Gå til innhold

Til dere som driver med fat-shaming/vektdiskriminering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er inne i en veldig sårbar periode, og hadde det der skjedd så hadde jeg nok fort havnet tilbake i bulimi, som jeg slet med tidligere, i tillegg til å skade meg selv på andre måter. Jeg skader meg selvsagt også nå ved å overspise, men det er liksom ikke så åpenbart for folk. Det hadde vært helt jævlig å oppleve noe sånt, og jeg hadde ikke blitt ett gram friskere av det. Jeg hadde bare hatet meg selv enda mer, og selvhat er alltid en god grunn til å kutte seg, kaste opp mat, rive ut hår, banke hodet i veggen og bare prøve å ødelegge seg selv mest mulig. 

Takk for en sykt dårlig historie og en ræva oppfordring. 

Anonymkode: 776e5...bbc

Men kjære vesen... Slutt å vri på det jeg har skrevet, og slutt å føl dere krenket av det. Snakk om krenketråd bare fordi det var noen som hadde en annen erfaring med det! 

Det var et motsvar til denne youtube-videoen at det kan faktisk fungere hvis alt klaffer. Men så lenge det ikke klaffer så er det destruktivt, derav bør ingen gjør det. 

Anonymkode: 73b4a...08d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men kjære vesen... Slutt å vri på det jeg har skrevet, og slutt å føl dere krenket av det. Snakk om krenketråd bare fordi det var noen som hadde en annen erfaring med det! 

Det var et motsvar til denne youtube-videoen at det kan faktisk fungere hvis alt klaffer. Men så lenge det ikke klaffer så er det destruktivt, derav bør ingen gjør det. 

Hvis du mener at ingen bør gjøre det, så bør du prøve å fremstille historien din på en annen måte. Her fremstiller du den nemlig på en sånn måte at fatshaming blir noe positivt og dermed noe som bør gjøres oftere. Det får du jo bekreftet av alle de negative tilbakemeldingene på det du skriver. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 16 år og var på en fest hos en venninne.

Hennes storebror hadde kompiser på besøk, og de var i tjue årene.

Jeg satt sjenert i sofaen og turte ikke si noe, plutselig kommer en av de store guttene, slengte seg ned ved siden av meg og sa høyt: "Flytt den feite ræva di, så jeg får plass!"

Jeg var overhodet ikke feit, jeg var slank,  men kommentaren grodde fast i hodet på meg og jeg har tenkt på det ofte, selv om dette er mange mange år siden.

Jeg bare tenker på hvor mye en sånn kommentar kan skade en usikker ung jente som faktisk er overvektig...

Anonymkode: da3f5...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du mener at ingen bør gjøre det, så bør du prøve å fremstille historien din på en annen måte. Her fremstiller du den nemlig på en sånn måte at fatshaming blir noe positivt og dermed noe som bør gjøres oftere. Det får du jo bekreftet av alle de negative tilbakemeldingene på det du skriver. 

Hvorfor skal jeg fremstille historien annerledes? Det er min historie, akkurat slik den er. Jeg beklager at du/dere ikke likte den, men jeg gidder ikke å dikte opp en feil historie til dere når jeg skriver. 

Jeg tolker disse negative meningene som om at dem har misforstått meg med hensikt. Jeg har aldri vært for fatshaming, og leser dere med nøytrale øyne så skriver jeg jo det også. Men jeg poengterer likevel at det KAN fungere. Og det er en ærlig sak det! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var 16 år og var på en fest hos en venninne.

Hennes storebror hadde kompiser på besøk, og de var i tjue årene.

Jeg satt sjenert i sofaen og turte ikke si noe, plutselig kommer en av de store guttene, slengte seg ned ved siden av meg og sa høyt: "Flytt den feite ræva di, så jeg får plass!"

Jeg var overhodet ikke feit, jeg var slank,  men kommentaren grodde fast i hodet på meg og jeg har tenkt på det ofte, selv om dette er mange mange år siden.

Jeg bare tenker på hvor mye en sånn kommentar kan skade en usikker ung jente som faktisk er overvektig...

Anonymkode: da3f5...0cb

Dette tviler på at han mente, umodne gutter/menn synes det er veldig morsomt å legge "feit" til alt, og tenker absolutt ikke på at noen har et helt annet selvbilde enn seg selv og kompisene. Her poengterte han nok bare at du var i veien, og prøvde å være morsom...

Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse dette, for dette er en sjargong som er veldig veldig akseptert blant gutter, og man må nesten stanse det når de starter sånn i ungdomsskolealderen  eller noe for at de skal skjønne at spesielt jenter lett kan ta seg nær av det. På ungdomsskolen er jentene oftest i full gang med puberteten og da utvikler jo spesielt hoftene seg, slik at rumpa faktisk blir større. Lett å tro at man faktisk har fått for stor rumpe...

Jeg tok meg aldri nær av slike uttrykk selv, skjønte veldig godt at det bare var kødd, men vet andre jenter hisset seg opp, og noen tok seg nok nær av det. Men jeg kan ikke huske at gutta sa slike ting til de som faktisk var overvektige, slik at de til en viss grad var klar over det. MEN det kan jo være at de sa dette når ingen jenter/andre hørte på, og det synes jeg egentlig er verre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal jeg fremstille historien annerledes? Det er min historie, akkurat slik den er. Jeg beklager at du/dere ikke likte den, men jeg gidder ikke å dikte opp en feil historie til dere når jeg skriver. 

Jeg tolker disse negative meningene som om at dem har misforstått meg med hensikt. Jeg har aldri vært for fatshaming, og leser dere med nøytrale øyne så skriver jeg jo det også. Men jeg poengterer likevel at det KAN fungere. Og det er en ærlig sak det! 

Det handler ikke om at du skal dikte opp noe, men at du fremstiller det på en annen måte. 

Fatshaming "kan" ikke fungere for å få noen ned i vekt. Poenget med fatshaming er ikke å hjelpe andre, uansett hvor mye enkelte måtte prøve å påstå det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke om at du skal dikte opp noe, men at du fremstiller det på en annen måte. 

Fatshaming "kan" ikke fungere for å få noen ned i vekt. Poenget med fatshaming er ikke å hjelpe andre, uansett hvor mye enkelte måtte prøve å påstå det. 

Joda, fatshaming kan faktisk det. Vondsinnet fatshaming kan det. Det er jeg et prakteksempel på. Å påstå hardnakket at det aldri funker er derfor feil. Men fatshaming er ikke noe folk bør gjøre, uansett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (På 27.3.2021 den 22.07):

Du burde jo bli opplyst om å legge om livsstilen. Den lege som ikke forteller deg dette er en skikkelig dårlig lege. Man kan leve lenge i fornektelse, men sannheten om at fedme er skadelig, usunt og må gjøres noe med er der selv om du velger å lukke øynene for den. 

Skrive stygge ting er så klart ikke greit, men det å si sannheten om denne helseskadelige livsstilen er omsorg, ikke fatshaming. 

Dette er jeg helt enig i. En feit person som daglig får stygge blikk og kommentarer, men lever fortfarende i fornektelse, MÅ opplyses! Legen må opplyse OG skrive ut et speil på resept, må da vite! Fedme er farlig, og feite folk må SPORENSTREKS slutte å gafle i seg sjokkis og chips og grandiosa, og slutte å tylle innpå med vanlig cola, kan de ikke bare skjønne det? 

Jævla overspisende idioter, slutt med det! 

mvh 

Omsorgsfull KG-er.

(PS. Alt jeg skrev, er ironisk. Tjukkaser er sårt klar over at de er overvektige og at det er forbundet med risiko for bl.a hjerte- og karsykdommer, visse former for kreft, alzheimers, etcetc.. vi hører det hele tiden tross alt. Og det hjelper ikke. Det adder bare psykiske problemer på toppen av det hele. Så nei, fatshaming funker ikke)

Anonymkode: 011a5...764

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er jeg helt enig i. En feit person som daglig får stygge blikk og kommentarer, men lever fortfarende i fornektelse, MÅ opplyses! Legen må opplyse OG skrive ut et speil på resept, må da vite! Fedme er farlig, og feite folk må SPORENSTREKS slutte å gafle i seg sjokkis og chips og grandiosa, og slutte å tylle innpå med vanlig cola, kan de ikke bare skjønne det? 

Jævla overspisende idioter, slutt med det! 

mvh 

Omsorgsfull KG-er.

(PS. Alt jeg skrev, er ironisk. Tjukkaser er sårt klar over at de er overvektige og at det er forbundet med risiko for bl.a hjerte- og karsykdommer, visse former for kreft, alzheimers, etcetc.. vi hører det hele tiden tross alt. Og det hjelper ikke. Det adder bare psykiske problemer på toppen av det hele. Så nei, fatshaming funker ikke)

Anonymkode: 011a5...764

Poenget er at det er forskjell på fatshaming og opplysning.  Det kan sammenlignes med en som røyker. De har heller ikke det minste lyst til å legge røyken på hylla, selv etter de må innom sykehuset med kols,svært redusert lungekapasitet eller operere ut ondartet svulst. De vet at det er skadelig, men lar avhengigheten eie dem helt og fullt. Selv om det å være avhengig er vanskelig så betyr ikke det at det er umulig. At man da bare kan fraskrive seg alt ansvar og gjøre ingenting. Hver dag i ens liv er en mulighet til endring. Til å la røyken eller colaen stå. Og det ER kjipt å la en vane slippe. Til eksempelet med colaen så tar det sikkert tre måneder å lære å like vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 22.57):

Eg vil berre seie at eg trur eg las innlegget ditt slik du trur det burde ha vore lese. Eg ser poenget ditt. 

Eg synest generelt sett at det å kommentere kroppen til nokon, det er noko ein anten berre bør gjere i rosande ordelag, eller så bør ein halde munn. Og, om ein skal kommentere kroppen til nokon i rosande ordelag, så bør det vere langt unna seksualisering, for å seie det slik. Det er ikkje greitt å kommentere rompa eller puppane til nokon, til dømes. Uansett, vil eg seie, om ein ikkje allereie er i eit avkledd forhold til vedkommande. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fat-shamer bare de som driver med høyde-diskriminering. 

Anonymkode: fd618...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor gjør det hele tiden. Tror ikke hun forstår at det er det hun holder på med, men hun slenger kommentarer om overvektige hele tiden, og bemerket sist i bursdagen til gutten min at han spiste hele tiden jo, han gjør vel ikke det alltid, da blir han feit. Gutten spiste vannmelon og noen chips flak. Han liker ikke kake og er i følge fysioterapeut bare muskler, og aktiv hele dagen. Hun selv derimot trykket ned 3 svære kakestykke og er ikke lenger akkurat tynn som en sild selv. Til meg og en annen dame fikk vi også høre at nå måtte vi ut på trimming. 

Anonymkode: 0aca3...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Joda, fatshaming kan faktisk det. Vondsinnet fatshaming kan det. Det er jeg et prakteksempel på. Å påstå hardnakket at det aldri funker er derfor feil. Men fatshaming er ikke noe folk bør gjøre, uansett. 

Det er vel nesten alltid noe som er dråpen som får det til å renne over, noe som får en til å ta grep. Det kan være en drittsekk med en dustekommentar, eller en helseadvarsel eller noen klær som revner eller en stol som brekker under en. Et punkt der man innså at man måtte ta seg sammen og gjorde det. Alle har vel en historie om hvorfor de tok grep. Men det var alikevel du selv som tok grep, og gjorde alt sammen. Du fortjener kred for historien din, men du selv vinkler det som om det er dustekommentar til han i butikken som fortjener kred. Fordi han var ditt vippepunkt. Men han fortjener ingen kred. Det var helt idiotisk sagt, han var en drittsekk og en mobber, en person på et annet sted i livet kunne gått hjem og spist enda mer, isolert seg eller hengt seg. Han fortjener ingen kred, og heller ikke de andre i køen som ikke forsvarte deg. 

Har fått mange stikk selv, av sikkert velmenende familie, men for meg sitter de kommentarene bare som sår jeg aldri glemmer, uansett hvor mye jeg går ned i vekt. Og sånn er det for veldig mange av oss. Vi er omgitt av idioter som sier de dummeste ting, og vi reiser oss igjen, ikke på grunn av disse dustekommentar, men på tross av dem. Du var flink som gikk ned i vekt men han i butikken burde fått seg en på trynet. 🤭

Anonymkode: 69b79...61c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 16.28):

Jeg stod med en stor ostebaguett og glasscola i handa som jeg skulle ha til lunsj midt i en tålig lang lunsjkø på Kiwi. I denne køen var det flere andre bekjente av meg. Så kom denne kuken av en tidligere kollega til køen, studerte meg opp og ned, og ropte høyt: "Du bør ikke spise den schvære baggisen til lunsj slik du ser ut. Du bør heller ta å kjøpe deg en lett salat og en imsdal" før han slo inn en grusom hånlatter. Har aldri noen sinne blitt så hardt truffet av ord før. Jeg var for øvrig på et bristepunkt selv før hendelsen, og var utrolig frustrert over min egen situasjon. 

Jeg kjøpte baguetten og colaen, pinlig berørt og vanvittig flau, men jeg kastet det i søpla utenfor butikken. Det ble ikke lunsj på meg den dagen. Det ble ikke lunsj på meg hele den uken. Hendelsen satt så i at jeg husket at jeg gråt i bilen fra Kiwi, og jeg la han for hat. Dro hjem etter jobb og bestilte meg tredemølle og manualer, samt googlet kostholdsendringer og slankemetoder. Når tredemøllen kom så hang jeg et bilde av han foran mølla når jeg løp, og et annet bilde av han foran manualene. Jeg lovde meg selv at jeg aldri skulle tillate meg selv å havne i en slik situasjon igjen, og at det hele var opp til meg.

Så fatshamingen fungerte som pokker hos meg. Jeg måtte ha det inn med teskje av andre. Jeg hadde likevel blitt fatshamet av både kollega og familie tidligere, uten at dette gikk innover meg. Denne fatshamingen kunne jeg lett svelge ned med en ostebaguett. For skal man lykkes med fatshaming så må timing på fatshamingen være perfekt ut ifra egne holdninger, utført av feile personer og på et riktig sted. Det holder ikke at en lege, en kollega, en sjef eller en i familien sier at du må gå ned i vekt og du må ta grep. Dette er jo bare små "mas" i forhold. Fatshamingen må skje av uventede og fremmede i fullstendig uventede situasjoner. Du må bli tatt skikkelig på senga, og det må stikke dypt. Til rett tid. Når du allerede er sårbar. Først da kan man respondere slik som jeg gjorde på fatshamingen. 

Jeg bør kanskje takke han for dette. Mulig han spøkte, men det traff meg voldsomt hardt. Men nei, jeg hater han enda. Og vil alltid hate han. Han står for det pinligste øyeblikket i mitt liv med god margin. 

Godt og høre at fatshamingen virket. Veldig motiverende for meg siden jeg fatshamer også en del å historier som denne inspirerer virkelig. Min shaming kan faktisk ha et inntrykk til og bedre livene til mange overvektige eller direkte feite mennesker. 

Anonymkode: d8bf4...e34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Min mor gjør det hele tiden. Tror ikke hun forstår at det er det hun holder på med, men hun slenger kommentarer om overvektige hele tiden, og bemerket sist i bursdagen til gutten min at han spiste hele tiden jo, han gjør vel ikke det alltid, da blir han feit. Gutten spiste vannmelon og noen chips flak. Han liker ikke kake og er i følge fysioterapeut bare muskler, og aktiv hele dagen. Hun selv derimot trykket ned 3 svære kakestykke og er ikke lenger akkurat tynn som en sild selv. Til meg og en annen dame fikk vi også høre at nå måtte vi ut på trimming. 

Anonymkode: 0aca3...b15

Da ville jeg sagt at, er det noen som burde ut på trimming er det du, som har lagt deg ut. 

Ikke si til andre det du ikke ville tålt å høre selv er et uttrykk mora di burde lære deg the hard way. 

Anonymkode: 89a1a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
theTitanic skrev (På 27.3.2021 den 22.07):

Du burde jo bli opplyst om å legge om livsstilen. Den lege som ikke forteller deg dette er en skikkelig dårlig lege. Man kan leve lenge i fornektelse, men sannheten om at fedme er skadelig, usunt og må gjøres noe med er der selv om du velger å lukke øynene for den. 

Skrive stygge ting er så klart ikke greit, men det å si sannheten om denne helseskadelige livsstilen er omsorg, ikke fatshaming. 

Finnes det noen med sykelig overvekt som ikke vet selv at de er overvektige? Kommer legen med helt ny og overraskende info? Tror de at de har en sunn livsstil?

Anonymkode: dc259...886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk stadig vekk i barndommen høre «skal du spise det der?» «holder det ikke nå?» «skal du virkelig ha kveldsmat?» «kanskje du burde ta et knekkebrød i stede for den brødskiven?» osv.

Alt kom fra moren min og den gangen var jeg på en helt normal vekt. Jeg var ikke tynn, men helt normalvektig. 

Dette har satt dype spor, såpass at jeg til tider har slitt veldig med å spise foran folk. Det var flere år jeg ikke spiste lunsj på skolen eller bare spiste et eple inne på do(!) i lunsjpausen, så ingen skulle se meg.... 

I voksen alder er jeg tidenes jojo-slanker og sliter med både angst og depresjon, mye av det er knyttet til mat og vekt. 

Kan selvfølgelig ikke gi henne all skylda for mine problemer, men det har definitivt påvirket meg negativt :unsure: 

Anonymkode: 50933...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 22.57):

Jeg kjente ei som sleit litt med vekta og hun hadde endelig klart å mote seg opp til å begynne å trene men måten disse damene med sprettrumpe gjorde narr av henne på det senteret,  voksne kvinner som oppførte seg som fjortiser var bare kvalmt.

Vær jævlig forsiktig med med sånt uansett det kan være folk med angst dere snakker til som har tatt det store steget og prøve å forbedre sine liv.

Og ha veltrente kvinner med abs og sprettrumpe gjøre narr når noen prøver å forbedre sine liv gjør meg forbanna og jeg er ganske godt trent selv.

Men for mange så er det vanskelig jeg hatet å trene og jeg hater fitness kulturen den dag idag hadde ei som gjorde narr av hvor spinkel jeg var når jeg begynte, ett år med trening 5 dager i uken senere så hadde jeg blitt ganske fit,  gjett hvem som begynte å flørte med meg nettopp denne jenta.

Jeg spurte om hun husket meg fra ett år tilbake og minte henne på hvordan jeg så ut med ett bilde og sa at en overflatisk person som deg som mobber vil jeg faen ikke ha noe med å gjøre.

Jeg sa det høyt så jeg var sikker på resten av folka skulle høre det hu forlot senteret ganske kjapt da ja.

Fitness folk er bare fulle av faen og de mest selvsentrerte folka noensinne spesielt crossfit fanatikerne

Anonymkode: 99070...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 17.47):

Jeg var på fest hos mannen til ei venninne. Vi satt i sofaen 3-4 stk og en kompis av mannen, jobbet på Håkonsvern, skrek ut i rommet "Jeg hater feite folk". Skjønte jo at den var myntet på meg, da jeg var den eneste "overvektige"

Jeg lurer på hvor han er i dag, om han har dame som har født barn, om han har en søster/mor/tante somer overvektig.

Anonymkode: adf1e...021

Hvorfor tenker du bare på om hans kvinnelige slektninger er overvektige? 

Og har du tenkt over om han slengte ut kommentaren generelt og overhodet ikke mente deg? Det hadde jo vært mye mer naturlig? Jeg kan si at jeg synes overvektige er uattraktive, men jeg ville jo aldri sagt det så en overvektig person hørte det, det er jo bare slemt.

Anonymkode: 34831...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...