AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Har nettopp fått vite at bestemor som bor i Spania har blitt hasteinnlagt på sykehuset pga sykdom, og har muligens ikke så mye tid igjen. Vil da selvfølgelig reise ned og være med henne da hun er helt alene. Ser på helsedirektoraters nettsider at man er unntatt karantene hvis det er nødvendig reise pga sykdom eller død i nær familie. Men hvordan dokumenterer jeg dette? Antar at jeg ikke bare kan komme til grensen og si at det er nødvendig reise, for da ville alle gjort det.. Anonymkode: 603aa...001
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Tror du at du hadde sluppet inn på sykehuset der da? Rett fra utlandet inn på sykehuset.. tvilsomt. Anonymkode: d42d5...188 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Du må nok be om en bekreftelse fra sykehuset på at bestemor var innlagt med alvorlig sykdom. Anonymkode: b285d...a8f 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du at du hadde sluppet inn på sykehuset der da? Rett fra utlandet inn på sykehuset.. tvilsomt. Anonymkode: d42d5...188 Jeg ble jo ringt derifra.. får nok komme inn med negativ test, spania har ingen innreiseregler utenom det. Og hvis hun dør må jo en i familien være der ts Anonymkode: 603aa...001 1
Thie Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Jeg vil bare understreke at du ikke er unntatt karantene, du er unntatt for karantenehotel 18
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Thie skrev (Akkurat nå): Jeg vil bare understreke at du ikke er unntatt karantene, du er unntatt for karantenehotel Må ikke ALLE på karantenehotell nå? Anonymkode: 30a9c...a45 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 Ta karantenesjekk her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/karantene/veiviser-hvilke-karanteneregler-gjelder-for-deg Anonymkode: 44597...fd2
Thie Skrevet 27. mars 2021 #8 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Må ikke ALLE på karantenehotell nå? Anonymkode: 30a9c...a45 Nei, finnes unntak. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ta karantenesjekk her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/karantene/veiviser-hvilke-karanteneregler-gjelder-for-deg Anonymkode: 44597...fd2 Denne er ikke oppdatert ennå, nye regler fra 29. Mars.
Gjest Rocka69 Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 Du kan sikkert få en skriftlig bekreftelse sendt fra sykehuset på email som PDF med signatur fra en lege. Dette er et av unntakene fra karantenehotell (alvorlig sykdom eller i livets avslutning), men du må teste deg før du dra fra Spania igjen og når du kommer til Norge. Men som noen sa over - karantenen slipper du ikke - den må du gjøre på egnet sted - bopel. Samvær med mindreårige barn og arbeidsreise er de to andre unntakene. Som du må dokumentere, den siste vil nok arbeidsgiver hjelpe til med å dokumentere
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #10 Skrevet 27. mars 2021 Det var en artikkel på VG i går hvor de intervjuet folk som var på Gardermoen og skulle reise....Halvparten av dem hadde «veldig syk bestemor» i hjemlandet. Just sayin’... Anonymkode: 30a9c...a45 4
Gjest Rocka69 Skrevet 27. mars 2021 #11 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var en artikkel på VG i går hvor de intervjuet folk som var på Gardermoen og skulle reise....Halvparten av dem hadde «veldig syk bestemor» i hjemlandet. Just sayin’... Anonymkode: 30a9c...a45 Vel de må dokumentasjon fra lege når de kommer hjem igjen for å slippe unna karantenehotell. Hjelper ikke bare å si det til politiet og tollere på Gardermoen.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #12 Skrevet 27. mars 2021 Er fullt klar over at jeg må i karantene, vil bare ikke på karantenehotell.. tror jeg er mye tryggere hjemme. ts Anonymkode: 603aa...001 2
Gjest Rocka69 Skrevet 27. mars 2021 #13 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er fullt klar over at jeg må i karantene, vil bare ikke på karantenehotell.. tror jeg er mye tryggere hjemme. ts Anonymkode: 603aa...001 Da må du få en dokumentasjon/legeerklæring fra en behandlende lege på sykehuset som du viser til politi, tollere eller andre myndighetspersoner. Er dette så forbanna vanskelig å forstå? Har du ikke en slik dokumentasjon, så vil du bli fraktet til karantenehotell enten du vil eller ikke. Prøver du å stikke av, så vil nok politiet hente deg inn og arrestere deg og gi deg bot for dette, før de frakter deg til karantenehotellet. Eller skal du motsette deg arrest også. Da havner du på glattcelle, og siste instans så er det ikke sikkert passet blir fornyet neste gang. Er det virkelig så vanskelig å be om et brev fra behandlende lege i Spania? Er det? Er det så vanskelig å vise dette på grensa når du kommer hjem?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #14 Skrevet 27. mars 2021 Rocka69 skrev (Akkurat nå): Da må du få en dokumentasjon/legeerklæring fra en behandlende lege på sykehuset som du viser til politi, tollere eller andre myndighetspersoner. Er dette så forbanna vanskelig å forstå? Har du ikke en slik dokumentasjon, så vil du bli fraktet til karantenehotell enten du vil eller ikke. Prøver du å stikke av, så vil nok politiet hente deg inn og arrestere deg og gi deg bot for dette, før de frakter deg til karantenehotellet. Eller skal du motsette deg arrest også. Da havner du på glattcelle, og siste instans så er det ikke sikkert passet blir fornyet neste gang. Er det virkelig så vanskelig å be om et brev fra behandlende lege i Spania? Er det? Er det så vanskelig å vise dette på grensa når du kommer hjem? Jesus Christ har du en dårlig dag eller?? Grunnen til at jeg spør er nettopp fordi jeg vil ha riktig dokumentasjon sånn at de ikke tror jeg prøver å lure de på grensen. Anonymkode: 603aa...001 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #15 Skrevet 27. mars 2021 Rocka69 skrev (2 minutter siden): Da må du få en dokumentasjon/legeerklæring fra en behandlende lege på sykehuset som du viser til politi, tollere eller andre myndighetspersoner. Er dette så forbanna vanskelig å forstå? Har du ikke en slik dokumentasjon, så vil du bli fraktet til karantenehotell enten du vil eller ikke. Prøver du å stikke av, så vil nok politiet hente deg inn og arrestere deg og gi deg bot for dette, før de frakter deg til karantenehotellet. Eller skal du motsette deg arrest også. Da havner du på glattcelle, og siste instans så er det ikke sikkert passet blir fornyet neste gang. Er det virkelig så vanskelig å be om et brev fra behandlende lege i Spania? Er det? Er det så vanskelig å vise dette på grensa når du kommer hjem? Hvis jeg hadde villet lure meg unna hadde jeg klart det lett.. vet du egt hvor mange som slipper unna karantenehotell? Dritmange blir ikke sjekka for den negative testen Anonymkode: 603aa...001 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #16 Skrevet 27. mars 2021 Rocka69 skrev (11 minutter siden): Da må du få en dokumentasjon/legeerklæring fra en behandlende lege på sykehuset som du viser til politi, tollere eller andre myndighetspersoner. Er dette så forbanna vanskelig å forstå? Har du ikke en slik dokumentasjon, så vil du bli fraktet til karantenehotell enten du vil eller ikke. Prøver du å stikke av, så vil nok politiet hente deg inn og arrestere deg og gi deg bot for dette, før de frakter deg til karantenehotellet. Eller skal du motsette deg arrest også. Da havner du på glattcelle, og siste instans så er det ikke sikkert passet blir fornyet neste gang. Er det virkelig så vanskelig å be om et brev fra behandlende lege i Spania? Er det? Er det så vanskelig å vise dette på grensa når du kommer hjem? Sikkert vanskelig når alle med «syk bestemor» ikke snakker sant Anonymkode: 30a9c...a45 2
Gjest Rocka69 Skrevet 27. mars 2021 #17 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis jeg hadde villet lure meg unna hadde jeg klart det lett.. vet du egt hvor mange som slipper unna karantenehotell? Dritmange blir ikke sjekka for den negative testen Anonymkode: 603aa...001 Ikke fra mandag av. Da skal alle kontrolleres uansett. Prøver man da å snike seg unna, så blir bøtene fort mange og store. Her er reglene: https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#innreiseregler-til-norge https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/mer-informasjon-om-karantenehotell/id2784377/ Om du fortsetter å protestere og at det er ikke mulig å få legeerklæring i Spania, som du må lengre ut på landet, så begynner jeg å tvile på om du faktisk har en syk bestemor i Spania. Men at du skal på ferie istedet! Og da må du pent følge reglene om innreiseregistrering, negativ test som er mindre enn 24 timer gammel og gjennomføre karantenehotell. Mangel på registrering og negativ test gir hver 20000 kroner(eller 15 dager i fengsel) i bot. Skal du også snike deg unna test på flyplassen så kommer nye 20000 kroner (eller 15 dager i fengsel). Sniker du deg unna karantenen så blir det en ny bot på 20000 kroner. Da er vi oppe i 80000 kroner i bot eller 60 dager ubetinget fengsel da, eller skal du også prøve å snike deg unna fengsel? Da blir 6 måneder i tillegg takk. Da ryker nok muligheten til å få pass og/eller nasjonalt ID-kort. Og du kan glemme shoppingtur til London eller New York for resten av livet, selv om du skulle få pass. Men hvis det er reelt at bestemoren din er syk, så får du legerklæring på engelsk, ev kopi av dødsattest. fullfører innreiseregistrering, tar en test i Spania mindre enn 24 timer før du reiser hjem, tar test på flyplassen - så slipper du bøter/fengsel og sitter 10 dager i karantene hjemme i ditt eget hjem. Mye billigere. Og dra på karantenehotell, hvis du har fyllt ut innreiseskjemaet og har en fersk test vil også være billigere enn masse bøter eller fengsel.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #18 Skrevet 27. mars 2021 Rocka69 skrev (Akkurat nå): Ikke fra mandag av. Da skal alle kontrolleres uansett. Prøver man da å snike seg unna, så blir bøtene fort mange og store. Her er reglene: https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#innreiseregler-til-norge https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/mer-informasjon-om-karantenehotell/id2784377/ Om du fortsetter å protestere og at det er ikke mulig å få legeerklæring i Spania, som du må lengre ut på landet, så begynner jeg å tvile på om du faktisk har en syk bestemor i Spania. Men at du skal på ferie istedet! Og da må du pent følge reglene om innreiseregistrering, negativ test som er mindre enn 24 timer gammel og gjennomføre karantenehotell. Mangel på registrering og negativ test gir hver 20000 kroner(eller 15 dager i fengsel) i bot. Skal du også snike deg unna test på flyplassen så kommer nye 20000 kroner (eller 15 dager i fengsel). Sniker du deg unna karantenen så blir det en ny bot på 20000 kroner. Da er vi oppe i 80000 kroner i bot eller 60 dager ubetinget fengsel da, eller skal du også prøve å snike deg unna fengsel? Da blir 6 måneder i tillegg takk. Da ryker nok muligheten til å få pass og/eller nasjonalt ID-kort. Og du kan glemme shoppingtur til London eller New York for resten av livet, selv om du skulle få pass. Men hvis det er reelt at bestemoren din er syk, så får du legerklæring på engelsk, ev kopi av dødsattest. fullfører innreiseregistrering, tar en test i Spania mindre enn 24 timer før du reiser hjem, tar test på flyplassen - så slipper du bøter/fengsel og sitter 10 dager i karantene hjemme i ditt eget hjem. Mye billigere. Og dra på karantenehotell, hvis du har fyllt ut innreiseskjemaet og har en fersk test vil også være billigere enn masse bøter eller fengsel. Har de plass til 40 tusen mennesker på karantenehotell? Anonymkode: 30a9c...a45 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #19 Skrevet 27. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 12.56): Tror du at du hadde sluppet inn på sykehuset der da? Rett fra utlandet inn på sykehuset.. tvilsomt. Anonymkode: d42d5...188 Det går fint. Kjenner flere som er i Spania nå. Det er lite smittetrykk, og ganske åpent, med unntak av portforbud om natten. I tillegg har de enorm respekt for familien, og sykdom, så sykehusene har aldri operert slik de har gjort i Norge under pandemien. Gjerne seks stk på fødestua om gangen, det er tradisjon. Anonymkode: 752ca...3ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2021 #20 Skrevet 27. mars 2021 Du får vel kanskje med dødsattest? (Beklager.) Anonymkode: 39932...83e
Anbefalte innlegg