AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Jeg begynte å tenke på dette på vei til hytta i dag, for der har jeg noen klær med en litt spesiell historie. Og så begynte jeg å tenke på at når jeg kjøper brukte klær, så har jeg ofte tenkt på hva disse klærne har opplevd som jeg aldri får vite hos tidligere eier. Først tilbake til hytteplaggene. For snart 21 år siden skulle kjæresten og jeg på hytta, samme hytte som jeg nå er på. På vei opp hadde han lyst på en ny joggedress som koseplagg på hytta. Vi stoppet i en sportsbutikk og han kjøpte en mørkegrønn Adidas hettegenser og joggebukse. Vi kom frem på hytta og han skiftet til joggedressen og vi koste oss på terrasen, småkysset og ja, var nyforelsket. Koste oss skikkelig. Utpå kvelden ble han kald, så jeg hentet en av min brors joggedresser som han tok utenpå. Vi lagde mat, hørte på musikk, drakk vin, storkoste oss, kysset, flørtet, ble romantiske, dette er ikke et sexforum men koste oss en stund før vi fikk av oss klærne og ja, vår sønn ble skapt. Enten med eller uten de to joggedressene på. Så ringte telefonen, grytidlig om morgenen, moren min var syk. Havnet på sykehus. Hytta er bare 45 minutter fra byen min mor bor i, som vi også bodde den gang, så vi regnet med å komme tilbake på hytta samme dag. Men det ble ikke slik, det var ganske alvorlig for min mor, men etter en uke på sykehus ble hun utskrevet. Like etter at hun ble utskrevet døde kjæresten min i en ulykke. Og jeg ante ikke at jeg var gravid enda. Det gikk mange måneder, min mor trengte mye hjelp, jeg skjønte at jeg var gravid selvsagt og så skulle vi opp på hytta, mamma, pappa og jeg. Og broren min. Da vi kom opp og inn på soverommet så jeg min brors gule Umbrogenser henge over stolen, som kjæresten min hadde lånt sist. Da måtte jeg gå å sette meg litt for meg selv. Men så kom broren min ut med joggedressen og lurte på om den var hans, for det var en joggedress som ikke var hans inni den. Da kom tårene og jeg måtte fortelle om siste gang min kjære var på hytta. Lang historie dette, men jeg sitter her nå, så lenge etterpå, og som så mange ganger før har jeg hans grønne joggedress på, og min brors gule og svarte utenpå. Jeg separerer de ikke engang for vask. Det var slik han brukte dem og forlot dem. Første kveld på hytta er alltid i de to joggedressene, sommer som vinter. Og alle i familien vet hvorfor, min mann synes det er helt fint. Og selv nå kommer eldstesønn og må ha kos, men har sluttet å sitte på fanget, han har jo aldri møtt sin far. Så noen plagg får mye historie. Og med mindre han leser dette så vet han ikke at han muligens ble skapt mens disse plaggene var på. Og jeg har selvsagt plagg som er mer favoritt, men ingen betyr mer. Og når jeg kjøper vintage lurer jeg på og lager meg ideer om hva disse klærne har opplevd. Jeg har for eksempel en rød Adidas jakke. Den har jeg hatt i snart femten år. Hver gang jeg skal fly bruker jeg den. Fordi den er komfortabel, har lommer med glidelås så jeg ikke mister pass, billetter, bankkort også videre. På ferier kan det hende jeg bruker den underveis også, men den forblir stort sett på hotellrommet ellers. Men den jakka har vært nesten jorda rundt. Chile, Machu Pichu, Florida, New York, Chicago, California, Canada, Australia, Hawaii, Japan, India, Egypt, Sør Afrika, over hele Europa og store deler av Norge. Den har reist mer enn de aller fleste. Noe ingen som hadde kjøpt den på Finn.no eller Ebay ville vist. Er det bare jeg som synes det er litt spennende? Den er for øvrig overhodet ikke slitt, så den har mange fremtidige reiser foran seg når verden normaliseres. Jeg er sånn med biler også. Mannen min har noen eldre fine biler. Jeg lurer på hvem som kjøpte de nye, hva som har skjedd underveis, hvor har de vært? Har barn sittet med store øyne og kikket ut gjennom vinduene på vei til ferie, bestemor, tivoli? Flere som har historier som gjør klær helt spesielle. Eller andre eiendeler. Anonymkode: 8acdf...735
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå