byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Hei, Jeg har flyttet til ny leilighet og i oppsigelsestiden hadde jeg dobbel leie. Med den gamle utleieren ble det avtalt at jeg kunne betale for halve april om jeg ønsket å flytte ut tidligere. Det takket jeg ja til. Til nå trodde jeg at alt var på det rene og avtalt, men fikk nå en sms fra vedkommende om at dersom jeg ønsket depositumet mitt tilbake måtte jeg vaske leiligheten før 01.04. Jeg har allerede betalt for halve april. Jeg trodde jo at ettersom jeg betalte for halve april så disponerer jo jeg leiligheten til midten av april. Så synes det var utrolig merkelig å få denne beskjeden nå. Så jeg prøver å forstå jussen her, i kontrakten står det jo 3 mnd oppsigelsestid, men jeg har en skriftlig dokumentasjon på at han tilbyr meg mulighet til å betale halv leie for april mot at jeg flytter ut tidligere. Så spm er om han kan kreve utvask før 01. april og om han kan kreve å tilbakeholde depositum. Da jeg flyttet den 19. mars spurte han meg om når jeg tenke å vaske ut og da sa jeg i starten av april, dette kommenterte han ikke på. Så jeg er usikker på hva er det han prøver på nå. Depositum står på egen konto. Takk på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Ikke greit av utleier. Du kan tilby deg å vaske ut, samt levere nøkler før 1/4 mot at du får tilbakebetalt den halve husleia for april. Ellers beholder du nøkler og vasker ut når det passer deg (før 15/4). Han ønsker sikkert å kunne leie ut dobbelt fra 1/4. Anonymkode: 36783...92f 18
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Han har sikkert funnet nye som skal flytte inn første april og vil ikke si det til deg slik at han ikke må tilbakebetale det du har betalt for april. Anonymkode: 95c1a...40e 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 byplanleggeren skrev (4 minutter siden): Hei, Jeg har flyttet til ny leilighet og i oppsigelsestiden hadde jeg dobbel leie. Med den gamle utleieren ble det avtalt at jeg kunne betale for halve april om jeg ønsket å flytte ut tidligere. Det takket jeg ja til. Til nå trodde jeg at alt var på det rene og avtalt, men fikk nå en sms fra vedkommende om at dersom jeg ønsket depositumet mitt tilbake måtte jeg vaske leiligheten før 01.04. Jeg har allerede betalt for halve april. Jeg trodde jo at ettersom jeg betalte for halve april så disponerer jo jeg leiligheten til midten av april. Så synes det var utrolig merkelig å få denne beskjeden nå. Så jeg prøver å forstå jussen her, i kontrakten står det jo 3 mnd oppsigelsestid, men jeg har en skriftlig dokumentasjon på at han tilbyr meg mulighet til å betale halv leie for april mot at jeg flytter ut tidligere. Så spm er om han kan kreve utvask før 01. april og om han kan kreve å tilbakeholde depositum. Da jeg flyttet den 19. mars spurte han meg om når jeg tenke å vaske ut og da sa jeg i starten av april, dette kommenterte han ikke på. Så jeg er usikker på hva er det han prøver på nå. Depositum står på egen konto. Takk på forhånd. Du disponerer leiligheten frem til oppsigelsestiden har gått ut. Mulig han har funnet noen som vil overta 1. april, men da må du få tilbakebetalt den delen av leien du har betalt. Anonymkode: 4d01a...59a 5
Jadaomatte Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Du har betalt til den 14. så leiligheten er din til da. 6
byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2021 Jeg burde sagt ifra, men hun som skal overta etter meg, skal ta over 01. juni. Men de skal bygge ekstra rom til sønnen. Men det rommet skal bygges først i august. Så jeg forstår ikke dette hastverket. Det er fortsatt kaos i den nye leiligheten her, så kjedelig å måtte omstille meg så plutselig.
byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2021 Men jeg lurer på hvilket grunnlag truer han meg med at jeg ikke kan få tilbake depositumet mitt?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 byplanleggeren skrev (1 minutt siden): Men jeg lurer på hvilket grunnlag truer han meg med at jeg ikke kan få tilbake depositumet mitt? Han har ikke et grunnlag. Anonymkode: 4d01a...59a 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 Det der er bare bullshit. Dere har depositumskonto, sant? Anonymkode: aae09...01e 1
byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det der er bare bullshit. Dere har depositumskonto, sant? Anonymkode: aae09...01e Ja, det har vi. 1
Sessan_ Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Som andre nevner, han har ikke noe grunnlag for dette. Du kan bare svare veldig tørt: «Ettersom jeg har betalt for halve april, disponerer jeg også leiligheten halve april, og vil foreta utvask innen denne tiden er utløpt. Dersom du ønsker utvask innen 1.april, så må jeg også få tilbakebetalt for den halve måneden. Gi meg tilbakemelding på hvilket alternativ du ønsker, så finner vi ut av det.» De to siste setningene forutsetter at utvask før 1. er aktuelt for deg i det hele tatt. Det er ikke noe utleier kan kreve, da avtalen deres sier noe annet. Så hvis det blir styr for deg så forholder du deg bare til opprinnelig avtale. Endret 26. mars 2021 av Sessan_ 16
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Send en melding. «Hei! Vi avtalte at jeg betalte halv leie for april, altså skal nøklene overrekkes deg den 14. april. Som nevnt skulle jeg vaske ut leiligheten i begynnelsen av april. Det er vanskelig for meg å bli ferdig innen 1. april slik du ber om nå. Dersom du trenger leiligheten fra 1. april så skal jeg forsøke å klargjøre leiligheten til da, men da har jeg jo gitt fra meg nøklene og skal ikke betale for april. Ber om at dette tilbakebetales dersom jeg skal gi tilbake nøkler innen denne datoen.» eller noe sånn Anonymkode: 7dbb9...32c 11
Sessan_ Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 Dette har forøvrig ingenting med depositumet å gjøre. Skulle det hatt relevans for depositumet så måtte det være at du ikke vasket ut bra nok/i det heletatt, at leiligheten har skader eller vesentlige mangler som har oppstått mens du har bodd der, at du har ubetalt husleie eller ble boende over oppsigelsestiden. 4
byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 26. mars 2021 Sessan_ skrev (9 minutter siden): Dette har forøvrig ingenting med depositumet å gjøre. Skulle det hatt relevans for depositumet så måtte det være at du ikke vasket ut bra nok/i det heletatt, at leiligheten har skader eller vesentlige mangler som har oppstått mens du har bodd der, at du har ubetalt husleie eller ble boende over oppsigelsestiden. Tusen takk for svar! Det var det jeg trodde, men er så vanskelig å vite 100 prosent når det prøver. 1
byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 26. mars 2021 Dette skrev jeg til han for et par timer siden: "Hei, Jeg kan som sagt vaske leiligheten før 01.04, men da vi i utganspunktet avtalte halv leie for april ønsker jeg å få den tilbakeført, da jeg ved utvask vil miste tilgangen til leiligheten." Deres forslag var litt bedre. Så lurer på om jeg slenger på en ny mld: "Dersom det ikke er ønskelig, er det fint om du forholder deg til det som ble avtalt i utgangspunktet. Altså at utvasken og overlevering av nøkler vil skje rundt 14.04". Han har ikke svart på den siste mld... 1
Sessan_ Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 byplanleggeren skrev (1 minutt siden): Dette skrev jeg til han for et par timer siden: "Hei, Jeg kan som sagt vaske leiligheten før 01.04, men da vi i utganspunktet avtalte halv leie for april ønsker jeg å få den tilbakeført, da jeg ved utvask vil miste tilgangen til leiligheten." Deres forslag var litt bedre. Så lurer på om jeg slenger på en ny mld: "Dersom det ikke er ønskelig, er det fint om du forholder deg til det som ble avtalt i utgangspunktet. Altså at utvasken og overlevering av nøkler vil skje rundt 14.04". Han har ikke svart på den siste mld... Syns du har vært veldig ryddig og tydelig her. Han prøver seg (hvilket han ikke burde) men det er bare å være knusktørr og saklig tilbake, og det er du her. 👍🏻 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 7 minutter siden, byplanleggeren said: Tusen takk for svar! Det var det jeg trodde, men er så vanskelig å vite 100 prosent når det prøver. Det hadde vært verre om dere ikke hadde vatt depositumskonto, for da kunne han faktisk bare beholdt pengene. Noen gjør faktisk det, selv om det ikke er lov. Anonymkode: aae09...01e 2
Sessan_ Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Bare en ting til, ettersom dette åpenbart er en utleier som prøver seg: pass på å vaske ut skikkelig godt. Alle kriker og kroker, vifter og lufteluker og lister og det som er. (Sjekk gjerne litt på nett om du finner en sjekkliste eller tips til utvask) Og ta bilder, særlig av ting som vifter og slikt. Ser for meg at dette er en type som kan påstå at utvasken er for dårlig, og derfor prøve å holde igjen depositum. Et annet tips her er at du fortsatt har noe vaskeutstyr tilgjengelig når dere møtes for overtakelse. På selve overtakelsen (når begge er tilstede) har han mulighet til å påpeke mangler ved utvasken. Og i så fall kan du rette de opp med en gang, slik at han ikke har noe grunnlag for å kreve depositumspenger. 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 Sessan_ skrev (6 minutter siden): Bare en ting til, ettersom dette åpenbart er en utleier som prøver seg: pass på å vaske ut skikkelig godt. Alle kriker og kroker, vifter og lufteluker og lister og det som er. (Sjekk gjerne litt på nett om du finner en sjekkliste eller tips til utvask) Og ta bilder, særlig av ting som vifter og slikt. Ser for meg at dette er en type som kan påstå at utvasken er for dårlig, og derfor prøve å holde igjen depositum. Et annet tips her er at du fortsatt har noe vaskeutstyr tilgjengelig når dere møtes for overtakelse. På selve overtakelsen (når begge er tilstede) har han mulighet til å påpeke mangler ved utvasken. Og i så fall kan du rette de opp med en gang, slik at han ikke har noe grunnlag for å kreve depositumspenger. Dette! Jeg vasket ut av en leilighet jeg hadde bodd i i ett år, som såg ut som sheyt når jeg tok over. Og huseier gikk å påstod at det var dårlig vasket. Jeg hadde hatt med meg mora mi som er fagutdannet renholdsoperatør og har peiling... Huseier pirket på støv inne i lyskuppeler og inne i vifter og sånn, og når jeg kommenterte at det første jeg gjorde når jeg flytta inn var å vaske fordi det var så skittent overalt unngikk hun bare å svare.. Gikk også ett halvår uten oppvaskmaskin som skulle være inkludert og etter å ha mast i ett halvår om ny gav jeg opp og kjøpte en selv til samme sum som husleien og gav beskjed om at "nå har jeg kjøpt oppvaskmaskin til den og den prisen. Holder tilbake husleien en mnd med mindre du vil at jeg skal ha med meg maskina når jeg flytter." Fikk da tilbake at hun tok maskina i bytte mot husleie. 6 mnd senere når jeg ville ut begynte hun å krangle og nekte for at samtalene aldri hadde skjedd. Heldigvis hadde jeg smser. For da ville hun beholde den nye oppvaskmaskina OG ha den mnd husleie hun mente jeg skyldte henne.. Faen så glad jeg var når jeg endelig kjøpte noe eget og kom meg unna shitty huseiere Anonymkode: e4bfe...99c 4
byplanleggeren Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #20 Skrevet 26. mars 2021 Til alle som lurer her er svaret jeg har fått: "Du hadde 3 måneders oppsigelse og spurte om kunne løses fra kontrakten tidligere da du hadde funnet en leilighet som var ledig før. For å komme deg i møte så sa jeg at halv husleie for april ved at du ville flytte ut før. Men i utgangspunktet hadde jeg ingen grunn til å gi deg det da vi hadde en avtale med 3 måneders oppsigelse. Det var et kompromiss ved at du flyttet ut tidligere. En erfaring rikere. Jeg tenkte du ville gjøre deg ferdig og ikke vente til 14.04....." Da han kom med det forslaget forstod jeg det som at jeg disponerte leiligheten tom 14.04. Da jeg flyttet ut 19.03., var planen å vaske ut i løpet av påsken. Merkelig tankegang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå