Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har googlet og jeg har spurt banken min, men jeg forstår ikke svaret. 

Kan noen hjelpe meg?

Jeg vil kjøpe bolig A i borettslag. Jeg har finansieringsbevis på kr 1.100000. Prisantydning på bolig er 1000000. Fellesgjeld er 551.000. Fellesgjeld betales ned månedlig via fellesutgifter. Kan jeg kjøpe boligen?

Anonymkode: 7195d...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du mangler 451.000 kr, hvis man antar at leiligheten selges til prisantydning. Kjøpesummen pluss leilighetens andel av fellesgjelden kan ikke overstige finansieringsbevisets beløp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Da er det ikke stort jeg får kjøpt! Banken sa at det bare var det jeg måtte betale for min leilighet som jeg trengte å bry meg om, fellesgjeld skulle jeg bare signere for... Er dette noe nytt, kan det være derfor banken svarer sånn?

Skrevet

Du må ta med fellesgjelden i regnestykket, så nei denne får du ikke kjøpt. Og med mindre du har veldig høy egenkapital og bor på et sted med veldig lave boligpriser, har du et problem med å komme deg inn på boligmarkedet med det finansieringsbeviset du har fått.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være lurt å snakke med banke om du har flere spørsmål. De kan sette seg ned og gå igjennom noen eksempler med deg. 

Jeg har gjort det. De mente at jeg bare trengte å forholde meg til gjelden som heftet ved leiligheten. Altså motsatt av hva dere sier. Skjlnner ikke dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Du må ta med fellesgjelden i regnestykket, så nei denne får du ikke kjøpt. Og med mindre du har veldig høy egenkapital og bor på et sted med veldig lave boligpriser, har du et problem med å komme deg inn på boligmarkedet med det finansieringsbeviset du har fått.

Ja - saksbehandler anbefalte meg å kjøpe en billig borettslagsleilighet, men det finnes ingen hvor leilighetsgjeld og fellesgjeld er under 1.1. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det. De mente at jeg bare trengte å forholde meg til gjelden som heftet ved leiligheten. Altså motsatt av hva dere sier. Skjlnner ikke dette. 

Kan dere ha snakket forbi hverandre? At de mener du hefter ved gjelden, altså hele totalgjelden som betyr lån og fellesgjeld. Månedlige fellesutgifter består av mer enn kun lånet. Så det månedlige fellesutgiftene betaler kun ned en del av fellesgjelda.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...