AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Hadde en lillesøster som døde da hun var baby så er livredd for krybbedød. Hvilken baby seng er tryggest å bruke? Madrass? Dyne? Og burde denne festes? Og hvor bør sengen plasseres på rommet vårt? Setter stor pris på svar Anonymkode: a85b7...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hadde en lillesøster som døde da hun var baby så er livredd for krybbedød. Hvilken baby seng er tryggest å bruke? Madrass? Dyne? Og burde denne festes? Og hvor bør sengen plasseres på rommet vårt? Setter stor pris på svar Anonymkode: a85b7...eaa Skjønner godt du er bekymret for krybbedød da, så trist at søsteren din døde! Jeg var 10 år da jeg fikk en lillebror, og hadde akkurat hørt/lært om krybbedød, så jeg var livredd for han husker jeg, sjekka på han hele tiden! Sjekk gjerne landsforeningen for uventet barnedød (LUB) sine sider, der står det hvordan sovemiljø babyer bør ha😊 Madrassen bør være fast, ikke arvet (arvet fra eldre søsken skal gå bra, da det er samme «bakterieflora») Om du er redd for å få dynen over hodet fins det egne soveposer som er ment for senga. Det bør være luftig på soverommet, men ville ikke hatt senga til baby rett under vinduet med tanke på trekk 😊 Anonymkode: 9c461...778 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Les her 🙂 https://www.lub.no/sites/lub/files/Hefter/Trygt sovemiljø_2020-nett.pdf Bruk gjerne nattpose hvis du er bekymret for dynen. Jeg mener å huske at det er frarådet å feste dynen fordi de kan få kommet seg under den og da får de den ikke av igjen når den sitter fast. Så det er faktisk farligere å feste den enn å la den være løs. Anonymkode: c9c0b...dfb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 Skjønner deg godt, det er den store skrekken! Vi har en sprinkelseng fra Ikea. Sprinklene har trygg avstand og sengebunnen er av en slags netting, så det er god luftgjennomstrømming. Vi bruker en ny fast madrass. Vi hadde ingen ting i senga utenom babyen og enten en lett dyne eller en lett nattpose. Baby bruker smokk. Sengen sto ved siden av vår senga da baby var liten, etterhvert i eget rom med babycall. Jeg er på jakt etter en liten babyseng nå som vi venter nr to fordi en stor sprinkelseng tar litt plass, men ikke funnet en som virker trygg da, så om noen har tips her følger jeg med Anonymkode: 69fa7...db0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Ny, fast madrass Ikke plast- eller gummibelagt laken (tisselaken), puster ikke hvis de får nesen nedi. Vi kjøpte madrassbeskytter i 100% bomull med bommullsfyll. Ikke sengekant, pute, kosedyr, kosefiller, eller leker av noe slag i sengen. Ikke masse tepper. En liten, lett babydyne, dun er lettere enn syntetisk. Ikke store, tunge, løse tepper. Hvis varmt, et lett teppe som ikke er for stort med masse ekstra tøy som flyter rundt i senga. Ikke lue inne, blir for varmt. Ullpysj er også veldig varmt, overoppheting er verre enn litt kjølig. Sprinkler helst ikke mer enn 2 cm avstand, men det har ikke sovemiljø å gjøre, bare at de har en tendens til å stikke armer og ben mellom og sette seg fast. Noen bruker sengekant for å unngå det, men sengekanter er farlige, så bedre å ha seng med kort avstand mellom sprinklene. Sengen plasseres der det er god sirkulasjon av luft uten direkte trekk, gjerne nær deg så hører baby. Ikke bruk sengehimmel, det gir dårligere sirkulasjon av luft. Anonymkode: c9c0b...dfb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 Ok, tusen takk for svar Noen merker/ typer senger med madrass og sovepose som dere anbefaler? Anonymkode: a85b7...eaa
Gåsemor Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ny, fast madrass Ikke plast- eller gummibelagt laken (tisselaken), puster ikke hvis de får nesen nedi. Vi kjøpte madrassbeskytter i 100% bomull med bommullsfyll. Ikke sengekant, pute, kosedyr, kosefiller, eller leker av noe slag i sengen. Ikke masse tepper. En liten, lett babydyne, dun er lettere enn syntetisk. Ikke store, tunge, løse tepper. Hvis varmt, et lett teppe som ikke er for stort med masse ekstra tøy som flyter rundt i senga. Ikke lue inne, blir for varmt. Ullpysj er også veldig varmt, overoppheting er verre enn litt kjølig. Sprinkler helst ikke mer enn 2 cm avstand, men det har ikke sovemiljø å gjøre, bare at de har en tendens til å stikke armer og ben mellom og sette seg fast. Noen bruker sengekant for å unngå det, men sengekanter er farlige, så bedre å ha seng med kort avstand mellom sprinklene. Sengen plasseres der det er god sirkulasjon av luft uten direkte trekk, gjerne nær deg så hører baby. Ikke bruk sengehimmel, det gir dårligere sirkulasjon av luft. Anonymkode: c9c0b...dfb Hvor fikk du tak i madrass beskytter uten plast/gummi?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Vi kjøpte en madrass fra Ikea som kan spyles. https://www.ikea.com/no/no/p/himlavalv-3d-madrass-til-sprinkelseng-90321006/ Anonymkode: c64db...8d0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ok, tusen takk for svar Noen merker/ typer senger med madrass og sovepose som dere anbefaler? Anonymkode: a85b7...eaa AeroSleep lager madrasser som det skal være mulig å puste selv om man får ansiktet inn i madrassen. Vi hadde en slik til baby, en sprinkelseng madrass Men helt ærlig vet jeg ikke om det er riktig bevist at de fungerer, og at de er egentlig verdt pengene. Jeg tok den engang fra hverandre for å vaske trekket og lufte innhold, og var ikke veldig imponert over hva jeg fant inne. Det er bare en tynn skumgummi madrass, + et lag med vatt + et lag av en slags netting, av plast. Og min erfaring at den ikke kunne brukes hele sprinkelseng periode, da den ble litt for tynn og for myk for et større barn, og vi kjøpte en ikea-madrass som virker fastere og stødigere. Til neste baby brukte jeg ikke aerosleep i det hele tatt. Så vet ikke om jeg vil i det hele tatt anbefale de, men bare sånn du vet at de finnes på markedet. Anonymkode: 94cb9...8cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå