AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #21 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke ett valg når man ikke klarer å få høyere stilling.. Anonymkode: db577...b68 Men mens du kommer til å få fulltidsjobb en gang så kan den uføretrygdede "se fram til" sin lave trygt hele resten av livet. Er det virkelig mulig å være så ufattelig dum at man ser på det å være ufør (som innebærer at man faktisk er så syk at man ikke klarer å jobbe!) som noe positivt. Anonymkode: ed0ea...54c 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #22 Skrevet 26. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo, det er et valg. Man kan videreutdanne seg og flytte et sted hvor jobbmulighetene er bedre. Anonymkode: 4e0c0...2fd Selvfølgelig er det ikke et valg å være ufør. Ufør betyr at man ikke kan jobbe. Man er syk og det er hardt og kjipt og vanskelig. Ikke sånn man hadde sett for seg livet. Arbeidsledig er noe helt annet en ufør! Anonymkode: cd0a8...29a 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #23 Skrevet 26. mars 2021 Jepp. Kjenner ei som er ung ufør og har fått nesten 300 000 på 3 år. Hun har født 3 barn på 3 år. I tillegg får hun barnetrygd på ca. 3 000 i mnd. Anonymkode: 05576...b36 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #24 Skrevet 26. mars 2021 Vel, så lenge du retter hatet ditt mot uføre så vil de som faktisk er ansvarlig for din lønn og tilgang på arbeid i din bransje aldri måtte stå for det de gjør. Om det er fagforeningene, politikerne eller kapitalistene. Ingen kritiserer dem eller stiller kritiske spørsmål fordi de som lider under de rikes politikk har blitt villedet til å tro at det hjelper å sparke nedover. Du er den borgerlige leders drømmeinnbygger, all den tid du retter sinnet ditt mot andre vilkårlige grupper, og lar middelklassen være i fred. Anonymkode: de832...51f 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #25 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selvfølgelig er det ikke et valg å være ufør. Ufør betyr at man ikke kan jobbe. Man er syk og det er hardt og kjipt og vanskelig. Ikke sånn man hadde sett for seg livet. Arbeidsledig er noe helt annet en ufør! Anonymkode: cd0a8...29a Tror personen mente TS ikke ufør 🙄 Anonymkode: 514a6...769 1
solmåneogstjerner Skrevet 26. mars 2021 #26 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jepp. Kjenner ei som er ung ufør og har fått nesten 300 000 på 3 år. Hun har født 3 barn på 3 år. I tillegg får hun barnetrygd på ca. 3 000 i mnd. Anonymkode: 05576...b36 Men hun tjener likevel ikke på å få barn. Hun hadde hatt det lettere økonomisk hvis hun ikke hadde barn. Nå snakker jeg ikke om det første året, men sammenlagt de 20 årene hun må betale for hvert barn. 8
WhiteSwan Skrevet 26. mars 2021 #27 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er utrolige utettferdig overfor oss som er i jobb når det kommer til ytelser fra nav i forbindelse med fødsel. Selv har jeg 50 prosent jobb som utgjør en inntekt på 160 000 i året. Jeg kvalifiserer derfor til foreldrepenger. Jeg har en brutto lønn på ca 13 000 og dette er det jeg også skal få i permisjonstiden. Likevel får uføretrygdede sin uførelønn i tilegg får dem engangsstønad på nesten 100 000,- Hvor er logikken? En person som er 100 prosent uføretrtgdet har en høyere utbetaling i utgangspunktet enn det jeg som jobber har. Nei, dette synes jeg ikke er rett i det hele tatt. Anonymkode: db577...b68 Smålig at du synes det er urettferdig. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #28 Skrevet 26. mars 2021 Du er frisk og kan jobbe 100% dermed tjene mer penger i kassa. En ufør er syk og har ikke mulighet til å jobbe. Derfor er det slik.. Anonymkode: ed705...7d7 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #29 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er utrolige utettferdig overfor oss som er i jobb når det kommer til ytelser fra nav i forbindelse med fødsel. Selv har jeg 50 prosent jobb som utgjør en inntekt på 160 000 i året. Jeg kvalifiserer derfor til foreldrepenger. Jeg har en brutto lønn på ca 13 000 og dette er det jeg også skal få i permisjonstiden. Likevel får uføretrygdede sin uførelønn i tilegg får dem engangsstønad på nesten 100 000,- Hvor er logikken? En person som er 100 prosent uføretrtgdet har en høyere utbetaling i utgangspunktet enn det jeg som jobber har. Nei, dette synes jeg ikke er rett i det hele tatt. Anonymkode: db577...b68 Men du må jo faktisk bare innse, at du kan ikke skille på folk på den måten. Det som er problemet her er at DU TJENER FOR LITE. Du må starte der. Selvfølgelig fortjener uføre den stønaden, den er allerede knapp. Men du fortjener selvfølgelig høyere lønn. Men du kan ikke mis-unne uføre økonomisk bistand. Se på meg. Jeg får ikke 160 000 engang. Jeg får bare engangsstønad, ikke mer. Jeg går likevel ikke "løs" på uføre, jeg allierer meg med de og krever mer jobb til alle og høyere lønn til alle. Mye lurere. Anonymkode: b957a...726 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #30 Skrevet 26. mars 2021 For det første er det ingen automatikk i at man får barnetillegg når man er ufør. Bor man sammen med barnefar, så skal det mye til for å få barnetillegget. For det andre, så skal uføretrygd pluss barnetillegg ikke overstige 90% av lønna man hadde hatt om man jobbet fullt. Så man vil sånn sett aldri tjene på det. Jeg har vært ufør i veldig mange år. Estimert inntekt om jeg hadde stått i jobb hele veien, hadde vært 587000 i følge nav. Med trygd, barnetillegg og barnebidrag, ligger jeg på 420000. Fortell meg en gang til at jeg tjener på å være ufør og ha barn! Anonymkode: 07c47...3cd 5
Prover91 Skrevet 26. mars 2021 #31 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For det første er det ingen automatikk i at man får barnetillegg når man er ufør. Bor man sammen med barnefar, så skal det mye til for å få barnetillegget. For det andre, så skal uføretrygd pluss barnetillegg ikke overstige 90% av lønna man hadde hatt om man jobbet fullt. Så man vil sånn sett aldri tjene på det. Jeg har vært ufør i veldig mange år. Estimert inntekt om jeg hadde stått i jobb hele veien, hadde vært 587000 i følge nav. Med trygd, barnetillegg og barnebidrag, ligger jeg på 420000. Fortell meg en gang til at jeg tjener på å være ufør og ha barn! Anonymkode: 07c47...3cd Hvis du har 420 000 i året på å være uføre så tjener du mye mer enn mange andre som er i hundre prosent jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #32 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For det første er det ingen automatikk i at man får barnetillegg når man er ufør. Bor man sammen med barnefar, så skal det mye til for å få barnetillegget. For det andre, så skal uføretrygd pluss barnetillegg ikke overstige 90% av lønna man hadde hatt om man jobbet fullt. Så man vil sånn sett aldri tjene på det. Jeg har vært ufør i veldig mange år. Estimert inntekt om jeg hadde stått i jobb hele veien, hadde vært 587000 i følge nav. Med trygd, barnetillegg og barnebidrag, ligger jeg på 420000. Fortell meg en gang til at jeg tjener på å være ufør og ha barn! Anonymkode: 07c47...3cd Du har IKKE lov å klage. Du har en veldig god inntekt. Anonymkode: db577...b68 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #33 Skrevet 26. mars 2021 Prover91 skrev (2 minutter siden): Hvis du har 420 000 i året på å være uføre så tjener du mye mer enn mange andre som er i hundre prosent jobb. Les en gang til! Det er inkludert barnebidrag og barnetrygd. I trygd, inkludert barnetillegget har jeg ca 320000. Hadde jeg vært i full jobb, ville jeg hatt nesten det dobbelte! Anonymkode: 07c47...3cd 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #34 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har IKKE lov å klage. Du har en veldig god inntekt. Anonymkode: db577...b68 Jeg klager ikke. Men jeg blir provosert når folk sier jeg tjener på det! Anonymkode: 07c47...3cd 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #35 Skrevet 26. mars 2021 Et barn koster ca 1,4 millioner i løpet av 18 år og det er rett of slett ikke så mye du får av staten. Anonymkode: b2d4f...ea6 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #36 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et barn koster ca 1,4 millioner i løpet av 18 år og det er rett of slett ikke så mye du får av staten. Anonymkode: b2d4f...ea6 Så en ufør får mindre enn 1,4 mill på 18 år? Anonymkode: cc865...65d 1
solmåneogstjerner Skrevet 26. mars 2021 #37 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så en ufør får mindre enn 1,4 mill på 18 år? Anonymkode: cc865...65d Gidder du virkelig ikke å prøve å forstå? Vi snakker jo om differansen. Lønner det seg å få barn? Nei. Uføretrygden eller lønnen er det samme uansett. Med å få barn får man bittelitt ekstra. Det er likevel bare en brøkdel av hva det koster å ha barn. Mesteparten må dekkes av den lønnen/trygden man har uansett. Man går i minus ved å få barn. 6
Prover91 Skrevet 26. mars 2021 #38 Skrevet 26. mars 2021 solmåneogstjerner skrev (8 minutter siden): Gidder du virkelig ikke å prøve å forstå? Vi snakker jo om differansen. Lønner det seg å få barn? Nei. Uføretrygden eller lønnen er det samme uansett. Med å få barn får man bittelitt ekstra. Det er likevel bare en brøkdel av hva det koster å ha barn. Mesteparten må dekkes av den lønnen/trygden man har uansett. Man går i minus ved å få barn. Selvfølgelig er det ikke lønnsomt å få barn verken som uføretrygdet eller arbeidstaker. Men det jeg tror ts skal frem til er at det er urettferdig overfor dem som er i arbeid som får den vanlige lønnen sin i permisjonstiden mens uføretrygdede får både den vanlige uførelønnen sin som i mange tilfeller tilsvarer en vanlig lønn, i tillegg til at uføretrygdede får engangsstønad. Sammenlagt på disse la oss si 8 mnd som arbeidstakere er i permisjon så vil en uføretrygdet person komme best ut av det økonomisk. Dem som er i jobb har ikke noe mer penger å bruke på babyutstyr da man som regel har de faste utgiftene som går opp i opp med lønnen hver mnd. I tilegg får far mye mer permisjon hvis han er sammen med en uføretrygdet kvinne. Da får dem plutselig både engangsstønad + foreldrepenger 1
Drizzt Skrevet 26. mars 2021 #39 Skrevet 26. mars 2021 Barn er en stor utgift. Ingen tjener penger på å få barn. Dessuten, så tror jeg ikke engangsstønaden som også studenter får kan fremstilles så positivt som du gjør. Husk at dette beløpet skal dekke de ekstra utgiftene som påløper med barnet - innkjøp av nødvendig utstyr, osv. Man føder seg ikke rik, for å så det sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #40 Skrevet 26. mars 2021 Drizzt skrev (Akkurat nå): Barn er en stor utgift. Ingen tjener penger på å få barn. Dessuten, så tror jeg ikke engangsstønaden som også studenter får kan fremstilles så positivt som du gjør. Husk at dette beløpet skal dekke de ekstra utgiftene som påløper med barnet - innkjøp av nødvendig utstyr, osv. Man føder seg ikke rik, for å så det sånn. En person som er i jobb har også samme utgiftene på baby, men får ikke mer enn den vanlige lønnen sin... om den er 30 prosent ansatt eller 100prosent spiller ingen rolle for nav. Anonymkode: db577...b68 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå