Gå til innhold

Hypoglykemi (lavt blodsukker)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ofte symptomer på lavt blodsukker og tenker å endre på kosten for at jeg kan holde meg mett lenger. Og mindre søtsaker. Men kan hypoglykemi være et symptom på diabetes når man ikke tar medisin for diabetes? Vet at det er vanlig for diabetikere hvis de tar for mye insulin, men hva med uoppdaget diabetes? Noen som vet? 

Anonymkode: 0ab92...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ofte symptomer på lavt blodsukker og tenker å endre på kosten for at jeg kan holde meg mett lenger. Og mindre søtsaker. Men kan hypoglykemi være et symptom på diabetes når man ikke tar medisin for diabetes? Vet at det er vanlig for diabetikere hvis de tar for mye insulin, men hva med uoppdaget diabetes? Noen som vet? 

Ja, hypoglykemi kan være et tegn på at du har diabetes, og hvis du mistenker at du har diabetes så bør du undersøkes av din lege. Det er mange som går med uoppdaget diabetes. 

hva er dine symptomer ? 

Anonymkode: bfc79...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke et symptom på diabetes. Det kan være symptom på at man f.eks har et såkalt insulinom, spesielt om man har føling uten at man har spist. Om man får føling etter man har spist (gjerne noe søtt) og spesielt om man da er aktiv, så er det fordi kroppen produserer mye insulin for å få ned blodsukkeret, og så blir blodsukkeret for lavt når man da er aktiv i tillegg. Det kalles reaktiv hypoglykemi.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, hypoglykemi kan være et tegn på at du har diabetes, og hvis du mistenker at du har diabetes så bør du undersøkes av din lege. Det er mange som går med uoppdaget diabetes. 

hva er dine symptomer ? 

Nei, dette er feil. Diabetikere har hyperglykemi. Ikke hypoglykemi.

Anonymkode: e92d4...dcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke et symptom på diabetes. Det kan være symptom på at man f.eks har et såkalt insulinom, spesielt om man har føling uten at man har spist. Om man får føling etter man har spist (gjerne noe søtt) og spesielt om man da er aktiv, så er det fordi kroppen produserer mye insulin for å få ned blodsukkeret, og så blir blodsukkeret for lavt når man da er aktiv i tillegg. Det kalles reaktiv hypoglykemi.

Så fint å få et navn på det! Dette skjedde meg etter sukkerbelastningstest i graviditeten. Hadde 2,2 i blodsukker etter 2 timer. De trodde ikkeno på at jeg hadde drukket sukkervannet😅

Anonymkode: 2890d...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Ble veldig usikker på dette og fant liksom ikke tydelig svar på nett. Hyperglykemi er typisk for diabetes, men hvis man har ubehandlet diabetes, er det da slik at man aldri får symptomer på lavt blodsukker, eller iallefall at det ikke er vanlig? For man kan jo ha høyt blodsukker, men problemer med å få det inn i cellene slik at kanskje effekten blir det samme? 

Det er ofte jeg synker veldig om jeg har spist hvitt brød/pasta uten så mye annet. Type litt gretten, litt skjelving, tung i hodet etc.   Da skjer det innen et par timer etterpå. Så uansett er det en ubalanse. Jeg er slank og går mye, men spiser mye sjokolade

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Ble veldig usikker på dette og fant liksom ikke tydelig svar på nett. Hyperglykemi er typisk for diabetes, men hvis man har ubehandlet diabetes, er det da slik at man aldri får symptomer på lavt blodsukker, eller iallefall at det ikke er vanlig? For man kan jo ha høyt blodsukker, men problemer med å få det inn i cellene slik at kanskje effekten blir det samme? 

Det er ofte jeg synker veldig om jeg har spist hvitt brød/pasta uten så mye annet. Type litt gretten, litt skjelving, tung i hodet etc.   Da skjer det innen et par timer etterpå. Så uansett er det en ubalanse. Jeg er slank og går mye, men spiser mye sjokolade

Jeg hadde det mye sånn før. Nå spiser jeg mer protein og mindre brød. Spiser hjemmelagede knekkebrød av havre og frø, samt en del egg. Prøver å unngå sukker. Har ikke problemet lengre.

Anonymkode: 10011...004

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må nok se på kostholdet ditt, HVA du spiser. Og hvor ofte.

Anonymkode: c2349...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant en artikkel nå om det, og man kan ha symptomer på lavt blodsukker ved ubehandlet diabetes. Men jeg tok en hbac1 test for 4 år siden og den var normal da. Hadde slike problemer med lavt blodsukker da også. Kanskje greit å ta en test igjen. Tisset mer en vanlig de siste ukene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må nok se på kostholdet ditt, HVA du spiser. Og hvor ofte.

Anonymkode: c2349...c8c

Ja, skal spise bedre slik at jeg får jevnere blodsukker utover dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Diabetikere kan ha både hypoglykemi og hyperglykemi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Diabetikere kan ha både hypoglykemi og hyperglykemi. 

Ja når de behandles med insulin ja. Ubehandlet diabetikere kan ikke få Hypoglykemi. Det skjer kun etter de har begynt med insulin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplede ofte i alle år før diabetesdiagnosen (type2) at jeg fikk lavt blodsukker. Det var vel aldri så ille at jeg kom i fare for koma, men særdeles kroppslig ubehag var det. Slik jeg fikk det enkelt forklart av legen var at kroppen ikke fikk nyttegjort seg nok av insulinen kroppen laget, og dermed laget enda mer.   

Jeg har fortsatt problemer med plutselig lavt blodsukker som plutselig og raskt synker til under 3 om jeg ikke er veldig påpasselig med hva og hvor ofte jeg spiser. Bruker metformin som medisin.

Anonymkode: d6cdd...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...