Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig klart å få studiekompetanse, etter å tatt mattematikk flere ganger.  Men jeg besto endelig før jul, fikk 2, men besto.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere videre.  Jeg har litt lyst å studere økonomi og administrasjon, men er litt redd alle tallene.  Men hadde litt økonomi på service og sammferdsel, og det gikk ganske bra.

Er det noen som har erfaring med økonomi utdanning med dyskalkuli?

Anonymkode: 9a3ba...71d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg frarådet, dessverre. Ikke meningen å være negativ, men tror det kan bli veldig vanskelig 😕

Anonymkode: 90efd...b66

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også frarådet det.

En bachelor in økonomi og administrasjon vil ikke nødvendigvis gi det en relevant jobb. Utrolig mange har denne utdannelsen, utrolig mange med denne utdannelsen får ikke relevant jobb, og økonomi er nesten en utdannelse hvor man "må" gå videre til master. Matten på bacheloren er så som så, men om du fikk 2 i p-matte så tror jeg at du vil slite. Flere andre fag på bacheloren som logistikk, regnskap, finans, bedøk, osv, benytter seg også av matematikk.

Hvis du interesserer deg for økonomi, men vil holde seg unna mattefag i størst mulig grad så ville jeg heller studert markedsføring. Svært lite matte der, men konkurransen om å få relevant jobb er enda større der. Det krever at du er opptatt av å stadig bygge opp cv-en din i løpet av bacheloren, men dersom du er inneforstått med det så går det nok fint

Anonymkode: a872b...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan studere økonomi helt fint, men ikke innen makro/mikro/samføk eller finans. Muligens regnskap også kan bli tungt. 
økad, markedsføring , forretningsjus etc blir da mer relevant. Økonomi passer heller ikke for folk som har dysleksi men god i matte. Det er altfor mye skriving og rapporter. 

Anonymkode: 0c77f...664

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan studere økonomi helt fint, men ikke innen makro/mikro/samføk eller finans. Muligens regnskap også kan bli tungt. 
økad, markedsføring , forretningsjus etc blir da mer relevant. Økonomi passer heller ikke for folk som har dysleksi men god i matte. Det er altfor mye skriving og rapporter. 

Anonymkode: 0c77f...664

Økad har både fag som mikro, makro, finans og regnskap. Man må gjennom disse fagene for å få en bachelor i økad 

Anonymkode: a872b...6b1

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke det som at en med dysleksi ønsker å jobbe som oversetter (eller annet med språk)? 

Velg noe annet. 

Anonymkode: 8846d...fa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har endelig klart å få studiekompetanse, etter å tatt mattematikk flere ganger.  Men jeg besto endelig før jul, fikk 2, men besto.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere videre.  Jeg har litt lyst å studere økonomi og administrasjon, men er litt redd alle tallene.  Men hadde litt økonomi på service og sammferdsel, og det gikk ganske bra.

Er det noen som har erfaring med økonomi utdanning med dyskalkuli?

Anonymkode: 9a3ba...71d

Jeg har dyskalkuli. Gikk 3 år på handel og kontor med fag som regnskap etc.

det gikk veldig fint, da all matte og regnskap var praktisk anlagt og presentert i en sammenheng. Ikke feks ligninger med ukjente faktorer.

det var rådgiver ved ungdomsskolen som rådet meg til å gå den veien for å få generell studiekompetanse. 
allmennfag hadde jeg aldri i verden bestått med den matten og fysikken som var der.

økonomi og administrasjon kan fort vise seg å være et godt valg for deg. Snakk med rådgiver!

Skrevet

Jeg er straks ferdig med en master i økonomi. Jeg tok p-matte og fikk 5ere i dette. Likevel måtte jeg jobbe mye med matematikk for økonomer, og finans. 

De fleste fag innenfor økad har noen form for matematisk beregning. I løpet av studieløpet MÅ du gjennom; matematikk for økonomer, bedriftøkonomisk analyse, regnskap, mikroøkonomi og makroøkonomi (mye regning med bokstaver og grafer), statistikk, finans, økonomistyring osv. 

Om du sliter med matte, vil du synes at økonomi og administrasjon er helt forferdelig. Jeg er egentlig god i matte, og noen av fagene krevde ekstremt mye av meg selv om jeg endte på alt fra A-C i alle økonomifagene tilslutt. 

Om det er business-linja du vil ta, så er nok HR eller markedsføring veien å gå for deg. Der er det noe økonomi, men i mye mindre grad. 

Skrevet
sicario skrev (4 minutter siden):

Jeg har dyskalkuli. Gikk 3 år på handel og kontor med fag som regnskap etc.

det gikk veldig fint, da all matte og regnskap var praktisk anlagt og presentert i en sammenheng. Ikke feks ligninger med ukjente faktorer.

det var rådgiver ved ungdomsskolen som rådet meg til å gå den veien for å få generell studiekompetanse. 
allmennfag hadde jeg aldri i verden bestått med den matten og fysikken som var der.

økonomi og administrasjon kan fort vise seg å være et godt valg for deg. Snakk med rådgiver!

Mikro- og makroøkonomi, og noe grunnleggende finans og statistikk er nesten utelukkende ligninger med ukjente faktorer. 

Skrevet
Sprinkle skrev (2 minutter siden):

Mikro- og makroøkonomi, og noe grunnleggende finans og statistikk er nesten utelukkende ligninger med ukjente faktorer. 

Ok. Ja da vil det nok kunne bli vanskelig. 
j

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...