Gå til innhold

Er det lov å forlenge karantenetiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å forlenge karantenetiden? Barnet vårt går i barnehage hvor en ansatt fikk korona. Deretter skulle barna i ti dagers karantene og teste seg to ganger. Vårt barn fikk negativ på første test, og andre test skulle utføres i dag. Nå har altså ett barn fått påvist korona, og nå har karantenen for hele gruppen blitt utsatt til femten dager! Er dette lov? Test nr to som skulle utføres i dag er utsatt. Finner ingen informasjon på nett om dette er lov. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det sånn det må være. Den ansatte var sikkert hjemme litt mens den ble testet/ventet på svar. Det syke barnet kan ha smittet ditt barn siste dagen i barnehagen. Og da må man vente noen dager til for å være sikker på at de andre som eventuelt har blitt syke kan oppdages med testingen. Alternativet er jo at noen fortsatt er syke når de kommer tilbake i barnehagen. Og da fortsetter det bare med nye smitteutbrudd...

• Liker 3
Skrevet

Her var det mye egoisme og selvfokus i ett enkelt innlegg.

Skrevet (endret)

Så lenge dagen med siste kontakt med den smittede ansatte og det smittede barnet er det samme, så ser jeg ikke hvorfor nye positive tester skal endre noe for ditt barn. Men det er jo ikke bhg ledelse som bestemmer. De blir veiledet av kommunen.

Endret av Ny Bruker
  • Liker 2
Skrevet

Er barnet ditt fortsatt i karantene? Eller er barnet ditt ferdig med karantene, men kan ikke gå i barnehagen fordi barnehagen/barnehagegruppa er lukket pga. karantene?
Ganske stor forskjell mellom de to.

Hvis barnet ditt er ute av karantene kan det jo bevege seg fritt omkring selv om det ikke har barnehagemulighet på noen dager.

Skrevet

Selvfølgelig er det det.

Dere var først i karantene pga en smittet ansatt, den ansatte smittet et barn og de har da ikke samme sykdomsforløp. Så selvfølgelig må dere da justere karantenen etter siste kontakt med en smittet.

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig er det lov

Skrevet
Nuith skrev (10 minutter siden):

Er barnet ditt fortsatt i karantene? Eller er barnet ditt ferdig med karantene, men kan ikke gå i barnehagen fordi barnehagen/barnehagegruppa er lukket pga. karantene?
Ganske stor forskjell mellom de to.

Hvis barnet ditt er ute av karantene kan det jo bevege seg fritt omkring selv om det ikke har barnehagemulighet på noen dager.

Barnet er fortsatt i karantene. Bhglæreren tok test torsdag 18/3 og fikk positivt svar tirsdag 23/3. Ungene i hennes kohort måtte da hentes samme dag. 

Skrevet
On 3/26/2021 at 1:16 PM, *nordby* said:

Barnet er fortsatt i karantene. Bhglæreren tok test torsdag 18/3 og fikk positivt svar tirsdag 23/3. Ungene i hennes kohort måtte da hentes samme dag. 

Da må karanten være iallfall 10 dager fra 23. Mars. For der var vel siste dagen det syke barnet var i bhg antar jeg.

• Liker 1
Skrevet

Karantenen er vel 10 dager fra siste kontakt med en smittet. Så dersom første kontakt med en smittet var 18. mars, så var andre kontakt 23. mars, så blir selvfølgelig karantenen forskjøvet tilsvarende. 

• Liker 1
Skrevet
*nordby* skrev (På 26.3.2021 den 13.16):

Det som teller er 10 dager etter siste kontakt med smittet. Hvis barnet ditt var i kontakt med det smittede barnet i noen dager etter kontakten med den ansatte så stemmer det at karantenetiden blir utvidet til å gjelde ti dager etter kontakt med den siste av dem. 

• Liker 1
Skrevet
FrkHumle skrev (3 minutter siden):

Det som teller er 10 dager etter siste kontakt med smittet. Hvis barnet ditt var i kontakt med det smittede barnet i noen dager etter kontakten med den ansatte så stemmer det at karantenetiden blir utvidet til å gjelde ti dager etter kontakt med den siste av dem. 

Takk for oppklarende svar 😊

Skrevet
*nordby* skrev (1 time siden):

Takk for oppklarende svar 😊

Og jeg synes det er flott at man faktisk setter spørsmålstegn ved ting, det er viktig at forskrifter og regelverk blir praktisert korrekt, og at det er lovlig :) Veldig dumt at de ikke informerte bedre når de gav beskjed om utvidet karantenetid, ubehagelig når man ikke vet sammenhengen. 

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, FrkHumle said:

Og jeg synes det er flott at man faktisk setter spørsmålstegn ved ting, det er viktig at forskrifter og regelverk blir praktisert korrekt, og at det er lovlig :) Veldig dumt at de ikke informerte bedre når de gav beskjed om utvidet karantenetid, ubehagelig når man ikke vet sammenhengen. 

Men det virker jo som de har informert siden ts vet at det er smittet et barn og derfor lenger karantenetid. Noe særlig mer info enn det kan man ikke forvente. Men mulig den som informerte var lei av detaljert info og sa en rask versjon. ( eller møtt mange nok av min type først som bare syns det er unødig med mer informasjon enn nødvendig 🤷‍♀️)

Skrevet

Ring smittevern i kommunen og spør spesifikt, det er mitt råd. 

Vi hadde en situasjon her der vårt skolebarn hadde vært magesykt, og derfor ikke engang hatt den vikarlæreren som tok med seg corona inn i klassen. Vikaren kom inn i klassen dagen etter at mitt barn hadde sin siste skoledag, og hele klassen ble satt i karantene før mitt barn rakk å komme tilbake. Likevel fikk vi beskjed om at grunnet nærkontakt med denne vikaren måtte mitt barn også i karantene. Altså, hæ?

For første gang under pandemien satte jeg meg på bakbeina.
Jeg nektet, slo meg faktisk skikkelig vrang, og sa at det hang ikke på greip at ungen skulle holdes unna alt og alle utenfor familien i ti dager for en nærkontakt ungen ikke hadde hatt. Hvilket kommuneoverlegen sa seg helt enig i! Rektor, derimot... hun skjønte seg ikke på at man faktisk må ha vært TIL STEDE for å kunne regnes som nærkontakt. 

• Opprett ny...