AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Jeg har svært tilbaketrukket tannkjøtt som gjør vondt. Tannhalsene har vært blottlagt siden jeg var 7 år gammel og fikk de første voksentennene. Det er snakk om to tenner, der tannkjøttet er helt tilbaketrukket slik som på dette bilde (fra google) på tann nr 2 fra midten til venstre. Det som plager meg er at jeg klagde på dette flere ganger som barn. Jeg visste ikke at det gikk an å fikse det med operasjon. Hver gang jeg har klagd til tannlegen fikk jeg bare beskjed om å pusse godt.. Så jeg trodde ikke det fantes noen løsning og jeg måtte lide videre. Jeg klagde også til moren min og fikk bare beskjed om at jeg ikke pusset godt nok. Tror problemet var at jeg pusset for godt etter det jeg har lest. Jeg fikk også betennelser og blødde lett. Nå som jeg er voksen så vet jeg at jeg kunne fått en enkel operasjon for å få tannkjøttet på plass. Dette koster nå over 10.000kr og jeg er for gammel for gratis tannbehandling og er student. Er det mulig å få dekket dette dersom man kan dokumentere at skaden er fra barndommen? Jeg regner med de har lagret tidligere bilder av tennene mine i en journal slik at de kan se. Mener å ha lest at dersom man har skadet tannen sin i barndommen kan man få dekket det i voksen alder. Noen som vet? Er på en måte vant til smertene, men det gjør stadig vondt. Jeg pusset forsiktig over med supermyk tannbørte, men er fortsatt vondt å pusse. Anonymkode: acff9...25d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har svært tilbaketrukket tannkjøtt som gjør vondt. Tannhalsene har vært blottlagt siden jeg var 7 år gammel og fikk de første voksentennene. Det er snakk om to tenner, der tannkjøttet er helt tilbaketrukket slik som på dette bilde (fra google) på tann nr 2 fra midten til venstre. Det som plager meg er at jeg klagde på dette flere ganger som barn. Jeg visste ikke at det gikk an å fikse det med operasjon. Hver gang jeg har klagd til tannlegen fikk jeg bare beskjed om å pusse godt.. Så jeg trodde ikke det fantes noen løsning og jeg måtte lide videre. Jeg klagde også til moren min og fikk bare beskjed om at jeg ikke pusset godt nok. Tror problemet var at jeg pusset for godt etter det jeg har lest. Jeg fikk også betennelser og blødde lett. Nå som jeg er voksen så vet jeg at jeg kunne fått en enkel operasjon for å få tannkjøttet på plass. Dette koster nå over 10.000kr og jeg er for gammel for gratis tannbehandling og er student. Er det mulig å få dekket dette dersom man kan dokumentere at skaden er fra barndommen? Jeg regner med de har lagret tidligere bilder av tennene mine i en journal slik at de kan se. Mener å ha lest at dersom man har skadet tannen sin i barndommen kan man få dekket det i voksen alder. Noen som vet? Er på en måte vant til smertene, men det gjør stadig vondt. Jeg pusset forsiktig over med supermyk tannbørte, men er fortsatt vondt å pusse. Anonymkode: acff9...25d Men du har jo ikke skadet tannen din som barn? Anonymkode: 9bdfd...29f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men du har jo ikke skadet tannen din som barn? Anonymkode: 9bdfd...29f nei, det vet jeg. Jeg skrev jeg vet at dersom man har tannskade som barn kan man få det dekket i voksen alder. Men jeg har hatt blottede tannhalser siden jeg var barn og lurte på om det går under det samme. Det er jo skade i tannkjøttet. Anonymkode: acff9...25d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Aldri hørt om dette før. Men hvis du skader tannen din på skolen når du er barn da blir det skrevet skademelding og utgifter blir dekket. Anonymkode: 36cd8...8ba
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #5 Skrevet 28. mars 2021 Hvor gammel er du nå? Som hovedregel må voksne betale tannbehandling selv. Jeg tror at denne type problemer ofte skyldes tannstilling. Enten at tannen får børsteskade hvis den står utenfor tannbuen eller at tyggekreftene kommer «skjevt» på tannen. Jeg kan selvfølgelig ikke fastslå årsaken i ditt tilfelle, men har du hatt tannregulering? Du kan begynne med å henvende deg til tannklinikken du gikk til som barn/ungdom og be om journalutskrift. Journalen er din eiendom. Har du blitt henvist til kjeveortoped? Har det blitt gjort en vurdering av bittet? Hvis det er nedtegnet i journal at du har påpekt dette flere ganger og du ikke har fått nødvendig informasjon/behandling så kan du forsøke å snakke med klinikksjef/tannhelsedirektør i fylkeskommunen og se om dere kommer til enighet. Kanskje du har en sak, kanskje ikke. Det er veldig avhengig av hva som står i journalen. Anonymkode: 1bfb1...6ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå