 7f010...516

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må tenke at du lett kan finne en annen enn typen din dersom han prøver seg på andre. Det kan du helt sikkert. Da føler du deg tryggere. Men ikke bli sint eller deppa selv om han ser seg rundt, det betyr fint lite. Å følge andre jenter med blikket er helt feil selvsagt, det er ikke normalt. Det er respektløst overfor deg.
Er dette et stort problem så snakk med typen din. De fleste vil synes det er sympatisk og søtt at du er redd for å miste han.

Anonymkode: 1a3e7...f92

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet til å få lånt boken Sjef i eget liv så handler en av pasienthistoriene der om sjalusi og hvordan man kan takle det.

Anonymkode: 650c4...96c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste svar er å ikke fokusere på de rundt deg, men på forholdet til deg og kjæresten din. Merker du at han ser på deg med kjærlighet? Føler du at han begjærer deg? Ser han opp til deg og respektere deg? Er det deg han drømmer om å være med? 

Jeg har en kjæreste som til tider har vært veldig, veldig sjalu. Men jeg har ikke lagt noe særlig vekt på det. Bare tenkt at han var redd. Og vært der og vist ham at jeg ikke går noen steder. Det hjalp også meg at han var åpen om at han er usikker. Han er en veldig vakker og kjekk mann, så sjalusien hans er ikke "logisk". Vi har jobba mye med lojalitet. At jeg lar ham påvirke mitt liv og åpner meg for ham. Jeg merker at jo tryggere han blir, jo mindre sjalu blir han. Men jeg kaller det aldri sjalu, bare at han må bli tryggere på oss. Han kan iblant bli nesten lykkelig over det han ser på som "bevis" for min kjærlighet til ham. Jeg blir glad for alt som virker.

Jeg har mine egne sår og områder med usikkerhet. De har ikke noe med sjalusi å gjøre, eller at han skal syns andre damer er penere. Jeg tror på at han vil være med meg. Men jeg kan bli trigga av hans behov for aleinetid, for eksempel. Jeg ønsker å tilbringe mye tid med ham og kan bli ganske grinete om jeg ikke får det pga ham, jobb, karantene osv. Da kan JEG føle på de følelsene om at han ikke egentlig vil velge meg, at jeg ikke er god nok, kan bli forlatt osv. Og må jobbe meg gjennom det aleine, for jeg trigges nettopp av det at han ikke er der. Spesielt pms får dette fram i meg. Da føler jeg meg ensom og forlatt, sjøl om han kanskje bare er travelt opptatt på jobb. Og så ler jeg av det når mensen er over. Men der og da kjennes det virkelig at han ikke bryr seg om meg. Og han må klemme meg ekstra lenge de dagene. 

Jeg vet ikke om vi lever i en drømmeverden, men min kjæreste er ihvertfall den fineste for meg, både utenpå og inni. Og det vil jeg vise ham hver dag. 

Anonymkode: d33a5...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være mann er ikke frikort til å oppføre seg som en usivilisert ape. 

Du kan (og bør) selvsagt forvente at en kjæreste viser deg nok respekt til at han ikke stirrer på andre damer når dere er sammen samme hvor pen en annen dame skulle være i forhold til deg. 

Det er menneskelig å bli fasinert av pene mennesker og kikke litt, men ikke når kjæresten er til stede. 

(Har en eks som var sånn. Helt ubegripelig at en mann kan være så dum at han tror at kvinner ikke merke at han vurderer andre kvinner opp og ned i hytt og pine.)

Anonymkode: cbdb9...76c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...