Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor finnes det da fortsatt regnskapsførere? Er vi ikke kommet lenger i den teknologiske utviklingen?

Anonymkode: 77d6e...498

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regnskap er i hvert fall lett å outsource til lavkostland. Jeg jobber i et stort konsern hvor det meste nå er satt bort til et Øst-Europeisk land.

Anonymkode: 3d055...93c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer. Det er beregnet at i 2040 står 45000 økonomer uten jobb.

Anonymkode: 8d72a...a93

AnonymBruker
Skrevet

shit in, shit out. Det er ingen som klarer å føre sin egen timeliste riktig engang, det må være noen som klarer å plukke opp alt det rare som gjøres av alle som ikke jobber med regnskap.

Anonymkode: 7d560...649

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kommer. Det er beregnet at i 2040 står 45000 økonomer uten jobb.

Tja, det er litt som i finans avhengig av riktig data og format på input. Dvs alle må være med på det. I bank/finans har vi mye automatisert men mennesker må inn å fikse avvik hele tiden eller når det merkes at input data er totalt feil. Så alle jobber blir ikke bare borte. Tar super lang tid dette. Det er fortsatt utrolig nok mange som sender bilde format/fax og div ting det ikke går an å kjøre inn i et system. Selv når det er kjørt inn ser man mye feil. Tror ikke alt forsvinner i 2040 😂

Anonymkode: 47035...11d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er regnskapsfører. Jeg er blitt fortalt at vi kommer til å bli overflødige helt siden jeg begynte for 15 år siden. Det har ikke skjedd. Tvert i mot har det aldri vært lettere å få jobb.

Det som har skjedd er at enkle puncheoppgaver har falt bort, men krav til rapportering har bare økt. F. eks. a-melding.

Anonymkode: 91cd3...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskeligere å automatisere bort regnskap enn mange tror. Folk flest blander regnskap med bokføring. Teknologien vil selvsagt gjøre at regnskapsfører vil jobbe annerledes enn før, slik det er for alle yrkesgrupper. Men regnskap i sin kjerne vil bestå, og dermed også behovet for regnskapsførere. 

Regnskap er finansiell informasjon. Vi trenger fortsatt leger selv om alle sykdommer kan googles. Kirurgen vil være skeptisk til en pasient som kommer inn og krever en operasjon etter å ha diagnostisert seg selv. 

En bank eller investorer vil være skeptisk til selvrapportert finansiell informasjon fra lekfolk. 

Kunstig intelligens vil selvsagt over tid også kunne tolke finansiell informasjon. Akkurat som kunstig intelligens i fremtiden vil kunne sette medisinske diagnoser. Men det betyr bare at regnskapsførere og leger kan fokusere på andre deler av sin kjernevirksomhet, ikke at de er overflødige.

Anonymkode: 9e0ac...702

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette har blitt sagt i over 20 år nå og fortsatt er det enkelt å få jobb, og det er travlere enn noensinne! Mannen min jobber med økonomi og de gjør ikke annet enn å ansette folk om dagen, og ikke er det så mange søkere å velge mellom heller !😱

Anonymkode: 37ac0...537

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regnskap er et felt som alltid må ha en menneskelig faktor i seg. Det er altfor mye momenter, regler, tidsfrister, praktiseringer osv til at det vil bli 100% automatisert. Det er ingenting som tilsier at dette vil skje innenfor de neste 10-15-20 årene. 

Anonymkode: fe88d...ab8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regnskap er et felt som alltid må ha en menneskelig faktor i seg. Det er altfor mye momenter, regler, tidsfrister, praktiseringer osv til at det vil bli 100% automatisert. Det er ingenting som tilsier at dette vil skje innenfor de neste 10-15-20 årene. 

Anonymkode: fe88d...ab8

enig! jeg er totalt avhengig av min regnskapsfører😊

Anonymkode: 82b16...53c

AnonymBruker
Skrevet

Automatiseringen er på plass. Inngående- og utgående faktura går av seg selv. Det samme gjør valutaposter, inn- utbetalinger, og mye annet. 

Men for det første er regnskapsføring mer avansert enn noen gang. Det stilles store krav til verdsettelsesvurderinger, periodiseringer, og annet som aldri kan bli automatisert fullt ut. Det er også stor grad av internasjonalt samarbeid, og eierstrukturer, som setter store krav til rapportering. 

For ikke å snakke om at offentlige myndigheter har tatt helt av når det gjelder rapportering. 

Anonymkode: eabac...1eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne se hvordan en vanlig menneske uten utdanning eller kunnskap i regnskap kan avstemme og dokumentere en helle balansen i slutten av året for å levere årsregnskap. 

Anonymkode: b0c7a...c51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette har blitt sagt i over 20 år nå og fortsatt er det enkelt å få jobb, og det er travlere enn noensinne! Mannen min jobber med økonomi og de gjør ikke annet enn å ansette folk om dagen, og ikke er det så mange søkere å velge mellom heller !😱

Anonymkode: 37ac0...537

Så har heller ikke utviklingen gått i det vanvittige tempoet vi ser nå til dags heller. Visste du at SIRI til Apple kan kjøre et fullt regnskap, bare basert på tale?

AnonymBruker
Skrevet

Funker kanskje i selskap med veldig enkle forhold, men tviler at det kommer til å funke veldig bra i f.eks et selskap med omsetning både innenfor og utenfor merverdiavgiftsloven med både fullt, delvis og null fradrag for inngående merverdiavgift. Og kanskje forskjellige fordelingsnøkler på forskjellige kostnader.

Det må nok til noen som kontrollerer outputen for det rapporteres til skatteetaten.

Anonymkode: 31583...aaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...