AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Han har solgt sitt hus for å flytte inn her til vi finner noe nytt. Han sitter med EK på ca.1,5 mill iom at boligmarkede er superhett akkurat nå så fikk han veldig bra for sin bolig. Jeg bor i sameie, så kommunale avgifter, tv/internett, renovasjon og noe strøm er inkludert i husleie. Husleie+ lån/renter er ca 12.000 i mnd. I tillegg er det ca 500-1000 (nå i vinter da strømprisen var så høy) i strøm, Netflix , avis og boligskatt på ca.3000,- i året. Har en tenåring boende 50%. Han betaler mest mat, men han spiser veldig mye mer enn meg. Han tjener over 700.000 i året, jeg er dessverre på NAV nå og har rundt 360.000 i året. Mitt spørsmål er: Er 6000,- en grei sum i mnd? Det blir jo halvparten av husleie+ lån. Jeg betaler noe mat, Netflix, strøm og boligskatt. Hva mener dere? Anonymkode: 2c96a...fb6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har solgt sitt hus for å flytte inn her til vi finner noe nytt. Han sitter med EK på ca.1,5 mill iom at boligmarkede er superhett akkurat nå så fikk han veldig bra for sin bolig. Jeg bor i sameie, så kommunale avgifter, tv/internett, renovasjon og noe strøm er inkludert i husleie. Husleie+ lån/renter er ca 12.000 i mnd. I tillegg er det ca 500-1000 (nå i vinter da strømprisen var så høy) i strøm, Netflix , avis og boligskatt på ca.3000,- i året. Har en tenåring boende 50%. Han betaler mest mat, men han spiser veldig mye mer enn meg. Han tjener over 700.000 i året, jeg er dessverre på NAV nå og har rundt 360.000 i året. Mitt spørsmål er: Er 6000,- en grei sum i mnd? Det blir jo halvparten av husleie+ lån. Jeg betaler noe mat, Netflix, strøm og boligskatt. Hva mener dere? Anonymkode: 2c96a...fb6 Jeg ville ikke funnet meg i å betale husleie, men ville heller krevd å få kjøpe meg inn i leiligheten. Med det boligmarkedet vi har nå, taper han masse penger på dette. Anonymkode: a0243...1eb 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 Det er umulig å svare på siden du har tatt husleie + lån i en sum. Han bør betale halve husleien og andre faste utgifter dere har. Lånet må du stå for selv. Anonymkode: 24ec1...656 16
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville ikke funnet meg i å betale husleie, men ville heller krevd å få kjøpe meg inn i leiligheten. Med det boligmarkedet vi har nå, taper han masse penger på dette. Anonymkode: a0243...1eb Vi har ikke planer om å bo her lenge, maks seks mnd. Han fikk godt over prisantydning for sitt hus pga boligmarkede nå. Ikke sikkert det er like brennhet da jeg skal selge. Anonymkode: 2c96a...fb6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er umulig å svare på siden du har tatt husleie + lån i en sum. Han bør betale halve husleien og andre faste utgifter dere har. Lånet må du stå for selv. Anonymkode: 24ec1...656 Dette. Han skal ikke betale ditt lån. Anonymkode: 075cb...2c3 18
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har ikke planer om å bo her lenge, maks seks mnd. Han fikk godt over prisantydning for sitt hus pga boligmarkede nå. Ikke sikkert det er like brennhet da jeg skal selge. Anonymkode: 2c96a...fb6 Ja, det høres helt greit ut. Han spiser mer og tjener mer, en fornuftig sum. Regner med han også synes dette er ok. Si heller at det er for halvparten av de andre utgiftene i stedet for lånet ditt, da slipper du KG-politiet på nakken
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er umulig å svare på siden du har tatt husleie + lån i en sum. Han bør betale halve husleien og andre faste utgifter dere har. Lånet må du stå for selv. Anonymkode: 24ec1...656 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. Han skal ikke betale ditt lån. Anonymkode: 075cb...2c3 Hva TS setter pengene inn på er irrelevant hvis de blir enige om en husleie. Ja, noe kan selvsagt gå til lån, og det er helt greit. TS bestemmer selv hvor mye hun vil ta, og vil ikke mannen være med på det, så neivel, da får han la være å flytte inn. Anonymkode: 9b975...93b 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Dævendøtte skrev (Akkurat nå): Ja, det høres helt greit ut. Han spiser mer og tjener mer, en fornuftig sum. Regner med han også synes dette er ok. Si heller at det er for halvparten av de andre utgiftene i stedet for lånet ditt, da slipper du KG-politiet på nakken Enig her Anonymkode: ae3ad...652
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han har solgt sitt hus for å flytte inn her til vi finner noe nytt. Han sitter med EK på ca.1,5 mill iom at boligmarkede er superhett akkurat nå så fikk han veldig bra for sin bolig. Jeg bor i sameie, så kommunale avgifter, tv/internett, renovasjon og noe strøm er inkludert i husleie. Husleie+ lån/renter er ca 12.000 i mnd. I tillegg er det ca 500-1000 (nå i vinter da strømprisen var så høy) i strøm, Netflix , avis og boligskatt på ca.3000,- i året. Har en tenåring boende 50%. Han betaler mest mat, men han spiser veldig mye mer enn meg. Han tjener over 700.000 i året, jeg er dessverre på NAV nå og har rundt 360.000 i året. Mitt spørsmål er: Er 6000,- en grei sum i mnd? Det blir jo halvparten av husleie+ lån. Jeg betaler noe mat, Netflix, strøm og boligskatt. Hva mener dere? Anonymkode: 2c96a...fb6 Han skal betale halvparten av brukskostnader som TV, nett, strøm og mat. Så er det vanlig med et par tusen ekstra, men han skal ikke betale ditt huslån!! Også når man flytter sammen så blir det så feil å si at man tar husleie av partner! Anonymkode: dcd44...ce9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 Ta utgangspunkt i lån, trekk bort det k husleien som går til kommunale avgifter, pluss på strøm og tv/internett som du har gjort. Tenker at dersom sønnen din ikke spiser enormt mye og mannen din spiser mye mer, så kan du godt foreslå at han kan betale halvparten av de ovennevnte utguftene. Så kan dere også snakke om han burde betalt en liten engangssum til deg. Hvis det er slik at han kanskje ville fått mye mindre gjennom salg av hus dersom han hadde måttet vente med å selge til markedet var dårligere, får gode renter av å kunne ha et stort beløp i banken 6 mnd, slipper å leie en dyrere leilighet selv og dermed også sparer penger siden han kunne selge til god pris. Anonymkode: bb175...7f4 1
Whistler Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han har solgt sitt hus for å flytte inn her til vi finner noe nytt. Han sitter med EK på ca.1,5 mill iom at boligmarkede er superhett akkurat nå så fikk han veldig bra for sin bolig. Jeg bor i sameie, så kommunale avgifter, tv/internett, renovasjon og noe strøm er inkludert i husleie. Husleie+ lån/renter er ca 12.000 i mnd. I tillegg er det ca 500-1000 (nå i vinter da strømprisen var så høy) i strøm, Netflix , avis og boligskatt på ca.3000,- i året. Har en tenåring boende 50%. Han betaler mest mat, men han spiser veldig mye mer enn meg. Han tjener over 700.000 i året, jeg er dessverre på NAV nå og har rundt 360.000 i året. Mitt spørsmål er: Er 6000,- en grei sum i mnd? Det blir jo halvparten av husleie+ lån. Jeg betaler noe mat, Netflix, strøm og boligskatt. Hva mener dere? Anonymkode: 2c96a...fb6 Hvor mye han fikk for sin bolig er bare støy i denne saken. Det rettferdige her er at han skal betale halvparten av løpende utgifter til hus, strøm, etc. Mat får dere bli enige om, særlig mtp at du har en tenåring som bruker mat, strøm og tjenester. Huslånet er ditt eget, og din sparebøsse. Det aller mest rettferdige er selvsagt at han får kjøpe seg inn. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta utgangspunkt i lån, trekk bort det k husleien som går til kommunale avgifter, pluss på strøm og tv/internett som du har gjort. Tenker at dersom sønnen din ikke spiser enormt mye og mannen din spiser mye mer, så kan du godt foreslå at han kan betale halvparten av de ovennevnte utguftene. Så kan dere også snakke om han burde betalt en liten engangssum til deg. Hvis det er slik at han kanskje ville fått mye mindre gjennom salg av hus dersom han hadde måttet vente med å selge til markedet var dårligere, får gode renter av å kunne ha et stort beløp i banken 6 mnd, slipper å leie en dyrere leilighet selv og dermed også sparer penger siden han kunne selge til god pris. Anonymkode: bb175...7f4 Dette er et godt poeng. Anonymkode: cb098...a37
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva TS setter pengene inn på er irrelevant hvis de blir enige om en husleie. Ja, noe kan selvsagt gå til lån, og det er helt greit. TS bestemmer selv hvor mye hun vil ta, og vil ikke mannen være med på det, så neivel, da får han la være å flytte inn. Anonymkode: 9b975...93b Ja, var litt det jeg også tenkte, irrelevant hvor pengene går. Hvis han kun skal betale halvparten av husleien pluss andre utgifter blir det ca. 2000,- i mnd pg det er jo veldig billig for å bo. Hans boligutgifter vil uansett gå ned ca.10-11 tusen i mnd. ved å betale meg 6000,- . Matbudsjettet hans går også ned siden jeg betaler noe av maten. Så han vil uansett ha mulighet til å spare 10-11 tusen hver mnd. som han kan sette på sparekonto eller hva han gjør. Men, hører på deres meninger. TS Anonymkode: 2c96a...fb6
cmd Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Han betaler 6000 i bo og felleskostnader (internett, tv, strømtjenester etc). Ellers kjøper dere mat etter deres behov, enten du eller ham. Mat utgifter bør ikke inngå i det han betaler til deg i leie.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, var litt det jeg også tenkte, irrelevant hvor pengene går. Hvis han kun skal betale halvparten av husleien pluss andre utgifter blir det ca. 2000,- i mnd pg det er jo veldig billig for å bo. Hans boligutgifter vil uansett gå ned ca.10-11 tusen i mnd. ved å betale meg 6000,- . Matbudsjettet hans går også ned siden jeg betaler noe av maten. Så han vil uansett ha mulighet til å spare 10-11 tusen hver mnd. som han kan sette på sparekonto eller hva han gjør. Men, hører på deres meninger. TS Anonymkode: 2c96a...fb6 Så han betaler 2000 for bo og faste utgifter, og 4000 i ren mat, på en måte? Altså 6000 for bo og leve TOTALT? Det er et jævlig godt tilbud for ham. Anonymkode: ae3ad...652 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva TS setter pengene inn på er irrelevant hvis de blir enige om en husleie. Ja, noe kan selvsagt gå til lån, og det er helt greit. TS bestemmer selv hvor mye hun vil ta, og vil ikke mannen være med på det, så neivel, da får han la være å flytte inn. Anonymkode: 9b975...93b Selvsagt kan ts bruke de på hva hun vil, men det blir ikke rettferdig om han må betale mye mer enn han egentlig bruker i felles, fordi hun vil få dekket lånet. Jeg er selv på nav for øyeblikket (permittert), og jeg har mindre enn ts. Likevel skal ikke min samboer betale lånet mitt, syns jeg da. Men han betaler halvparten av resten. Anonymkode: 075cb...2c3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så han betaler 2000 for bo og faste utgifter, og 4000 i ren mat, på en måte? Altså 6000 for bo og leve TOTALT? Det er et jævlig godt tilbud for ham. Anonymkode: ae3ad...652 Ja, det blir jo slik. Jeg tenker jo også at det ikke er noe å si på....Han kan jo som sagt da spare 10-11 tusen hver mnd. som han kan f.eks sette på en høyrente konto. Huset han hadde, kostet han ca. 16.000 i mnd. i renter/avdrag /strøm/internett. I tillegg kommunale avgifter, renovasjon / boligskatt osv. så føler dette er en god deal for han. Anonymkode: 2c96a...fb6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt kan ts bruke de på hva hun vil, men det blir ikke rettferdig om han må betale mye mer enn han egentlig bruker i felles, fordi hun vil få dekket lånet. Jeg er selv på nav for øyeblikket (permittert), og jeg har mindre enn ts. Likevel skal ikke min samboer betale lånet mitt, syns jeg da. Men han betaler halvparten av resten. Anonymkode: 075cb...2c3 Kan jeg spør ca. hvor mye han betaler? Her vil det bli ca 2000,- i mnd og det er jo veldig lite i boutgifter på en voksen mann med inntekt på over 700.000. Da sparer han 14-15 tusen hver mnd. i forhold til da han hadde sitt hus. Anonymkode: 2c96a...fb6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det blir jo slik. Jeg tenker jo også at det ikke er noe å si på....Han kan jo som sagt da spare 10-11 tusen hver mnd. som han kan f.eks sette på en høyrente konto. Huset han hadde, kostet han ca. 16.000 i mnd. i renter/avdrag /strøm/internett. I tillegg kommunale avgifter, renovasjon / boligskatt osv. så føler dette er en god deal for han. Anonymkode: 2c96a...fb6 Nei, du må endre dette, 6000 totalt o ALLE boutgifter inkl mat så ender du opp med å tape på det om det blir dyrere. Du skal betale for deg og tenåringen, han skal betale sin mat. Han skal betale halvparten av ALT unntatt lånet ditt. Altså Netflix strøm, internett, og alt det han bruker ved å bo der, men de 4000 kr som mat og annet skal dekke, det kan fort bli for lite og du må ta støten. Anonymkode: ae3ad...652 3
A-hunter Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Da er jo surrehodene i gang igjen med ukvalifisert synsing hentet fra sitt eget, fullstendig forvrengte verdensbilde. Det er bare et svar på dette: 50% av gjengs markedsleie i området. Alt annet blir bare vås og fjas uten substans. Sånn sett spurte du på riktig forum om ikke annet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå