Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen gang akseptabelt at et barn slår? Kan små barn tillatte seg å slå, men ikke ikke større barn? Hvor går i så fall grensa? 

Anonymkode: 66f9b...196

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri greit å slå. Men er barnet i en slosskamp der det føler seg truet så gjør man det man kan for å komme seg ut av situasjonen.

Anonymkode: 01f83...ecf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri greit å slå. Barn gjør det, og må derfor ha voksne som lærer dem andre teknikker å bruke når de blir sinte/frustrerte. 

Anonymkode: b66b5...07a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen små barn slår, det er selvfølgelig aldri ok og man må fjerne dem fra situasjonen. De har ennå ikke forstått at det ikke er greit å slå. Hvis barnet fortsetter å slå i skolealder, ville jeg personlig ha blitt litt mer bekymret. 

Anonymkode: eea38...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er normalt og ganske vanlig at små barn slår, da for eksempel ett og toåringer. Man skal ikke akseptere det som i at det er greit, men man kan ikke forvente at de fullt ut forstår hvorfor. Man må gjerne veilede og korrigere mange ganger i denne alderen.Jo eldre de blir, jo mindre akseptabelt. Man forventer en utvikling hvor de lærer mer empati og andre mestringsstrategier ved for eksempel frustrasjon og sinne. 

Anonymkode: df92e...30d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Aldri greit. Tar meg selv i det ennå, og jeg er 20! Dersom min eldre bror provoserer meg eller kverulerer, så hender det jeg ikke tenker meg om og slår han, som om jeg skulle vært 3 år. Selvfølgelig ikke greit. Er kun han jeg slår riktignok, og jeg tror han syns det er gøy at jeg fyrer meg opp. 

Anonymkode: bf101...0b1

AnonymBruker
Skrevet

Det å slå er jo ikke greit uansett, så lenge det ikke er selvforsvar, da er alt greit.

Anonymkode: 24e13...61b

AnonymBruker
Skrevet

Er aldri greit å slå. Viktig å finne ut årsaken til at barnet slår for å få en stopp på det. 

Anonymkode: b72ef...f40

AnonymBruker
Skrevet

Kun for å forsvare seg selv som siste utvei. Men små barn må læres at det ikke er greit å slå.

Anonymkode: 243a7...dd3

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kun greit ved selvforsvar, aldri ellers.

Skrevet

Synes det er greit at barn slår tilbake i forsvar

Skrevet (endret)

Når 3 åringen min slår repeterer jeg bare det jeg sier hver gang. «Jeg ser at du er sint, det er lov å være sint, men det er ikke lov å slå.»

identifiser følelsen

Valider følelsen 

kortiger uakseptabel atferd. 

så er det de gangene jeg ikke greier å være like pedagogisk da🤪🥵🤬💥

Endret av cattleya
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en 11 åring som slår en lærer fordi hun synes det er urimelig at hun ikke får lov av læreren å ha spaden? 

Ts

Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva med en 11 åring som slår en lærer fordi hun synes det er urimelig at hun ikke får lov av læreren å ha spaden? 

Ts

Hæ? 11 åring som slår læreren for at hun ikke får ha spaden? Du hører vel at dette er feil? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er aldri greit å slå. Viktig å finne ut årsaken til at barnet slår for å få en stopp på det. 

Anonymkode: b72ef...f40

Årsaken til at barn slår er vel ganske åpenlys? Det er fordi det ikke har lært andre teknikker til å formidle sinne/frustrasjon. Er vel heller viktig å hjelpe barnet til å sette ord på følelsene, og støtte og veilede i slike situasjoner. 

Anonymkode: 56938...e67

AnonymBruker
Skrevet

Virker nesten som det er greit at man slår i dette samfunnet!  Men synes overhodet ikke det! Ble en gang angrepet og slått så jeg begynte å blø neseblod av en drittunge som sperret veien på skoletelefonen som forlangte at den som ringte skulle ringe tilbake først fra den telefonen før jeg som trengte den kunne bruke den! Var 10 år gammel da.

Ble slått et par ganger av besteforeldrene mine når jeg var 10-11 år gammel! En gang med knyttet neve! Så enkelte "voksne" synes vel det er greit å slå barn! Var aldri aktuelt for noen i familien at det skulle anmeldes!! 

Anonymkode: c60cf...bba

AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (2 timer siden):

Hæ? 11 åring som slår læreren for at hun ikke får ha spaden? Du hører vel at dette er feil? 

Jeg er den som ble slått. Foreldrene mener det er min feil, for hvorfor kunne hun ikke bare ha den spaden? Kjenner jeg er veldig usikker på om jeg klarer å komme meg på jobb etter påsken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er den som ble slått. Foreldrene mener det er min feil, for hvorfor kunne hun ikke bare ha den spaden? Kjenner jeg er veldig usikker på om jeg klarer å komme meg på jobb etter påsken. 

Det var inne i timen. Derfor ba jeg henne legge fra seg spaden

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er seks år, og har siden fireårsalderen fått høre at det er EN ting som gjør det Helt Greit å slå, og det er når noen (forsøker å) «ta deg på tissen» utenom stell/medisinsk behandling (som vi voksne hjelper til med å samtykke til osv). 

DA SLÅR DU OG DET SKAL DU.

Hittil har dette vært noe hun er blitt utsatt for TRE ganger av jevnaldrende barn og TO ganger forsøksvis fra fremmede menn på varehus 🤯

Hun skriker og slår, og gir dermed seg selv HANDLINGSROM. Hvilket er MYE bedre for hennes psykiske helse enn å lære henne at «det er aldri greit å slå». For hva skal hun liksom tro seinere, da, når hun blir tenåring og det forventes at man slår på refleks i sånne situasjoner. 

Selv små barn klarer fint å håndtere at det finnes klare unntak for ikkevolds-policy. 

Anonymkode: 80206...3f5

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er lov å å slå om du er i fare. Synes det er helt feil å lære barn at det ALDRI er lov å slå. Hva gjør du om noen skal til å gå til overgrep eller om du står til fysisk fare som kan koste deg livet? 

Jeg har alltid lært at jeg har lov å slå hvis jeg skal selvforsvare meg. Men er man ikke i slik fare, så er det aldri lov å slå. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...