Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født, har det noe å si på at smertene blir mildere? Er så redd.. 

Anonymkode: 57dac...4cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vondt. Merker ikke så mye til smerter. Hat både tatt medisinsk og utskrapning. Medisinsk krever bare en del bind og er litt grisete en stund etterpå. Men ellers ingenting å være redd for. 

Anonymkode: c2c3f...4a8

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det helt grusomt. Kastet opp av smerter og husker de timene mens aborten pågikk veldig dårlig. Jeg har ikke født da, og var tenåring da aborten skjedde. 

Noen melder om "milde menssmerter" mens andre har store smerter i forbindelse med en abort, så det er dessverre umulig å si... Lykke til, håper det går fint med deg ❤️ 

Anonymkode: 977e1...dad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var jævlig å ta abort. Med fødsel så får man epidural, det gjør man ikke med abort. Syns å føde var mindre smertefullt enn abort. Når hodet skulle ut så var jo det selvfølgelig vondere men alikevell var det lettere fordi man visste man ville få ut baby tilslutt. Abort er som intense menssmerter. 

Men nå vet jeg om de som ikke kjenner noenting av abort men syns fødsel var forferdelig. 

Anonymkode: 6ca70...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det var jævlig å ta abort. Med fødsel så får man epidural, det gjør man ikke med abort. Syns å føde var mindre smertefullt enn abort. Når hodet skulle ut så var jo det selvfølgelig vondere men alikevell var det lettere fordi man visste man ville få ut baby tilslutt. Abort er som intense menssmerter. 

Men nå vet jeg om de som ikke kjenner noenting av abort men syns fødsel var forferdelig. 

Anonymkode: 6ca70...3e1

Jeg fikk ikke epidural da 🙈 Har tatt abort tidligere men da hadde jeg ikke født, husker at det var helt jævlig vondt, så får bare håpe at det ikke er like vondt nå.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvor langt  man er på vei?

Den første gangen gjorde det ikke så vondt, da gjorde jeg det i uke 6-7.

Så ble det senere og senere, uke 9 er vondt. 9+6 er vondt.

Anonymkode: 89eb2...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg var det helt grusomt. Kastet opp av smerter og husker de timene mens aborten pågikk veldig dårlig. Jeg har ikke født da, og var tenåring da aborten skjedde. 

Noen melder om "milde menssmerter" mens andre har store smerter i forbindelse med en abort, så det er dessverre umulig å si... Lykke til, håper det går fint med deg ❤️ 

Kan også legge til at jeg har opplevd en tidlig spontanabort, og den merket jeg kun som normale menstruasjonssmerter, men aner ikke om det kan sammenliknes med provosert abort.

Gjest Chroma
Skrevet

Det er for de fleste ikke smertefritt, men man kan ta smertestillende og kvalmestillende. 

For min del kan det ikke sammenlignes med fødsel, mer som riene i startfasen, eller evt sterke menssmerter. 
Smertene var langt unna de heftigste riene under fødsel og det gikk fint uten smertestillende. 

Det psykiske er en annen sak, noen går på en smell der, meg inkludert. Skulle ønske det ble snakket mer om, og at man fikk støtte i ettertid om man trengte det og ønsket det. 

Skrevet

Medisinsk var veldig smertefullt for meg, tross mye smertestillende. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk fint, andre gang var jeg 9 uler på vei..da var det litt smertefullt men var på sykehus å fikk da mer smertestillende.

Anonymkode: 832bc...ff8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok abort noen år før jeg fødte og synes abort var mye verre enn fødsel... Besvime av smerte og trodde helt ærlig jeg skulle dø av smerte. Kommer aldri til å gjennomføre abort igjen. 

Gruet meg ekstremt mye til fødsel, siden jeg trodde det kom til å være den samme smerten.. men det var ikke i nærheten av det samme. Fødte forresten helt uten noe form for smertestillende og det vil jeg gjerne gjøre igjen! 

Anonymkode: ee8fe...04a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt medisinsk abort to ganger, begge ca uke 8-9 og kan jo dele erfaringer :)

Første gang var det selvbestemt,jeg var ung og ble gravid etter å ha brukt prevensjon. Jeg gjennomførte på sykehuset og lå på flermannsrom med ei til. Jeg fikk pillen i skjeden og en Paracet og la meg til å sove. Våknet litt lette menssmerter og gikk på do, kom.ut masse blod og klumper. Det var ikke vondt. Jeg fikk beskjed om at det var lurt å bevege seg og gikk en tur rundt på sykehuset. Hun jeg lå på rom med sleit, hun hadde store smerter og lå og vred seg og gråt. Hun blødde gjennom alle klær og måtte bytte sengetøy. Det gikk fint med meg, det kom mer og mer ut etter å ha bevegd meg litt, og etterhvert roet det seg og jeg dro hjem. Jeg hadde ingen smerter eller plager etterpå. Men jeg blødde i ca 8 uker, og MYE. Fikk gnagsår i skrittet etter å bruke så mye bind. 

Andre gang var pga MA etter ønsket graviditet, og det var utrolig trist. Jeg trøstet meg med at det gikk jo fint sist,men denne gangen var det veldig vondt. Jeg gjennomførte hjemme med mannen min tilstede. Jeg hadde utrolig vondt fra ca en time etter å ha satt pillen, veldig sterke menssmerter. Tok max dose av hva som er innafor av reseptbelagt smertestillende men det var allikevel vondt. Begynte "endelig" å blø etter et par timer med smerter og da begynte smertene å avta. Blødde bare lett i en uke etterpå og ingen etterplaher eller smerter. 

Det var to litt ulike opplevelser fra meg. 

Anonymkode: 0583f...180

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok abort med tvillinger i uke 7..🥲 

fikk sterke smertestillende. Var intense mens smerter men ikke sånn at jeg følte det var så vondt at jeg mistet kontrollen. Hadde ikke følt meg ok hjemme alene med dette. Er glad jeg var på sykehuset. Smertemessig bekymret jeg meg litt men var ikke noe p bekymre seg over. Det jeg sitter mest igjen med er en smule anger, tristhet og ikke minst synet av små hvite fostre i bindet. Var helt jævlig. Å føde er 1000x verre. Lykke til💕

Anonymkode: 5bb39...b06

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok med. abort grunnet MA. Hadde tidligere født ett barn. Jeg syns ikke det var særlig vondt, men hadde da tatt medisiner jeg fikk fra sykehuset. Ikke i nærheten av fødselssmerter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok abort med tvillinger i uke 7..🥲 

fikk sterke smertestillende. Var intense mens smerter men ikke sånn at jeg følte det var så vondt at jeg mistet kontrollen. Hadde ikke følt meg ok hjemme alene med dette. Er glad jeg var på sykehuset. Smertemessig bekymret jeg meg litt men var ikke noe p bekymre seg over. Det jeg sitter mest igjen med er en smule anger, tristhet og ikke minst synet av små hvite fostre i bindet. Var helt jævlig. Å føde er 1000x verre. Lykke til💕

Anonymkode: 5bb39...b06

Så du så fostrene? Hvordan så de ut?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg så mitt. 

Anonymkode: 6324c...c21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt kom også helt ut. Om man googler "foster uke 9" var det ganske likt, bare at armene var stumper. Øynene svarte og runde, så litt ut som en reke.

Anonymkode: ef875...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mitt kom også helt ut. Om man googler "foster uke 9" var det ganske likt, bare at armene var stumper. Øynene svarte og runde, så litt ut som en reke.

Anonymkode: ef875...613

Mitt lå inni fostersekken sin, som var fylt med vann. Så absolutt ut som et lite menneske. 

Anonymkode: 6324c...c21

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Klem til deg❤️ Jeg har født og tok en abort tre år senere. Var ca 8 uker på vei, fikk smertestillende og det gjorde ikke vondt. Hadde gruet meg voldsomt på forhånd etter alt jeg leste på nett, men det gikk veldig bra! 

Anonymkode: 98087...27a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en spontanabort i uke 9. Den gjorde vondt. Hadde født før, så det gjorde ikke sånn at aborten ble mildere at jeg hadde en fødsel bak meg.

Har også hatt en missed abortion i uke 14 (babyen var 12 uker stor).Ble satt en pille, og rakk ikke mer. Da ordnet kroppen opp selv. Den gjorde ikke vondt i det hele tatt.

Den psykiske delen har vært vondest med begge. Og jeg så begge to. Men det er nok veldig individuelt om det er vondt, uansett om det er selvvalgt eller ikke.

Anonymkode: e843d...209

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...