Gå til innhold

Hvordan gjøre det å slutte med bleier til noe positivt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er 4,5 og vil ikke slutte. Vi har med gjevne og utjevne mellomrom spurt om vi skal prøve uten bleie. Svaret  er alltid «nei». 

Nå tenker vi at vi ikke kan vente på at denne berømmelige motivasjonen skal komme, han er jo så stor! Men alt blir bare så negativt. Han sier ikke i fra at han må tisse, eller at han har våt bukse, han får ingen mestringsopplevelser. Vi kjefter selvsagt ikke på han, men gang på gang sitter han igjen med følelsen av å ikke mestre. Han har 0 tålmodighet til å sitte på do lenge nok til at det kommer tiss, så det er vi som spør han «hvert 10 sekund», som jo blir mas, men hvis vi ikke spør så husker han det jo ikke selv. 

hvordan gjøre dette på en positiv måte? 

Anonymkode: 60884...5dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere innført faste dorutiner? Følg til do på faste tidspunkt. Ikke fokuser på om det kommer noe eller ei, men at han skal gå på do. Ellers ville jeg fjernet bleia hjemme nå i påskedagene. Det er vanlig med uhell i starten, men man må stå litt i det. Hold dere mest mulig hjemme og gå jevnlig på do. Når barnet er 4,5 så tenker jeg at deler bør ta dette nå. Min eldste var litt over fire når han omsider begynte å gjøre det meste på do.

Anonymkode: d222c...c60

AnonymBruker
Skrevet

Gå på do om morgenen, etter måltid, før dere går ut og når dere kommer inn og før han legger seg. Les bok, snakk , sitt der med ham. iPad? Vi klappa og danset dodansen når det kom noe, jeg vet ikke helt med et så stort barn, men ros må han få. Hva sier barnehagen da, har ikke de tatt tak i dette og har de ingen gode råd?  

Anonymkode: 802e2...9cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har dere innført faste dorutiner? Følg til do på faste tidspunkt. Ikke fokuser på om det kommer noe eller ei, men at han skal gå på do. Ellers ville jeg fjernet bleia hjemme nå i påskedagene. Det er vanlig med uhell i starten, men man må stå litt i det. Hold dere mest mulig hjemme og gå jevnlig på do. Når barnet er 4,5 så tenker jeg at deler bør ta dette nå. Min eldste var litt over fire når han omsider begynte å gjøre det meste på do.

Ja, hver morgen og ettermiddag har han tålmodighet til 30 sekunder på do. Problemet er at han ikke vil, og det er vanskelig å «gjøre det til noe positivt», belønne for å i det hele tatt gidde å sitte på do? Resulterer er vi veldig langt i fra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hver morgen og ettermiddag har han tålmodighet til 30 sekunder på do. Problemet er at han ikke vil, og det er vanskelig å «gjøre det til noe positivt», belønne for å i det hele tatt gidde å sitte på do? Resulterer er vi veldig langt i fra. 

Men dere skal lese minst et kapittel. Eller spille spill i ti minutter. Ikke bare to ganger om dagen, fem, seks.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dere skal lese minst et kapittel. Eller spille spill i ti minutter. Ikke bare to ganger om dagen, fem, seks.

Jeg skjønner ikke, spille spill på do? Altså bestille han for å sitte der? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere må likevel gjøre det til en rutine, selv om han ikke vil. Noen ganger kanskje han sitter der litt lenger. Om dere så må belønne det i starten,så gjør det. Bruk noen dager når det er fri fra barnehagen til å jobbe 100 prosent med dette. Ta av bleien hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp noe kult undertøy? Min hadde dilla på Spiderman som 3-åring. Jeg kjøpte en Spiderman-bokser, så sa jeg at han ikke kunne bruke den før han hadde sluttet med bleie. Han sluttet på dagen. Før det hadde han ikke tålmodighet til å sitte på do. 

Anonymkode: 0a69f...4a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når 3 åringen sluttet i høst  hadde vi en potte som sto lett tilgjengelig. Han fikk sitte der å leke, se på tv o.l. satte han der mange ganger for dagen. Kjøpte kult undertøy og Kjøpte en sånn plansje med Klistermerker der han fikk Klistermerker på ved bæsj og tiss. Det ble en kjempe motivasjon :) og selvsagt mye mye ros når han klarte det.  

Anonymkode: 720b8...2bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kjøp noe kult undertøy? Min hadde dilla på Spiderman som 3-åring. Jeg kjøpte en Spiderman-bokser, så sa jeg at han ikke kunne bruke den før han hadde sluttet med bleie. Han sluttet på dagen. Før det hadde han ikke tålmodighet til å sitte på do. 

Anonymkode: 0a69f...4a0

Han lar seg desverre ikke lure av kult undertøy, vi har kult undertøy i størrelse 29-110 liggende «ubrukt» hjemme🙄

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når 3 åringen sluttet i høst  hadde vi en potte som sto lett tilgjengelig. Han fikk sitte der å leke, se på tv o.l. satte han der mange ganger for dagen. Kjøpte kult undertøy og Kjøpte en sånn plansje med Klistermerker der han fikk Klistermerker på ved bæsj og tiss. Det ble en kjempe motivasjon :) og selvsagt mye mye ros når han klarte det.  

Anonymkode: 720b8...2bf

Vi har også skaffet oss både klistremerker og kule premier, problemet er bare at det hittil kun er en nedtur. Litt sånn «se så kul premie du kunne fått om du hadde greid dette, men det gjør du jo ikke». Vi kommer oss liksom ikke over på belønningen fordi det ikke er noe å belønne...

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har også skaffet oss både klistremerker og kule premier, problemet er bare at det hittil kun er en nedtur. Litt sånn «se så kul premie du kunne fått om du hadde greid dette, men det gjør du jo ikke». Vi kommer oss liksom ikke over på belønningen fordi det ikke er noe å belønne...

ts

Da begynner dere med å belønne at han sitter der, til faste tider. Ikke spør feks om han vil sitte på do, men si nå går vi på do. La han få lese, leke eller spille noe mens han sitter der om det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som bare må gjøres. Våkne om morgenen, sitte på do. Da sitter du med ham og leser, snakker eller ja, han får ti minutter iPad-tid med en filmsnutt eller noe. Samme igjen før dere går ut. Bare bestem og opplys ham om at når barnehagen åpner etter påske, har han slutta med bleier. Ikke fordi han har lyst eller det går av seg selv, fordi han er så stor og nå er det slik. Så det må øves på hele påsken. Klart han kan se barne-TV på do?   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å tenk og framstill det å gå på do som noen man skal belønnes for og er flink til. Det er noe man bare gjør. På samme måte som man pusser tennene, det er ikke alltid gøy, men det må gjøres. Motivasjonen burde være at det er ekkelt og kjedelig å bli våt hver gang man tisser seg ut, ikke klistremerker. Belønningen er å slippe å bli våt og ekkel. 

Syns ikke det er noe lurt å spørre barnet om dere skal prøve å slutte med bleie, da legger du opp til at dette er noe barnet bestemmer selv og dermed kan barnet velge å si nei. 

Nå er det påskeferie, bare bestem at barnet nå har sluttet med bleier, kast alle og ikke kjøp nye. forklar barnet at det er lurt å gå på do når han må tisse og bæsje, hvis ikke må det skiftes og vaskes hver gang. Uhell skjer og det er helt greit, bare vask og  ta på nye klær. Tipper ett så stort barn kjapt vil skjønne at det er mye lettere å gå på do enn å måtte vaskes og skifte hver gang. Kan også være lurt å sette han på do etter hvert uhell også, så forbinder han det å tisse og bæsje med å sitte på do, selv om det skjer etterpå. "Sitt her mens jeg henter nye klær til deg." 

Anonymkode: 3b635...dd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å tenk og framstill det å gå på do som noen man skal belønnes for og er flink til. Det er noe man bare gjør. På samme måte som man pusser tennene, det er ikke alltid gøy, men det må gjøres. Motivasjonen burde være at det er ekkelt og kjedelig å bli våt hver gang man tisser seg ut, ikke klistremerker. Belønningen er å slippe å bli våt og ekkel. 

Syns ikke det er noe lurt å spørre barnet om dere skal prøve å slutte med bleie, da legger du opp til at dette er noe barnet bestemmer selv og dermed kan barnet velge å si nei. 

Nå er det påskeferie, bare bestem at barnet nå har sluttet med bleier, kast alle og ikke kjøp nye. forklar barnet at det er lurt å gå på do når han må tisse og bæsje, hvis ikke må det skiftes og vaskes hver gang. Uhell skjer og det er helt greit, bare vask og  ta på nye klær. Tipper ett så stort barn kjapt vil skjønne at det er mye lettere å gå på do enn å måtte vaskes og skifte hver gang. Kan også være lurt å sette han på do etter hvert uhell også, så forbinder han det å tisse og bæsje med å sitte på do, selv om det skjer etterpå. "Sitt her mens jeg henter nye klær til deg." 

Enig! Hvorfor i alle dager skal guttungen selv bestemme om han har lyst til å gå på do? 
Slik TS beskriver det så er jo DET det eneste de har vært konsekvente på; at HAN får bestemme hvorvidt han skal gå på do og/eller slutte med bleie. Ikke rart han sier nei - det gjør jo unger på refleks. Med mindre det er noe klinisk i veien med barnet så er det langt fra normalt å være over fire år og ALDRI ha gjort sitt fornødne i noe annet enn bleie på dagtid. 

Her var ungen så vidt fylt 2 år da jeg (etter å ha observert mønster i når bleie var tørr og våt) en dag annonserte at «nå er du stor; nå er det på tide at babyer får bleiene dine på dagtid! Og så får du [stor, etterlengtet gave] NÅR du har klart tre dager på rad uten uhell!» 

Vi tok henne på do hvert 10. minutt helt til det hadde kommet ut nok til at vi visste det ville gå en stund før det ble behov igjen. Det tok fire dager å klare tre uhellsfrie dager - fordi VI var sjef og hun ville ha GAVEN. Hun hadde ingen selvstendig interesse av å slutte med dagbleie ut over det å få den gaven; vi fikk henne til å slutte fordi vi var skikkelig ferdig med å skifte tisse- og bæsjebleier. Det er faktisk helt greit å styre sånt. 

Anonymkode: ac251...453

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis jeg ikke belønner er han absolutt 0 interessert. Han ønsker ikke å slutte og er 4,5 år! 

han syntes ikke det er hverken ekkelt eller kjedelig. Han sier ikke i fra at han har tisset eller verre i buksa, han trives godt han🙂🙃

det syntes ikke han er noe nederlag. 

tydeligvis ikke. Han er mer sånn, “ å ja, er denne buksa skitten? not my problem”.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gutten er 4,5 og vil ikke slutte. Vi har med gjevne og utjevne mellomrom spurt om vi skal prøve uten bleie. Svaret  er alltid «nei». 

Nå tenker vi at vi ikke kan vente på at denne berømmelige motivasjonen skal komme, han er jo så stor! Men alt blir bare så negativt. Han sier ikke i fra at han må tisse, eller at han har våt bukse, han får ingen mestringsopplevelser. Vi kjefter selvsagt ikke på han, men gang på gang sitter han igjen med følelsen av å ikke mestre. Han har 0 tålmodighet til å sitte på do lenge nok til at det kommer tiss, så det er vi som spør han «hvert 10 sekund», som jo blir mas, men hvis vi ikke spør så husker han det jo ikke selv. 

hvordan gjøre dette på en positiv måte? 

Det er jo ikke et valg dere skal belaste henne med, Ts. Hun er 4,5 år. Å velge å lære å gå på do er langt utenfor hennes valgkompetanse, det er like utenkelig som å la henne velge hva hun skal spise (helt fritt) , velge om hun vil legge seg eller om hun har lyst til å lære å lese.

Barn må læres opp i valgkompetanse. Det er ditt oppdrag. Ta det på alvor, og ikke less valg og oppgaver du som voksen gruer deg til over på en småunge.

Anonymkode: 68498...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke et valg dere skal belaste henne med, Ts. Hun er 4,5 år. Å velge å lære å gå på do er langt utenfor hennes valgkompetanse, det er like utenkelig som å la henne velge hva hun skal spise (helt fritt) , velge om hun vil legge seg eller om hun har lyst til å lære å lese.

Barn må læres opp i valgkompetanse. Det er ditt oppdrag. Ta det på alvor, og ikke less valg og oppgaver du som voksen gruer deg til over på en småunge.

Anonymkode: 68498...ec7

Men «alle» sier jo at det er 0 poeng å prøve bleieslutt før de selv er «klare». Han kan hyle og gå i klikk når vi snakker om bleieslutt og samarbeider ikke om flyttingen, det er som om han bare «ok, dette er deres prosjekt, jeg er ikke med». 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte bestikkelser. Hun responderte overhode ikke på klistremerker, så jeg brukte nonstop eller seigmenn, en for å sitte på do to for tiss og tre for bæsj. Funket bra, og det var ikke noe problem å droppe det når hun var tørr (tok ikke veldig lang tid). Hun var 3,5. Lillesøster sluttet mer eller mindre av seg selv når hun var 2+ år, så unger er forskjellige.

Anonymkode: e38d7...a1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjern bleiene, og på med truse. Uansett hvor mange uhell det måtte bli. 

Anonymkode: ab760...99b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...