Okiidokii Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Hei! Jeg har søkt om permisjon fra jobb og om foreldrepenger og begge deler er innvilget med opprinnelig termindato. Jeg har nå fått innvilget keisersnitt ni dager tidligere enn termin, hva gjør jeg nå? Må dette rapporteres inn noe sted og må jeg sende inn nye søknader? Takk for hjelpen!!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Tipper du skal oppdatere NAV. Ville ihvertfall ringt og spurt de. Anonymkode: 1c6f1...f54
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Det verste som skjer er at du mister ni dager av den tre uker lange permisjonen før ungen blir født, men det skjer jo uansett om ungen kommer før termin. Jeg mener dog å ha hørt at man kan legge inn planlagt keisersnitt i søknaden. Har du sjekket om det går an å redigere søknaden? Det du har fått innvilget er jo uansett midlertidig,siden datoene alltid endres når barnet blir født før termin. Anonymkode: f8a75...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Hvis du føder før termin mister du av de tre ukene som er forbehold før termin. De ukene er altså ikke ment før fødsel, men før termin. Anonymkode: 0b77b...5ec 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Du må si ifra til Nav Anonymkode: 429ce...374
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Du kan søke om å gå ut i permisjon når du vil. Det kan alle i grunn gjøre, men om man er hjemme lenge før baby kommer så får man mindre tid etter at baby er kommet. Men for deg som vet at baby kommer før, så er det jo ikke et problem. Jeg søkte permisjon ut fra keisersnittdatoen, gikk ut i permisjon 3 uker før. De ukene mister man jo bare hvis ikke. Anonymkode: a56c1...7c3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du føder før termin mister du av de tre ukene som er forbehold før termin. De ukene er altså ikke ment før fødsel, men før termin. Anonymkode: 0b77b...5ec Ikke hvis man har fått dato for keisersnitt eller igangsettelse før termin, og kan vedlegge bekreftelse fra sykehuset. Da regnes dette som ‘ny’ termindato. TS, du må oppdatere søknaden din med den nye datoen og legge ved skriftlig bekreftelse fra avdelingen. Anonymkode: dd185...473 4
Boomkat Skrevet 28. mars 2021 #8 Skrevet 28. mars 2021 Hei. Jeg har også fått innvilget keisersnitt etter min søknad hos nav og jobben ble godkjent. Det er ikke noe krise og du trenger ikke å gjøre noen ting! Jeg spurte nav om dette fordi jeg har ikke fått dato ennå, og lurte på om jeg skulle forandre dette på søknaden når jeg fikk vite datoen fra sykehuset. Men nei. De får beskjed når babyen har kommet til verden, så justerer de det automatisk. Du går kun glipp av de 9 dagene i de 3 ukene før termin. I mitt tilfelle så mister jeg 2 uker hvertfall. Det er kun når du vet din dato for keisersnittet, når du søker om foreldrepenger, at du legger inn det i stedet for termindato. Du kan bare slappe av
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #9 Skrevet 29. mars 2021 Boomkat skrev (7 timer siden): Hei. Jeg har også fått innvilget keisersnitt etter min søknad hos nav og jobben ble godkjent. Det er ikke noe krise og du trenger ikke å gjøre noen ting! Jeg spurte nav om dette fordi jeg har ikke fått dato ennå, og lurte på om jeg skulle forandre dette på søknaden når jeg fikk vite datoen fra sykehuset. Men nei. De får beskjed når babyen har kommet til verden, så justerer de det automatisk. Du går kun glipp av de 9 dagene i de 3 ukene før termin. I mitt tilfelle så mister jeg 2 uker hvertfall. Det er kun når du vet din dato for keisersnittet, når du søker om foreldrepenger, at du legger inn det i stedet for termindato. Du kan bare slappe av Hvorfor slappe av og miste to uker, når man kan endre det slik at man får 3 uker før keisersnittet? Litt i overkant laid back holdning. Anonymkode: 50f61...379 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2021 #10 Skrevet 29. mars 2021 On 3/26/2021 at 8:17 PM, AnonymBruker said: Ikke hvis man har fått dato for keisersnitt eller igangsettelse før termin, og kan vedlegge bekreftelse fra sykehuset. Da regnes dette som ‘ny’ termindato. TS, du må oppdatere søknaden din med den nye datoen og legge ved skriftlig bekreftelse fra avdelingen. Anonymkode: dd185...473 Nei, det er ikke ny termindato, men man kan søke om å fremskynde permisjon. Det kan vi alle, man kan starte 12 uker før termin. Anonymkode: 98b27...a47 1
Gjest Albbas Skrevet 29. mars 2021 #11 Skrevet 29. mars 2021 Nav bruker keisersnittdato som termindato slik at man får full uttelling for de 3 ukene før. Noen som vet logikken i dette? De tre ukene er jo der for å avlaste mor de tunge tre ukene før termin, så man slipper sykemeldinger. Keisersnittdato endrer jo ikke på når termin faktisk er. Veldig rar praksis, men sånn er det. Gjelder planlagt igangsettelse også. Bare å kontakte NAV og gi beskjed.
Boomkat Skrevet 29. mars 2021 #12 Skrevet 29. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor slappe av og miste to uker, når man kan endre det slik at man får 3 uker før keisersnittet? Litt i overkant laid back holdning. Anonymkode: 50f61...379 Tuller du? Noen av oss klarer å jobbe i de to ukene. Pengene blir jo akkurat det samme. Foreldrepenger og lønn er det samme. Så jeg er for laid back fordi jeg velger å jobbe? Dessuten gjør jeg det vanskelig for min jobb om jeg plutselig skal ha flere uker fri før tiden jeg har søkt om. Nei vettu hva. Jeg klarer å jobbe, mens du vil ha mest mulig fri til å sitte på stumpen. Hvert sitt valg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå