Gå til innhold

Transportbur i stoff i bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vær snill og ikke bit hodet av meg om jeg er helt på bærtur her...

Vil ikke et bur av stoff være tilstrekkelig for en liten hund når den plasseres i bagasjerommet helt inni hjørnet, og festes tilstrekkelig?

Mtp evt kollisjon vil dyret da ha tre faste punkter å krasje inni, og de andre i stoff vil etter mine beregninger også holde mtp vekten på dyret, pluss at de veggene i stoff vil gi en mer airbag-aktig effekt?🤔

Anonymkode: 9e9d8...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grunnen til at man har ordentlige transportbur er nettopp pga sikkerhet. Du sier ikke hvilket stoff det er snakk om, men selv en liten hund på 4 kilo kan bli livsfarlig å ha i bilen under en kollisjon i 80 km/t. Tviler på at et bomullstoff holder igjen. 

du skal ikke bare sikre hunden, men også passasjerene i bilen. 

derfor skal dyr oppbevares på samme måte som bagasje: trygt slik at det ikke tar livet av menneskene i en kollisjon. 

misforstå meg rett, man sikrer hunden for hundens helse og, men i bil er hund beregnet som bagasje. 

kjøp et ordentlig transportbur. 

Anonymkode: 91c2f...bcf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoffbur er lov, og stort sett trygt. Det er jo ikke ofte man er utsatt for trafikkulykker, for de fleste av oss skjer det aldri.

Argumentet for et solid metallbur er nettopp om det verste skulle skje. Om en annen bil kræsjer inn i dere, og krønsjer siden eller bakenden på din bil... da hjelper ikke allverdens stoffbur. 

Anonymkode: cc808...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Stoffbur er lov, og stort sett trygt. Det er jo ikke ofte man er utsatt for trafikkulykker, for de fleste av oss skjer det aldri.

Argumentet for et solid metallbur er nettopp om det verste skulle skje. Om en annen bil kræsjer inn i dere, og krønsjer siden eller bakenden på din bil... da hjelper ikke allverdens stoffbur. 

"Stort sett trygt" er ikke trygt nok. Enig i at man sjeldent havner i alvorlige ulykker, men alle kjører med forsikring allikevel? 

Dessuten er det ikke bare hundens sikkerhet som skal ivaretas, men fører og passasjerers. En hund i et stoffbur under en kollisjon kan ta livet av et menneske. Selv en liten hund på én kilo. 

jeg hadde aldri turt å kjøre med en hund i et stoffbur. ALDRI. Hverken på egne ELLER hundens vegne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dessuten er det ikke bare hundens sikkerhet som skal ivaretas, men fører og passasjerers. En hund i et stoffbur under en kollisjon kan ta livet av et menneske. Selv en liten hund på én kilo. 

Jeg er enig i at stoffbur ikke er topp, og løse ting i bil kan gjøre skade under en kollisjon. 

Men dette er en sterk overdrivelse. En chihuahua kan overhodet ikke ta livet av noen under en kollisjon. 

I TS sitt tilfelle stod buret i bagasjerommet. Da er det ikke til fare for andre enn hunden selv. En stor hund helt løs i bilen kan helt klart være en fare, men ikke en hund i et stoffbur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her

Har tenkt mer på dette med stoffbur.

I bil regnes hunder som bagasje og lovligheten går i om man har sikret bagasjen sin lovlig. Det er feks lov å ha et «skille» mellom baksetet og bagasjerom hvor hunden går lovlig løs i bagasjerommet. Vet at dette brukes mest for store hunder men tanken blir ganske lik når det gjelder min bil for åpningen mellom bagasjerom og baksetene er veldig smått. 
Mtp evt kollisjon så er biler designet for å skåne dem som sitter i setene slik at bagasjerom vil kunne få en ordentlig trøkk om man er uheldig. Det er få bur som vil tåle det uansett. Et argument jeg har fått ang sterkt konstruerte bilbur er at de kan bli FOR sterke... Dette kan gå ut over sikkerheten til passasjerene i en evt kollisjon da bilens «forsvarsmekanisme» for å skjerme passasjerene blir påvirket.

En mann jeg snakket med fortalte at han tidligere hadde et stort, solid bur til sin store hund i sin 2-seter varebil. Han fikk en kraftig smell, og selv om buret var festet så løsnet dette og mannen ble sittende med hundeburet ved siden av seg på passasjersiden. Hadde han hatt et menneske med seg den dagen hadde de blitt alvorlig skadet, og etter dette gikk han rett ut og kjøpte et annet hundebur. 
Vet at det er mange som likestiller hunden sin med andre mennesker, men jeg vil ikke risikere at barna mine som sitter i baksetet blir alvorlig skadet av et hundebur.

Men ja, et bur i hardplast vil ikke dette kunne skje med. Likevel holder jeg en knapp på stoffburet som er en trygg og kjent plass på hunden for de småturene som blir aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En mann jeg snakket med fortalte at han tidligere hadde et stort, solid bur til sin store hund i sin 2-seter varebil. Han fikk en kraftig smell, og selv om buret var festet så løsnet dette og mannen ble sittende med hundeburet ved siden av seg på passasjersiden. Hadde han hatt et menneske med seg den dagen hadde de blitt alvorlig skadet, og etter dette gikk han rett ut og kjøpte et annet hundebur. 

Da har den mannen ikke sikret buret nok! Solide lastestropper som er festet til krokene i en varebil, kan ikke løsne. Både bil, krok og stropper er beregnet til lastsikring. Så ikke hør på noen som har gjort en feil feilberegning av egen sikring.

Når det kommer til sikring av hund i bil, så regnes hunden som last. Lasten må sikres forsvarlig. Så det er egentlig bare opp til deg hva du mener er forsvarlig sikring av hunden. Bare husk på å regne ut hundens vekt og gang det med antall kg pr km. Så får du en viss pekepinn på hva du bør benytte til lastsikring. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Troyamin skrev (5 minutter siden):

Da har den mannen ikke sikret buret nok! Solide lastestropper som er festet til krokene i en varebil, kan ikke løsne. Både bil, krok og stropper er beregnet til lastsikring. Så ikke hør på noen som har gjort en feil feilberegning av egen sikring.

Når det kommer til sikring av hund i bil, så regnes hunden som last. Lasten må sikres forsvarlig. Så det er egentlig bare opp til deg hva du mener er forsvarlig sikring av hunden. Bare husk på å regne ut hundens vekt og gang det med antall kg pr km. Så får du en viss pekepinn på hva du bør benytte til lastsikring. 

Ser at jeg ikke spesifiserte dette nok: grunnen til at buret løsnet var at hele bakdelen av bilen ble trykket inn. Alternativet da var at buret også ble trykket flat, men festene klarte ikke å holde i ulykken så da gikk det igjennom til fronten. Har ikke forstått at han hadde festet feil, men buret var kraftigere konstruert enn bakrammen/glasset/gitteret (var en varebil.)

Dette er ikke den eneste historien jeg har hørt. En venn som er venn med en som jobber med salg av hundebur i butikk sa at han ikke måtte kjøpe et for kraftig bur til sin stasjonsvogn iom at han skulle ha barna sine i baksetet. Selv om han som kunde kunne brukt mer penger i butikken på et dyrere, kraftigere bur så sa kameraten at han ikke anbefalte det pga at buret kunne være for kraftig konstruert enn det ryggen på bakryggen til baksetet var, og buret kunne gjøre skade på passasjerene.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 hours ago, AnonymBruker said:

For en snedig holdning. Med denne tankegangen kan man jo like greit bare droppe setebelte også, kollisjoner ser jo tross alt så å si aldri (...).

Jeg ville vært forsiktig med dette, særlig siden jeg har barn med i bilen. Alle gjenstander som kan være løse, utgjør en trussel i en kollisjon pga. den voldsomme energien/kraften.

Anonymkode: 7eb75...cb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For en snedig holdning. Med denne tankegangen kan man jo like greit bare droppe setebelte også, kollisjoner ser jo tross alt så å si aldri (...).

Jeg ville vært forsiktig med dette, særlig siden jeg har barn med i bilen. Alle gjenstander som kan være løse, utgjør en trussel i en kollisjon pga. den voldsomme energien/kraften.

Anonymkode: 7eb75...cb9

Meeen... les hele innlegget, og ikke bare første setningen, så ser du at jeg sier at stoffbur ikke helper en dritt OM det skulle skje en ulykke.

En hund i stoffbur i bagasjerommet er forøvrig ikke en løs gjenstand. Om stoffburet er festet, og står bak baksetene, skal det en del til for at hunden kommer ut av buret, opp over baksetet, og treffer en passasjer. Og om sammenstøtet er SÅ voldsomt, er nok en liten hund det minste problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoffet vil jo enkelt kunne revne ved et sammenstøt. Aldri i verden om jeg hadde brukt stoffbur i bil. Jeg er faktisk glad i hunden min.

Anonymkode: 7d5cc...6e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...