NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 (endret) "Vi har ekstremt inngripende tiltak i Norge samtidig som det er fullt mulig å reise på en unødvendig utenlandsferie, bli smitta og komme tilbake. Man burde ha vurdert et utreiseforbud på unødvendige reiser lenge før man satte i gang med disse fryktelig inngripende tiltakene her, sier Frps innvandringspolitiske talsperson Jon Helgheim." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rgbGOA/frp-ber-regjeringen-innfoere-utreiseforbud "Frp ber regjeringen snarest vurdere et forbud mot «unødvendige utenlandsreiser» for å hindre importsmitte." Men det vil selvfølgelig ikke regjeringen som har gjort en kjempe flott jobb med å hindre importsmitte det siste året... NOT... Vi ser jo hvor mange mutasjoner vi har i landet her nå og alle tiltakene vi har pga dette. Frp foreslo også obligatorisk testing for alle som kom til landet i August 2020 (men det ville selvfølgelig ikke regjeringen). Erna sa at det var feil ressursbruk å teste alle som kom til Norge i November ifjor. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/9OOQE9/opposisjonen-krever-obligatorisk-testing-ved-innreise-til-norge Endret 26. mars 2021 av NorthernLight 7
Blålin Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Jeg liker Helgheim. Og jeg er til dels enig. Men jeg har også problemer med et utreiseforbud. Er ikke det grunnlovsstridig? Strider det ikke også mot menneskerettighetene? Skal dette innføres, skal det også gjelde ulovlige migranter. Og jeg synes det er veldig urettferdig at et utreiseforbud ikke ville vært nødvendig hadde det ikke vært for alle Afrika- og Midtøsten reiser. Det er blant dem vi finner den virkelige importsmitten. At nordmenn som reiser til kontinentet for å besøke familie eller ta vare på bedrifter og eiendom skal straffes for dette, provoserer meg. 2
Milky Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Frp folka er jo ikke helt gode.. de har vel glemt at dette strider imot menneskerettigheter? 10
Vera Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Ja..man skal jo drive valgkamp også midt oppi dette rukkelet. Frp er flinke på å sondere terrenget i kommentarfeltene, det skal de i hvert fall ha! 5
NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2021 Spicymami skrev (5 minutter siden): Frp folka er jo ikke helt gode.. de har vel glemt at dette strider imot menneskerettigheter? Hvorfor skal det være en menneskerettighet å dra ut av landet på unødvendig reise i en pandemi? 11
NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2021 Blålin skrev (10 minutter siden): Jeg liker Helgheim. Og jeg er til dels enig. Men jeg har også problemer med et utreiseforbud. Er ikke det grunnlovsstridig? Strider det ikke også mot menneskerettighetene? Skal dette innføres, skal det også gjelde ulovlige migranter. Og jeg synes det er veldig urettferdig at et utreiseforbud ikke ville vært nødvendig hadde det ikke vært for alle Afrika- og Midtøsten reiser. Det er blant dem vi finner den virkelige importsmitten. At nordmenn som reiser til kontinentet for å besøke familie eller ta vare på bedrifter og eiendom skal straffes for dette, provoserer meg. Grunnloven kunne de endret evt. og når vi har så mange tiltak her pga importsmitte, hvorfor skal folk få dra på unødvendig reise da? 5
herzeleid Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Litt artig om det er grunnlovsstridig å forby folk å krysse landegrensene under en krise men helt greit å nekte tre personer å besøke en fjerde 7
Blålin Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 (endret) NorthernLight skrev (20 minutter siden): Grunnloven kunne de endret evt. og når vi har så mange tiltak her pga importsmitte, hvorfor skal folk få dra på unødvendig reise da? Skjønner både deg og Helgheim. Men å endre Grunnloven... hva blir konsekvensene i fremtiden? Hva hvis feil myndighetspersoner kommer til makten? En slik lov kan lett misbrukes. Det er rett og slett uholdbart å leve i et land med utreiseforbud. Poenget mitt er at det er innvandringen som skaper problemet. Også fordi de reiser i skytteltrafikk mellom Norge og Afrika/Midtøsten. Det er ikke nordmenn på Spania-tur som sprer smitte. Det er i så fall minimalt. Endret 26. mars 2021 av Blålin 5
Blålin Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Spicymami skrev (34 minutter siden): Frp folka er jo ikke helt gode.. de har vel glemt at dette strider imot menneskerettigheter? Joda. Men Helgheim liker jeg. Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet kommer med forslag som strider enda mer mot Grunnlov og menneskerettigheter. De vil jo hindre innenlandsreiser. Blir dobbeltmoral å fremheve Frp som "ikke helt gode" (Sikter til ordførere bl.a.) Endret 26. mars 2021 av Blålin 3
Enmanelskeråhate Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 NorthernLight skrev (33 minutter siden): Hvorfor skal det være en menneskerettighet å dra ut av landet på unødvendig reise i en pandemi? Det er jo nedfelt i grunnloven da, jeg er veldig glad vi ikke er er diktatur 2
Blålin Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Vera skrev (36 minutter siden): Ja..man skal jo drive valgkamp også midt oppi dette rukkelet. Frp er flinke på å sondere terrenget i kommentarfeltene, det skal de i hvert fall ha! Da må du jo mene det samme om flere av Ap ordførerene som vil nekte reise innenlands? 2
Enmanelskeråhate Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 NorthernLight skrev (32 minutter siden): Grunnloven kunne de endret evt. og når vi har så mange tiltak her pga importsmitte, hvorfor skal folk få dra på unødvendig reise da? Det blir veldig skummelt når folk mener det er ok at politikere kan endre grunnloven etter egne ønsker, skremmende 7
Vera Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Blålin skrev (1 minutt siden): Da må du jo mene det samme om flere av Ap ordførerene som vil nekte reise innenlands? Det mener jeg ja. Jeg mener det bare ser tullete ut å komme med slike ting nå, 1 år etter pandemien startet, og folk har skreket om stengte grenser siden i høst. Hvor var politikerne da? 1
Nalini Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Spicymami skrev (46 minutter siden): Frp folka er jo ikke helt gode.. de har vel glemt at dette strider imot menneskerettigheter? Menneskerettigheter har vel regjeringen i Norge og i resten av Europa satt tilside i lang tid. Lurer på om alle rettigheter kommer tilbake? 4
Blålin Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden): Det blir veldig skummelt når folk mener det er ok at politikere kan endre grunnloven etter egne ønsker, skremmende Og minst like skremmende at redde nordmenn ved en folkeavstemning kunne vært troende til å stemme "ja" til endring av Grunnloven. Deres barn og barnebarn vil da måtte leve med konsekvensene når feil myndighetsperson(er) kommer til makten i fremtiden. Øyeblikkets redsel kan føre til fremtidens fengsel. 5
NorthernLight Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 26. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (10 minutter siden): Det er jo nedfelt i grunnloven da, jeg er veldig glad vi ikke er er diktatur Så besøksforbudet i Oslo er helt greit? og alle andre strenge tiltak? "Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i private hjem med flere enn to personer til stede utover egen husstand," Men det er forferdelig hvis man har forbud med unødvendig reise utenlands? Du skjønner at mange av tiltakene vi har nå er pga importsmitte? Den Britiske mutasjonen fløy ikke med vinden alene over nordsjøen... 2
Milky Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 frysja skrev (8 minutter siden): Menneskerettigheter har vel regjeringen i Norge og i resten av Europa satt tilside i lang tid. Lurer på om alle rettigheter kommer tilbake? Sikkert ikke... i Norge elsker vi å være saueflokk og bøye oss for alt det regjeringen sier 4
Enmanelskeråhate Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 NorthernLight skrev (19 minutter siden): Så besøksforbudet i Oslo er helt greit? og alle andre strenge tiltak? "Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i private hjem med flere enn to personer til stede utover egen husstand," Men det er forferdelig hvis man har forbud med unødvendig reise utenlands? Du skjønner at mange av tiltakene vi har nå er pga importsmitte? Den Britiske mutasjonen fløy ikke med vinden alene over nordsjøen... Nei jeg sier ikke besøksforbud er greit, er også veldig i tvil om lovligheten av det. Er vel mest en måte å prøve å få folk til å ta det alvorligt. Grunnloven sier heller ikke noe eksplisit om besøk hjemme etter hva jeg vet, sikkert noe det kommer under også menneskerettigheter. Men grunnloven sier enhver Nordmann er fri til å bevege seg innad og utad av kongeriket. Jeg mener vi må besinne oss og puste litt nå, er helt sikker på at de siste tiltakene vil senke smittepresset sammen med karantene hotell for alle fritidsreisende. La oss gi det en uke eller to uten at vi begynner å snakke om å forandre grunnloven av frykt, det kan vi komme til å angre på i mange generasjoner 3
Enmanelskeråhate Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 Blålin skrev (30 minutter siden): Og minst like skremmende at redde nordmenn ved en folkeavstemning kunne vært troende til å stemme "ja" til endring av Grunnloven. Deres barn og barnebarn vil da måtte leve med konsekvensene når feil myndighetsperson(er) kommer til makten i fremtiden. Øyeblikkets redsel kan føre til fremtidens fengsel. 100% enig 1
parmanoia Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Det er en grunn til at det skal være en treghet i ny lovgiving. Det er uvettig å lage eller endre lover og regler når man er i affekt, panikk osv. Men ingen bombe at dette kommer fra FrP. De er både populistiske og har autoritære tendenser. 7
Anbefalte innlegg