AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #1 Skrevet 26. mars 2021 Jeg synes det er utrolige utettferdig overfor oss som er i jobb når det kommer til ytelser fra nav i forbindelse med fødsel. Selv har jeg 50 prosent jobb som utgjør en inntekt på 160 000 i året. Jeg kvalifiserer derfor til foreldrepenger. Jeg har en brutto lønn på ca 13 000 og dette er det jeg også skal få i permisjonstiden. Likevel får uføretrygdede sin uførelønn i tilegg får dem engangsstønad på nesten 100 000,- Hvor er logikken? En person som er 100 prosent uføretrtgdet har en høyere utbetaling i utgangspunktet enn det jeg som jobber har. Nei, dette synes jeg ikke er rett i det hele tatt. Anonymkode: db577...b68 8
Nuith Skrevet 26. mars 2021 #2 Skrevet 26. mars 2021 Hva med å jobbe100%, så får du jo dobbelt så mye? 49
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #3 Skrevet 26. mars 2021 En person som jobber 100% får jo også mye mer penger. Er det ikke fint å kunne få disse pengene fra staten mens man er i permisjon da? Med 100% utbetaling får man jo like mye i hele 49 uker! Anonymkode: 6a16c...6dd 13
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #4 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En person som jobber 100% får jo også mye mer penger. Er det ikke fint å kunne få disse pengene fra staten mens man er i permisjon da? Med 100% utbetaling får man jo like mye i hele 49 uker! Anonymkode: 6a16c...6dd Nei dette er ikke riktig. En person som er ung uføre får høyere lønn enn en kollega av meg som har hundre prosent lønn. Så i alle yrker er ikke det riktig. Jeg har ikke ner enn 50 prosent fordi det er vanskelig å få mer jobb . har prøvd men får ikkke. Har håper selvfølgelig Anonymkode: db577...b68 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 For et usmakelig innlegg. Du har valgt å jobbe bare 50%, en som er uføretrygdet har ikke valgt å være så syk at de ikke kan jobbe. Anonymkode: ed0ea...54c 44
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #6 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei dette er ikke riktig. En person som er ung uføre får høyere lønn enn en kollega av meg som har hundre prosent lønn. Så i alle yrker er ikke det riktig. Jeg har ikke ner enn 50 prosent fordi det er vanskelig å få mer jobb . har prøvd men får ikkke. Har håper selvfølgelig Anonymkode: db577...b68 Jeg fikk også bare vikariater så jeg tok meg utdanning for å få en ordentlig jobb å tjener nå over 550.000 i året. Man kan tjene mer om man vil. ingen har vel lyst til å være uføretrygded. Da er man jo somregel kronisk syk eller ikke i stand til å jobbe. Det er jo et mye bedre liv uansett om man er frisk og kan jobbe Anonymkode: 6a16c...6dd 16
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For et usmakelig innlegg. Du har valgt å jobbe bare 50%, en som er uføretrygdet har ikke valgt å være så syk at de ikke kan jobbe. Anonymkode: ed0ea...54c Tror du alle bare kan velge hvor mye de kan og vil jobbe? 😠🙄 Anonymkode: 41aa4...c38 13
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For et usmakelig innlegg. Du har valgt å jobbe bare 50%, en som er uføretrygdet har ikke valgt å være så syk at de ikke kan jobbe. Anonymkode: ed0ea...54c Det er ikke ett valg når man ikke klarer å få høyere stilling.. Anonymkode: db577...b68 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes det er utrolige utettferdig overfor oss som er i jobb når det kommer til ytelser fra nav i forbindelse med fødsel. Selv har jeg 50 prosent jobb som utgjør en inntekt på 160 000 i året. Jeg kvalifiserer derfor til foreldrepenger. Jeg har en brutto lønn på ca 13 000 og dette er det jeg også skal få i permisjonstiden. Likevel får uføretrygdede sin uførelønn i tilegg får dem engangsstønad på nesten 100 000,- Hvor er logikken? En person som er 100 prosent uføretrtgdet har en høyere utbetaling i utgangspunktet enn det jeg som jobber har. Nei, dette synes jeg ikke er rett i det hele tatt. Anonymkode: db577...b68 Absolutt INgen tjener på å få barn ...barn er ikke gratis Anonymkode: 514a6...769 22
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #10 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke ett valg når man ikke klarer å få høyere stilling.. Anonymkode: db577...b68 Jo man kan ta utdanning Anonymkode: 6a16c...6dd 14
Vera Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 Så du vil få det bedre om en uføretrygdet har det verre? 29
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du alle bare kan velge hvor mye de kan og vil jobbe? 😠🙄 Anonymkode: 41aa4...c38 Det var jo det vedkommende nettopp ikke sa. Uføretrygdede kan ikke velge å jobbe i det hele tatt. Nei, så alle kan åpenbart ikke velge hvor mye de kan jobbe. Men den som er i jobb, i stand til å jobbe, kan alltid få noe annet eller bedre. Noen ganger gjelder det å søke på rette plass, andre ganger kan videreutdanning være løsninga. En uføretrygdet sitter mildt sagt i uføre. Anonymkode: 0a34f...99b 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #13 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror du alle bare kan velge hvor mye de kan og vil jobbe? 😠🙄 Anonymkode: 41aa4...c38 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke ett valg når man ikke klarer å få høyere stilling.. Anonymkode: db577...b68 Jo, det er et valg. Man kan videreutdanne seg og flytte et sted hvor jobbmulighetene er bedre. Anonymkode: 4e0c0...2fd 9
solmåneogstjerner Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Det lønner seg da ikke å få barn selv om man skulle fått utbetalt 100 000. Er du klar over hvor mye det koster å oppdra et barn? Minst en million kroner, og da er jeg forsiktig. 13
GammelKaktus Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Man går da ikke i pluss økonomisk når man velger å få barn, 😄 Spiller ingen rolle om man er uføretrygdet eller i jobb, barn koster. Du må ta deg utdanning og få deg en bedre jobb om du tjener lite. Det kan ikke noen som er uføretrygdet gjøre for de er faktisk syke og er blitt fratatt denne muligheten, Du kunne og laget et innlegg der du sutrer over økonomien uten å dra inn de som er uføretrygdet. 14
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #16 Skrevet 26. mars 2021 Den tråden her er bevis nr hundreogørti på at de som starter hetsing-av-uføretrygdede ikke er de skarpeste knivene i skuffen. De som er trygda er syke! De har ikke tatt dårlige karrierevalg og er bitre fordi de var for dumme til å ta bedre life choice. Man får ikke uføretrygd som alternativ til lavtlønnsyrke. Man blir trygda pga sykdom. PUNKTUM. Er du frisk og rask men stuck i et lavtlønnsyrke får du skylde på dårlige oppdragelse, kapitalismen som øker lønna for kun visse yrker, eller deg selv som ikke har tatt noen grep. Det er helt merkelig å skylde på syke mennesker. Anonymkode: 3c1e6...96a 33
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Men i herrens navn, hvordan i huleste greier du å vri din uheldige situasjon til å handle om uføretrygda?? De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre! Det er du som taper fordi du ikke har 100 % jobb. Forståelig fryktelig kjedelig. Du har da, så vidt jeg veit, mulighet til å søke om 50 % arbeidsledighetstrygd? Stønadsnivå kan selvfølgelig ikke legges etter folk som jobber deltid - uansett om det er frivillig eller ei. Så om du fikk kun 20 % jobb - hvor lite ville vært nok at uføre fikk å forsøks å overleve på for at du skulle blitt fornøyd...? Anonymkode: 8dbf8...288 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 Det eneste som er synd er at det dessverre er alt for vanskelig å bestemme i hvilken grad en person er ufør. Systemet er fint i teorien, men i praksis blir det mye urettferdighet og feil. Og det både svir og koster for mange som ikke er uføre men har andre problemer. Anonymkode: 59f77...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det eneste som er synd er at det dessverre er alt for vanskelig å bestemme i hvilken grad en person er ufør. Systemet er fint i teorien, men i praksis blir det mye urettferdighet og feil. Og det både svir og koster for mange som ikke er uføre men har andre problemer. Anonymkode: 59f77...fc8 Men du glemmer - for folk med andre problemer finnes det også mange andre både hjelpe- og stønadsordninger i Norge. Det er ikke akkurat sånn at syke mennesker er de eneste som får hjelp her i landet. En får gratis utdanning, en får overgangsstønad, arbeidsledighetstrygd i hele 2 år osv osv Anonymkode: 8dbf8...288 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er ikke ett valg når man ikke klarer å få høyere stilling.. Anonymkode: db577...b68 Flytt da. Er møkklei sutringen til folk som nekter å flytte unna «nettverket sitt», og derfor blir boende steder der boliger er svindyre og de ikke får seg jobb. De fleste av oss bor der vi får jobb og har råd til bolig, ikke der vi har mest lyst å bo. Vi bor på en helt annen kant av landet enn begge sin familie, og det er absolutt ikke her vi ville bodd om vi kunne velge fritt. Det eneste som gjør at vi bor her er at det var her man fikk relevant jobb. Og så må man jo da fjøre det beste ut av det, og etter noen år fikk vi venner og dermed en form for nettverk her også, og så får man dra på ferie dit man egentlig hadde ønsket å bo, når det ikke er pandemi. Anonymkode: 52773...6d4 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå