Gå til innhold

Ren idioti

Fremhevede innlegg

Gjest Litt klepto
Skrevet

Hei,

Jeg har et super teit problem. Da jeg begynte i min første jobb for ca 8 år siden, tjente jeg ca 220.000. Jeg hadde veldig mange frynsegoder som firmabil etc, likevel var det alltid å ytnytte ting max - stjal t.o.m kontorutstyr (post-it, altså! og penner, tape, stiftemaskiner etc.) Andre ganger var det enda teitere ting som poser med "varm sjokolade" (sånn der rett-i-koppen greier)

Jeg tror at det var litt fordi jeg ikke synes jeg tjente nok og at jeg jobbet på døgndrift som gjorde det. Bestilte t.o.m en pizza på overtid som jeg tok med hjem! Slå den!

Problemet er at jeg idag tjener nok (føler meg betalt for jobben jeg gjør - har god råd og ligger på base rundt 800.000. Men dette (hva skal vi kalle det? tyveri..?) problemet mitt er der ennå - alt mulig tull jeg barre føler jeg kan forsyne meg av til hjemme-admin etc: permer, penner, sender private brev etc - sånne ting som ikke kan merkes..

Noen andre som sliter med samme dumme problem?? :overrasket:

Hilsen pike i 30-årene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer vel egentlig bare paa om det er helt normalt aa ta litt ekstra fordeler - naske litt kan du si - fra jobben.. Kanskje jeg ikke burde foele noe paa det, og egentlg bare anta at alle andre gjoer det ogsaa: private kopier, telefon-samtaler, skrive litt ekstra paa "reise-regninger" etc etc.. Ser ikke ut til at emnet er saa viktig - men takknemlig for alle innspill! Hilsen trådstarter

Skrevet (endret)

Mja, jeg tror det er ganske vanlig, men personlig synes jeg ikke det er riktig. Klart man kan ta en kort privat telefon samtale, og om man far med seg en av kontorets penner sa er vel heller ikke det noen krise, men a bevisst stjele med seg rekvisita fordi man synes man "fortjener" det, nei det blir en uaerlig tankegang.

Endret av *CHOUCHOU*
Skrevet

Å ta en eller annen privat kopi og å skrive noe ekstra på regninger er etter mitt hode to helt forskjellige ting!

Jeg får dårlig samvittighet bare jeg finner ut at jeg ved en feiltagelse har tatt med meg en merkepenn hjem, så jeg ser ikke på noe slikt som normalt. Det er kanskje vanlig, men ikke normalt.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

En penn man har tatt med hjem ved en feil er ikke så galt, heller ikke at du kanskje tar et par korte private samtaler (så lenge det ikke er regler mot dette da, eller at det blir laaange samtaler).. Derimot å skrive ekstra på regninger DET syns jeg er helt feil!

Skrevet

Jeg får dårlig samvittighet bare jeg finner ut at jeg ved en feiltagelse har tatt med meg en merkepenn hjem, så jeg ser ikke på noe slikt som normalt. Det er kanskje vanlig, men ikke normalt.

Jeg også.. Får alltid dårlig samvittighet for den minste ting jeg. Tør liksom ikke å ta noe jeg.. :sjenert:

Skrevet

Å føre ekstra på regninger ville aldri falle meg inn, og permer eller post-it blokker tar jeg heller ikke med meg hjem. Men en penn havner i lomma eller veska rett som det er, ikke med vilje men rett og slett fordi jeg går med penner i hendene stadig vekk, og av og til stikker dem i lomma mens jeg snakker med noen, eller i veska fordi jeg skal på et kurs/møte, og når jeg tømmer lommer for å vasek bukser, eller tømmer veska opp ned på jakt etter noe, da er jeg ofte hjemme, og pennen har gjrne havnet hjemme da.

Jeg tar en kjapp privat telefon om det er noe (men det ha vi også lov til, så lenge det er kjappe og "nødvendige" telefoner, ikke skravling) og skriver ut ting på jobb om det er noe, selv om det er privat. Men det skjer ikke ofte. Skulle jeg trenge en kopi ville jeg sikkert gjort det også, uten at jeg noen gang har hatt behov for det hittil. Private brev sender jeg bare MED frimerke på, altså snylter jeg kke på portoen.

Det å kopiere, ta en telefon eller skrive ut noe, det tror jeg er helt vanlig og akseptert. At penner forsvinner både hit og dit, er vel også ganske vanlig. Men å ta emd seg ting som permer hjem, det krever jo faktsik planlegging det, går ingen perm i min veske i alle fall... Og å føre på ekstra på reiseregninger? Nei, det blir regelrett tyveri. Slikt er neppe like vanlig, og ikke akseptert.

Skrevet
Det å kopiere, ta en telefon eller skrive ut noe, det tror jeg er helt vanlig og akseptert. At penner forsvinner både hit og dit, er vel også ganske vanlig. Men å ta emd seg ting som permer hjem, det krever jo faktsik planlegging det, går ingen perm i min veske i alle fall... Og å føre på ekstra på reiseregninger? Nei, det blir regelrett tyveri. Slikt er neppe like vanlig, og ikke akseptert.

Veldig enig. Jeg bruker jobbens porto (sender kanskje 10 brev i året, så det er ikke akkurat store summer) og jeg har ingen sperre for å ringe (selv om jeg prøver å unngå å ringe utlandet) fra jobben - men det er også fordi jeg får dekket mobiltelefon, så det ville jo vært jobben som betalte for samtalen uansett.

Men jeg tar ikke med meg ting hjem...

Skrevet

På jobben min er det lov til å ta korte private samtaler og å ta utskrift og kopier (innenfor rimelighetens grenser). Penner er det vel ingen som bryr seg om, det hender jeg tar med meg en av “mine” penner på jobben også… Skrive ekstra på regninger er ikke lov, og stjele større ting er ikke greit. Da tenker jeg å stjele ting, om det ligger igjen en postit blokk i veska etter at jeg har hatt kurs så ser jeg ikke alvorlig på det…

Gjest Litt klepto
Skrevet

Takk for alle svar - jeg har visst et problem jeg må løse... Ser ikke ut til at det er så mange som tenker helt i mine baner.. kanskje det er bare for "convenience'n"s skyld - kanskje det er fordi jeg hadde holdningen om 'for lavt betalt' initielt..

Jeg anser meg jo som oppegående - så det er ikke bare gøy å se at jeg er litt alene med dette.

Men bare så det er sagt altså: den gangen jeg satte litt ekstra på reiseregning, var det fordi jeg hadde mistet kvitteringer som jeg ikke fikk igjen på på forrige.. Litt sånn: Javel, da kan de ha det så godt - her bruker jeg mine penger for å ta vare på kunder, skape business og så blir det slik...hm! (fornaermet, kanskje..?) Og permer med hjem: vi snakker om plastikk ringpermer, så jeg kan sortere admin hjemme... Jeg tenker som så: her jobber jeg ofte opptil 80-90 t uke, har ikke tid til å fly rundt i bokhandler (jobber utenfor sentrum) og det må jo vaere bedre for jobben at jeg har et 'ryddig hode', orden og kontroll på admin hjemme så jg kan konsentrere meg om det jeg skal... Og brev - snakker om ting rundt skatten (ligningskontor etc), noe til banken (max 5-10 ggr i året..)

Jeg tror det er vel så mye et praktisk bekvemt problem enn at det er strategisk utnytting.

Det er jo ikke som om jeg driver kommersielt salg av post-it blokker! :forvirret:

Men jeg skjønner at jeg bør ta dette mer alvorlig, ettersom 'alle andre' synes det er ganske lavmål...og blir jeg tatt, synes kanskje min arbeidsgiver også det.. (det er en stor arbeidsgiver, flere hundre ansatte - det er kanskje ingen unnskyldning..?) :roll:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det er selvsagt ikke rimelig å sette ekstra ting på reiseregningene sine, men jeg kan forstå at man putter på kvitteringer som ikke kom med på den forrige, men som man stadig har rett på å få dekket.

Når det gjelder kontorrekvisita som penner og blokker har jeg ingen skrupler overhode med å ta slike hjem - det er jo ikke som om jeg stjeler kilovis, men kanskje en penn og en blokk i halvåret. Dette synes jeg er fullstendig rett og rimelig, særlig når man tar i betraktning at det ofte hender at jeg jobber hjemmefra og da trenger jeg å bruke blokker og penner der.

Skrevet

Er vel stort sett på samme linjen som de fleste her.

I tillegg til en ting dere ikke har nevnt, surfe på nett. Ja, det hender jeg surfer på KG når jeg er på jobb. Det koster penger, den tiden jeg bruker til det. Og selv omd et noen dager kun er i de andres røykepauser, som jeg da bruker på nettet isteden for, andre ganger betydelig mer, når jeg er trøtt og sliten og lei. På slike dager kan det fort bli en time til sammen. Jeg burde isteden ha gått hjem og tatt igjen timene en annen dag - jeg er såpass betalt at det er som tyveri å regne. Selv om "alle gjør det" og ingen ville sagt noe.

Skrevet

Det med å surfe på nett... ja, det gjør jeg også, og det er en form for tyveri av tid. De dagne jeg er kjempedemotivert og ikke klarer å få gjort så mye likevel (vært en og annen sånn dag den siste måneden, pga personlige årsaker) så blir jeg ikke på jobb så lenge, og har jeg vært veldig inaktiv så skriver jeg opp kortere arbeidstid også, men ikke mye. Det er stort sett "røykepausene" ja, og de som røyker har andre pauser i tillegg, så egentlig... så er jeg like effetkvit som dem likevel.

Men de dagne jeg innser at jeg ikke får gjort mer, da går jeg heller hjem, da får arbeidet bare ligge til enste dag, det blir uansett ikke gjort...

Gjest Fniseline...
Skrevet

Synes det blir litt vel moraliserende her!

Har vært arbeidsgiver i mange år (dagl leder) og har en ledende stilling i et stort konsern nå.

Synes det er *stor* forskjell på systematisk tyveri: dvs. å utnytte jobben til å tjene penger på si, "altså alà videresalg" og tyveri av verdier.

Å sende et brev i ny og ne og dermed sitte på jobben i 3 timer ekstra (istedetfor å rekke postkontoret), få en ringperm en gang i året eller noe, penn eller post-it blokk, er ikke akkurat tyveri. -Ei heller å surfe i en pause, istedefor å ta en røyk eller sammen med kaffen eller noe. Hvis personen driver et nettsted på si, eller bare surfer hele dagen er det noe helt helt annet.

-Det som er viktig er å ikke gjøre slike ting fordekt, altså snike. Det jeg mener er å gjøre ting åpenlyst.

Hjelp, slapp av.... Ha bedre samvittighet! Dere gjør sikkert en fantastisk jobb alle sammen.

Hilsen Fniseline....

Skrevet

Jeg er enig med Fniseline. Forskjellen ligger i om man er åpen om det eller om man skjuler der. Jeg jobber i restaurant, så akkurat post-it og ringpermer går det ikke så mye i, men alle har da singelpakkede tannpirkere hjemme (restauranten bestiller 12 000 i slengen, om vi tar en ti-tolv stykker så gjør det jo ingenting, og sjefen vet det også) Derimot, da en av mine kolleger hadde nachspiel, og presterer å servere vin som ikke er å få kjøpt på vinmonopolet, men som vi har i vinkjelleren, ringte det en stooooor klokke hos hovmesteren, som var på nachspielet..... Men det er jo regelrett tyveri, da, ikke smånasking av forbruksvarer ingen teller likevel.

Skrevet

Fin måte å gjøre etterretning på... Regner med at det er du som har skrevet artikkelen i aftenposten i dag?

Hilsen en som ikke har troen på slike tilfeldigheter.. Du fikk jo litt hjelp til artikkelen din her - ja..

*ler*

Skrevet

Ja det er et nokså teit problem og litt idioti :ler:

Men du er neppe alene om det. Jeg leste en artikel for et par år siden om akkurat dette her. Det 'stjeles' for millioner av kr hvert år i form av penner, permer osv osv. Ingen mener jo å være 'kriminell' og 'stjele' da de tar med seg en boks penner, men det er klart det er en stor utgift for firmaet det gjelder.

Skrevet

Å ta med penner hjem, kan vel uansett ikke kalles å stjele. De fleste firma har jo penner som reklame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...