Little Diva Skrevet 25. mars 2021 #1 Skrevet 25. mars 2021 Nye beregninger gjort av FHI sier at de tro pandemien vil være over i September. Tror de virkelig på dette selv? Sitat Beregningene til FHI tyder på at smittetoppen potensielt kan komme i mai, eller i verste fall i juni. FHI understreker likevel at modeller ikke tar høyde for at man regner med betydelig mindre smitte når varmen kommer. "Vi må bare holde ut litt til" Sitat Det viktigste her er likevel at FHI nå er nærmest helt overbevist om at intensivkapasiteten ikke vil overbelastes. 5
Charlie Amberson Skrevet 25. mars 2021 #2 Skrevet 25. mars 2021 (endret) Dødstallene og smitten er redusert kraftig i Storbritannia siden toppen de hadde i januar. De ligger vel ca to måneder foran Norge både med mutasjonen og med vaksineringen (ca40% hos dem nå). Så hvis det sier noe om hvordan vi får det om to måneder så er det jo håp. Bare ikke det kommer enda verre mutasjoner. Endret 25. mars 2021 av Charlie Amberson 10
NorthernLight Skrevet 25. mars 2021 #3 Skrevet 25. mars 2021 Fakta er at ingen vet hvor lenge dette varer.. 22
Little Diva Skrevet 25. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2021 NorthernLight skrev (11 minutter siden): Fakta er at ingen vet hvor lenge dette varer.. Akkurat. Ingen kan vite. Men viktig å plante slike målinger i media, og be folk om å holde ut. Viruset muterer hele tiden, og enkelte fanges ikke opp i tester heller. 3
Gjest HarryDotter Skrevet 26. mars 2021 #5 Skrevet 26. mars 2021 Little Diva skrev (27 minutter siden): Nye beregninger gjort av FHI sier at de tro pandemien vil være over i September. Tror de virkelig på dette selv? "Vi må bare holde ut litt til" Sa de ikke "bare hold ut" i April ifjor også? Sa de ikke at vi trolig kunne reise utenlands og begynne å leve igjen i Mai/juni? Jeg stoler mer på 5 år gamle barn enn den gjengen der nå. Og...vi kommer aldri til å bli kvitt covid-19. Bare å venne seg til levesettet med stadige nedstengninger og statlig kontroll over livet ditt. Siste fra Høie er jo at de det vil få konsekvenser om du nekter å vaksinere deg. Da kan du bli nektet å dra utenlands blandt annet. Høres ikke det ut som et demokratisk fritt samfunn vi bør glede oss til? Glad jeg er "gammel" nok til at jeg ikke får oppleve så mange år av dette røret. Stakkars barna våre!
Little Diva Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2021 (endret) HarryDotter skrev (På 26.3.2021 den 1.12): Sa de ikke "bare hold ut" i April ifjor også? Sa de ikke at vi trolig kunne reise utenlands og begynne å leve igjen i Mai/juni? Jeg stoler mer på 5 år gamle barn enn den gjengen der nå. Og...vi kommer aldri til å bli kvitt covid-19. Bare å venne seg til levesettet med stadige nedstengninger og statlig kontroll over livet ditt. Siste fra Høie er jo at de det vil få konsekvenser om du nekter å vaksinere deg. Da kan du bli nektet å dra utenlands blandt annet. Høres ikke det ut som et demokratisk fritt samfunn vi bør glede oss til? Glad jeg er "gammel" nok til at jeg ikke får oppleve så mange år av dette røret. Stakkars barna våre! Det har vært standardfrasen lenge nå, og mulig de mener folk trenger å høre det for å bidra til den dugnaden de har hatt rullende i et år nå. Leste en artikkel her en dag der det ble sagt at viruset og tester må man leve med i overskuelig fremtid. Samfunnet betaler i dag kostnaden for importsmitte. Det skal etter sigende komme mange polske arbeidere inn i landet etter påske og Polen har akkurat nådd sin største topp i henhold til smitte. Forstå det de som kan. Total nedstengning av grenser er det mange land som har gjort, men Norge har ikke råd til det? Dersom man tror man har et valg i forhold til vaksinen tror jeg nok man tar feil. Viruset muterer og nye vaksiner må lages. Folk skal føle på skam dersom man ikke tar vaksinen, og målet er nok at barn også skal vaksineres selv om FHI skriver at de ikke har nok langtidsdata for å kunne vurdere bivirkninger. Ikke mye demokrati akkurat som du sier. Endret 27. mars 2021 av Little Diva 11
Drizzt Skrevet 26. mars 2021 #7 Skrevet 26. mars 2021 Jeg hadde også håpet at pandemien er over i høst når mange nok er vaksinert, men med stadig importsmitte fra unødvendige feriereiser til hjemlandet (hvor mange har antakeligvis flyktet i forkant fra og søkt asyl i Norge), så tviler jeg på det. Håndteringen av pandemien de siste månedene fremstår mer og mer som en dårlig vits. 9
Blekkulfina Skrevet 26. mars 2021 #8 Skrevet 26. mars 2021 Håper ikke det er så mange som planlegger ferie i Sør-Amerika i sommer ihvertfall...😅 2
Sportydame Skrevet 26. mars 2021 #9 Skrevet 26. mars 2021 HarryDotter skrev (12 timer siden): Sa de ikke "bare hold ut" i April ifjor også? Sa de ikke at vi trolig kunne reise utenlands og begynne å leve igjen i Mai/juni? Jeg stoler mer på 5 år gamle barn enn den gjengen der nå. Og...vi kommer aldri til å bli kvitt covid-19. Bare å venne seg til levesettet med stadige nedstengninger og statlig kontroll over livet ditt. Siste fra Høie er jo at de det vil få konsekvenser om du nekter å vaksinere deg. Da kan du bli nektet å dra utenlands blandt annet. Høres ikke det ut som et demokratisk fritt samfunn vi bør glede oss til? Glad jeg er "gammel" nok til at jeg ikke får oppleve så mange år av dette røret. Stakkars barna våre! Hvor står det "siste fra Høie" ? Har ikke fått det med meg....
Derfor Skrevet 26. mars 2021 #11 Skrevet 26. mars 2021 I mai/juni må det bli full åpning igjen, ellers blir dette galskap. Finnes ingen grunnlag for å ha nedstenginger. Livet må gå sin gang, død eller levende. 24
powerpuffen Skrevet 26. mars 2021 #12 Skrevet 26. mars 2021 Min største frykt er at vaksinen ikke vil gjelde for fremtidige mutasjoner. 6
Little Diva Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 26. mars 2021 Derfor skrev (9 minutter siden): I mai/juni må det bli full åpning igjen, ellers blir dette galskap. Finnes ingen grunnlag for å ha nedstenginger. Livet må gå sin gang, død eller levende. Det er allerede galskap. Denne var til ettertanke: https://www.nrk.no/ytring/lett-a-la-andre-ta-dugnaden-1.15433478?fbclid=IwAR3Qirc98M5lE2BgtiQb3Pouh1y9v4dGxhC_hQYNCzkCNIhEpAc-WDkWhAc 10
Capt. Obvious Skrevet 26. mars 2021 #14 Skrevet 26. mars 2021 Derfor skrev (8 minutter siden): I mai/juni må det bli full åpning igjen, ellers blir dette galskap. Finnes ingen grunnlag for å ha nedstenginger. Livet må gå sin gang, død eller levende. Det blir neppe noen åpning i mai/juni, nå har det jo blitt sagt i september. Men det er akkurat som forventet, det blir bare skjøvet på hele veien, og i september vil det bli sagt "hold ut en vinter til, så er det over". Folk bør ta innover seg at den nye normalen er her for godt. 3
Derfor Skrevet 26. mars 2021 #15 Skrevet 26. mars 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Det blir neppe noen åpning i mai/juni, nå har det jo blitt sagt i september. Men det er akkurat som forventet, det blir bare skjøvet på hele veien, og i september vil det bli sagt "hold ut en vinter til, så er det over". Folk bør ta innover seg at den nye normalen er her for godt. Etterhvert gir nok folk faen håper jeg. For dette er jo bare hysteri, så farlig er ikke covid. 14
Little Diva Skrevet 26. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 26. mars 2021 Sprinkle skrev (6 minutter siden): Min største frykt er at vaksinen ikke vil gjelde for fremtidige mutasjoner. Vaksinene i dag vil nok ikke gjelde for mutasjoner og må justeres. Det skulle i utgangspunktet være en enkel sak og bare ta noen uker, men med distribusjonsproblematikken og usikkerheten rundt vaksinene som allerede er godkjent, vil man ikke kunne se enden av tunnelen i nærmeste fremtid.. 2
pinnelinn Skrevet 26. mars 2021 #17 Skrevet 26. mars 2021 Målet nå er at ingen skal smittes. Det vil derfor ta mange år til vi kan oppheve smitteverntiltakene, kanskje til og med aldri. Sjansen for at samfunnet må være permanent nedstengt er stor. 4
Sportydame Skrevet 26. mars 2021 #18 Skrevet 26. mars 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (1 time siden): Det blir neppe noen åpning i mai/juni, nå har det jo blitt sagt i september. Men det er akkurat som forventet, det blir bare skjøvet på hele veien, og i september vil det bli sagt "hold ut en vinter til, så er det over". Folk bør ta innover seg at den nye normalen er her for godt. Jeg tror nok smitten følger samme kurven som ifjor, dvs, toppen er nå og så går det gradvis nedover til gjenåpning i løpet av Mai, delvis grunnet at varmen kommer, folk får fylt opp D-vit lagrene og at endel er blitt vaksinert. Men jeg tror samtidig at smitten nok tar seg opp igjen til samme tid som ifjor på høsten, grunnet nye mutasjoner, som vaksinen ikke virker godt nok på.... Endret 26. mars 2021 av Sportydame 3
Gamle Smukka Skrevet 26. mars 2021 #19 Skrevet 26. mars 2021 Little Diva skrev (53 minutter siden): Vaksinene i dag vil nok ikke gjelde for mutasjoner og må justeres. Det skulle i utgangspunktet være en enkel sak og bare ta noen uker, men med distribusjonsproblematikken og usikkerheten rundt vaksinene som allerede er godkjent, vil man ikke kunne se enden av tunnelen i nærmeste fremtid.. Man har i dag 3+ mutasjoner av betydning. Dette ut fra et enkelt hovedvirus. Det er ikke vanskelig å sannsynlighetsberegne hvor mange mutasjoner av betydning vi har om enda et år. Du har helt rett, det er produksjon og distribusjon av vaksinene som er flaskehalsen på dette. Vi ligger hele tiden på etterskudd, og det vil vi fortsette å gjøre. En så hvor fort den britiske mutasjonen tok fullstendig over alle steder den kom. Pr i dag er det ikke så mye som bekymrer meg ang de mutantene vi har og tempoet på vaksineringen. Det som bekymrer meg, er om det dukker opp en skikkelig dødelig og ekstra smittsom variant av dette viruset. Det kan hende det aldri skjer og det kan skje i morgen. Da har vi en helvetes case. 2
Gjest HarryDotter Skrevet 26. mars 2021 #20 Skrevet 26. mars 2021 Sportydame skrev (1 time siden): Hvor står det "siste fra Høie" ? Har ikke fått det med meg.... https://www.nettavisen.no/nyheter/klar-melding-til-vaksine-nektere-dette-ma-du-vare-forberedt-pa/s/12-95-3424103313 Dette er bare én av mange artikler rundt temaet. Andre gir også ettertrykkelige trussler mot de som er ansatt i helsetjenesten at du mister jobben om du nekter å vaksinere deg. Men folket er proppet på frykt og trusler i en periode på ett år nå, så vi tar ned buksa og stiller ræva til disposisjon uten å nøle. Vi vil jo beholde jobbene våre og kunne reise utenlands ikke sant? Da må du ta sprøyter med stoffer du ikke aner hva er for noe og risikere alvorlige helseskader. For en verden!
Anbefalte innlegg