AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Hvis jeg velger en it-utdanning. Er jeg da sikret å kunne jobbe med norsk lønn fra hvor som helst i verden resten av livet? Anonymkode: b1e0c...062
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Hva spør du om? Mange IT-jobber i Norge er bundet til en arbeidsplass, fordi det er akkurat nå en ledende prosjektledelse-teori innen IT-utvikling, at utvikling må skje i tett kontakt og samarbeid mellom utvikler og kunden. Samtidig, ja, det finnes også stillinger og arbeidsgivere som er villige å la deg jobbe remote enten deler av arbeidstid eller hele tiden. Norsk IT lønn er ikke spesielt høy for IT-lønn på verdensbasis. Man får mye høyre lønn for IT jobber i USA. Dette er også en grunn til at IT er så lønnsomt i Norge, vi har konkurransedyktige lønn. Men nå er det jo forskjell på hvor ifra du vil jobbe. Du kan godt sitte på hytta i Norge, på en større hyttefelt som har fiber, og jobbe som vanlig, uten store problemer. Men det blir noe annet hvis du skal sitte på Bali, med dårlig internett og helt annen arbeidstid, pga tidsforskjell. Vanlig arbeidsdag 8-16 blir kl 15 til kl 23 på Bali, hvis jeg regnet riktig på det. Du kan finne frilansjobber, derimot. Altså ikke jobbe fast hos en norsk arbeidsgiver, men ta på deg oppdrag fra forskjellige kunder. Det blir en varierende inntekt, men i gode tider tjener dyktige utviklere mer slikt, enn i "vanlig" jobb. Så svaret er for så vidt ja, det er enklere med remote jobb innen IT. Men jeg ville ikke brukt ordet "sikret". Anonymkode: 09302...70c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange IT-jobber i Norge er bundet til en arbeidsplass, fordi det er akkurat nå en ledende prosjektledelse-teori innen IT-utvikling, at utvikling må skje i tett kontakt og samarbeid mellom utvikler og kunden. Samtidig, ja, det finnes også stillinger og arbeidsgivere som er villige å la deg jobbe remote enten deler av arbeidstid eller hele tiden. Kan du utdype dette litt? Vil tett kontakt mellom utvikler og kunden bety fysisk kontakt, eller digital kontakt? Og hva slag stillinger er typisk lett for arbeidsgivere å godta remote arbeidsplass hele tiden? Og hva slags stillinger innen IT er vanskelig å gjøre remote? Ja jeg tenker på fast jobb som jeg kan ha selv om jeg bor på "Bali" ja. Anonymkode: b1e0c...062
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Garantier for resten av livet, hvor som helst i verden, vil jeg råde deg til å slutte å lete etter, da det er helt umulig å gi. Ikke gjør det unødvendig vanskelig for deg selv ved å bruke slike kriterier når du forsøker å bestemme deg for hva du skal studere. Fullstendig remote IT-jobber kryr det ikke av akkurat nå, men det kommer an på bedriftskulturen, eller hva kunden vil ha. Alle forskjellige spesialiseringer kan forsåvidt gjøres remote. Kanskje blir det mer og mer av det i fremtiden, det er ikke usannsynlig. Vil råde deg til å lese stillingsannonser. Hvis du vil være programmerer og bo på Bali, hva hindrer firmaet som ansetter deg i å finne en person på Bali, eller et annet sted i verden, til å gjøre jobben din mye billigere? Da vil det kanskje henge mer på greip å sikte deg inn mot et firma som har en avdeling på Bali. Hvis det var "så enkelt" å jobbe remote og få norsk lønn hvor som helst i verden ville det være mer vanlig. Anonymkode: e4162...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå